۶ جاذبه طبیعی جزیره قشم که حتما باید ببینید

ژئوپارک قشم

جزیره قشم بزرگ‌ترین جزیره در خلیج فارس است و با طبیعت شگفت انگیز و پیچیده خود بسیاری از گردشگرانی که برای اولین بار به این جزیره آمده‌اند را غافلگیر می‌کند. بسیاری از گردشگران، جزیره کیش را به قشم برای بازدید و تفریح ترجیح می‌دهند. ولی کسانی که دوستدار طبیعت و زیبایی‌های طبیعت باشند می‌دانند که این جزیره چه طبیعت جذاب و فوق العاده‌ای دارد. جزیره قشم از موقعیتی استراتژیک در صحنه سیاسی و نظامی برخوردار است. ولی به دور این موارد این جزیره از زیبایی‌های خارق العاده‌ای برخوردار است. کسانی که عاشق طبیعت و طبیعت گردی هستند، به طبیعت خاص قشم عجایب هفت گانه لقب داده‌اند و بر این باورند که همچین جزیره‌ زیبایی فقط با واژه “بی‌نظیر” قابل توصیف است. با ما همراه باشید تا با جاذبه‌های طبیعی و زیبای این جزیره بزرگ در دل خلیج فارس آشنا شویم.

طولانی ترین غار نمکی دنیا

غار نمکی به خاطر دور بودن از منطقه مسکونی قشم کمتر مورد توجه گردشگران بوده

غار نمکی به خاطر دور بودن از منطقه مسکونی قشم کمتر مورد توجه گردشگران بوده

غار نمکی با غار نمکدان با ۶ کیلومتر طول، طولانی‌ترین غار نمک در دنیا است. این غار در که در نزدیکی روستای کانی قرار دارد. این غار در واقع تنها یکی از غارهای کوهر مخروطی شکل نمکدان است. این غار در ۹۰ کیلومتر جنوع غربی شهر قشم است. به خاطر فاصله زیاد آن با شهر قشم بسیار از گردشگران از این غار دیدن نمی‌کنند. در صورتی که بازدید از این غار یکی از خاص‌ترین تجربه‌های گردشگری شما در این جزیره خواهد بود.

به داخل غار که می‌روید و سفیدی داخل غار را که مشاهده کنید، این حس به شما القا می‌شود که وارد منطقه‌ای کوهستانی شده‌اید. وجود جریان آب‌های زیرزمینی در کف غار نمک، استالاکیت‌های بلورین نمک و قندیل‌های نمک مناظر خاصی را تشکیل داده‌اند که دیدن آن‌ها را به شما توصیه می‌کنیم. جالب است بدانید که نمک‌های غار نمک از بهترین نوع نمک خوارکی است. وجود ترکیبات دیگر مانند منیزیم این نمک را به عنوان نمک طبی و نمک مورد استفاده ورزشکاران حرفه‌ای تبدیل کرده است.

در غارهای نمک هیچگونه باکتری رشد نمی‌کند. غار نمک حتی از اتاق‌های عمل در بیمارستان‌ها هم استریلیزه‌تر است. بسیاری از بیماران ناراحتی‌های تنفسی و آسم می‌توانند برای بهبود به این  غارها مراجعه کنند. ارزش دیدن مسیر غار نمک و محیط اطراف آن همراه با تسهیلات جهانگردی لازم به حدی است که بخش اعظم نیاز ایرانیان و خارجیان شیفته به دیدار از مناطق دیدنی منحصر به فرد کره زمین را برآورده می نماید.

جنگل حرا

جنگل حرا، یکی از عجایب بی‌نظیر جزیره قشم است

جنگل حرا، یکی از عجایب بی‌نظیر جزیره قشم است

جنگل حرا را باید بی‌نظیرترین طبیعت جزیره قشم و جاذبه های قشم نامید. جنگلی با انواع گونه‌های گیاهی و جانوری مختص به خود که زیبایی فوق العاده‌ای دارد. جنگل حرا که به جنگل دریایی حرا هم معروف است در هنگام بالا آمدن آب به زیر آب رفته و با پایین آمدن آن دوباره پدیدار شده و موجب شگفتی بسیاری از گردشگران می‌شود.. جنگل حرا در شمال قشم قرار دارد و نام خود را از درخت حرا گرفته است. این جنگل با عمری در حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون سال یکی از شگفتی‌های جزیره قشم است.

درخت حرا آب شورزی است که هنگام مد آب دریا تا گلوگاه در آب فرو می رود. با خاصیت تصفیه ای که در پوست درخت حرا وجود دارد، بخش شیرین آب دریا را جذب و نمک آن را دفع می کند. درخت حرا در حقیقت یک کارخانه آب شیرین کن طبیعی و خدادادی است. جنگل حرا زیستگاه مناسبی برای نرم تنان، سخت پوستان و ماهیان پدید آورده است که منبع غذایی مهمی برای ماهیان و پرندگان وحشی هستند. ارتباط میان تولید اولیه بوم سازگان ( اکوسیسم ) حرا و تولید ماهیان ارزشمند و صدف در دیگر نواحی حاره به خوبی مشخص شده است.

دره ستارگان

دره ستارگان در شب‌ها زیبایی خاصی دارد

دره ستارگان در شب‌ها زیبایی خاصی دارد

به ساحل جنوبی جزیره قشم که بروید به روستای برکه خلف خواهد رسید. اگر راه خاکی شمال این روستا را در پیش بگیرید، به منطق‌ای وسیع در کوه‌های تو در تو و می ر‌سید که دره ستارگان را تشکیل داده‌اند. این دره با دو میلیون سال قدمت یکی از عجایب ایران است. این دره با ستون‌های سنگی و ماسه‌ای و تندیس‌های بسیار زیبا چشم هر بیننده‌ای را به خود محسور می‌کند.

مردم بومی قشم اعتقاد دارند که سال‌ها قبل، ستاره‌ای به این این نقطه برخورد کرد و خاک و ماسه‌ها را با بالا آورده. مردم قشم نام ستاره افتاده را روی این دره گذاشته‌اند و اعتقاد دارند که این دره محل رفت و آمد اجنه است که شب‌ها در این دره رفت و آمد می‌کنند. البته تمام این‌ها افسانه است و دلیل پدید آمدن آن فرسایش سنگ‌های ماسه‌ای است که در طول زمان و به خاطر شرایط جوی به این شکل در آمده‌اند. ظاهر این دره می‌تواند با یک باران تغییرات قابل ملاحظه‌ای را داشته باشد.

دره ستارگان در سازمان یونسکو به عنوان ژئو پارک جزیره قشم به ثبت رسیده. جالب اینجاست که تنها مکانی که می‌تواند به اشکالی به همین شکل را مشاهده کنید، منطقه‌ای در آمریکا است. دره ستارگان به معنای واقعی کلمه پر ستاره است. فقط کافیست تا شب آنجا باشید و میلیون‌ها ستاره را در آسمان مشاهده کنید. این ستاره‌ها آنقدر نزدیک به نظر می‌رسند که انگار می‌توانید به این ستاره‌ها دست بزنید.

ژئوپارک قشم

ژئوپارک قشم

ژئوپارک قشم

در بخش غربی جزیره قشم مکانی وجود دارد که به ژئوپارک قشم معروف است. در این بخش از جزیره علاوه بر گونه‌های گیاهی و جانوری، پرندگانی مثل فلامینگو، پرستو، شهد خور، بلبل خرما و هزاران پرنده دیگر با اسم‌های عجیب و غریب هم وجود دارند. هر از چندی هم ممکن است آهو یا غزالی از لابه لای بیشه‌ها بیرون بیاید و شما را دنبال خودش بکشاند. وجود تخت سنگ‌هایی که بر اثر سایش به شکل‌های مختلفی مثل لاک‌پشت، سگ، مارمولک، اسب آبی و یا حتی چهره آدم درآمده‌اند، از دیگر جاذبه‌ های قشم این بخش است. به اضافه جنگل‌های شگفت انگیز حرا، گنبد نمک، غارهای نمک، چشمه‌های آب معدنی، تنگه چاهکو، تنگه عالی، بام قشم، دره تندیس‌ها، کلات کشتاران و ده‌ها تخته سنگ و صخره با شکل‌های عجیب و غریب و دریایی که در پس زمینه همه اینها خودنمایی می‌کند.

جزیره ناز

سواحل جزیره ناز مملو از صدف‌های رنگی و عروس دریایی است

سواحل جزیره ناز مملو از صدف‌های رنگی و عروس دریایی است

از دیگر جاذبه های قشم میتوان به جزیره ناز اشاره کرد که یکی‌ از مکان‌های دیدنی اطراف جزیره قشم است. این جزیره ۲۲ کیلومتر از قشم فاصله دارد. جزیر ناز مملو از صدف‌های رنگی و عروس‌های دریایی بسیار زیبایی هستند که با دیدن آن‌ها شگفت زده خواهید شد. شما حتی می‌توانید در این جزیره تا یک کلیومتر با پای پیاده یا ماشین در خلیج فارس پیش روی کنید و از دیدن این زیبایی‌ها لذت ببرید. کسانی که اهل غواصی هستند طبیعیت بکر و منحصر به فرد این جزیره بهترین مکان برای غواصی است.

جزیره ناز ساحل شنی ندارد و تمام سواحل آن به صورت صخره‌ای است. یکی از خاص‌ترین لحظه‌ها در زمان جزر رخ می‌دهد که برای مدت کوتاهی باریکه ای از خشکی بین جزیره ناز و ساحل قشم به وجود می‌آید. شما در هم مدت کم می‌توانید از بالای ناز، تنگه هرمز و جزیره لارک را مشاهده کنید. تماشای فلامینگوها و مرغ دریایی از دیگر زیبایی‌های این جزیره بی‌نظیر در دنیا است.

سفر به جزیره هنگام

سواحل جزیره هنگام، مکانی عالی برای تماشای دلفین‌هاست.

سواحل جزیره هنگام، مکانی عالی برای تماشای دلفین‌هاست.

جزیره هنگام از دیگر جزیره‌های زیبای اطراف قشم است. این جزیر تنها ۲ کلیومتر با قشم فاصله دارد. جزیره هنگام مساحت قابل ملاحظه‌ای دارد. این جزیره با ۵۰ کیلومتر مربع مساحت از معادت نمک، خاک و سرب قابل ملاحظه‌ای برخوردار است.

از نقاط دیدنی جزیره جدا از مردم آن که به ماهیگیری مشغولند، تأسیسات بندری انگلیسی‌هاست، به اضافه اینکه تماشای دسته‌های دلفین اطراف جزیره، لاک‌پشتان دریایی و سواحل زیبای صخره‌ای و شنی انتظارمان را می‌کشند. شنا و غواصی در سواحل و دیدن آهوانی که در جزیره اینطرف و آنطرف می‌دوند از دیدنی‌هایی است که هنگام را خواستنی‌تر می‌کند. همچنین پارک کروکودیل نوپک مهمترین مرکز گردشگری ساخته شده در این جزیره و اولین مزرعه پرورش کروکودیل ایران است و در کنارش امکانات کمپینگ هم وجود دارد، البته اگر ترس کروکودیل‌ها خواب را به چشممان بیاورد.


کد تخفیف فلای تودی برای خرید بلیط هواپیما

جاذبه های دیدنی جزیره کیش

کاشت ناخن چه عوارضی دارد؟

کد تخفیف اسنپ فود برای سفارش غذای ارزانتر 

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *