۵ غار که باید در لیست سفر ایرانگردی خود قرار دهید

معرفی غارهای ایران

اسرار پنهان، ماجراجویی بی‌نظیر، بهترین اسرار طبیعت، این‌ها اولین افکاری هستند که وقتی به غارها فکر می‌کنیم، به ذهن‌مان خطور می‌کند. طبیعت همواره با شکوه و شگفتی‌های بی‌شمارش انسان‌ها را شگفت‌زده می‌کند و بدون شک غارها یکی از با شکوه‌ترین خلاقیت‌های طبیعت هستند. زمانی‌که با تور مسافرتی به یکی از معروف‌ترین غارهای ایران می‌روید، سازه‌های زمین شناسی زیبا و دریاچه‌های محسور کننده‌ای در آن مشاهده می‌کنید.

با توجه به مجموعه‌ای از این دلایل، بهتر است بازدید از بهترین غارهای کشورمان ایران را در لیست سفر خود قرار دهید. در ادامه مطلب معروف‌ترین غارها که مناسب سفر و تفریح هستند را معرفی کردیم. تا انتهای این مطلب با ما همراه شوید تا با این جاذبه زیبای طبیعت بیشتر آشنا شوید.

تاریخچه غارنوردی در ایران

از آغاز غارنوردی در ایران اطلاعات کمی وجود دارد. در گذشته این کار به صورت انفرادی یا تیمی انجام می‌شد. البته به جنبه‌های ورزشی آن توجه نمی‌شد و بیشتر به منافع مادی از جمله کشف گنج علاقه داشتند.

چند غار در ایران وجود دارد؟

بیش از ۲۵۰۰ غار شناخته شده در ایران وجود دارد و احتمال وجود هزاران غار کشف نشده وجود دارد. آب و هوای کوهستانی ایران باعث شده است که تعداد زیادی غار در نقاط مختلف ایران وجود داشته باشد. بیشتر این غارها به دلیل وجود آب، رسوبی هستند. تعداد کمی از این غارها باستانی هستند و آثاری از زندگی انسان‌های اولیه در آن‌ها کشف شده است. حدود ۲۰ غار در ایران برای استفاده گردشگران بازسازی شده و بدون تجهیزات غارنوردی قابل بازدید است. از این غارها می‌توان به علیصدر، کرفتو، چال نخجیر، قوری قلعه، سهولان و کتله خور اشاره کرد.

غار علیصدر

غار علیصدر

به گفته کارشناسان زمین شناسی جهان، غار علیصدر یکی از بزرگ‌ترین و منحصر به‌فردترین غارهای آبی جهان است که تاریخ شکل‌گیری آن به دوره ژوراسیک برمی‌گردد. در سال ۶۲ تا ۶۳ با کمک مردم علیصدر این غار توسط کوهنوردان و غارنوردان کشف شد. نام این غار به نام روستای علیصدر است. بنابر تحقیقات و مستندات موجود، ساکنان منطقه در دوره صفویه از قسمت‌های ورودی غار به عنوان پناهگاه در زمان جنگ و از خود غار به عنوان آب انبار برای آبیاری استفاده می‌کردند. علیصدر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین جاذبه‌های استان همدان و بزرگ‌ترین غار آبی جهان، با هزاران بازدید کننده در طول سال، به ویژه در فصل بهار و تابستان است که تور چند روزه برای این فصول دارد.

علیصدر یکی از معدود غارهای آبی جهان است. صخره‌های دوره ژوراسیک آن از دوره دوم زمین شناسی، شما را به ۱۹۰ میلیون سال پیش می‌برد. در حالی‌که از ورودی عبور می‌کنید، با فضای خنکی روبه‌رو می‌شوید که باعث می‌شود گرمای بیرون را فراموش کنید. دریاچه داخل غار صاف است، به طوری‌که کف آن دیده می‌شود.

برای بازدید از غار باید سوار قایق شوید و از لابه‌لای آثار طبیعی و آهکی غار عبور کنید. در یک جایی از مسیر نیاز است از قایق پیاده شوید و ادامه گردش را انجام دهید. دریاچه غار از چشمه‌های زیرزمینی و نفوذ آب باران تغذیه می‌کند و ارتفاع آن در بعضی نقاط به ۱۴ متر می‌رسد. بهترین زمان رفتن به غار علیصدر فصل بهار و تابستان است، البته در فصول سرد سال هم می‌توان از این غار بازدید کرد.

غار چال نخجیر

غار چال نخجیر

غار چال نخجیر دلیجان یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین غارهای آهکی ایران است. این غار سه طبقه بین شهرهای نراق و دلیجان در رشته کوه کم ارتفاع تخت در سال ۱۳۶۹ کشف شد. قدمت غار حدود ۷۰ میلیون سال تخمین زده شده است و دارای یک شاخه اصلی و چند شاخه الحاقی است که دارای تالارهایی با نام‌های چهلستون، عروس، زیبایی‌ها، باغ وحش، برزخ، چهلچراغ، فرسنگ، هیولا و آبشار است.

در طول مسیر غار چال نخجیر، قندیل‌های آهکی با شکل‌های ظاهری بسیار زیبا و متفاوتی خواهید دید. همچنین چندین حوض آب کوچک در بخش‌های مختلف غار وجود دارد که بر زیبایی و طراوت آن می‌افزاید. شما می‌توانید برای بازدید از این غار فوق‌العاده با تور یک روزه همراه شوید و از دیدن آن لذت ببرید.

قوری قلعه

غار قوری قلعه

غار قوری قلعه کرمانشاه یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری ایران است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های غار قوری قلعه عرض آن است که در بین دیگر غارهای باستانی مقام اول را به خود اختصاص داده است. طبیعت زیبای منطقه‌ای که این غار در آن قرار دارد از محبوبیت زیادی بین گردشگران برخوردار است. وجود جنگل‌های درختان بلوط، انجیر کوهی و بادام وحشی که در اطراف غار وجود دارد، جلوه خاصی در منطقه ایجاد کرده است. دمای غار ۷ تا ۱۱ درجه و در تمام فصول سال ثابت است، به همین دلیل در بیشتر روزهای سال می‌توانید از این غار بازدید کنید.

غار سهولان

غار سهولان

غار سهولان مهاباد یکی از مهم‌ترین و منحصر به‌فردترین غارهای طبیعی آذربایجان غربی است و در روستا سهولان مهاباد واقع شده است. ارتفاع غار حدود ۵۰ متر و عمق آب در برخی نقاط به ۳۰ متر می‌رسد. سهولان در زبان کردی به معنای یخ است و از آنجایی که در داخل لانه‌های کبوتر زیادی وجود دارد به آن لانه کبوتر نیز می‌گویند.

قرار گرفتن در میان کوه‌های بلند و دره‌های عمیق، زیبایی بیشتری به این پدیده طبیعی بخشیده است. با استفاده از قایق به راحتی می‌توان از داخل این غار آبی حرکت کرد و در سایر بخش‌ها می‌توان پیاده‌روی کرد.

غار کتله خور

غار کتله خور

غار کتله خور یکی از بزرگ‌ترین غارهای خشک و مرطوب جهان است که در شهرستان خدابنده زنجان قرار دارد. قدمت این غار به اندازه غار علیصدر است و برخی آن را زیباترین غار ایران می‌دانند. زیباترین قسمت‌های غار، یخ‌های شفافی هستند که از سقف آویزان شده‌اند، که نور را از آن عبور می‌دهند و این باعث به وجود آمدن مناظری بی‌نظیر می‌شود.

سخن آخر

ما در این مقاله سعی کردیم به معرفی بهترین و معروف‌ترین غارهایی که در کشورمان ایران وجود دارد، بپردازیم. تعداد غارها و جاذبه‌های گردشگری در ایران زیاد است و هر کدام ویژگی منحصر به فردی دارند. حالا که با این غارها و مناظر طبیعی‌ داخل آن‌ها آشنا شدید، زمان سفر فرا رسیده است و باید برای یک ایرانگردی جذاب به همراه بازدید از غارهای آبی و آهکی، خود را آماده کنید. شما چه غار دیگری در ایران می‌شناسید؟ برای سفر و رزرو تور مسافرتی کدام غار را پیشنهاد می‌کنید؟ منتظر نظرات شما هستیم.

مطالب مرتبط:

غار علیصدر؛ شگفتانه همدان

کویر مصر تا کویر مرنجاب؛ معرفی کویرهای ایران

با کویر ریگ جن ، مثلث برمودای ایران آشنا شوید

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *