شمال کجا بریم؟ | معرفی ۹ مکان جذاب و دیدنی

شمال از نظر جاذبه های دیدنی و گردشگری غنی است. وجود دریای بزرگ خزر به عنوان یکی از مقاصد اصلی شمال‌گردی، در هر تعطیلات تعداد باورنکردنی مسافران را به خود جذب می‌کند. مازندران، گیلان و گلستان سه استانی هستند که این فرصت را برای ما ایرانی‌ها به ارمغان می‌آورند تا به همراه خانواده و دوستان خود از این نعمت‌های خدادادی لذت ببریم و مکان‌های بکر شمال را ببینیم. در ادامه این مطلب تعدادی از محبوب‌ترین مکان‌ها آورده شده است که در هر فصلی و آب و هوایی می توانید به این مقاصد زیبا با تور شمال بروید. اگر برای شما هم سوال پیش آمده که شمال کجا بریم؟ تا انتهای مطلب با بلاگ تخفیفان همراه شوید.

بهترین جای شمال برای مسافرت

سرتاسر شمال مملو از جاهای دیدنی و تفریحی است و قطعا نمی‌توان یکی از مکان‌های آن را بهترین برای مسافرت نامید. با این حال، در ادامه سعی کردیم برترین مقاصد برای سفر به خطه شمال کشور را به شما معرفی کنیم. احتمالا بعد از خواندن این بخش متوجه خواهید شد بهترین جای شمال برای مسافرت کجاست.

جاهای دیدنی مازندران

۱. رامسر

رامسر یکی از شهرهای پر باران و قدیمی استان مازندران است که در گذشته به آن سخت سر می‌گفتند. رامسر دارای جاذبه های بی نظیر طبیعی، تاریخی و تفریحی است. به طوری که به عنوان یک مقصد گردشگری بسیار جذاب محسوب می‌شود. کوتاه ترین فاصله بین کوه و سواحل دریای خزر (یکی از برجسته ترین جاذبه های شهر)، پارک های جنگلی، آبگرم معدنی، آبشارها، غارها، چشمه ها، دریاچه‌ها، آثار تاریخی، فرهنگ غنی، انواع صنایع دستی (حصیر بافی، … سفالگری، سبد بافی، چوبی، مجسمه سازی و…)، فرودگاه، مراکز اقامتی، پذیرایی و سرگرمی، این شهر را به قطب قابل توجهی در صنعت گردشگری تبدیل کرده است.

هتل قدیمی رامسر، پارک جنگلی صفارود، روستای جواهرده، قلعه مردکوه و کاخ موزه (موزه تماشای خزر) را می‌توان از جاذبه‌های گردشگری این شهر نام برد .یکی دیگر از جاذبه های فوق العاده رامسر تله کابین است که ساحل را به جنگل متصل می‌کند. این ویژگی خاص این تله‌کابین را در شمال منحصر به فرد کرده است.

۲. باداب سورت

باداب سورت از چشمه‌های پلکانی کمیاب ایران و جهان است که شامل چندین چشمه با آب کاملاً متفاوت از نظر رنگ، بو، طعم و حجم است. این چشمه به عنوان دومین چشمه آب شور جهان پس از چشمه پاموکاله در ترکیه ثبت شده است. باداب سورت از دو چشمه تشکیل شده است. یکی با حجم بالای آب، بسیار شور و در زمستان به دلیل شوری یخ نمی‌زند که دارای استخری به قطر ۱۵ متر با عمق زیاد است و عمدتاً در تابستان برای شنا استفاده می‌شود.

آب چشمه برای درمان کمردرد و پا درد، بیماری های پوستی، روماتیسم، سردردهای میگرنی مفید است. چشمه دوم که در بالادست و شمال غربی این چشمه‌ها قرار دارد به رنگ قرمز و نارنجی است و اکسید آهن را از عمق سنگ‌ها به زمین می‌آورد. جریان آب رسوبی و معدنی این چشمه‌ها به مرور زمان لایه‌ها و حوض‌های پلکانی منحصر به فرد و بسیار زیبایی را به رنگ های نارنجی، زرد و قرمز و اندازه های مختلف در دامنه پایین دست به وجود آورده است. ارتفاعات و تپه‌های پوشیده از جنگل‌های کاج، بوته‌ها و دره‌های اطراف چشم‌انداز بسیار زیبایی را به وجود آورده است.

۳. دریاچه الیمالات

با مناظر زیبا خاطره زیبا بسازید! الیمالات یکی از جنگل‌های خیره کننده مازندران است که در میان درختان غول پیکر آن دریاچه‌ای را می‌توان یافت. انعکاس کوه همراه با درختان، با دریاچه و امواج آب همسو می‌شود و منظره‌ای آرامش بخش برای لذت بردن ایجاد می‌کند. امکاناتی مانند قایق‌های پدالی و رستوران نزدیک دریاچه برای سرگرمی وجود دارد. اگر از دوچرخه سواری در کوهستان لذت می‌برید و به آن‌ها دسترسی دارید، عاشق دوچرخه سواری در مسیرهای جنگلی خواهید شد.

جاهای دیدنی گیلان

۱. موزه میراث روستایی گیلان

این مکان چیزی بیش از یک موزه است. میراث، فرهنگ و تاریخ پشت درهای بسته خانه‌های قدیمی و سنتی بسیار بیشتر از آن چیزی که به نظر می‌رسد ارزش دیدن دارد. فقط در همین یک موزه می‌توانید اطلاعات زیادی در مورد گیلان پیدا کنید. در ایام مختلف سال مراسم‌های مختلفی مانند یلدا، بلندترین شب سال یا عروس باران که رسم جشن عروسی است، اجرا می‌شود. هنگام قدم زدن در مسیرها و گوش دادن به آهنگ‌های قدیمی و محلی شمالی، افرادی را می‌بینید که با لباس‌های سنتی رنگارنگ نان می‌پزند یا محصولاتی درست می‌کنند که فقط در شمال می‌توانید پیدا کنید. حتما یادتان باشد که از خودتان با چند کلوچه خوشمزه پذیرایی کنید و سوغاتی بخرید.

۲. روستای ماسوله

شهرت ماسوله به خاطر معماری دیدنی است که روستای آن در یکی از دامنه های شیب دار قرار دارد. حیاط خانه‌های بالا پشت بام خانه‌های پایین است. این واقعیت ماسوله را از جهتی غیرمعمول اما دیدنی، دلپذیر می‌کند. هر خانه گلدان‌های رنگارنگ در بالکن دارد که علاوه بر اینکه جلوه زیبایی به روستا می‌بخشد، حال و هوای خوبی به محیط می‌بخشد. در میان خانه‌ها می‌توانید مغازه‌ها، رستوران‌ها و کافه‌هایی را پیدا کنید که در آن‌ها استراحت کنید و چای تازه دم یا غذاهای محلی را امتحان کنید. مردم محلیماسوله بسیار مهربان و سخاوتمند هستند.

۳. قلعه رودخان

کفش‌های ورزشی خود را بپوشید و آماده شوید زیرا تا رسیدن به مقصد راه زیادی وجود دارد. قلعه رودخان بیش از هزار پله دارد که باید از آن بالا بروید تا بتوانید بالای قلعه را ببینید. اما وقتی این کار را انجام دهید، مجذوب منظره خیره کننده خواهید شد. ارزش دیدن قلعه رودخان را دارد، به خصوص در یک روز زیبای بهاری، قدم زدن در میان درختان لذت بخش است. برای بازدید از کل قلعه به ۴ ساعت زمان نیاز دارید و در پای قلعه، مکان های زیادی وجود دارند که می توانید غذا بخورید و کمی استراحت کنید.

جاهای دیدنی گلستان

۱. قبرستان خالد نبی

گورستان خالد نبی اسرارآمیزترین قبرستان‌ها است و به خاطر قبر عجیب و غریبش مشهور است. نه تنها قبرستان و مناظر اطراف، بلکه مناظر مسیر رسیدن به این گورستان نیز خیره کننده است. وقتی به تمام محیط اطراف نگاه می‌کنید، ممکن است فکر کنید وارد مکانی شده‌اید که به نظر می‌رسد دور از این سیاره است. این مکان در تمام فصول زیباست، اما بازدید در فصل بهار خاطره‌ای فراموش نشدنی را برای شما رقم می‌زند.

۲. گنبد کاووس

یکی از بلندترین برج‌های آجری جهان را می توانید در استان گلستان پیدا کنید. گنبد قابوس یا کاووس یک اثر باستانی و از میراث جهانی یونسکو است. این برج در گذشته برای افرادی که از جاده ابریشم عبور می‌کردند به عنوان یک علامت عمل می‌کرد تا بتوانند از آن برای پیدا کردن راه درست استفاده کنند. نقطه ای در خارج از برج وجود دارد که با یک سنگ سفید مشخص شده است که به هر چیزی که می گویید پژواک عجیبی می‌دهد. غذای محلی و لباس‌های سنتی نیز در اطراف برج پیدا می‌شوند که تجربه لذت بخشی خواهد بود.

۳. النگدره

اگر به دنبال محلی برای استراحت و دوچرخه‌سواری با خیال راحت در بین مسیر درختان هستید، النگدره را در نظر بگیرید. در این جنگل می‌توانید با خانواده و دوستان پیک نیکی دلپذیر داشته باشید و از هوای خنک اطراف لذت ببرید. لوازم جانبی کباب کردن در اطراف وجود دارد که می‌توانید غذای خوشمزه‌ای بپزید. در این جنگل رویایی می‌توان صدای جریان آب را از رودخانه‌ای نزدیک بشنوید که بسیار دلپذیر و آرامش بخش است. حتما وقت بگذارید و در این مکان مسحورکننده دراز بکشید و لذت ببرید.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم بهترین جای شمال برای مسافرت و گردش را به شما معرفی کنیم. شمال کشور مقاصد دیدنی و طبیعی زیادی دارد و این فقط خلاصه‌ای از جاذبه‌های آن بود. مسافرت به شمال در فصل بهار و پاییز را از دست ندهید و لیست مکان‌های ذکر شده را در برنامه خود قرار دهید.

مطالب مرتبط:

برای سفر یک روزه به شمال، کدام مناطق را انتخاب کنیم؟

جنگل دوهزار و سه هزار؛ سفر به اعماق مازندران

باداب سورت؛ چشمه پلکانی مازندران

۳.۶/۵ - (۳۱ امتیاز)
4 نظر برای "شمال کجا بریم؟ | معرفی ۹ مکان جذاب و دیدنی" ارسال شده
  1. Donya گفت:

    همشون خوبن ولی شهرهای اطراف رامسر خیلی زیباتر و ارزونتر هستن مثل لاهیجان و تنکابن

  2. محمد گفت:

    البته مهمان های عزیز آشغال های خود را در طبیعت رها نکنند.
    یکم در این زمینه هم فرهنگ سازی کنید.

  3. محسن رضائی گفت:

    سلام جای عکس خالی بود

  4. ویلا رشت گفت:

    واقعا شمال کشور بهترین مقصد برای سفره بخصوص توی تعطیلات نوروز. فقط بری و بشینی تو دل جنگل و ازون همه آرامش لذت ببری.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *