تهرانگردی در عید نوروز

همه ما تهران را با شلوغی، ترافیک و آلودگی می‌شناسیم. اما تا به حال مسافرت به تهران در تعطیلات نوروز یا ماندن در پایتخت را در عید تجربه کرده‌اید؟ این شهر همیشه شلوغ و پر سروصدا در ایام نوروز به مکان رویایی تبدیل می‌شود و می‌توانید تمام کوه‌های اطراف شهر را ببینید. تهرانگردی در عید نوروز یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید برای تعطیلات انجام دهید، چه در تهران ساکن باشید چه قصد دارید به این شهر سفر کنید، این شهر جاهای دیدنی و تفریحی زیادی دارد.

در ادامه این مطلب به معرفی چند مکان دیدنی و تفریحات تهران ویژه تعطیلات عید نوروز می‌پردازیم، اگر شما هم دوست دارید در این تعطیلات تهران را بهتر ببینید و بگردید تا انتهای مطلب با ما همراه شوید.

جاهای دیدنی تهران

بدیهی است که توصیف همه جاذبه‌های دیدنی تهران آسان نیست. با این حال، در این بخش تعدادی از جاهای دیدنی تهران و مناطق تفریحی پر بازدید را معرفی می‌کنیم.

تهران از زمان قاجاریه که آقا محمدخان این شهر عادلانه و با طراوت را به عنوان مرکز پادشاهی خود انتخاب کرد، پایتخت ایران بوده است. به همین دلیل جاذبه های گردشگری تهران بیشتر متعلق به دوره قاجاریه و پس از آن است. در مورد جاذبه های گردشگری تهران چیزهای بسیار خوبی وجود دارد و تقریباً غیرممکن است که ارزش های زیبایی شناختی آن را بدون دیدن از نزدیک درک کنید. شهر تهران خانه بسیاری از آثار مدرن و تاریخی است، از جمله کاخ‌های سلطنتی، مدارس و کتابخانه‌های تاریخی، باغ‌های ایرانی و بازارهایی که نباید بازدید از آن‌ها را از دست بدهید.

کاخ سعدآباد

مجموعه سعدآباد با داشتن فضایی باشکوه و همچنین معماری چشم نواز، یکی از مواردی است که در تعطیلات عید نوروز باید از آن دیدن کرد. در کاخ سعدآباد تعداد زیادی آثار گرانبها به نمایش گذاشته شده است. کاخ سعدآباد که قدمت آن به دوران قاجار و پهلوی می رسد از ۱۷ کاخ، موزه و تالار از جمله کاخ سبز، کاخ ملت، موزه هنرهای زیبا، موزه استاد بهزاد، موزه آبکار و … تشکیل شده است.

کلیسای جامع سنت سرکیس

 یکی دیگر از جاهای دیدنی تهران، کلیسای جامع حواری ارمنی سنت سرکیس است که در سال ۱۹۷۰ ساخته شد. این کلیسای یک شبه از بتون ساخته شده است که دیوارها و کف‌های بیرونی و داخلی آن با سنگ مرمر سفید پوشیده شده است. دیوارهای بالای محراب و دو طرف آن با نقاشی های نفیسی پوشیده شده است که موضوعات کتاب مقدس را نشان می دهد، مانند مریم مقدس با عیسی، عروج مسیح به آسمان و مصلوب شدن عیسی.

دارالفنون

دارالفنون اولین دانشگاه و موسسه آموزش عالی مدرن در ایران است که توسط امیرکبیر در سال ۱۸۵۱ تأسیس شد. این مدرسه نخبه به عنوان یکی از جاذب‌ های گردشگری تهران، تعداد زیادی دانش آموز تحصیل کرده از جمله ۱۶ استاد اروپایی و ۲۶ استاد ایرانی تربیت می‌کرد. حیاط مدرسه دارای باغی آرام است که به شکل پرچم یونیون جک طراحی شده است و اطراف آن را دیوارهایی با کاشی‌های کتیبه‌ای تزئین شده است.

مجموعه تفریحی توچال

بام تهران که یک مرکز تفریحی در نزدیکی کوه توچال است، با داشتن بسیاری از  فعالیت‌های فیزیکی و تفریحی، یکی از بهترین مکان‌ها برای تهرانگردی در عید نوروز است. بام تهران مکانی مناسب برای پیاده روی و تماشای منظره دلربای تهران از ارتفاع است. رستوران‌ها و کافه‌های توچال در حالی که در باشگاه تیراندازی با کمان، باشگاه واقعیت مجازی، زیپ‌لاین و بانجی جامپینگ و غیره از یک ضربه آدرنالین لذت می‌برید، غذاها و میان‌وعده‌های لذیذی سرو می‌کنند. پیست اسکی توچال که یکی از محبوب‌ترین پیست‌های اسکی تهران است در ارتفاعی ۳۸۵۰ متر بالاتر از سطح دریا، میزبان بسیاری از دوستداران اسکی در تمام طول سال است. پس تفریحات توچال تهران را در عید نوروز اصلا از دست ندهید.

تئاتر شهر

تئاتر شهر که مجموعه‌ای از هنرهای نمایشی است، یکی جاذبه‌های تهران است که بسیاری از آن دیدن می‌کنند. این مجموعه با طراحی زیبا، خروجی اصلی تئاتر هنری ایران محسوب می‌شود که در دوران پهلوی توسط معمار علی سردار افخمی ساخته شده است. این مجموعه دارای چندین سالن نمایش از جمله تالار اصلی، چهارسو، قشقایی و سایه است.

برج آزادی

برج آزادی به عنوان یکی از جاذبه‌های دیدنی پایتخت، قدیمی ترین نماد تهران و برج میلاد نماد مدرن آن است. برج آزادی تهران برجی به ارتفاع ۴۵ متر است که توسط ۴۶۰۰۰ قطعه سنگ و ۸۰۰۰ قطعه سنگ مرمر سفید طراحی شده است. گذرگاه‌ها، تالارها، گالری‌ها، موزه آزادی و یک کتابخانه در پایگاه وجود دارد. سطوح بالایی به سمت بالا باز است، در حالی که زیرزمین ۵ تا ۱۵ متر زیر سطح زمین است.

کاخ گلستان

کاخ‌ها یکی از برترین جاذبه‌های تهرانگردی در عید نوروز هستند. کاخ گلستان که قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد یکی از محبوب‌ترین مکان‌های تهران برای بازدید است. کاخ گلستان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مکان‌های تاریخی تهران در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. کاخ گلستان با داشتن کاخ‌ها، موزه‌ها و تالارهای متعدد، برای بسیاری از مناسبت‌ها مانند تاج‌گذاری و دیگر جشن‌های مهم در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت. تخت مرمر، حوض خانه، تالار درخشان، عمارت خورشید (شمس العماره) و کاخ سفید را هنگام بازدید از کاخ گلستان خواهید دید. موزه مردم‌شناسی تهران نیز در این کاخ قرار دارد.

بازار بزرگ تهران

بازارهای تهران از جمله مکان های دیدنی تهران در ایران هستند. بازار بزرگ که قدمت آن به دوران صفویه بازمی‌گردد، از نقاط دیدنی تهران است. بازار تهران به‌عنوان سازه‌ای به سبک هزارتویی، بخش‌های مختلف مرتبط با یکدیگر دارد. چندین بازار (با ورودی‌های مختلف)، از طریق راهروها و اتصالات به هم متصل می‌شوند که یک ساختار معماری پیچیده با کلیت سنتی و ویژگی‌های مدرن ایجاد می‌کنند. اگر به بازارهای سنتی علاقه دارید، می‌توانید به بازار تجریش هم سر بزنید.

پل طبیعت

 

پل طبیعت به عنوان یک سازه نمادین، با سبک معماری جدیدش، یکی از جاذبه‌های تهرانگردی در عید نوروز است که میزبان میلیون ها بازدیدکننده در طول سال است. این سازه ۲۷۰ متری که در ارتفاع ۴۰ متری از سطح زمین ساخته شده است، بزرگ‌ترین پل عابر پیاده خاورمیانه است. با  پیاده‌روی خاطره انگیز و یک غذای لذیذ بر روی پل، می توانید ساعاتی خاطره‌انگیز را تجربه کنید.

دربند

دربند یکی از مکان‌های تفریحی تهران است. این جاذبه دیدنی با داشتن رستوران‌ها و چایخانه‌های سنتی فراوان، همه روزه میزبان افراد محلی و گردشگران زیادی است. مکانی مناسب برای پیاده‌روی، دورهمی و تماشای مناظر زیبای کوهستانی با خوردن غذاهای لذیذ در رستوران های دربند، آجیل و میوه های خشک ایرانی و تنقلات خوش طعم است. سورتمه دربند نیز مکانی مناسب برای لذت بردن از تجربیات هیجان انگیز است. اگر علاقه مند به بازدید از این نوع مکان‌های کوهستانی و تفریحی در تهران هستید، درکه و فرحزاد را نیز در برنامه تهارنگردی در عید نوروز قرار دهید.

سردر باغ ملی

دروازه باغ ملی (یا وزارت امور خارجه) یک بنای تاریخی- دولتی است که توسط رضا شاه پهلوی در اوایل قرن نوزدهم ساخته شد. این دروازه در گذشته نماد شهر بوده و اکنون یکی از جاذبه‌های تهران است. قبلاً میدان تیر ارتش (میدان مش) در دوره قاجار بوده و به پارک عمومی تبدیل شده و بعداً دفاتر و موزه‌هایی به مجموعه اضافه شده است. کتابخانه و موزه ملک یکی از موزه‌هایی است که از برترین جاذبه‌های گردشگری تهران محسوب می شود. اگر به معماری کلاسیک علاقه دارید، بازدید از این مکان تاریخی را از دست ندهید.

پارک جمشیدیه

پارک سنگی جمشیدیه که در دامنه‌های البرز قرار دارد، یکی از زیباترین پارک‌های تهران است. با استشمام هوای تازه، می توانید در حین نوشیدن یک فنجان چای از مناظر نیز لذت ببرید. باغ سنگی جمشیدیه دارای مجسمه‌های سنگی، درختان بلند کهنسال، آب نماها، برکه ها و مسیرهای سنگفرش شده است. همچنین یک مسیر پیاده روی از قسمت پایینی پارک تا بالای کوه کلکچال وجود دارد. اگر به طبیعت علاقه دارید، پارک جمشیدیه یکی از بهترین مکان‌ها برای تهرانگردی در عید نوروز است.

تهرانگردی را در تعطیلات نوروز از دست ندهید

ما در این مطلب سعی کردیم برترین جاهای دیدنی ویژه تهرانگردی در عید نوروز را به شما معرفی کنیم. اگر دوست دارید تهران را متفاوت ببینید و از تمام جاذبه‌های گردشگری آن دیدن کنید، حتما در تعطیلات عید نوروز به پایتخت سفر کنید یا اگر محل زندگی شما در این شهر است، آرامش و خلوتی شهر را از دست ندهید.

جاهای دیدنی مشهد | ۱۰ مکان دیدنی و تفریحی

جاهای دیدنی اصفهان؛ خلاصه‌ای از بهترین مکان‌های تاریخی که باید ببینید

تعطیلات نوروز کجا بریم؟

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *