با جنگل الیمستان ، بهشتی مه آلود و رویایی در آمل بیشتر آشنا شوید

برای شما کدام بخش از جنگل نوردی جذاب است؟ تماشای درختان سر به فلک کشیده؟ گوش سپردن به به صدای پرندگان، آرامش خاص جنگل؟ یا نوازش نسیمی که همیشه تازگی دارد؟ همه این‌ها نشان می‌دهد که جنگل نوردی، یک مقصد رویایی و جذاب است. اما از نظر شما کدام جنگل در ایران زیبایی بی‌حد و حصری دارد؟ جنگل الیمستان در شمال ایران یکی از آن جنگل‌هایی است که به خاطر جلوه‌های بی دلیل خود توانسته گردشگران زیادی را به سوی خود بکشاند. جنگل الیمستان به خاطر نوع پوشش گیاهی و مه آلود بودن در میان طبیعت گردها، جایگاه ویژه‌ای دارد. با ما همراه باشید تا نگاهی کامل به این جنگل زیبا در نزدیکی آمل بیندازیم.

تور شمال

جنگل الیمستان کجاست؟ رویایی‌ترین جنگل آمل

«طلای سبز ایران» بزارنده جنگلی است که به خاطر مناظر رویایی و مه‌آلودش بسیار معروف شده و همه ساله عکاسان بسیاری را از سراسر ایران و جهان به سوی خود می‌کشاند. جنگل الیمستان در امتداد جاده هراز و در کنار روستای الیمستان قرار گرفته. جنگل الیمستان به این دلیل که محل رویش گیاه الیما است، به الیمستان شهرت یافته. این گیاه که در ادیبهشت ماه، در طبیعت و در کنار جوی آب رشد می‌کند و ارزش خوراکی دارد.

این گیاه شبیه پیازچه است و خورشت‌ها استفاده می‌شود. در طول مسیر از ابتدای جنگل تا قله‌ی الیمستان که در ارتفاع ۲۵۱۰ متری قرار گرفته، شما با پوشش‌های گیاهی متفاوت و اختلاف دمایی جذاب برمی‌خورید. این اختلاف دما به حدی است که در جایی مسیر هوا آفتابی و شرجی است و در منطقه‌ای دیگر هوا بهار و خنک می‌شود. در جایی از جنگل باد تندی می‌وزد و در جای دیگری همه جا مه آلود است. شما در طول مسیر جنگل پیمایی‌تان حتی ممکن است به دشت هم برسید. اگر سفر به این جنگل برایتان جذاب هست می‌توانید از تور یک روزه استفاده کنید و لذت سفر را ببرید.

تفریحات جنگل الیمستان

"<yoastmark

در جنگل الیمستان می‌توانید فعالیت‌های زیادی داشته باشید. از جنگل‌نوردی، کوه پیمایی و فتح قله الیمستان گرفته تا دوچرخه سواری، عکاسی، پیک نیک و بازدید از مکان‌های تاریخی.

هوای عالی و معتدل این جنگل بهترین مکان برای پیاده‌روی و جنگل پیمایی است. اگر به قلب این جنگل بزنید و از آن عبور کنید به دشت‌ها و مراتع سرسبز خواهید رسید. این طبیعت‌ زیبا بهترین امکان را برای عکاسی و لذت بردن از طبیعت فراهم می‌کند.

دوچرخه سواری

کسانی که اهل دوچرخه سواری هستند، می‌دانند که این ورزش بهترین و هیجان انگیزترین ورزش دنیاست و صد البته دوچرخه سواری و عبور از دل جنگل  الیمستان که طبیعتی بکر و زیبا دارد، بسیار لذت بخش و جذاب خواهد بود.

قله الیمستان

فتح قله الیمستان یکی دیگر از تفریحات این جنگل زیباست. زمستان و بهار بهترین زمان برای فتح این قله است. فتح قله الیمستان چشم اندازی بسیار خاص دارد. در طول سفرتان به این قله، چشم‌انداز و دورنمای قله دماوند و جنگل الیمستان همیشه جلوی چشم خواهد بود و باعث می‌شود تا لذت فتح این قله دوچندان شود.

روستای الیمستان

روستای الیمستان، رستایی بسیار کوچک و کاملا توریستی است. این روستا از ۷ خانوار تشکیل شده و بخشی از دهستان «چلاو» است. در کنار بازدید از جنگل الیمستان، از مکان‌های تاریخی و روستای الیمستان هم حتما دیدن کنید. روستای الیمستان روستایی بسیار زیبا است. اقتصاد این روستا بر پایه غلات، لبنیات و عسل است. شما با خرید در این روستا علاوه بر لذت بردن از محصولات کاملا طبیعی و سالم، به اقتصاد روستای الیمستان هم کمک خواهید کرد. بازدید از نقش پای رستم و مقبره امام زاده قاسم از دیگر جاذبه‌های این منطقه به شمار می‌رود.

مقبره امام زاده قاسم

مقبره امام زاده قاسم علاوه بر این‌که مکانی مقدس برای ساکنان محلی است، مکانی مناسب برای چادر زدن و کمپینگ است. امکانات اولیه و لوازم خوراکی را می‌توانید در کنار این مقبره تهیه کنید. این مقبره را پس از عبور از جنگل‌ و کوه‌ها می‌توانید پیدا کنید. اگر قصد دارید تا شب را در جنگل الیمستان سپری کنید، می‌تونید در کنار این مقبره چادر بزنید.

نقش پای رستم

نقش پای رستم گودال بزرگی است که در مسیر کوهنوردی قله قرار گرفته و در حقیقت جای دو شهاب‌سنگ بزرگ هستند. هر چند که در افسانه‌ها این طور گفته شده این گودال‌های در حقیقت جای باقی مانده زانو‌های رستم هستند که در این مکان زانو زده و از آب دریا نوشیده. این مکان تبدیل به یکی از جاذبه‌های خاص جنگل الیمستان شده است.

کمپ در جنگل الیمستان

"اگر

پیک نیک و کمپ در جنگل الیمستان یکی دیگر از تفریح‌های خوب در این منطقه به شمار می‌رود. طبیعت بکر و آب و هوای متفاوت این جنگل باعث شده تا کمپ در جنگل الیمستان طرفداران زیادی داشته باشد. یادتان باشد که در این منطقه خبری از رستوران یا جایی برای تهیه غذا نیست. اگر قصد کمپ کردن در جنگل الیمستان را دارید حتما وسایل و غذای کافی را با خود داشته باشید. لباس مناسب، چراغ قوه، جی پی اس، جعبه کمک‌های اولیه و همراه داشتن آب و غذای کافی از ملزومات کمپ در این جنگل به شمار می‌رود.

جنگل الیمستان، جنگل کاملا بی‌خطری است ولی  در شرایط مه، امکان گم شدن در این جنگل وجود دارد. شما می‌توانید با کمک گرفتن از جی پی اس، مردم محلی و حتی محیط بانان راه خود را این جنگل پیدا کنید.

تور جنگل الیمستان

اسب‌های وحشی از جمله حیواناتی است که در این جنگل به وفور یافت می‌شود.

اسب‌های وحشی از جمله حیواناتی است که در این جنگل به وفور یافت می‌شود.

هرچند مناظری که در تابستان و زمستان در این جنگل به وجود می‌آیند، بسیار زیبا هستند، ولی معمولا بهار و پاییز بهترین فصل سفر به این جنگل به شمار می‌رود. معمولا در بهار و پاییز تور جنگل الیمستان بسیار پرطرفدار می‌شود. اگر قصد دارید یک آخر هفته را در این جنگل زیبا سپری کنید، می‌توانید با یک تور جنگل جنگل الیمستان همراه شوید و از این منطقه بکر و زیبا دیدن کنید.

اقامت در جنگل الیمستان

آگاهانه سفر کردن یکی از اصلی‌ترین موارد سفر است. اگر قصد اقامت در جنگل الیمستان را دارید باید بدانید که در این جنگل هیچ محل اقامتی یا امکاناتی برای اقامت وجود ندارد. اجاره ویلا در کنار جنگل الیمستان و استفاده از مراکز اقامتی اطراف این جنگل از ایده‌آل‌ترین گزینه‌های شماست. اما اگر یک طبیعت گرد حرفه‌ای باشید، شانس کمپ کردن و اقامت در این جنگل زیبا را از دست نخواهید داد. اقامت در یکی از بکرترین جنگل‌های ایران، تماشای فضای مه آلود جنگل، درختان زیبا و شانس تماشای اسب‌های وحشی از جذابیت‌های اقامت در جنگل الیمستان است.

مسیر دسترسی

اگر اهل جاده‌های پر پیچ و خم شمال هستید، حتما از مسیری که به جنگل الیمستان ختم می‌شود، خوشتان می‌آید. برای رسیدن به این جنگل باید راه جاده هراز را در پیش بگیرید و در فرعی روستای الیمستان از این جاده خارج شوید. این مسیر فرعی، چشم نوازتر و زیباتر از جاده هراز است. به روستای الیمستان که برسید، دیگر پیاده روی و جنگل پیمایی شروع می‌شود و باید با پای پیاده به سمت این جنگل سر به فلک کشیده و مه آلود برویم.

جنگل الیمستان در ۵۲ کیلومتری آمل قرار گرفته. فاصله تهران تا جنگل الیمستان در حدود ۱۴۰ کیلومتر است. برای رسیدن به این جنگل زیبا از آمل به کیلومتر ۲۰ و از تهران به کیلومتر ۱۴۰ جاده هراز بروید. با دیدن تابلوی امام زاده قاسم وارد جاده فرعی که در سمت راست جاده هراز قرار گرفته شوید. پس از آن به روستای لهاش می‌رسید. از روستا عبود کنید و وارد جاده‌ای خاکی شوید که به روستای الیمستان ختم می‌شود. برای وارد شدن به جنگل ماشین خود را باید در روستا پارک کنید و پیاده به این جنگل زیبا بروید.


این مطالب را هم بخوانید:

با ماسال، بهشت گمشده گیلان آشنا شوید

با جنگل گیسوم ، رویایی‌ترین جنگل گیلان آشنا شوید

۲.۵/۵ - (۲ امتیاز)
3 نظر برای "با جنگل الیمستان ، بهشتی مه آلود و رویایی در آمل بیشتر آشنا شوید" ارسال شده
  1. حمید گفت:

    مطالب ارزنده و بسیار مفید بودند سپاسگزارم

    1. کورش شرعی گفت:

      سلام حمید جان
      خوشحالیم که این مطلب رو خوندی و خوشت اومد.

  2. رضایی گفت:

    سوئیس ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *