جنگل دوهزار و سه هزار؛ سفر به اعماق مازندران

جاده دو هزار سه هزار

جنگل دوهزار و سه هزار تنکابن را می‌شناسید؟ اگر زندگی پرمشغله و شلوغی دارید و دنبال راهی برای رسیدن به آرامش هستید، نیازی نیست کلاس یوگا ثبت نام کنید یا به جلسات روانشناسی بروید. حمام کردن در جنگل یکی از اصطلاحات ژاپنی است که سال‌ها به عنوان فرایند ذهنی برای به آرامش رسیدن استفاده می‌شود. این اصطلاح در واقع به معنای غرق شدن در سکوت جنگل است، روش ساده و آرامی که حین نفس عمیق کشیدن میان درختان، می‌تواند به کاهش استرس و افزایش شادابی کمک کند.

شما می‌توانید با تور مسافرتی به اعماق دل جنگل سفر کنید. برای غوطه ور شدن در جنگل و میان درختان بلند بالا مکانی بهتر از جنگل‌های مازندران پیدا نمی‌کنید. یکی از مناطق بکر و پوشیده از درختان چنار، جنگل دوهزار و سه هزار است که از بی‌نظیرترین جاذبه‌های گردشگری استان مازندران محسوب می‌شود. در ادامه این مطلب به معرفی و بررسی جنگل دوهزار و سه هزار می‌پردازیم، اگر برای غرق شدن در این جنگل رویایی آماده هستید تا انتهای مطلب با تخفیفان همراه شوید.

تور شمال

جنگل دوهزار سه هزار کجاست؟

جنگل دوهزار سه هزار در دل طبیعت تنکابن قرار گرفته است و شما با تورهای طبیعت گردی نیز می‌توانید ازین منطقه بکر دیدن کنید. این دو جنگل در دل کوه و ارتفاع بالایی قرار گرفته‌اند و از طریق کوه‌های بلندی که میان آن‌ها قرار دارد، از همدگیر جدا شده‌اند. این جدایی باعث شده است مسیر دسترسی این دو جنگل با هم متفاوت باشد.

جاده دوهزار از منطقه خرم آباد در شهر تنکابن شروع می‌شود و در طول این مسیر جنگل‌های سرسبز، رودخانه، آبشار و چشمه آب معدنی مشاهده می‌شود. این درختان بلند بالا و زیبا، جنگل دوهزار هستند که در امتداد این مسیر به جاده سه هزار وصل می‌شوند.

هنگامی که در طول مسیر جادو دوهزار قرار دارید، امکانات و خدمات تفریحی و زیادی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. یکی از زیباترین مناظر طبیعی که در این جاده می‌توانید مشاهده کنید، پارک چالدره است که به صورت شبانه‌روزی باز است.

بعد از اینکه از جاده دوهزار عبور کردید، در امتداد این جاده به جنگل سه هزار می‌رسید، در این مسیر رودخانه دوهزار در کنار جاده دیده می‌شود، بعد از مدتی فاصله رودخانه با جاده کم می‌شود و اطراف جاده با درختان راش، چنار و هیرکانی پوشیده شده است، این جاده در نهایت به ارتفاعات کم‌نظیر ییلاق مازندران می‌رسد. هنگامی که وارد جنگل های دوهزار و سه هزار می‌شوید، از هیاهوی شهر و شلوغی دور می‌شوید و تنها صدای پرندگان و رودخانه‌های جاری به گوش شما می‌رسد.

 افرادی که اهل طبیعت گردی هستند و دوست دارند شب را در ارتفاع ییلاقی مازندران بگذرانند، می‌توانند با تور شمال به جنگل دوهزار سه هزار بروند و شبی غرق آرامش و سکوت را تجربه کنند. رفتن به این منطقه با تور به شما این امکان را می‌دهد با افراد حرفه‌ای که با این جنگل آشنایی کامل دارند، مسافرت کنید و در مناطق بکر جنگل های دوهزار و سه هزار اقامت داشته باشید.

علت نامگذاری جنگلهای دوهزار سه هزار

جنگل دو هزار

دلیل نامگذاری این جنگل‌ها به دو هزار و سه هزار روایت‌های مختلفی دارد که قصد داریم دو داستان معروف درباره آن بازگو کنیم. روایت اول به لهجه گیلکی ساکنین این منطقه برمی‌گردد. در لهجه گیلکی هراز به معنی رود است و به علت وجود سه رود به نام‌های شلف رود، گرمارود، مرانرود که از این جنگل عبور داشتند، این منطقه به جنگل سه هزار معروف شد. کلمه هراز با گذشت زمان به هزار تغییر پیدا کرد.

یکی دیگر از روایت‌ها دلیل نامگذاری این منطقه را به ارتفاعات مرتبط می‌دانند. در واقع جنگل های دوهزار و سه هزار هر کدام دو هزار و سه هزار متر از سطح دریا ارتفاع دارند و علت نامگذاری آن‌ها همین موضوع است. بعضی از افراد می‌گویند این منطقه به نام جنگل‌های دو هراز و سه هراز بود که در طول زمان به جنگل دو هزار و سه هزار تغییر کرد.

جاهای دیدنی دوهزار سه هزار

در گوشه و کنار جنگل دوهزار و سه هزار مناظر طبیعی و دیدنی فراوانی وجود دارد. تقریبا تمامی فصول سال این دو جنگل دیدنی هستند. به طور مثال اگر در فصل بهار به جنگل های دوهزار و سه هزار بروید، پوشش گیاهی در تازه‌ترین حالت خود هستند و آب و هوا بسیار معتدل است.

اگر در فصل تابستان به دنبال محلی برای فرار از گرما و هوای شرجی هستید، به دلیل ییلاقی بودن این منطقه و قرار گرفتن در ارتفاع زیاد، می‌توانید از هوای خنک و مطبوع جنگل لذت ببرید. فصل پاییز جنگل دوهزار و سه هزار دست کمی از دیگر فصل‌ها ندارد و با نارنجی شدن برگ درختان، منظره رویایی و دیدنی در جنگل پدیدار می‌شود.

به غیر از مناظر و چشم‌اندازهای فوق‌العاده زیبا در جنگل، مجاورت این منطقه مکان‌های دیدنی و تفریحی زیادی دارد که برخی از آن‌ها در زیر معرفی شده است.

پارک جنگلی چالدره

پارک جنگلی چالدره در میان رود دوهزار و سه هزار قرار گرفته است. این پارک جنگلی در ۱۸ کیلومتری جاده تنکابن به دو هزار است که برای رسیدن به آن باید از مسیر تنکابن به دوهزار، وارد این پارک جنگلی زیبا شوید. بهترین زمان رفتن به پارک جنگلی چالدره فصل بهار و پاییز است، اما در هر فصلی این پارک جنگلی زیبایی‌های خاص خودش را دارد و می‌توانید در کلبه‌های چوبی آن اقامت داشته باشید.

دشت دریاسر

در میان قله سیالان و بعد از روستای عسل محله، دشتی بسیار دیدنی و با چشم‌اندازی زیبا به نام دریاسر وجود دارد. این دشت بسیار سرسبز است و اطراف آن چشمه‌های و رودهای خروشانی جریان دارد. در فصل بهار این دشت سراسر از گل‌های زرد رنگی می‌شود که چشمه از آن‌ها گذر می‌کند و منظره تماشایی و جذابی ایجاد می‌کند.

دیگر مناطق دیدنی و گردشگری اطراف جنگل های دوهزار و سه هزار عبارت است از:

  • روستای عسل محله
  • قله سیالان
  • آبگرم سه هزار
  • ییلاق هرسنگ
  • ییلاق وینی
  • موزه مردم شناسی برسه دوهزار
  • قلعه گردن
  • آبشار فرهاد جوی

جنگل دو هزار و سه هزار روی نقشه

برای رسیدن به جنگل دوهزار و سه هزار نیاز است به ارتفاعات جنوبی تنکابن بروید. فاصله بین تنکابن تا جنگا دوهزار و سه هزار زیاد نیست و می‌توانید از منطقه خرم آباد به این سمت بروید، پس از رد کردن روستای قلعه گردن به منطقه خشکه رود می‌رسید که از اینجا تابلوی جنگل های دوهزار و سه هزار را مشاهده خواهید کرد و می‌توایند خودتان را به این جنگل‌های زیبا برسانید.

جمع بندی مطالب در سفر به جنگل دوهزار و سه هزار

در این مطلب سعی کردیم به طور خلاصه به معرفی منطقه گردشگری دوهزار و سه هزار بپردازیم. شما می‌توانید با تورهای مسافرتی یا ماشین شخصی به این منطقه بی‌نظیر سفر کنید. در حین سفر به این جنگل‌های رویایی، غرق شدن در سکوت جنگل و گوش دادن به صدای طبیعت را فراموش نکنید و از این موهبت الهی لذت ببرید.

 

مطالب مرتبط:

جنگل دالخانی، رویایی که در دل رامسر به واقعیت پیوست

با پارک جنگلی سراوان و مرداب سراوان بیشتر آشنا شوید

با جنگل الیمستان ، بهشتی مه آلود و رویایی در آمل بیشتر آشنا شوید

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *