همه چیز درباره اسکی + انواع اسکی روی برف

یکی از مفرح‌ترین ورزش‌های جهان مربوط به اسکی است. سوار شدن روی چوب‌های اسکی و سر خوردن روی سطوح سفید برف که نور خورشید به آنها تابیده و انعکاسش باعث ایجاد حالتی بلوری در آنها شده، لذتی وصف ناپذیر را منتقل می‌کند که تنها افرادی که تجربه این ورزش را دارند، می‌توانند آن را درک کنند. این مطلب راهنمای کاملی در مورد این ورزش، تاریخچه و انواع آن است.

اسکی از کجا متولد شد؟

داستان تولد ورزش اسکی به ۳۰۰۰ سال قبل برمی‌گردد. درست قبل از میلاد مسیح و زمانیکه وسایل نقلیه عمومی در دسترس نبود. افرادی که در آن زمان زندگی می‌کردند، مجبور بودند برای طی کردن مسافت‌های طولانی با پای پیاده، اسب یا شتر سفر کنند. این موضوع در روزهای برفی و سرما، کمی سخت بود. اینجا بود که فکر ایجاد تخته‌هایی برای عبور و مرور راحت‌تر در ذهنشان ایجاد شد. تخته‌هایی که از فرور رفتن پای انسان به داخل برف جلوگیری کرده و طی کردن مسیر را راحت‌تر می‌کرد. البته تغییرات زیادی از گذشته تاکنون در تجهیزات و نحوه اسکی کردن ایجاد شده است. اما هدف اصلی یک چیز بود و آن هم رساندن فرد از مبدا به مقصدی مشخص!!!

چوب‌های اولیه این ورزش، شبیه به کانتر بود و سال‌ها این چوب‌ها با همین شکل در کشورهایی مانند کانادا، آلاسکا، ایتالیا استفاده می‌شد.

اسکی سراشیبی از قرن ۱۸ به بعد بود که به وسیله ارتش نروژ و سوئد برای تمرینات سربازان ایجاد شد. در سال ۱۸۵۰ بود که اولین چوب‌های اسکی با طرحی قوسی و مشابه با مدل‌های امروزی تولید شدند. ورزش اسکی نیز از سال ۱۹۳۶ در فهرست مسابقات قرار گرفت و ورزشکاران در دو دسته سرعت مستقیم و اسکی مارپیجی با هم به رقابت پرداختند. همچنین در سال ۱۹۳۰ مسابقه‌ای با نام اسکی فری ایجاد شد که در ۱۹۸۸ وارد بازی‌های المپیک شد.

انواع اسکی و ویژگی‌های آن

اسکی آلپاین

با وجود تغییرات زیادی که در اسکی ایجاد شد، این روزها شاهد انواع مختلفی از اسکی روی برف هستیم:

اسکی آلپاین

آلپاین نوعی از اسکی است که ورزشکار باید آن را روی تپه‌ها و شیب‌هایی انجام دهد که پوشیده از برف هستند. عموما در این مدل از اسکی کف پاها به طور کامل روی چوب اسکی قرار گرفته و کاملا ثابت است. این نوع از اسکی را معمولا در مناطقی می‌بینیم که دارای کوه‌های مرتفع و پوشیده از برف هستند، مانند پیست اسکی توچال در ایران…

البته در برخی از کشورها نیز پیست‌های اسکی مصنوعی ساخته شده تا در تمام طول سال بتوان از این ورزش بهره مند شد. اسکی آلپاین در سال ۱۹۳۶ بود که به مسابقات المپیک نیز راه پیدا کرد و خود به چند شاخه مختلف تقسیم می‌شود. مسابقاتی که برای هر کدام از آنها برگزار می‌شود، بر اساس مدت زمان طی کردن مسافت تعیین شده است. هر فردی که زمان کمتری را داشته باشد، برنده مسابقه اعلام خواهد شد.

اسکی مارپیچ کوچک یا Slalom skiing

در این نوع اسکی، ورزشکار باید از دروازه‌های تنگ و پیچ‌های بسته عبور کند. فاصله‌ دروازه‌هایی که در این رشته قرار گرفته تقریبا بین ۱۵ تا ۱۸ متر است. همچنین طراحی خاصی دارد که بر اساس شیب پیست تعیین می‌شود. مسابقات اسکی آلپاین این رشته در پیست اسکی آبعلی برگزار شده است.

اسکی مارپیج بزرگ یا Slalom géant

در مارپیچ بزرگ طول چوب اسکی برای آقایان ۱۸۶ و خانم‌ها ۱۷۶ سانتی‌متر است. طول مسیر از قبلی کمتر بوده و دروازه‌هایی پهن با پیج‌های باز دارد. فاصله بین دروازه‌ها تقریبا به ۳۵ متر نیز می‌رسد.

اسکی سرعت یا دانهیل

یکی دیگر از رشته‌های اسکی آلپاین، دانهیل است که اسکی باز به صورت آزادانه و در مسیری مستقیم حرکت می‌کند. پیچ‌های کم مسیر و سرعت بالا از ویژگی‌های این رشته است.

اسکی سرعت یا Slalom Super Géant

این اسکی را با نام سوپرجی هم می‌شناسند. در سال ۱۹۸۲ در میان رشته‌های ورزشی المپیک قرار گرفته و سرعت اسکی باز در آن مابین پارپیچ بزرگ و اسکی سرعت است.

اسکی ترکیبی

این رشته نیز همانطور که از نامش پیداست در مسیری ترکیبی انجام می‌شود. اسکی باز در ابتدا باید مسیری مستقیم و بعد مارپیچ را طی کند. این مسیرها را می‌توانید در پیست اسکی دیزین ببینید.

اسکی شمالی

نوع دیگری اسکی است که در آن پاهای اسکی باز در بخش‌هایی آزاد است. اینکه کدام قسمت از پا به چوب اسکی متصل باشد، بر اساس نوع اسکی تعیین می‌شود. زیر مجموعه این رشته در اسکی موارد زیر هستند:

اسکی تلمارک

گونه‌ای از اسکی در برف است که پاشنه پای اسکی باز در آن ثابت نبوده و در زمان دور زدن می‌تواند کاملا زانو خود را خم کند. معمول این رشته در تپه و دامنه‌های کم شیب انجام می‌شود.

اسکی نوردیک

در این نوع از اسکی شمالی، پا از قسمت جلویی کاملا روی چوب اسکی متصل بوده و در مقابل پاشنه آزاد است. این نوع اسکی را بیشتر در کشورهای شمال اروپا می‌بینیم.

اسکی صحرانوردی

اسکی صحرانوردی در کشورهایی که سرد و کوهستانی هستند، دیده می‌شود. مکان آن در فراز و نشیب تپه‌ها بوده و معمولا چوب اسکی آن باریک و سبک است. همچنین کفش اسکی باز از ناحیه جلو به چوب کاملا متصل خواهد بود. به تازگی مسابقات این رشته در ایران نیز برگزار می‌شود.

اسکی پرش

اسکی پرش

پرش یکی دیگر از انواع اسکی روی برف شمالی بوده و البته هیجان انگیزترین آن است. اسکی باز در این روش به بالای سراشیبی حرکت کرده و با پرش از روی آن در نقطه‌ دیگری فرود می‌آید. اسکی‌ها در این مدل پهن و بزرگ است. در مسابقات این مدل به نحوه پرش و مسافت طی شده، امتیاز تعلق می‌گیرد. در برخی از کشورها این مسابقات در سطوح مصنوعی انجام می‌شود. سطوح مصنوعی مانند پیست اسکی دربندسر دارای دستگاه‌های برف ساز هستند.

اسکی ورزش جذاب و متفاوت…

اگر شما هم به ورزش اسکی علاقه دارید، اکنون با شناخته زیرمجموعه‌های این رشته می‌توانید یکی از آنها را انتخاب و آموزش خود را آغاز کنید. تمام این زیر مجموعه‌ها فواید زیادی برای جسم و روح شما داشته و می‌تواند انتخاب خوبی نه تنها برای شرکت در مسابقات، بلکه برای تفریحات آخر هفته شما در فصول سرد سال باشد. برای آنکه بتوانید اسکی را تجربه کنید، می‌توانید به پیست‌های اسکی که در سطح کشور قرار گرفته‌اند بروید و آموزش‌های لازم در این زمینه را ببینید.

مطالب مرتبط:

آشنایی با فواید ورزش اسکی برای سلامتی بدن

بهترین کشورها برای اسکی کدامند؟

معرفی تجهیزات مورد نیاز اسکی برای افراد مبتدی تا حرفه‌ای

۴/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *