غار علیصدر؛ شگفتانه همدان

غار علیصدر

غار علیصدر یکی از طولانی‌ترین و قدیمی‌ترین غارهای آبی جهان در شهر زیبای همدان است و به خاطر محیط جذاب و قدمت بسیار طولانی آن، بسیاری از گردشگران برای بازدید از آن به این شهر سفر می‌کنند. اگر به دنبال تور مسافرتی درست‌وحسابی برای سفر به همدان هستید و می‌خواهید با تاریخچه، امکانات رفاهی، بهتری زمان سفر و ویژگی‌های حیرت‌انگیز غار علیصدر آشنا شوید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

تاریخچه غار علیصدر

غار علیصدر همدان، یکی از قدیمی‌ترین غارهای جهان است که زمین‌شناسان، ریشه به وجود آمدن آن را در دوران دوم زمین‌شناسی و چیزی بین ۱۳۶ تا ۱۹۰ میلیون سال پیش می‌دانند. این غار از ترکیب آب باران و دی‌اکسید کربن به وجود آمده و تشکیل لایه‌های آهکی ضخیم در بخش‌های مختلف باعث ایجاد مناظری عجیب و البته بسیار جذاب شده است.

تا سال‌ها پیش، مردم هیچ اطلاعی در مورد اهمیت آن نداشتند و اهالی محلی با هدایت آب نهر سراب، از آن به عنوان سد و منبعی برای ذخیره آب در تابستان استفاده می‌کردند. در سال ۱۳۳۶ و وقوع زلزله در فارسینج کرمانشاه سبب ایجاد شکاف در غار و قطع شدن آب شد و چند سال طول کشید تا سطح آب آن به صورت طبیعی بالا بیاید. پس از آن، توجه کارشناسان و متخصصان زمین‌شناسی به این غار قدیمی جلب شد تا اینکه در سال ۱۳۵۳، رییس هیئت کوهنوردی همدان به کمک افراد محلی، دهانه غار را از نیم متر به عرض ۵ متر و ارتفاع ۳ متر رساند تا فرصت بیشتری برای کاوش در بخش‌های داخلی مهیا باشد.

نام «علیصدر» از کجا آمده است؟

پیدایش غار علیصدر

پیش از کشف شگفتی‌های این غار، اهالی روستای اطراف به دلیل اینکه غار آب سردی داشت و از آن به عنوان یک نیز استفاده می‌شد، آن را با نام «علی سرد» و «علی سد» می‌شناختند. بعدها در سال ۱۳۵۰ و زمانی که جاده به این روستا هم رسید، نام «علی صدر» را روی تابلو محل احداث جاده نوشتند و همین مسئله باعث شد تا نام آن طی سال‌های اخیر هیچ تغییری نکند.

چرا باید از غار علیصدر بازدید کنیم؟

بیشتر مردم، غار علیصدر را به خاطر قندیل‌های کوچک و بزرگی که از زمین و سقف بیرون آمده‌اند، می‌شناسند. البته، این تمام ماجرا نیست و این قندیل‌ها که در علم زمین‌شناسی با نام‌های استالاگمیت و استالاکتیت شناخته می‌شوند، جلوه‌ای حیرت‌انگیز را به بخش‌های مختلف غار بخشیده‌اند که نمونه دیگر آن را در هیچ جای دیگری نمی‌توان مشاهده کرد. در برخی قسمت‌های غار، ترکیب‌های آهکی مختلفی را می‌بینیم که ضمن ترکیب رنگی جذاب، شکل‌های مختلفی مانند انگور، کبوتر، قایق وارونه، پنجه عقاب و نام مبارک «الله» را ایجاد کرده‌اند.

مسئله دیگری که هیجان بازدید از این غار را با تور یک روزه دوچندان می‌کند، مسیرهای قایقرانی آن هستند که یکی حدود ۱۲۵۰ و دیگری حدود ۴ هزار متر طول دارد. در تمام طول مسیر نیز سازه‌های آهکی زیبایی که به صورت خودبه‌خودی و طی سال‌های اخیر ایجاد شده‌اند، در تمام بخش‌ها خودنمایی خواهند کرد. فراموش نکنید که در هر بخش از غار علیصدر، شگفتی‌های زیادی هست که می‌تواندن شما را غافلگیر کنند و هر لحظه‌ای که بخواهید در طول مسیر با موبایل خود مشغول بازی شوید، تماشای یک صحنه هیجان‌انگیز را از دست می‌دهی.د

ارتفاع سقف غار در برخی بخش‌ها بسیار کم است و برعکس، در برخی قسمت‌ها به حدی زیاد می‌شود که از آنها با نام تالار یاد می‌شود. تالار آزادی، یکی از همین موارد است که ارتفاع سقف آن به ۴۰ متر می‌رسد!

در بعضی بخش‌های غار، امکان پیاده شدن از قایق و قدم زدن در میان سازه‌های آهکی وجود دارد. خوشبختانه، به واسطه حضور کارشناسان و تابلوهای راهنمایی که در هر بخش نصب شده، در مورد گذشته غار علیصدر اطلاعات جذابی را می‌توان کسب کرد. گفتنی‌ست تا به امروز، حدود ۱۲ کیلومتر از این غار بزرگ کشف شده که بازدیدکنندگان فقط می‌توانند از ۲.۲ کیلومتر آن بازدید کنند. افرادی که تور یک روزه غار علیصدر را خریداری کنند، قطعا خاطره‌ای تکرارنشدنی را برای خود رقم خواهند زد.

امکانات رفاهی غار علیصدر

با توجه به اینکه روزانه افراد زیادی برای بازدید از غار علیصدر به همدان سفر می‌کنند، در محوطه بیرونی می‌توان بازارچه‌های سنتی، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها، واحدهای اقامتی و سرویس بهداشتی را پیدا کرد. در داخل غار نیز تیم‌های امدادی در تمام بخش‌های مستقر هستند تا در صورت بروز حادثه، مشکل در کمترین زمان ممکن حل شود. در برخی قسمت‌ها حتی غرفه‌های کوچکی هست که خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های مختلف را هم عرضه می‌کنند.

بهترین زمان سفر به غار علیصدر

بهترین زمان سفر به غار علیصدر

همدان، شهری کوهستانی است که بهار و تابستان، هوایی خنک دارد و در پاییز و زمستان، دمای هوا در آن تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل، گردشگران اکثرا تابستان را برای سفر به این شهر زیبا انتخاب می‌کنند. البته، امکان خرید تور چند روزه همدان هم که بازدید از غار علیصدر، بخشی از آن محسوب می‌شود، در تمام فصول سال وجود دارد. به علاوه، دمای غار در هوای سرد زمستان هم تغییر چندانی نخواهد داشت.

بر خلاف جاذبه‌های دیدنی در شهرهای مختلف، گردشگران فقط در طول روز و از ساعت ۸ صبح می‌توانند از غار علیصدر بازدید کنند. در نیمه اول سال، تا ساعت ۵ بعد از ظهر می‌توانید از تماشای شگفتی‌های این غار لذت ببرید، اما در نیمه دوم سال، این زمان تا ساعت ۳ بعد از ظهر خواهد بود.

سخن پایانی

غار علیصدر بی‌شک یکی از گنجینه‌های زمین‌شناسی در قلب شهر همدان است که هنوز ناگفته‌های زیادی دارد و حتی ممکن است بسیاری از اسرار آن، هیچ‌وقت کشف نشوند. برای دیدن تور چند روزه تفریح در همدان با بیشترین تخفیف و کمترین قیمت، کافی‌ست به سایت‌های تخفیف گروهی مانند تخفیفان سر بزنید.

مطالب مرتبط:

تنگه دار؛ طبیعتی بکر در دل نوشهر

در دریاچه ارواح نوشهر چه خبر است؟

دریاچه الیمالات کجاست؟ با زیباترین دریاچه مازندران آشنا شوید

۴.۳/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *