راهنمای کامل جاهای دیدنی رشت

جاهای دیدنی رشت

رشت، شهری است که طبیعت و فرهنگ در یک داستان عاشقانه درهم آمیخته است. در قلب شمال ایران، رشت این شهر پر باران که به آن عنوان “شهر باران” را داده‌اند. باران‌های فراوان این شهر، رشد جنگل‌های سبز و باغ‌هایی از زیباترین گونه‌ها را فراهم کرده و رشت را به یک دسته‌بندی خاص از شهرهای زیبا و جذاب در ایران تبدیل کرده است.

در سفر به این شهر جذاب، با تاریخ و فرهنگ پربار گیلک آشنا می‌شوید. موزه‌های جذاب، معماری سنتی و نمادهای هنری گیلکی به شما امکان می‌دهند تا در عمق این فرهنگ غنی، تجربه‌های تاریخی دلچسبی را پیدا کنید.

در کل، جاهای دیدنی رشت هر کدام یک داستان شگفت‌انگیز است که با همگامی باران و زیبایی‌های فرهنگی خود، تجربه فوق‌العاده‌ای از زیبایی را به شما هدیه می‌دهد. در ادامه این مطلب از بلاگ تخفیفان به معرفی جاهای دیدنی رشت و ۷ مکان برتر آن پرداختیم، تا انتها با ما همراه شوید.

جاذبه‌های گردشگری و تاریخی رشت

در ادامه برخی از جاهای دیدنی تاریخی و گردشگری داخل شهر رشت و اطراف آن معرفی شده است که می‌توانید در طول سفر با تور شمال آن‌ها را ببینید و لذت ببرید: 

بازار رشت

بازار رشت

بزرگترین بازار بدون سقف ایران، بازار بزرگ رشت است که در نزدیکی میدان پیله قرار دارد. بازار محلی رشت نظر شما را از بازار به شدت تغییر می‌دهد، زیرا این بازار بسیار جذاب و پر جنب و جوش است. این بازار یکی از بهترین جاهای دیدنی رشت است و دارای تعدادی کاروانسرا و مغازه است.

برای رساندن کالا به دریای خزر در گذشته، شترهایی از کاروانسراهای بازار بزرگ رشت به پیربازار رشت می‌رفتند. این شترها فرش‌های ابریشمی و سایر کالاها را بر پشت حمل می‌کردند. بازار رشت شاهد حوادث متعددی بوده است، از جمله حادثه ای که در آن نیروهای کریم خان بازار را به آتش کشیدند و گروهبان آقا محمد خان قاجار را غارت کردند. مسجد و کلیسای شهر رشت اغلب در اثر بلایای طبیعی و بی مسئولیتی انسانی دچار آتش سوزی شده است.

بازار روز پر جنب و جوش ترین بخش است، حتی اگر چیزهایی که فروخته می‌شد در طول زمان تغییر کرده باشند. در این بازار می‌توانید می‌توانید انواع ماهی‌های محلی دریای خزر، میوه‌های تازه فصل، ترشیجات، زیتون، غذاهای گیاهی محلی و لواشک بخرید. قدم زدن و امتحان کردن آن‌ها بدون شک توصیه می‌شود!

میدان شهرداری

میدان شهرداری

میدان شهرداری یکی دیگر از جاهای دیدنی رشت است. برج ساعت، اداره پست، هتل ایران قدیم و تالار شهرداری تنها تعدادی از بناهای تاریخی اطراف این منطقه هستند. آبنمای بزرگی در وسط محوطه وجود دارد که اگر نگاه کنید می توانید ساختمان معروف شهرداری (شهرداری) را ببینید. این سازه با معماری سنت پترزبورگ مطابقت دارد و بیشتر شبیه یک مکان است.

ساختمان تالار شهر در این میدان، که شهرداری نام دارد و به آن تالار شهر گفته می‌شود، اولین ساختمانی بود که در ایران ساخته شد. میدان اصلی رشت بین سال های ۱۹۱۹ تا ۱۹۲۴ ساخته شد و امروزه به نام میدان شهرداری شناخته می شود. معماری این میدان و همچنین ساختمان‌های دوست داشتنی اطراف، تحت تاثیر سنت پترزبورگ است.

میدان شهرداری مکانی است که برای قدم زدن عصرگاهی و لذت بردن از آب و هوای مطبوع مورد علاقه است. گوش دادن و تماشای اجرای گروه‌های موسیقی خیابانی در میدان شهرداری رشت یکی دیگر از کارهایی است که می‌توان انجام داد، به خصوص در شب که این منطقه به دلیل نورپردازی  جذاب‌تر و پر جنب و جوش‌تر است.

دریاچه سقالکسار

دریاچه سقالکسار

یکی از خیره کننده‌ترین جاذبه های گردشگری در استان گیلان، دریاچه سقالکسار است که اخیراً به عنوان محلی برای تعطیلات محبوبیت زیادی پیدا کرده است. بسیاری از گردشگران به این دریاچه زیبا و منطقه اطراف آن می‌آیند تا یک روز فوق العاده را در فضای باز داشته باشند. این دریاچه مکان خوبی برای کمپینگ، قایق سواری، قدم زدن و گرفتن عکس است. پاییز زیباترین زمان برای بازدید از دریاچه سقالکسار است. در فصل پاییز درختان رنگارنگ در دریاچه منعکس می‌شوند. در اطراف دریاچه، امکانات رفاهی باکیفیت هم وجود دارد.

چشمه‌های این منطقه آب دریاچه را تامین می‌کند. هم چشمه‌ها و هم بارش جوی آب آن را تامین می‌کند. این دریاچه تقریباً ۶۰۰ متر طول و ۵۰۰ متر عرض دارد و ارتفاع آن از سطح دریا ۶۴ متر است. محلی که پرندگان در آن آب می نوشند «سقالکسار» نامیده می‌شود. این آبادی زمانی به سقالکسار شهرت داشت زیرا لک لک‌ها و سارها در آنجا رفت و آمد می‌کردند و از چشمه آن می‌نوشیدند. دریاچه سقالکسار ۱۵ هکتار وسعت و ۶۴ متر عمق آب دارد. برای دیدن این دریاچه باید به روستایی سقالکسار در ۱۵ کیلومتری جنوب رشت بروید.

موزه میراث روستایی گیلان

موزه میراث روستایی گیلان

موزه میراث روستایی گیلان اولین اکوموزه ایران است. مکانی ایده‌آل برای آشنایی با فرهنگ و سبک زندگی گیلان، این موزه در پارک سراوان واقع شده است. پس از زلزله گیلان در خرداد سال ۱۳۶۹ که تخریب آثار قدیمی را تسریع کرد، مفهوم این موزه متولد شد. اما در چند ماه اول سال ۱۳۸۱ مرحله تحقیقات مقدماتی خود را آغاز کرد.

۹ روستای تاریخی استان گیلان که نمادی از معماری سنتی منطقه هستند، بناهای خود را تعویض کرده و اکنون در این موزه نگهداری می‌شوند. از بین این روستاها لاهیجان و رودبونه در جلگه شرقی گیلان و رشت دومین روستای مرکزی است. فومن به روستای سوم متصل است.

هر بخش از این موزه عظیم و جذاب مانند یک آبادی مجزا با خانه‌های روستایی، مساجد، مدارس و سایر ساختمان‌هایی که در پیکربندی اصلی خود نگهداری می‌شوند، کامل شده است. علاوه بر آشنایی با زندگی روستایی در استان گیلان، می‌توانید با خرید غذاهای محلی و صنایع دستی از فضای فوق‌العاده پارک سراوان استفاده کنید.

خانه میرزا کوچک خان جنگلی

خانه میرزا کوچک خان جنگلی

میرزا کوچک خان یکی از اعضای انقلاب مشروطه بود که جمهوری شوروی گیلان را نیز تأسیس کرد و به عنوان رئیس نهضت خدمت کرد. او برای گیلانی ها شخصیتی مورد ستایش و قهرمان بود. خانه او اکنون یک موزه است که در آن وسایل شخصی او در معرض نمایش است.

با رفتن به خانه او می‌توانید با دوره‌ای مهم از تاریخ ایران آشنا شوید. بنای یادبود میرزا کوچک خان با رعایت اصول معماری سنتی ساخته شده و در عین سادگی خیره کننده است. این بنا به شکل یک هشت ضلعی منتظم، یکی از اشکال هندسی معماری نمونه ایران، ساخته شده و توسط هشت ستون نفیس و سرستون‌های چوبی احاطه شده است.

بنای یادبود این مرد باشکوه، رهبر تاریخی مبارزات گیلان و ایران، در محاصره قبور مبارزان نهضت جنگل قرار دارد که نام هر کدام بر مزار خود نوشته شده است. به همراه شیون فومنی، شاعر نامدار دیگر محلی، مقبره ای نیز در کنار قبر میرزا کوچک خان برای سایر اهالی محل وجود دارد.

قلعه رودخان

قلعه رودخان

قلعه رودخان، بزرگترین قلعه خشتی ایران، در نزدیکی شهر فومن و یکی از جاهای دیدنی رشت است. این قلعه بزرگ با موقعیت بالای کوه و فضای جنگلی این فرصت را به گردشگران می‌دهد که در حین گشت و گذار از مناظر خیره کننده دیدن کنند. قلعه رودخان به دلیل شکوه، طراحی زیرکانه و استحکاماتش مورد توجه است.

این قلعه باشکوه در زمان سلجوقیان ساخته شده است و هرگز توسط دشمنان تصرف نشده است. تابستان فصل ایده‌آلی برای بازدید از قلعه رودخان است. فصل زمستان ممکن است پله ها را لیز کند. اگرچه برای بالا رفتن از قلعه رودخان هزار پله لازم است، اما مناظر باشکوه و خود قلعه این تلاش را ارزشمند می‌کند.

تالاب عینک رشت

تالاب عینک رشت

دومین تالاب بزرگ استان گیلان، تالاب عینک است که بزرگترین تالاب داخل یک شهر است. نام تالاب ،از شکل متمایز آن گرفته شده است. جنگل ها و گیاهانی که تالاب عینک را احاطه کرده‌اند زیبایی آن را دوچندان می‌کند. یکی از برترین مکان های ماهیگیری در اطراف رشت این تالاب است. حدود ۲ تن ماهی آزاد و کپور پرورشی در تالاب عینک وجود دارد. این برکه با وسعت ۱۲ کیلومتر مربع از جاهای دیدنی رشت است.

سخن پایانی

رشت، شهری که جاهای دیدنی بی‌پایان و زیبا دارد. این شهر با طبیعتی خیره‌کننده و مملو از جاهای دیدنی، هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

با فرهنگ گویایی که دارد، رشت به عنوان مرکزی برای کاوش در تاریخ و هنر گیلکی شناخته می‌شود. با تمام این زیبایی‌ها و جاهای دیدنی رشت، این شهر یک نقطه شگفت‌انگیز برای سفر گردشگری است که تجربه‌ی لذت‌بخشی از تاریخ و فرهنگ گیلک را به گردشگران هدیه می‌دهد.

مطالب مرتبط:

میدان شهرداری رشت؛ جریان هنر و زندگی

با قلعه رودخان ، دژ مستحکم گیلان آشنا شوید

دریاچه سقالکسار کجاست؟ با تمیزترین دریاچه ایران آشنا شوید

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *