با قلعه رودخان ، دژ مستحکم گیلان آشنا شوید

قلعه رودخان

گیلان همیشه به خاطر طبیعت چهارفصل و زیبایی که دارد، زبان‌زد خاص و عام است. اما یکی از متفاوت‌ترین مکان‌های گردشگری در گیلان و ایران، قلعه رودخان است. قلعه‌ای که نه فقط طبیعتی خاص و زنده دارد، بلکه تاریخ را با طبیعت بی‌همتای گیلان گره زده و مکانی را به وجود آورده که در نوع خود بی‌نظیر است. اگر تاکنون به این دژ مستحکم در گیلان سر نزده‌اید در این مطلب با ما همراه باشید، تا نگاهی دقیق به این مکان طبیعی و تاریخی بیندازیم.

تور شمال

قلعه رودخان کجاست؟

در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی فومن، در دل طبیعت محصور کننده این منطقه و میان جنگل‌ها، بزرگ‌ترین قلعه آجری ایران با شکوه تمام خودنمایی می‌کند. قلعه‌ای که تاریخ را به خود دیده و حالا پذیرایی گردشگرانی است که با تور شمال آمده‌اند تا تاریخ، طبیعت و شکوه را در کنار هم ببینند.  قلعه رودخان در گویش تالشی با نام «قله رخون» معروف است. دلیل نام‌گذاری آن هم به این خاطر است که در کنار رودخانه رخون واقع شده و آن را قلعه رودخانه‌ای قله رخون نام نهاده‌اند. این قلعه در قدیم با نام‌های قلعه هزارپله، حسامی، سکسار و سگسال معروف بوده است.

قلعه رودخان در زمان خود موقعیت استراتژیکی و رزمی داشته. ارتفاع قلعه از رشت ۶۸۰ متر است. در شمال قلعه رودخانه قلعه رودخان قرار گرفته که آب آن با مقداری باران دوبرابر می‌شود و عبور سربازان از این منطقه را دشوار خواهد کرد.

همینطور به دلیل قرار گرفتن در جنگلی که پوشیده از درختان کهن و سر به فلک کشیده است، باعث شده تا این قلعه بسیار کم مورد حمله متجاوزان قرار بگیرد. طول دیوارهای قلعه به ۱۵۰۰ متر می‌رسد و در آن ۶۵ برج و بارو قرار گرفته است. قلعه رودخان به دو بخش ارگ و قورخانه تقسیم شده است. اگر در قسمت غربی قلعه شده و قورخانه یا همان زرادخانه در قسمت شرقی قلعه قرار دارد. بخش غربی قلعه شامل برج‌ها، شاه‌نشین و آب انبار است. در قسمت شرق شامل دروازه ورودی، زندان و حمام است.

تاریخچه قلعه رودخان

زمان ساخته شدن قلعه رودخان به صورت دقیق مشخص نیست.

حرف و حدیث زیادی در مورد زمان ساخته شدن قلعه رودخان وجود دارد.

برای آشنایی بهتر با تاریخچه قلعه رودخان، باید با تاریخ گیلان بیشتر آشنا شد. گیلان در گذشته به دو قسمت غربی و شرقی تقسیم شده بود. فومن در آن زمان مرکز گیلان غربی شناخته می‌شد. حکمرانان آن زمان برای دفاع از گیلان غربی دست به احداث یک قلعه مستحکم زدند به بعدها به قلعه رودخان معروف شد. هرچند که تا قرن دهم هجری نام از این دژ مستحکم در تاریخ برده نشده ولی باور عمومی بر این که است این قلعه تا مدت‌ها مرکز حکمرانی حکام گیلان غربی بود. برخی از کارشناسان تاریخی بر اساس برخی شواهد تاریخی دیگر، بر این باورند که این قلعه در زمان ساسانیان و همزمان با حمله اعراب به ایران بنا شد که در زمان سلجوقیان مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

این قلعه در طول تاریخ خود، شاهد مبارزات مختلفی بوده است. از امیر حسام الدین دباج فومنی گرفته که به عنوان حکمران فومن شروع به مبارزه با صفویان کرد تا قیام هدایت خان، حاکم وقت فومن برعلیه کریم خان زند و پایگاهی که میرزا کوچک خان جنگلی در این قلعه برای خود درست کرد.

در مسیر قلعه

اگر قصد بازدید از قلعه رودخان با تور یک روزه را دارید و ورزشکار حرفه‌ای نیستید، حتما خود را برای یکی از سخت‌ترین پیاده‌روی‌هایی که تاکنون تجربه کرده‌اید، آماده کنید. رسیدن به قلعه رودخان در کمترین حالت یک ساعت زمان می‌برد. پله‌های سنگی این مسیر ارتفاع یکسانی ندارند و در برخی اوقات پله‌ها ارتفاع زیادی از هم دارند. حتما کفش مناسب بپوشید و در صورت نیاز یک عصای کوهنوری همراه خود داشته باشید. شما به کفشی احتیاج دارید که از قوزک‌های پاهایتان به خوبی مراقبت کند و کف آن لیز نباشد. اگر نیاز به کفش مناسب دارید، حتما راهنمای خرید کفش طبیعت گردی را مطالعه کنید.

البته چندان خودتان را دگیر سختی مسیر نکنید. این مسیر سنگی آن‌چنان زیباست که خستگی این پیاده روی را به کلی فراموش خواهید کرد. درختان تنومند و بلندی که عمرشان به صدها سال می‌رسد در کنار صدای پرندگان و صدای رودخانه خروشان یکی از خاص‌ترین تجربه‌های طبیعت‌گردی شما را خلق می‌کند. در طول مسیر دکه‌های بسیاری وجود دارند که صبحانه، نوشیدنی، غذاهای خیابانی و قلیان سرو می‌کنند.

قلعه رودخان چند پله دارد؟

تعداد دقیق پله های قلعه رودخان ۱۶۲۰ پله است. طی کردن این مسیر به طور متوسط یک ساعت طول می‌کشد.

وقتی به قلعه رسیدید باید برای بازدید از قلعه بلیت بخرید. بهای بلیت برای گردشگران ایرانی ۳۵۰۰ تومان و برای گردشگران خارجی ۲۵۰۰۰ تومان است. البته در برخی اوقات سال که گردشگران زیادی از این منطقه بازدید نمی‌کنند، بلیت فروشی انجام نمی‌شود.

امکانات رفاهی و گردشگری در اطراف قلعه رودخان

قرار گرفتن قلعه رودخان در فومن باعث شده تا این قلعه طبیعتی بی‌نظیر و مخصوص به خودش را داشته باشد. یکی از اولین کارهایی که در هنگام رفتن به قلعه رودخان باید انجام دهید پیاده روی و رسیدن به قلعه تاریخی است. گشت و گذار در راه رسیدن به قلعه و دیدن مناطق بکر طبیعی، مانند بهشتی برای طبیعت گردان در فصول بهار و تابستان است.

شگم گردی و اقامت

در ابتدای مسیر ورود به قلعه رودخان، امکانات زیادی برای استفاده گردشگران وجود دارد. بسیاری از این امکانات به رستوران‌ها و سوئیت‌های اجاره‌ای اختصاص داده شده. تقریبا اکثر این رستوران‌ها و دکه‌ها در کنار رودخانه واقع شده‌اند و هرچه به بالاتر صعود کنید، از تعداد دکه‌ها کاهسته می‌شود.

قبل از رسیدن به مسیر پلکانی قلعه، رستوران‌های محلی با خوشمزه‌ترین غذاهای گیلکی، پیشنهادی عالی برای عاشقان غذا است. در کنار همین رستوران‌ ها می‌توانید محصولاتی را مشاهده کنید که زنان روستاهای اطراف با دسته‌هایشان آن‌ها را درست کرده‌اند. از لباس‌ها و بافت‌های محلی گرفته تا انواع نان و کلوچه. این بازار چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

عکاسی

شما هم می‌توانید از طبیعت فوق‌العاده قلعه رودخان عکاسی کنید و هم لباس محلی بپوشید و عکس‌های متفاوتی بگیرید. عکاس‌خانه‌های زیادی در این منطقه وجود دارد که انواع لباس‌های محلی و امکانات عکاسی ارائه می‌کنند.

امکانات در قلعه

به قلعه که برسید، امکانات رفاهی چندانی وجود ندارد. طبیعت بکر در آن منطقه به خوبی حفظ شده. آب آشامیدنی که از چشمه تامین می‌شود در قلعه تعبیه شده، اما اگر حساس هستید، بهتر است آب معدنی همراه خود داشته باشید. همینطور سرویس بهداشتی در کنار قلعه تعبیه شده.

بهترین فصل سفر

بهار و تابستان بهترین فصل سفر به قلعه رودخان است.

بهار: در این فصل، طبیعت منطقه در حال زنده شده است و قلعه جان تازه‌ای می‌گیرد.

تابستان: سرسبزترین زمان قلعه رودخان در تابستان است. در این فصل گردشگران بسیاری از این منطقه بازدید می‌کنند.

پاییز: اگر زیبایی‌های پاییز را دوست دارید، قلعه رودخان در پاییز کاملا مناسب شماست. زمین جنگل‌های اطراف با برگ‌های نارنجی و زرد درختان پوشیده شده و حس و حال پاییزی را به خوبی با خود به همراه می‌آورد.

زمستان: قلعه رود خان در زمستان معمولا پوشیده از برف و زیباست. اما مراقب مسیر باشید. در این فصل مسیر سنگی منتهی به قلعه بسیار لغزنده است.

مسیر دسترسی

آدرس قلعه رودخان تقریبا سرراست است. این قلعه در ۲۵ کیلومتری جنوب شهر فومن واقع شده. تنها کافی است که از شهر فومن به سمت جاده قلعه رودخان حرکت کنید. پس از عبور از چندین روستا به روستای رودخان می‌رسید. شما باید ماشین خود را پارکینگی که تعبیه شده پارک کنید (هزینه پارکینگ ۱۰۰۰۰ تومان است.) و پیاده به سمت قلعه حرکت کنید. پس از عبور از مغازه‌ها و رستوران‌های متعدد به مسیر پلکانی قلعه می‌رسید.


بیشتر بخوانید:

۴ منطقه شمال ایران که پدیده اقیانوس ابر در آن‌جا رخ می‌دهد

روستای فیلبند، مرتفع‌ترین ییلاق مازندان با چشم‌اندازی باورنکردنی

با ماسال بهشت گمشده گیلان، طبیعت بکر، فرهنگ و تاریخ غنی آن آشنا شوید

آبشار ویسادار کجاست؟ جواهری در دل جنگل‌ های گیلان

۴/۵ - (۱ امتیاز)
2 نظر برای "با قلعه رودخان ، دژ مستحکم گیلان آشنا شوید" ارسال شده
  1. کورش گفت:

    من توصیه میکنم حتما برین. طبیعت واقعا قشنگی داره

  2. مرسانا گفت:

    من آخرای تابستون رفتم..هوا ابری و خنک بود یه نم بارونی هم زد….بسیار زیبا و جذاب بود پر از غذاهای محلی و طبیعتی بکر….کاش برا همیشه اونجا زندگی میکردم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *