۵ جاذبه تاریخی کیش که حتما باید ببینید

کشتی یونانی در کیش

جزیره کیش در خلیج همیشگی فارس از جمله مقصد‌های گردشگری بسیار پرطرفدار در ایران است. بسیار از کسانی که به کیش سفر می‌کنند یا با تور کیش همراه می‌شوند، بیشتر وقت خود را در مراکز تجاری و بازارهای کیش می‌گذرانند.

گاهی اوقات هم به مراکز تفریحی در کیش سری می‌زنند و از تفریحات آبی و سایر تفریحاتی که این جزیره بسیار زیبا در اختیارشان قرار می‌دهد لذت می‌برند. چیزی که بسیاری از مردم نمی‌دانند این است که کیش، یک جزیره‌ تاریخی هم هست. این جزیره ۹۰ کیلومتری جاذبه‌های باستانی جذابی دارد که نباید شانس دیدن آن‌ها را از دست بدهید. در این مطلب با ما همراه باشید تا با جذابه‌های باستانی جزیره زیبای کیش آشنا شوید.

شهر باستانی حریره

شهر باستانی حریره

شهر باستانی حریره

بسیاری از مردم اسم این شهر باستانی را شنیده‌اند. ولی دقیقا در مورد جزئیات و مکان آن آگاهی ندارند. شهر باستانی حریره یکی از جاذبه‌های گردشگری و باستانی جزیره کیش است. شهر حریره به خاطر اینکه در کل غار و کوه‌های مختلف واقع شده به یکی از زیباترین آثار باستانی در دنیا شناخته می‌شود. این شهر در شمال جزیره کیش و نزدیکی مجموعه ورزشی المپیک قرار دارد. شهر باستانی حریره در قرن ۴ تا ۱۰ هجری قمری دوران طلایی خود را می‌گذرانده. محوطه باستانی حریره، براساس نتایج کاوشهای باستان ‌شناسی انجام شده تا امروز، از مجموعه ساحلی، عمارت اعیانی، حمام، مسجد تاریخی، کارگاه شیشه‌گری و قنات‌های قدیمی تشکیل یافته ‌است.

شهر تاریخی حریره، یک شهر یک پارچه و متمرکز با معماری برون‌گرا بوده و از معماری دفاعی و درون‌گرای دیگر شهرهای تاریخی ایران در آن نشانی نیست. انتخاب این بخش از جزیره برای ایجاد شهر حریره طبیعی‌ترین و معقول‌ترین انتخاب بوده چرا که ساحل صخره‌ای مرتفع آن از سطح دریا تقریبا ده متر بلندتر است و وجود سه خلیج و دماغه که نقش بندرگاه طبیعی را دارد و همچنین دریای نسبتاً آرام‌تری از دیگر کرانه‌ها و سواحل جزیره خود عامل شکل‌گیری شهر در ساحل شمالی شده است. تاکنون عملیات اکتشاف باستان‌شناسی بقایای شهر تاریخی حریره در سه مجموعه مجزا انجام شده است.

خانه اعیانی کیش

خانه عیانی کیش

خانه عیانی کیش

خانه اعیانی کیش از جمله جاذبه‌های باستانی جزیره کیش است که روز به روز گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. خانه اعیانی در شهر حریره قرار دارد. این خانه یادآور خانه‌های قدیمی ایران است که چندین خانوار در کنار هم زندگی می‌کردند. این نوع خانه‌ها در بیشتر در فلات ایران و در شهرهایی مثل اصفهان، کاشان و یزد دیده می‌شوند. خانه اعیانی کیش نمونه‌ای کامل و جذاب از این نوع خانه‌ها در خلیج فارس محسوب می‌شود.

کسانی که با تور کیش قصد بازدید از این بنای تاریخی را دارند، باید بدانند که آثار به جا مانده از خانه اعیانی مانند نوع کاشی کاری و البته وسعت زیاد این خانه این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد که این خانه زیبا در دوره ایلخانیان ساخته شده است. کاشی‌ کاری ستاره‌ای که در نمای بیرونی خانه به کار گرفته شده  همان کاشی‌هایی هستند که برای ساخته تخت سلیمان و سلطانیه استفاده شده‌اند. این کاشی‌ها در آن زمان از جمله کاشی‌های وادراتی در آن زمان بوده‌اند می‌توان گفت کسی که عمارت را ساخته یکی از ثروتمندترین افراد دوران خودش بوده.

روستای باغو

روستای باغو در کیش

روستای باغو در کیش

روستای باغ از جمله روستاهای قدیمی در کیش به حساب می‌آید. این روستا از قسمت شهری و مدرن کیش فاصله زیادی دارد. گفته می‌شود که اولین کسانی که در کیش ساکن شده‌اند این منطقه را برای سکونت خود برگزیده‌اند و روستای باغو را به جود آورده‌اند. آنطور که گفته می‌شود، این روستا از نام پیرزنی ۱۰۰ ساله به نام باغو گرفته شده. این پیرزن در قدیم و در زمانی که جزیره کیش تحت سلطه پرتغالی‌ها بوده، در این روستا زندگی می‌کرده.

از دیدنی‌های کیش که این روستا وجود دارد مسجدی به نام محمد است که بر روی دیوار این مسجد سال ۸۸۱ هجری قمری درج شده و گواه قدمت زندگی در این روستای عجیب است. به منظور گسترش امكانات تفریحی و توسعه فضای سبز در جزیره و بهره‌برداری از زیبایی‌های طبیعی روستای باغو كه از خاكی مستعد برخوردار است.

شهر زیرزمینی کاریز

شیر زیر زمینی کاریز بیانگر هنر معماران ایرانی از ۲۵۰۰ سال پیس است.

نمی‌شود با تور کیش همراه شد و از شهر زیرزمینی دیدن نکرد! بازدید از یک شهر ۲۵۰۰ ساله در عمق ۱۶ متری زمین را نمی‌توانید فراموش کنید. سقف این شهر از مرجان‌ها و صدف‌هایی پوشیده شده که کارشناسان قدمت آن‌ها را ۲۷۰ تا ۵۷۰ میلیون سال تخمین می‌زنند. این شهر که در دنیا مشهور است را می‌توان تلفیقی از هنر ایرانیان و هنر طبیعت نام برد. جاری بودن آب شیرین و ساختار مرجانی این شهر همراه با وجود هوای خنک و فسیل‌های بسیار قدیمی شهر زیرزمینی کایز در جزیره کیش را تبدیل به یکی از شگفتی‌های ایران و حتی دنیا کرده است.

این شهر نزدیک به ۱۰ هزار مترمربع وسعت دارد و در فاز یک آن شامل غرفه های صنایع دستی و رستوران های مختلفی مخصوص گردشگران است. این شهر همچنین شامل حمام های باستانی با صحن و حصاری ۵۰۰ متری است که بیار زبیا و جالب است. با کد تخفیف فلای تودی بلیط سفر به کیش را با بهترین قیمت خریداری کنید.

کشتی یونانی

کشتی یونانی که تبدیل به نماد جزیره کیش شده.

کشتی یونانی در کیش

کشتی یونانی از آن جاذبه‌های گردشگری کیش است که همه با آن آشنایی دارند. این کشتی بزرگ که در غرب جزیره کیش به گل نشسته از نمادهای گردشگری در جزیره کیش به شمار می‌رود. این کشتی ۱۳۶ متری در اسکاتلند ساخته شده و مالکان زیادی داشت. آخرین مالک آن یک فرد یونانی بوده و به همین دلیل به کشتی یونانی معروف شده. این کشتی در زمان به گل نشستن “کولا اف” نام داشت.

کشتی یونانی در ۴ مرداد مال سال ۱۳۴۵ راهی یونان بود که در نزیدکی جزیره کیش به گل نشت. هنوز علت به گل نشستن این کشتی مشخص نیست. برخی براین باورند که به خاطر دریافت مبلغ بیمه که بسیار بالا بوده کشتی به گل نشسته. ۸۰ روز تلاش هم برای بیرون آوردن کشتی یونانی هیج نتیجه‌ای در بر نداشت تا این کشتی برای همیشه در غرب جزیر کیش باقی بماند و تبدیل به یکی از نمادهای گردشگردی در این جزیره بشود.

کشتی یونانی حالا بسیار فرسوده شده و هر آن امکان فروریختن آن وجود دارد. در سال ۱۳۹۱ بخشی از بدنه آن شکست. البته کشتی هنوز پابرجاست. جالب است بدانید که ۹۰ درصد کسانی که به کیش سفر می‌کنند با این کشتی عکس یادگاری می‌اندازند.

۲.۷/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *