سفری به قلب طبیعت با معرفی جاهای دیدنی گلستان

استان گلستان یکی از زیباترین و خوش آب و هواترین کشورمان ایران است که در شمال کشور واقع شده است. این استان با داشتن جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوان، هر ساله پذیرای میلیون ها گردشگر از سراسر ایران است.

از جمله جاذبه های طبیعی استان گلستان می توان به جنگل های هیرکانی، دریاچه آشوراده، آبشار کبودوال، غار شیرآباد، پارک ملی گلستان و… اشاره کرد. این جاذبه ها مناظری بی نظیر و چشم نواز را به گردشگران ارائه می دهند و فرصتی عالی برای استراحت و تفریح در دل طبیعت فراهم می‌کنند.

علاوه بر این، این منطقه دارای تاریخ بسیار غنی است و یکی از مهم ترین شهرهای ایران باستان در مسیر جاده ابریشم بوده است.

استان گلستان استانی زیبا و جذاب است که هر چیزی را که یک گردشگر به دنبال آن است، دارد. اگر به دنبال یک سفر هیجان انگیز و خاطره انگیز هستید، استان گلستان را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کنید یا با تور شمال به این شهر خارق‌العاده سفر کنید.

در ادامه این مقاله با هم تعدادی از شگفت انگیزترین جاذبه های طبیعی استان گلستان را بررسی می‌کنیم. با شناختن این مکان‌های باشکوه مطمئن باشید، تشویق می‌شوید چمدان‌های خود را ببندید و برای سفر به این بخش زیبای کشور برنامه‌ریزی کنید!

جاهای دیدنی گلستان کجاست؟

هوای گلستان در طول سال تقریبا معتدل است. اما بهترین زمان برای بازدید از این منطقه حدود فروردین و اردیبهشت در بهار و آذر در پاییز است. جنگل های رنگارنگ گرگان مرکز استان گلستان واقعاً در بین طبیعت‌گردان شناخته شده و محبوب است. بسیاری از جاذبه‌ها هنوز در گلستان دست نخورده باقی مانده‌اند و این فرصتی عالی برای مسافرانی که دوست دارند مکان‌های طبیعی و کمتر بازدید شده را کشف کنند، فراهم می‌کند.

پارک ملی گلستان

پارک ملی گلستان

این پارک یکی از قدیمی ترین و بزرگ ترین پارک‌های ملی ایران است که در ۳ استان گلستان، مازندران و خراسان شمالی وسعت دارد. این پارک به دلیل موقعیت جغرافیایی قابل توجهی که دارد، دارای مناطق اقلیمی و اکوسیستم‌های زیادی است که از مرطوب در نزدیکی دریای خزر تا کویر دورتر در جنوب را شامل می‌شود. پارک ملی یکی از جاهای دیدنی گلستان است که زیستگاه بسیاری از گونه‌های جانوری از جمله خرس قهوه‌ای، گرگ، شغال، روباه قرمز، گربه وحشی و ۱۵۰ نوع پرنده است.

خالد نبی

یک گورستان مرموز و یک مقبره که هر دو خالد نبی نام دارند، در قله کوهی در نزدیکی مرز ترکمنستان قرار دارند. بر اساس روایات شفاهی، خالد نبی پیامبر پیش از اسلام بوده است. این گورستان خود مکانی منحصر به فرد است و بیش از ۶۰۰ سنگ ایستاده در چندین مکان گسترده شده است. اما چیزی که این مکان را جذاب‌تر می‌کند، منظره استثنایی است که به منظره‌ای پوشیده از تپه‌های مخملی سبز دارد. این جاذبه طبیعی توسط نشنال جئوگرافیک به عنوان یکی از مناظر خیره کننده انتخاب شده است.

جزیره آشوراده

جزیره آشوراده

آشوراده تنها جزیره واقع در سواحل ایران در دریای خزر است. این جزیره از طریق بندر ترکمان با قایق قابل دسترسی است و بیش از ۴۰ درصد خاویار ایران در همین نزدیکی تولید می‌شود. آشوراده تقریبا خالی است و افراد کمی در اینجا زندگی می‌کنند، اما سالانه هزاران مسافر از آن بازدید می‌کنند. پل قدیمی و چوبی آن که از دریا می‌گذرد، مناظر زیبایی را خلق کرده است و به عنوان یکی از عناصر مهم جزیره برای عکاسی است.

پارک جنگلی النگدره

پارک جنگلی النگدره

خیره کننده‌ترین مناظر جنگل های شمال را در اینجا می‌بینید. النگدره در فصل پاییز که هزاران رنگ درخشان در اینجا به چشم می‌خورد بسیار زیباست. یکی از ۷ جاذبه طبیعی نمونه گردشگری ایران است. النگدره در گرم ترین روزهای سال از آب و هوای خنک و معتدلی برخوردار است که حداقل ۱۰ درجه خنک تر از سایر نقاط است. رودخانه‌ها و چشمه‌های فراوانی که در این جنگل زیبا قرار دارند به زیبایی و جذابیت جنگل النگدره می‌افزایند. همچنین یک جاده سلامت شگفت انگیز در این پارک برای پیاده روی و لذت بردن از منظره وجود دارد.

آبشار کبودوال

آبشار کبودوال

کبودوال در ۳ کیلومتری جنوب شهرستان علی آباد کتول در استان گلستان، بزرگترین آبشار پر خزه ایران و جاذبه شگفت انگیز این استان است. ارتفاع آن حدود ۶ متر است و در دره ای از جنگل‌های انبوه قرار دارد. آب خنک این آبشار از چشمه های مجاور سرچشمه می‌گیرد و شیرین، زلال و قابل شرب است. در مسیر آبشار کبودوال، آبشارهای کوچک و بزرگ دیگری را نیز مشاهده خواهید کرد.

روستای جهان نما

این روستا در منطقه حفاظت‌شده‌ای به همین نام قرار دارد و در میان کوه‌های البرز و جنگل‌های هیرکانی، دشت وسیعی را احاطه کرده است. این جنگل‌ها از قدیمی‌ترین جنگل‌های جهان به شمار می‌روند و این منطقه به دلیل ارتفاع زیاد به بام گلستان نیز معروف است. جنگل‌های کوهستانی دست نخورده این منطقه حفاظت شده مکان بسیار خوبی برای زندگی آزادانه ببرها فراهم می‌کند.

شهرستان گالیکش

 گالیکش بین گنبدکاووس و پارک ملی گلستان قرار دارد. این منطقه بیشتر به خاطر دشت‌های بکرش که در فروردین و اردیبهشت مملو از شقایق های وحشی است معروف است. دشت‌های شقایق  در میان علاقه‌مندان به طبیعت شهرت دارند و ترکیب رنگ‌های قرمز و سبز چنان مناظر منحصربه‌فردی را ایجاد می‌کند که شما را به گذراندن ساعت‌های زیادی در اینجا ترغیب می‌کند. قدیمی ترین سکونتگاه انسان در شمال ایران، غاری به نام کیارم نیز در این منطقه قرار دارد.

سخن پایانی

گلستان، استانی زیبا در شمال ایران است که با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوانش، هر ساله پذیرای میلیون‌ها گردشگر از سراسر جهان است. این استان با داشتن جنگل‌های سرسبز، دریاچه‌های زیبا، آبشارهای خروشان و غارهای شگفت‌انگیز، مکانی عالی برای استراحت و تفریح در دل طبیعت است. همچنین، گلستان دارای آثار تاریخی ارزشمندی است که قدمت آنها به دوران پیش از اسلام و دوران اسلامی باز می‌گردد.

اگر به دنبال یک سفر هیجان‌انگیز و خاطره‌انگیز هستید، استان گلستان را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کنید. این استان با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوانش، لحظات فراموش‌نشدنی را برای شما رقم خواهد زد.

شمال کجا بریم؟ | معرفی ۹ مکان جذاب و دیدنی

ترکمن صحرا؛ بهشت طبیعت ایران

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)
یک نظر برای "سفری به قلب طبیعت با معرفی جاهای دیدنی گلستان" ارسال شده
  1. محمد شاملو گفت:

    اگر به مرتع شانوین در استان گلستان سفر کنید با هوایی سرد و دریایی مه مواجه میشید که یکی از زیباترین جاهای گلستان است در روستای وامنان سرزمین طلای سرخ زعفران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *