جاهای دیدنی اصفهان؛ خلاصه‌ای از بهترین مکان‌های تاریخی که باید ببینید

اصفهان برترین مقصد گردشگری ایران است و به راحتی می‌توان دلیل آن را فهمید. معماری باستانی اسلامی، سه مکان میراث جهانی یونسکو، پل‌های زیبا، مردمی دوست‌داشتنی و مکان‌های پنهان زیاد برای کشف دلایل اصلی محبوبیت این شهر تاریخی است.

دلیل اینکه چرا شهر تاریخی اصفهان برترین مقصد برای گردشگران است، بدون صحبت در مورد غذاهای بی‌نظیر آن کار درستی نیست. غذاهای سنتی و خوشمزه را تصور کنید. خورش فسنجان، بریونی، خورش ماست زعفرانی، کباب کوبیده و حلیم بادمجان، لیست این غذاهای محلی و خوشمزه بی‌پایان است. اصفهان همه چیز برای شما دارد که می‌توانید امتحان کنید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این شهر تاریخی در مرکز ایران که مملو از معماری باشکوه ایرانی است، گنبدها و مناره‌ها با کاشی‌های معرق و بازارهای سنتی بی‌شمار، ادامه این مطلب را بخوانید. در ادامه سعی کردیم جاهای دیدنی اصفهان را به تفکیک مراکز تاریخی مهم و برجسته آن برای شما شرح دهیم، پس تا پایان با ما همراه شوید.

برترین مکان‌های دیدنی و تاریخی اصفهان

اصفهان سومین شهر بزرگ ایران  و یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران است که در زمان‌های مختلف در گذشته تاریخی کشورمان پایتخت بوده است. در مرحله‌ای اصفهان بزرگ‌ترین شهر روی زمین بود، اما اکنون شهری نسبتاً آرام است که در سراسر جهان به دلیل معماری زیبا و جاهای دیدنی نفس‌گیرش شناخته می‌شود.

اصفهان با داشتن سه مکان ثبت شده در میراث جهانی یونسکو، تعداد بی‌شماری از مکان‌ها برای کاوش، برخی از بزرگ‌ترین و زیباترین مساجد جهان، باید در صدر فهرست هر مسافری در ایران و جهان باشد. بنابراین در بخش بعدی چند مورد از جاهای دیدنی اصفهان که حتما باید آن‌ها را ببینید آورده شده است.

میدان نقش جهان؛ گردش در میراث جهانی یونسکو

میدان نقش جهان بسیاری از جاذبه‌های شگفت‌انگیز اصفهان را در خود جای داده است و یکی از بزرگترین میدان‌های جهان است.

این میدان ساخته شده تا نمادی از اهمیت اصفهان در امپراتوری صفویه باشد، به جز اضافه شدن کالسکه‌های اسبی، فواره‌ای زیبا و پر از مغازه های توریستی، تغییر زیادی نکرده است. بهترین زمان بازدید عصر که خانواده ها و زوج‌ها برای لذت بردن از شکوه آن بیرون می‌آیند و نور ملایمی می‌تابد.

دور تا دور میدان نقش جهان یک بازار دو طبقه است که بزرگترین بازار ایران است. همچنین در اطراف میدان بناهای باشکوهی وجود دارد، کاخ عالی قاپو در ضلع غربی، مسجد شیخ لطف‌الله در شرق، مسجد شاه در ضلع جنوبی و دروازه قیصریه در ضلع شمالی میدان قرار دارند. دروازه های متعددی در اطراف میدان وجود دارد، دروازه قیصریه به عنوان ورودی اصلی محسوب می‌شود که چشم اندازی عالی به میدان و تمام ساختمان های اطراف آن دارد.

مسجد شیخ لطف‌الله شاهکاری از معماری ایرانی است که در دوره صفویه ساخته شده است. ساخت این مسجد در حدود دو دهه به طول انجامید و در سال ۱۶۱۹ به پایان رسید. این مسجد به دستور شاه عباس اول ساخته شد تا به عنوان یک مسجد خصوصی برای خانواده سلطنتی مورد استفاده قرار گیرد، به همین دلیل برخلاف همه مساجد مناره ندارد.

مسجد شاه که با نام‌های مختلف به نام‌های مسجد جدید عباسی، مسجد سلطنتی یا مسجد امام نیز شناخته می‌شود، حدود ۲۰۰ سال پیش در زمان صفویه به دستور شاه عباس اول ساخته شد این مسجد به عنوان شاهکار معماری ایرانی در دوران اسلامی شناخته می شود و زیبایی مسجد عمدتاً مدیون کاشی‌های هفت رنگ و کتیبه‌های خوشنویسی است.

کاخ عالی قاپو؛ تماشای مناظر اصفهان

کاخ علی قاپو که در لغت به معنای علی (شاهنشاهی یا بزرگ) است و قاپو (در زبان ترکی) در اصل به صورت یک سردر وسیع با ارتفاع چهل و هشت متر و شش طبقه طراحی شده است. یک راه پله مارپیچ بین طبقات وجود دارد تا به طبقه بالایی دسترسی داشته باشید. یک سالن موسیقی با طاقچه های مدور عمیق در دیوارها در طبقه ششم وجود دارد.

عالی قاپو یکی از چهار بنای اصلی میدان نقش جهان اصفهان است که هر کدام در یکی از مرزهای اطراف میدان قرار گرفته‌اند. با سه ساختار دیگر تفاوت دارد. عالی قاپو نه مسجد است و نه دروازه بازار، بلکه ایوان (ایوان) بزرگی است با ستون‌هایی که شاه صفوی از آنجا چوگان بازی‌های میدان نقش جهان را تماشا می‌کرد و لذت می‌برد. این بنا در زمان شاه عباس صفوی برای میزبانی جلساتی که شاه با میهمانان عالی رتبه و سفرای خارجی برگزار می‌کرد ساخته شد .امروزه پس از ورود به میدان باید به سمت جنوب حرکت کرد، اما در دوران صفویه عالی قاپو به عنوان دروازه بزرگ میدان عمل می‌کرد.

سی و سه پل؛ قدم زدن بر فراز طولانی‌ترین پل تاریخی

 سی و سه پل یا پل الله وردی خان یک پل قوسی سنگی دو طبقه روی رودخانه زاینده رود است که حدود ۳۰۰ متر طول و ۱۴ متر عرض دارد. این پل یکی از جاهای دیدنی اصفهان و بزرگترین آثار معماری در ایران و سراسر جهان است. یکی از فرماندهان برجسته شاه عباس صفوی اول، الله وردی خان، نظارت و هزینه همین بنا را در سال ۱۰۰۵ هجری ساخت.

 در زمان صفویه، ارامنه جشن های خاصی را در نزدیکی این پل برگزار می کردند. ممکن است طاق های بیشتری در ابتدای پل پیدا شود که به آن مکان خوبی برای یک چایخانه می‌دهد که می تواند از ساحل جنوبی قابل دسترسی باشد. طاق ها دو سطح دارند. در حالی که سطح بالا دارای یک طاق در بالای اسکله و دو طاق بالای طاق سطح پایین است، سطح پایین دارای ۳۳ طاق است.

دو دیوار بلند جاده‌ای را که به سطح بالایی منتهی می شود احاطه کرده‌اند و از رانندگان در برابر عوامل محافظت می‌کنند و از سقوط عابرین پیاده جلوگیری می کنند. سی و سه پل به عنوان یک بنای عظیم ایرانی شناخته می شود. این پل از همان ابتدا که ساخته شد تا کنون شناخته شده ترین جاذبه اصفهان بوده است.

کاخ چهلستون؛ تماشای معماری بی‌نظیر

کاخ چهلستون یکی از ۹ باغی است که به باغ ایرانی معروف است و همگی به عنوان مجموعه‌ای در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است. هدف اصلی ساخت باغ استفاده از آن به عنوان کوشک سلطنتی بوده است که در اواخر قرن شانزدهم توسط شاه عباس دوم ساخته شد. در انتهای باغ آلاچیقی با ۲۰ ستون وجود دارد که جلوی ساختمان حوض زیبایی دارد.

برخی نیز می گویند که به دلیل انعکاس ستون ها در آب در مجموع چهل ستون وجود دارد که این درست نیست، زیرا هرگز نمی توانید این انعکاس را در حوض جلویی مشاهده کنید.

تالار بزرگ نگینی است که با نقاشی های دیواری، مینیاتور و سرامیک تزئین شده است. دو نقاشی دیواری میانی نشان دهنده نبردهای بزرگ دوران صفویه از جمله نبرد ارتش شاه اسماعیل با ازبک‌ها است و شاه عباس دوم با نوازندگان و دختران رقصنده از نادرخان پادشاه ترکستان استقبال می‌کند.

روی دیوار روبروی در، از راست به چپ، شاه عباس اول ضیافتی نمادین را برپا کرده است و با نبرد شاه اسماعیل با ینیچرهای سلطان سلیم و شاه طهماسب از همایون، شاهزاده هندی که در سال ۱۵۴۳ به ایران گریخت، پذیرایی کرده است.

کلیسای وانک

یکی از بزرگترین و باشکوه ترین جاهای دیدنی اصفهان در منطقه جلفا کلیسای وانک است. سقف طلایی، گنبد داخلی و آثار هنری تاریخی نفیس آن بی‌نظیر است. در داخل، نقاشی‌های رنگ روغنی که مشابه هنر ایرانی تذهیب شده‌اند، روی دیوارها به نمایش درآمده‌اند.

در این کلیسا، می توان آثار هنری مذهبی با تأثیر ایتالیایی را دید. شاه سلطان حسین صفوی معمار این بنا بوده است. داخل آن با کاشی‌کاری‌های پیچیده، نقاشی‌های دیواری باشکوه و تزئینات طلاکاری شده است. نقاشی زیبای آبی و طلایی گنبد مرکزی بیانگر شرح کتاب مقدس از خلقت جهان و خروج انسان از عدن است. نقوش هنری ارمنی سر کروبی که با بال‌های خم شده احاطه شده است، روی آویزهایی که در سرتاسر کلیسا دیده می‌شود، نقاشی شده است. طرح های گل ایرانی به سبک مینیاتوری با ظرافت در سقف بالای ورودی نقاشی شده است.

پل خواجو

یکی از شناخته شده ترین جاهای دیدنی اصفهان، پل خواجو است که روی بقایای پل قبلی در اوایل دهه ۱۶۵۰ در زمان عباس دوم، هفتمین فرمانروای صفوی ساخته شد. کتیبه‌هایی که هنوز در جای خود هستند نشان می‌دهد که پل در سال ۱۸۷۳ مرمت شده است. زیباترین پل اصفهان پل خواجو یا پل شاهی است. شاه عباس دوم، پادشاه صفوی ایران، در سال ۱۶۵۰ دستور ساخت این پل را صادر کرد. این پل به عنوان سازه و محل تجمعات عمومی و به عنوان پل و سرریز عمل می‌کند. نقاشی‌های دیواری زیبا و کاشی‌کاری‌های نفیس این پل را تزئین کرده است. شاه عباس یک بار روی آلاچیقی در وسط ساختمان نشست تا از منظره دیدن کند. با این حال، تنها چیزی که از صندلی پادشاه باقی مانده است، صندلی سنگی است. اطاقک‌ها، تزئینات و کاشی کاری‌های ساختمان، همه ویژگی‌های جذابی هستند.

سازه بیگلربیگی بنایی است که در وسط پل قرار دارد. خانواده سلطنتی به طور موقت در همان مکان ماندند. اصطلاح خواجه که در زمان صفویه لقب افراد سرشناس بوده است در نام این پل پیچ خورده است. بر روی رودخانه زاینده رود ساخته شده است. این پل اکنون دارای آثار هنری و کاشی کاری‌های نفیس است. این پل با وجود اینکه ۳۵۰ سال پیش ساخته شده است، هنوز در حال فعالیت است. این پل به عنوان مکانی برای تعامل اجتماعی، فرهنگ و آرامش عمل می‌کند. همه بلافاصله به سمت طاق‌های باشکوه داخل پل جذب می شوند، به خصوص در شب که نورهای درخشان آنها را روشن می‌کند.

جمع‌بندی مطالب و شروع سفر

اصفهان هر ساله پذیرای تعداد زیادی گردشگر از سراسر ایران و جهان است زیرا این شهر کهکشانی از زیبایی‌ها و مناظر تاریخی است. ما در این مطلب بهترین جاهای دیدنی اصفهان را تا حد امکان به طور خلاصه معرفی کردیم و سعی کردیم راهنمای گردشگران باشیم. امیدواریم که بازدید از شهر باستانی اصفهان لذت‌بخش و یکی از تجارب برجسته زندگی شما باشد.

باغ ارم شیراز و وصف بی‌مثالش!

جنگل دوهزار و سه هزار؛ سفر به اعماق مازندران

برج گالاتا استانبول: معرفی کامل + راهنمای بازدید

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *