لیست بهترین موزه های تهران: معرفی ۱۰ موزه برتر

بهترین موزه های تهران

هر چه تعداد موزه‌های یک شهر بیشتر باشد، آن شهر پیچیده‌تر است. تهران به عنوان پایتخت کشوری باستانی موزه‌های زیادی در ژانرهای مختلف دارد. موزه‌ های تهران گاهی پناهگاه آثار تاریخی هستند. بهترین موزه های تهران معمولا در مکان‌های با ارزش تاریخی مانند کاخ گلستان قرار دارند. برخی از موزه‌های تهران شامل آثار هنری، برخی دیگر دارای مجموعه‌های علمی، برخی دارای آثار مذهبی و برخی موزه‌ها دارای منتخبی از معجزات طبیعت هستند.

موزه های تهران در نقاط مختلف شهر قرار دارند. هر کدام از بهترین موزه های تهران برای علایق مختلف مناسب است. اگر به هنر علاقه دارید، اگر عاشق تاریخ هستید، اگر به علم اهمیت می دهید، اگر دوست دارید درباره اسلام و شیعه بیشتر بدانید، یا اگر به حیات وحش، حیوانات و گل‌ها علاقه دارید، باید بلیط موزه های تهران را بخرید. در ادامه این مطلب بهترین موزه های تهران برای عاشقان فرهنگ و هنر معرفی شده است.

لیست موزه های تهران

در اینجا لیستی از بهترین موزه های تهران آمده است که در ادامه به طور خلاصه برخی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم، این موزه‌ها عبارتند از:

موزه‌های تاریخی

  • موزه ملی ایران
  • کاخ گلستان
  • موزه‌های سعد آباد
  • موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
  • موزه صلح

موزه‌های هنری

  • موزه آبگینه
  • موزه فرش ایران
  • موزه هنرهای معاصر
  • موزه جواهرات ملی ایران
  • موزه زمان

موزه‌های مذهبی

  • موزه هنرهای دینی امام علی
  • موزه ملی قرآن کریم

موزه‌های طبیعت

  • باغ گیاه شناسی ملی
  • موزه حیات وحش و طبیعت ایران – دارآباد

موزه‌های علوم

  • موزه علم و فناوری
  • موزه تاریخ علوم پزشکی

۱.موزه ملی ایران

موزه ملی ایران

موزه ملی ایران که به ‌اصطلاح موزه تلفیقی تهران شناخته می‌شود، بزرگترین موزه تاریخی و باستان‌شناسی تهران است. این موزه بیش از ۷۰ سال پیش توسط یک معماری فرانسوی در زمینی به مساحت حدود ۲۰۰۰۰ متر مربع ساخته شد. او اصول معماری دوره ساسانی را با آجرکاری آرت دکو در ساخت موزه ملی تهران تلفیق کرده است.

بیش از ۳۰۰۰۰۰ شی کمیاب از دوران پارینه سنگی تا دوره قاجار را می‌توانید در موزه ملی تهران پیدا کنید. این بنا از دو موزه تشکیل شده است: موزه ایران باستان که در آن آثار باستانی ایران قبل از دوران اسلامی به نمایش گذاشته شده است و موزه باستان شناسی و هنر اسلامی ایران که بهترین موزه اسلامی تهران به شمار می‌رود که اشیا، آثار و آثار اسلامی را به نمایش می‌گذارد.

مجموعه متنوعی از آثار باستانی که تاریخ ایران را بیش از هفت هزار سال ردیابی می‌کند (از دوران سنگی تا کوروش، داریوش و پادشاهی های قدرتمند ایرانی) با افتخار در این موزه باستان شناسی جذاب تهران وجود دارد. در موزه ملی ایران می‌توانید هزاران آثار تاریخی از جمله مجموعه‌های دیدنی مجسمه‌ها، سرامیک‌ها، سفال‌ها، مجسمه‌های سنگی و کنده‌کاری‌ها را که قدمت آن‌ها به قرن‌های چهارم و پنجم قبل از میلاد بازمی‌گردد، پیدا کنید. از آثار متعدد ایرانی که در موزه ملی تهران به نمایش گذاشته شده است، سر انسان از تخت جمشید، کتیبه سه زبانه معروف زمان داریوش اول، چهار لوح پایه منقوش به خط میخی و مرد نمکی معروف قابل ذکر است.

  • آدرس: خیابان امام خمینی، ۳۰ تیر، خیابان هنری رولین، پلاک ۱.
  • ساعات کاری: بهار و تابستان (۹:۰۰ تا ۱۹:۰۰) پاییز و زمستان (۸:۳۰ تا ۱۷)

۲. موزه مردم‌شناسی تهران

موزه مردم شناسی تهران با قرار گرفتن در کاخ گلستان آثار و ابزارهایی را به نمایش گذاشته است که توسط مردم شهرهای مختلف در دوره قاجار و پس از آن خلق شده است. اشیاء و آثار به نمایش گذاشته شده در این موزه نمایانگر زندگی و حال و هوای سنتی ایرانیان در دوره های مختلف تاریخی است. زنانی را در لباس روستایی، اشیای سنگی که در زندگی روزمره مردم ایران استفاده می‌شود، در ویترین‌های مختلف موزه مردم شناسی، اسناد ازدواج قدیمی، لوازم التحریر، لوازم آرایش، وسایل سنتی سیگار، سلاح، اسب سواری، آلات موسیقی، کفش و … را می بینید.

  • آدرس: کاخ گلستان، میدان پانزده خرداد.
  • ساعات کاری: بهار و تابستان (۹:۰۰ تا ۱۹:۳۰) پاییز و زمستان (۹:۰۰ تا ۱۵:۳۰)

۳. موزه جواهرات ملی

موزه جواهرات ایران

موزه جواهرات تهران یا خزانه جواهرات ملی که در بانک مرکزی ایران قرار دارد، مجموعه ای خیره‌کننده از گران قیمت ترین جواهرات شناخته شده در جهان است. این خزانه از زمان صفویه (قرن شانزدهم) توسط پادشاهان ایرانی جمع آوری شده است و شامل جواهرات تاج ایرانی دوره‌های صفوی، افشاریه، قاجار و پهلوی است.

ارزش این مجموعه گرانبها تنها به ارزش اقتصادی محدود نمی‌شود، بلکه بازتابی از خلاقیت و ذوق صنعتگران ایرانی در طول تاریخ است. خزانه جواهرات ملی تاج های استادانه، تاج های با جواهرات، شمشیر، سپر، و تاج و تخت را نیز دارد. همچنین می‌توانید گنجینه‌های معروفی از جمله تاج کیانی، تخت نادر، جواهرات کروی و تخت طاووس (یا تخت خورشید) را در موزه جواهرات تهران بیابید.

  • آدرس: بانک مرکزی، خیابان فردوسی.
  • ساعات کاری: شنبه تا سه شنبه ۱۴:۰۰ الی ۱۶:۳۰

۴. موزه آبگینه تهران

موزه آبگینه تهران

موزه آبگینه و سرامیک تهران (همچنین به عنوان موزه آبگینه تهران شناخته می‌شود) مجموعه‌های منحصر به فردی از آثار شیشه ای و گلی ساخته شده هزاران سال پیش را در خود جای داده است. این ساختمان قبلاً از سال ۱۳۳۹ تا ۱۳۷۰ متعلق به احمد قوام نخست وزیر قاجار بوده است. موزه آبگینه تهران به عنوان تنها موزه شیشه تهران، هنر شیشه دمی را به نمایش می‌گذارد که قدمت آن به هزاره اول قبل از میلاد برمی‌گردد.

  • آدرس: موزه آبگینه و سرامیک تهران، خیابان امام خمینی، خیابان ۳۰ تیر.
  • ساعت کاری: همه روزه از ساعت ۸:۰۰ الی ۱۶:۳۰

۵. موزه پول تهران

موزه پول تهران (معروف به دفینه) سیر تحول اسکناس و سکه در ایران را به نمایش می‌گذارد. هر بخش از موزه متعلق به یک دوره تاریخی خاص است، حتی زمانی که پول اختراع نشده است. در دفینه نیز سکه‌های ایرانی از دوره‌های هخامنشی، ساسانی، سلجوقی و… وجود دارد.

  • آدرس: خیابان ولیعصر، بلوار میرداماد، خیابان دفینه.
  • ساعت کاری: همه روزه از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۶:۰۰

باغ موزه های تهران

باغ‌های ایرانی به دلیل ساختار نفیس، خیره‌کننده و بناهای چشم نواز درون خود همیشه در جهان شهرت دارند. با الگوبرداری از آنها، چندین موزه معروف ایران نیز در میان باغ‌های زیبا قرار دارند. کاخ گلستان، کاخ نیاوران و باغ موزه هنر تهران تنها چند نمونه هستند که نباید از دست بدهید.

۶. کاخ گلستان

کاخ گلستان

کاخ گلستان که در زمان صفویه ساخته شده است، یکی از قدیمی‌ترین موزه های تهران است که توجه بازدیدکنندگان را به زیبایی و شکوه خود جلب می‌کند. این کاخ توسط ناصرالدین شاه به عنوان اقامتگاه سلطنتی انتخاب شد. بنابراین، اقلام به نمایش گذاشته شده بیشتر مربوط به دوره قاجاریه است. باغ موزه گلستان با داشتن تالارها و کاخ‌های متعدد، هدایای گرانبهای متعددی را تقدیم پادشاهان اروپایی و آسیایی به شاهان قاجار می‌کند. در تالار موزه که توسط ناصرالدین شاه به تقلید از موزه های اروپایی ساخته شده است، می‌توانید نقاشی‌ها، جواهرات سلطنتی و دیگر آثار سلطنتی را مشاهده کنید.

  • آدرس: میدان ارگ، خیابان پانزده خرداد.
  • ساعات کاری: بهار و تابستان (۹:۳۰ تا ۱۸:۳۰) پاییز و زمستان (۹:۰۰ تا ۱۷)

۷. مجموعه کاخ سعدآباد

موزه کاخ سعدآباد

مجموعه فرهنگی و تاریخی کاخ سعدآباد در ابتدا توسط شاهان قاجار در قرن نوزدهم ساخته شد و در آن ساکن شدند. بعدها در قرن بیستم توسط خاندان پهلوی که آثار هنری بسیاری از هنرمندان ایرانی و غیرایرانی جمع آوری کردند، توسعه یافت. موزه ملت، موزه هنرهای زیبا، موزه استاد بهزاد، موزه آبکار و موزه میرعماد تنها چند موزه هنر تهران هستند که در مجموعه کاخ سعدآباد قرار دارند. نقاشی‌های مینیاتوری نفیس و دست نوشته‌های چشم نواز مربوط به دوره صفویه و قاجاریه در این موزه هنر تهران به نمایش گذاشته شده است.

  • آدرس: میدان تجریش، خیابان سعدآباد.
  • ساعات کاری: همه روزه از ساعت ۹:۰۰ الی ۱۷:۰۰

۸. کاخ نیاوران

کاخ نیاوران

کاخ نیاوران به عنوان آخرین اقامتگاه خاندان سلطنتی، اثاثیه سلطنتی، ظروف چینی، وسایل تزئینی، وسایل شخصی و لباس‌های ملکه خاندان پهلوی را دارد. این بنا که در دوران پهلوی ساخته شده است، ساختمان مدرن تری را در میانه باغ شگفت انگیز نیاوران طراحی کرده است. تالار آینه (یا تالار و موزه جهان نما) آثار هنری خریداری شده یا وقف شده توسط خانواده سلطنتی را به نمایش می‌گذارد.

تالار آینه به عنوان موزه هنرهای مدرن تهران، نقاشی های گرانبهایی از مشهورترین نقاشان جهان مانند پابلو پیکاسو، سالوادور دالی، پل گوگن و پیر رنوار را به نمایش گذاشته است. در این موزه هنرهای مدرن تهران نیز می‌توانید چند اثر تجسمی عالی از هنرمندان بزرگ ایرانی مانند پرویز تناولی، بهمن محصص و سهراب سپهری را مشاهده کنید.

  • آدرس: میدان تجریش، خیابان باهنر.
  • ساعت کاری: همه روزه از ساعت ۸:۰۰ الی ۱۴:۳۰

۹. موزه زمان تهران

موزه زمان در ساختمانی با طراحی زیبا در باغی به وسعت ۵ هکتار در شمال تهران واقع شده است. مجموعه شگفت انگیزی از ساعت‌های باستانی از جمله ساعت‌های آفتابی، ساعت های آبی، ساعت شنی و … در این موزه به نمایش گذاشته شده است. همچنین بازدیدکنندگان می توانند سیر تحول ساعت‌ها و ساعت‌های مکانیکی مختلف از قرن هفدهم تا قرن بیستم را در موزه زمان تهران مشاهده کنند.

  • آدرس: خیابان ولیعصر، خیابان زعفرانیه (فلاحی)، پلاک ۱۲
  • ساعت کاری: همه روزه از ساعت ۹:۰۰ الی ۱۸:۳۰

۱۰. موزه هنرهای معاصر تهران

موزه هنرهای معاصر تهران

موزه هنرهای معاصر تهران با  یک ساختمان مدرن بتنی یک اثر هنری افسانه‌ای است. با نگاهی به پارک لاله تهران، پلان موزه واقعاً جذاب به نظر می‌رسد. این موزه هنرهای مدرن در تهران در سال ۱۳۵۶ توسط ملکه فرح دیبا افتتاح شد. معماری موزه هنرهای معاصر تهران توسط کامران دیبا پسر عموی فرح طراحی و اجرا شده است.

موزه هنرهای معاصر تهران به عنوان بزرگ‌ترین موزه هنرهای مدرن تهران و ایران، بیش از ۳۰۰۰ اثر از جمله نقاشی‌ها، چاپ‌ها، طراحی‌ها و مجسمه‌های مطرح قرن ۱۹ و ۲۰ در سطح جهانی را به نمایش می‌گذارد و هنرمندان آمریکایی آثاری از پیکاسو، ماتیس، ون گوگ، دالی، بیکن، پولاک، مونه، پیسارو، رنوار، مور، مونک، وارهول و بسیاری دیگر از هنرمندان مشهور مدرن در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش گذاشته شده است.

  • آدرس: بلوار کشاورز، خیابان کارگر شمالی، پارک لاله
  • ساعت کاری: شنبه تا چهارشنبه (۸:۰۰ تا ۱۷:۰۰)، پنجشنبه. (۸:۰۰ تا ۱۲:۰۰)، جمعه: تعطیل

مطالب مرتبط:

معرفی رستوران های قدیمی تهران

بهترین غذاهای خیابانی را در تهران کجا بخوریم؟

بهترین مراکز خرید تهران : جستجو در دنیای خرید و تفریح

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *