تنگه دار؛ طبیعتی بکر در دل نوشهر

یکی از مقاصد بکر برای تور یک روزه طبیعت گردی و حتی کمپینگ تنگه دار نوشهر است که در نزدیکی استان تهران واقع شده و حدود ۸ کیلومتری جنوب نوشهر قرار دارد. سالانه گردشگران و مسافران زیادی از این تنگه دیدن می‌کنند البته تنگه دار در هر فصل و زمانی شاید زیبایی‌های واقعی خود را به نمایش نگذارد.

تنگه دار کجاست؟

استان مازندران جاهای دیدنی زیادی دارد که تنگه دار نوشهر نیز یکی از همین مکان‌های خاص و بکر است که در ارتفاعاتی از این استان قرار دارد. این تنگه در جنگل‌های سرسبز استان مازندران و در نزدیکی روستایی به نام کوشکسرا واقع شده است.

تنگه دار اسامی دیگری از جمله تنگ دار و دره کرکرود نیز دارد که معروف‌ترین و رایج‌ترین آن تنگه دار است. به دلیل وجود انواع زیادی از درختان در این محل به آن تنگه دار می‌گویند. این تنگه عمق متغیری دارد ولی در بخش‌های ابتدایی این تنگه شما شاهد عمق کمی خواهد بود.

تور شمال

هر چه به دیواره‌های این تنگه نزدیک‌تر شوید، به طور حتم عمق آب نیز افزایش می‌یابد. اگر قد متوسطی دارید در اواسط این تنگه آب تا روی سینه شما خواهد بود.

بسیاری از گردشگرانی که در قالب یک تور مسافرتی و به صورت گروهی از این تنگه دیدن می‌کنند با کمک همدیگر و از طریق طناب کشی برای رد شدن از تنگه دار دست به کار می‌شوند. در ضمن حوضچه‌هایی که در مسیر این تنگه وجود دارند، بسیار عمیق هستند و برای شیرجه زدن محل مناسبی خواهند بود.

در چه زمانی به تنگه دار نوشهر برویم؟

عمق آب این تنگه در فواصل مختلف سال متفاوت است، در واقع با توجه به میزان آب شدن برف‌ها عمق این تنگه این تغییر می‌کند. برای مثال در فصل بهار آب تنگه دار نوشهر به بالاترین حد خود می‌رسد، در حالی که در اواخر تابستان آب تنگه دار فروکش می‌کند.

با توجه به اینکه این تنگه در استان مازندران قرار دارد، بدون‌شک می‌دانید که در زمستان و تابستان شهرهای شمالی کشور آب و هوای مناسبی برای گردش و تفریح ندارند. بدین‌ترتیب بهتر است در زمستان که هوا سرد و بارندگی زیاد است یا در تابستان که هوا بسیار گرم و شرجی است به این تنگه سفر نکنید.

در مقابل توصیه می‌کنیم در اواخر فصل بهار و قبل شروع تابستان بهترین زمان برای سر زدن به این تنگه خواهد بود. همچنین اواخر تابستان که زهر هوای شرجی استان مازندران کاهش می‌یابد زمان خوبی است که به این تنگه سفر کنید.

چطور خود را به تنگه دار نوشهر برسانیم؟

بهتر است برای سفر به تنگه دار در تورهای مسافرتی شرکت کنید و اوقات خوشی را برای خود بسازید ولی در صورتی که تمایل دارید با خودرو شخصی به این تنگه بروید، ۲ راه پیش‌روی شما خواهد بود:

  • جاده چالوس: از طریق جاده چالوس به سمت تنگه حرکت کنید و در محل دو راهی چالوس و نوشهر به سمت نوشهر بپیچید. در این صورت وارد جاده کشکسرا می‌شویدکه جاده باریکی است. این جاده در ۸ کیلومتری نوشهر قرار دارد و شما را به سمت تنگه دار هدایت می‌کند. بعد از این جاده باریک به یک جاده خاکی می‌رسید که باید در دوراهی مقابل خود سمت راست را انتخاب کنید. آنقدر به مسیر خود ادامه دهید تا به پل رودخانه کرکو برسید. در نزدیکی این پل خودروی خود را پارک کنید. مابقی مسیر را تا تنگه دار باید با پای پیاده ادامه دهید.
  • جاده آمل هراز: اگر از این جاده به سمت تنگه دار حرکت می‌کنید، پس از رسیدن به نوشهر مازندران باید وارد جاده ساحلی ۲۲ سیاهکلرود شوید. سپس به کشکسرا می‌رسید و مابقی مسیر شبیه به مسیر ذکر شده در جاده چالوس خواهد بود.

به خاطر داشته باشید برای رسیدن به تنگه دار نوشهر نمی‌توانید تمام مسیر را با خودرو بروید بلکه باید در قلب جنگل‌‌های نوشهر و در امتداد رودخانه کرکرود به مسیر خود ادامه دهید. توجه داشته باشید برای رسیدن به تنگه دار باید از رودخانه بگذرید، پس سعی کنید آمادگی‌ها لازم را داشته باشید.

تفریحات خاص و مهیج تنگه دار

اگر قصد دارید از تنگه دار نوشهر دیدن کنید، بهتر است در قالب تور چند روزه به این تنگه بروید زیرا در اطراف تنگه دار مکان‌های تفریحی و دیدنی زیادی وجود دارد که با یک سفر کوتاه مدت یک روزه نمی‌توانید از تمام زیبایی‌های این محل بهره‌مند شوید و از سفر خود نهایت لذت را ببرید.

این تنگه در رودخانه کرکرود قرار دارد و شما می‌توانید در جنگل‌های خانیکان نوشهر اتراق کنید و از فضای طبیعت و رودخانه خروشان کرکرود لذت ببرید. همچنین انواع پوشش‌های گیاهی زیبا در این محل دیده می‌شوند که باعث جذابیت بیشتر تنگه دار شده است.

اگر فردی طبیعت‌گرد هستید یا به صخره نوردی و شنا علاقه دارید، بهتر است حداقل یک‌بار به این تنگه سر بزنید. سالانه ورزشکاران و صخره‌نوردان زیادی از این تنگه دیدن می‌کنند. با سفر به تنگه دار یک روز مهیج و پرانرژی برای خود و همراهانتان رقم بزنید.

  • رودخانه نوردی
  • شنا کردن
  • شیرجه زدن ( حوضچه‌های پر آب و عمیق)
  • صخره نوردی
  • جنگل پیمایی

جاهای دیدنی اطراف تنگه دار نوشهر

علاوه بر تفریحات ذکر شده در بخش قبلی با سر زدن به تنگه دار نوشهر شما می‌توانید از روستای کوشکسرا نزدیک این تنگه نیز دیدن کنید. اطراف این تنگه مکان‌های دیدنی زیادی وجود دارند که بازگشت از تنگه بدون بازدید این مکان‌ها کار اشتباهی خواهد بود. در ادامه این مکان‌های دیدنی و خاص را به طور خلاصه نام می‌بریم:

  • امامزاده حمزه رضا
  • امامزاده خاتون رضا
  • بافت و معماری قدیمی روستای کوشکسرا
  • موزه مردم شناسی ( بازدید از انواع لباس‌های محلی متعلق به اقوام مختلف، تمامی وسایل و ابزارهای کاربردی محلی مازندران، سنگ قبرهای قدیمی روستا کوشکسرا و آثار تاریخی این روستا)
  • پارک جنگلی خانیکان: کمپ زدن در این پارک جنگلی آزاد است و امنیت دارد. اگر به این تنگه سفر کردید از این مکان دنج تفریحی و گردشی دیدن کنید. در ضمن این محل حتی برای پیک نیک‌های خانوادگی نیز مناسب است. برای اتراق کردن و شب ماندن کافی است ۵ کیلومتری در این جاده حرکت کنید تا به سطح هموار برسید.

مطالب مرتبط:

جنگل دالخانی، رویایی که در دل رامسر به واقعیت پیوست

با جنگل گیسوم ، رویایی‌ترین جنگل گیلان آشنا شوید

برای سفر یک روزه به شمال، کدام مناطق را انتخاب کنیم؟

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *