جاهای دیدنی مشهد | ۱۰ مکان دیدنی و تفریحی

جاهای دیدنی مشهد فقط به حرم مطهر امام رضا (ع) و اطراف آن نیست. مشهد به عنوان محبوب ترین مقصد گردشگری ایران، سالانه میلیون‌ها گردشگر را به خود جذب می‌کند. بسیاری از آنها زائرانی هستند که می‌خواهند به زیارت حرم مطهر امام رضا بروند. اما حرم مطهر تنها دلیل محبوبیت مشهد نیست، زیرا این شهر دارای جاذبه‌ها و امکانات تفریحی متعدد دیگری است. برای آشنایی با مکان های دیدنی مشهد و جاذبه‌های تفریحی آن ادامه این مطلب از بلاگ تخفیفان را بخوانید.

بهترین جاهای دیدنی مشهد

همانطور که اشاره کردیم، جاهای دیدنی مشهد فقط به حرم مطهر ختم نمی‌شود و شما می‌توانید با مسافرت به مشهد مقدس از دیگر جاذبه‌های گردشگری و تفریحی لذت ببرید. انواع جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی در شهر مشهد وجود دارد که می‌توانید در طول سفر از آن‌ها بازدید کنید. اگر دوست دارید بدانید مشهد کجا بریم، در ادامه به معرفی برخی از مکان‌های دیدنی این شهر می‌پردازیم.

پارک ملت؛ اولین مکان در لیست جاهای دیدنی مشهد

 سفر به مشهد بدون رفتن به بزرگترین و قدیمی‌ترین پارک آن غیر ممکن است. از دست رفتن زمان در پارک ملت به دلیل امکانات تفریحی متعدد آن که شامل شهربازی، وسایل ورزشی، کتابخانه یا استخر می‌شود، بسیار آسان است.

این شهربازی بزرگ‌ترین چرخ و فلک در خاورمیانه و هجدهمین چرخ و فلک بزرگ جهان را در خود جای داده است. در قسمت شرقی پارک یک دریاچه بزرگ و در قسمت غربی یک استخر، یک زمین والیبال و فوتبال، زمین تنیس و یک پیست اسکیت برای تفریح و لذت وجود دارد.

آدرس: میدان آزادی، بلوار وکیل آباد

پارک وکیل آباد

دومین مکان در لیست بهترین جاهای دیدنی مشهد، پارک وکیل آباد است. دلایل متعددی برای رفتن به این پارک قدیمی وجود دارد. وکیل آباد تنها باغ وحش مشهد را دارد که در آن می توانید انواع پرندگان، خزندگان، ماهی‌ها و پستانداران را پیدا کنید. اما اگر باغ‌وحش‌ دوست ندارید، می‌توانید به شهربازی وکیل آباد بروید. این شهربازی بزرگ کوهستان پارک شادی نام دارد و این پتانسیل را دارد که ساعت‌ها شما را سرگرم کند.

در زمان‌های خاصی از سال، مانند بهار و تابستان، رود بسیار خنکی از پارک می‌گذرد. اگر می‌خواهید در فضای باز در سایه درختان بلند پیک نیک کنید، وسایلتان را جمع کنید و به سمت پارک زیبای وکیل آباد بروید.

ییلاق شاندیز

ییلاق شاندیز یکی از جاهای گردشگری مشهد است. اگر تا ۳۸ کیلومتری غرب مشهد رانندگی کنید، با منطقه‌ای روبه‌رو می‌شوید که مملو از رودخانه‌ها، دره‌ها و درختان بلند چنار است که صدای جیر جیر پرندگان را طنین‌انداز می‌کند. این روستای زیبا و تفریحی شاندیز است، شاندیز درست مانند یک تابلوی نقاشی زیباست. اگر دوست دارید غذاهای خوشمزه نوش جان کنید، رستوران‌های شاندیز هم غذاهای ایرانی و هم بین المللی سرو می‌کنند. فروشگاه سوغات شاندیز نیز مکانی عالی برای خرید هدایا و سوغاتی‌های محلی است.

طرقبه

در ۱۸ کیلومتری جنوب غربی مشهد، روستای طرقبه قرار دارد، روستایی زیبا با آب و هوای ییلاقی، رودخانه‌های طولانی، درختان بلند و باغ‌های میوه بزرگ، همه این‌ها طرقبه را به مکانی عالی برای فرار از زندگی شلوغ شهر تبدیل کرده‌اند.

هنگامی که در حال رفتن به سمت طرقبه هستید، به یاد داشته باشید که برای چند ساعت اقامت خواهید داشت، زیرا این ییلاق جاذبه‌های متعددی دارد. از جمله این جاذبه‌ها به سد چالیدره، سد گلستان، دره ارغوان، دره داغستان و رودخانه دهبار که قلب تپنده طرقبه محسوب می‌شود اشاره کرد. اگر وقت دارید، از روستای سرسبز نوغوندور در فاصله ۱۰ کیلومتری نیز دیدن کنید.

طرقبه یکی از بهترین جاهای دیدنی مشهد در تابستان و بهار است. اما طرقبه در فصول سرد به یکی از سردترین نقاط استان خراسان رضوی تبدیل می‌شود، پس مراقب باشید.

چالیدره

فراموش نکنید که وقتی در طرقبه هستید، از چالیدره دیدن کنید. در چالیدره می‌توانید ماهیگیری کنید یا قایقرانی داخل آب را امتحان کنید. همچنین چندین رستوران در اطراف به صورت پراکنده وجود دارد که در آن‌ها انواع غذاهای متنوع و خوشمزه وجود دارد. اگر از  پیک نیک نزدیک آب لذت می‌برید ، چالیدره یکی از بهترین جاها برای گشت و گذار در مشهد است.

آرامگاه فردوسی

فردوسی یکی از مشهورترین شاعران ایرانی و شاهنامه نویس معروف است. آرامگاه او در باغی زیبا در ۲۰ کیلومتری شمال مشهد در شهر باستانی توس قرار دارد. معماری آرامگاه از دوران هخامنشیان الهام گرفته شده است. در نزدیکی آرامگاه موزه و کتابخانه‌ای وجود دارد که برای آموزش در مورد فردوسی و آثار او به بازدیدکنندگان ساخته شده است. آرامگاه این شاعر بزرگ به عنوان یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی مشهد، سالانه بیش از یک میلیون بازدید کننده دارد.

باغ گیاهشناسی مشهد

باغ گیاه شناسی مشهد به مساحت ۲۵ هکتار در سال ۱۳۹۳ با اهداف آموزشی و زیبایی‌شناسی افتتاح شد. این باغ شامل بخش‌هایی مانند باغ گل سرخ، مرکز نمایشی و آموزشی، باغ صخره و باغ میوه‌های بومی ایران و بسیاری از گیاهان دیگر است.

موزه نادری

موزه نادری یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی مشهد است که زره‌ها و سلاح‌های دوران حکومت نادرشاه را به نمایش می‌گذارد. همچنین آرامگاه نادرشاه و محمدتقی خان پسیان (حاکم وقت خراسان)  داخل این موزه قرار دارد.

موزه نان

موزه نان مشهد اولین موزه در نوع خودش در ایران است. در آن تجهیزاتی که برای درست کردن نان استفاده می‌شوند و همچنین انواع نان به نمایش گذاشته شده است.

پارک کوهسنگی

کوهسنگی بهترین پارک مشهد و مکانی عالی برای پیک نیک بعد از ظهر یا اوایل شب است. رودخانه کوچکی از مرکز آن می‌گذرد که می‌توانید با بالا رفتن از صخره‌ها یا پریدن از روی سنگ‌های پله از آن عبور کنید. بستنی و غذاهای دیگر به راحتی در دسترس هستند. این پارک اکثر شب‌ها مملو از خانواده‌ها است و از بلندترین نقطه‌اش چشم اندازهای بسیار خوبی از شهر دارد.

بازار مشهد

مشهد مرکز زعفران جهان است و در هیچ جای دیگری جز بازارهای اطراف فلکه آب، نمی‌توان اجناس بهتری پیدا کرد. این ادویه که گرم به گرم گران‌تر از طلا است، یک سوغات یا هدیه عالی است. فرش‌های مشهد نیز یکی دیگر از سوغات‌های این شهر است. یادگاری‌های دیگری نیز در خیابان‌ها دیده می‌شوند، عکس گرفتن در مقابل حرم امام که مورد علاقه‌ی اکثر مردم است.

تعطیلات نوروز کجا بریم؟

جاهای دیدنی اصفهان؛ خلاصه‌ای از بهترین مکان‌های تاریخی که باید ببینید

معرفی بهترین رستوران های مشهد + آدرس

۳.۴/۵ - (۷ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *