باغ ارم شیراز و وصف بی‌مثالش!

باغ ارم شیراز

عطر بهار نارنج در هوا، کاشی‌های فیروزه‌ای، حوضی زیبا در وسط باغ، کاخی باشکوه در کنار این حوض، ترکیب همه این جذابیت‌ها با یکدیگر مکانی بی‌نظیر و بی‌همتا که ما آن را به نام باغ ارم شیراز می‌شناسیم خلق کرده است. شهر شیراز مملو از باغ‌ و بوستان‌های زیباست، اما باغ ارم چیز دیگری‌ست. هنگام قدم زدن در این باغ الهام‌بخش گویی به دنیایی دیگر وارد شده‌اید، دنیایی که در قرآن به بهشت توصیف شده است. برای رفتن به این بهشت روی زمین می‌توانید با تور مسافرتی یا ماشین شخصی مسافرت خود را آغاز کنید.

گردش در باغ ارم بسیار لذت‌بخش است و صدای آواز پرندگان در فضای سبز، آرامش را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد. در فصل بهار این باغ با شکوفه‌های رنگارنگش چشم‌ها را خیره می‌کند و یک مقصد محبوب برای سفر است. احتمالا تا به امروز مطالب زیادی در مورد باغ ارم شیراز شنیده‌اید، اما همه آن‌ها را کنار بگذارید و بیایید با هم نگاهی دقیق‌تر به این جاذبه نفس‌گیر بیندازیم.

قدمت باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز

به راستی زمان دقیق ساخت این باغ مشخص نیست اما شواهدی مبنی بر حضور آن حداقل از دوره سلجوقیان وجود دارد. همچنین گفته می‌شود که پسر ملکشاه، اتابک دستور ساخت باغ را داده است. به هر حال در ادوار مختلف مرمت‌های زیادی در این باغ صورت گرفته است. مرمت بخش عمده باغ ارم شیراز به دستور کریم خان زند انجام شده است.

هیچکس نمی‌داند دقیقا این باغ توسط چه کسی ساخته شد، اما داستان‌های زیادی وجود دارد که این باغ در اواسط قرن ۱۳ ساخته شده است و حداقل به مدت ۷۵ سال روسای عشایر قشقایی صاحب این ملک بودند. پس از آن فرح پهلوی این بنا را خرید و به عنوان کاخ پذیرایی در اختیار دانشگاه شیراز قرار داد. در حال حاضر این باغ در اختیار دانشکده کشاورزی است و دانشکده حقوق شیراز مالک آن است. همچنین باغ گیاه شناسی دانشگاه شیراز در باغ ارم قرار دارد و برای بازدید عموم آزاد است.

با قدم زدن در شهر شیراز به راحتی می‌توان متوجه شد که چگونه شعر زندگی می‌کند و نفس می‌کشد. در باغ ارم هم این نکته صادق است. این باغ منبع الهام بسیاری از شاعران از جمله حافظ بوده است. آلاچیق باغ که در قرن نوزدهم ساخته شده است، با حک شدن اشعار حافظ روی آن به این شاعر ادای احترام می‌کند.

معماری باغ ارم

محوطه باغ ارم شیراز در طول سال‌ها دستخوش تغییرات زیادی شده است. شیب تند زمین چالشی را برای ساخت این باغ به همراه داشت که با استفاده از پله این مشکل تا حدودی برطرف شده است. کاشی‌های سرامیکی روی کاخ وسط باغ بی‌نظیر است. با نگاهی دقیق به طاق این بنا، داستان‌های کوتاه متحرکی نقاشی شده روی کاشی‌ها نمایان شده است. این بنا دارای معماری استادانه‌ای است که باکاشی‌های تزئین شده با اشعار شاعران بزرگی همچون حافظ و سعدی طراحی شده است.

در داخل این ساختمان موزه سنگ‌های قیمتی قرار دارد که بسیار جالب هستند. همچنین منظره‌ای به حوض دارد که چشم‌انداز باغ را زیباتر کرده است و در روزهای گرم تابستان محیط را خنک می‌کند. باغ ارم شیراز به دلیل تنوع گیاهان، به عنوان باغ گیاه شناسی تحت حمایت و مدیریت دانشگاه شیراز محبوبیت زیادی دارد و بازدید از آن برای عموم آزاد است تا از زیبایی‌های فراوان آن لذت ببرند.

باغ ارم شیراز همانند سایر باغ‌های ایرانی در چهار بخش با اندازه‌گیری‌های دقیق هندسی متناسب طراحی شد تا بتواند آبیاری و سایر شرایط لازم یعنی سایه برای گیاهان خاص را فراهم کند تا بتواند این طیف متنوع از پوشش گیاهی را رشد دهد. این گیاهان و دختان شامل: انواع گل رز، لاله، شقایق، درختان میوه مانند انار، به، سیب و گلابی، درخت همیشه سبز، کاج و در میان همه این گیاهان بلندترین سرو شیراز معروف به سروناز قد علم کرده است.

ویژگی‌های باغ ارم

باغ ارم شیراز

درختان سر به فلک کشیده سرو و نارنج در باغ ارم همراه با معماری مبتکرانه، هوای مطبوعی را در فضا ایجاد می‌کند. آب و هوای معتدل این باغ تقریبا در تمام فصل ماه‌ها شما را شگفت‌زده خواهد کرد. کل فضای باغ نیز با گل‌های رنگارنگ و پوشش گیاهی غنی تزئین شده است. بنای شگفت‌انگیز باغ ارم که بیشتر شبیه به عمارت با حوضی خیره کننده در جلوی آن است، چیزی است که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. در نمای عمارت، تابلوهای فراوانی مشاهده می‌شود که نبردهای دوره قاجار و داستان‌های ایرانی را به تصویر می‌کشد. بالکن‌های طبقه دوم و سوم منظره‌ای عالی به باغ دارند و مکان مناسبی برای استراحت عصرگاهی و نوشیدن یک فنجان چای هستند.

باغ ارم شیراز کجاست؟

باغ ارم شیراز

باغ ارم یکی از جاذبه‌های دیدنی در استان فارس و در شهر شیراز است که در خیابان ارم و نزدیکی مجموعه دانشگاهی شیراز قرار دارد. برای رسیدن به این جاذبه گردشگری می‌توانید از مترو استفاده کنید، نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این مکان دیدنی، متروی نمازی است که پس از پیاده شدن در ایستگاه با طی کردن ۱۰ دقیقه مسیر پیاده به این باغ می‌رسید.

اگر با ماشین شخصی قصد رفتن به باغ ارم را دارید، بهترین مسیر دسترسی از بلوار شهید چمران است. پس از رسیدن به بلوار شهید چمران باید بلوار را تا انتها ادامه بدهید و از میدان دانشجو به سمت میدان ارم یا میدان خوابگاه بروید.

باغ ارم شیراز ساعت بازدید

 باغ ارم شیراز همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۲۰:۳۰ باز است و امکان بازدید از آن در این ساعات وجود دارد. برای گشت و گذار و بازدید از این باغ باید بلیط بخرید و اگر دانشجو باشید، با ارائه کارت دانشجویی بلیط با تخفیف می‌توانید تهیه کنید.

بهترین زمان بازدید از باغ ارم شیراز

به طور کلی برای استفاده حداکثری از زمان مسافرت به شیراز، به شما توصیه می‌کنیم در ماه‌های فروردین و اردیبهشت با تور چند روزه به این شهر بروید. سفر به شیراز در فصل بهار لذت بردن از تمام زیبایی‌ها و غرق شدن در عطر بهار نارنج را دوچندان می‌کند. همچنین به شما پیشنهاد می‌کنیم برای بازدید از باغ ارم صبح را انتخاب کنید تا انعکاس نور روی حوض و زمزمه پرندگان شما را شگفت‌زده کند.

موقعیت باغ ارم روی نقشه

آدرس: شیراز، بلوار ارم، میدان ارم، انتهای خیابان ارم

بیشتر بخوانید:

تنگه دار؛ طبیعتی بکر در دل نوشهر

غار علیصدر؛ شگفتانه همدان

شهر سوخته سیستان و بلوچستان؛ میراث تاریخ کهن ایران

۳/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *