طبیعت گردی اطراف تهران

اغلب اوقات سفر یک روزه یا پیک نیک در طبیعت چیزی است که به سادگی حال ما را عوض می‌کند و برای انرژی گرفتن از زندگی خسته و شلوغ شهری لازم است. جدای از سفر، تور طبیعت گردی اطراف تهران می‌تواند تجربه ماجراجویی و جدیدی برای شما داشته باشد.

اطراف تهران مناطق زیبا و طبیعی زیادی دارد که برای سفر نیم روزه یا پیک نیک می‌تواند انتخاب عالی و جذابی باشد. از طبیعت زیبای لواسان گرفته تا رودخانه کن، اطراف تهران پر از مکان‌های گردشگری و زیباست. در ادامه این مطلب از بلاگ تخفیفان قصد داریم برای شما چند مکان زیبا برای طبیعت گردی اطراف تهران معرفی کنیم تا انتها با ما همراه شوید.

جاهای دیدنی اطراف تهران

بیشتر اوقات، مردم تهران برای دور شدن از زندگی پرمشغله یا حتی برای رهایی از مشغله‌های روزمره به طبیعت گردی اطراف تهران می‌پردازند. گذراندن زمانی در طبیعت می‌تواند طرز تفکر منطقی شما را تغییر دهد و ذهن را آرام کند. برای بالا رفتن از مرتفع‌ترین قله‌ها نیازی نیست واقعاً یک معتاد آدرنالین یا ماجراجو باشید. شما به سادگی می‌توانید در مکانی بمانید که طبیعت به شما اجازه نفس کشیدن بدهد.

روستای آهار

آهار یکی از روستاهای اطراف تهران است و در شمال این شهر قرار دارد. نزدیک‌ترین نقطه پایتخت به این منطقه، در فاصله تقریبی۴۰ کیلومتر واقع شده است. روستای آهار بخشی از شهرستان شمیرانات استان تهران به شمار می‌رود که در منطقه رودبار قصران واقع شده است. فشم در شرق این روستا با فاصله ۱۱ کیلومتر، شمشک در شمال آن با فاصله ۲۴ کیلومتر و منطقه اوشان نیز در جنوب غربی این روستا با فاصله ۱۴ کیلومتر جا خوش کرده است. روستای آهار در همسایگی استان البرز است و این استان به روی نقشه در محدوده شرقی روستا دیده می‌شود. شهرستانک در استان البرز نزدیک‌ترین منطقه به آهار است که برای رسیدن به آن از روستا باید در حدود ۷۵ کیلومتر رانندگی کنید.

آهار یکی از بهترین مکان‌ها برای طبیعت گردی اطراف تهران است که برای تعطیلات آخر هفته یا پیک نیک کردن کنار رودخانه گزینه مناسبی است. یکی از جاذبه‌های اصلی ان روستا وجود باغ‌های میوه فراوان مثل گیلاس،آلبالو، سیب، زردآلو، هلو و گلابی است. در کنار این باغ‌ها دو رود شکرآب و پیش کنک هم قرار دارد که طبیعت این منطقه را دوچندان زیبا کرده است.

روستای وردیج و واریش

در غرب تهران و بالاتر از محله وردآورد، یک جاده آسفالت و کوهستانی پر پیچ و خم وجود دارد که مانند جاده امامزاده داوود است. این جاده زیبا در امتداد رودخانه‌ای در سمت غرب دره کن جریان دارد، به روستای وردیج و پس از آن به واریش منتهی می‌شود که از روستاهای اطراف تهران محسوب می‌شود. به دلیل قرارگرفتن این روستا بین کوه‌ها و در مجاورت بادهای غرب به شرق تهران، هر گونه آلودگی از این روستا به دور است و می‌توانید در آن نفسی تازه کنید.

روستای وردیج مملو از باغ میوه و درختان بلند است و با ورود به آن با خانه و ویلاهای رنگارنگ و زیبا روبه‌رو خواهید شد.

بعد از اینکه روستای وردیج را رد کنید به روستای واریش می‌رسید.  این روستا نسبت به وردیج آب و هوای خنک‌تری دارد و یکی از مکان های تفریحی اطراف تهران در تابستان محسوب می‌شود.

جاهای دیدنی روستای وردیج و واریش عبارت است از:

  • آبشار لت مال
  • دامنه ارواح سنگی
  • چشمه واریش

شما می‌توانید برای طبیعت گردی اطراف تهران، کوهنوردی، پیک نیک، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در کوهستان به روستای وردیج و واریش بروید.

روستای افجه

برای فرار از شلوغی‌  تهران و هوای آلوده، روستای سبز و کوهستانی افجه انتخابی عالی است. افجه یکی از بهترین مناطق برای طبیعت گردی اطراف تهران است. این روستا در بیشتر فصول سال آب‌وهوایی مطلوب دارد و پذیرای گردشگران زیادی از تهران و دیگر شهرهاست. روستای افجه بسیار سرسبز است و به خاطر وجود چشمه‌ها و رودخانه‌ها، در این روستا باغ‌ها و مراتع گسترده‌ای از سیب، گیلاس، آلبالو، گردو، گندم و جو وجود دارد. از میان این باغ‌ها، درختان گردو و گیلاس بیشتر دیده می‌شوند.

روستای افجه مناطق دیدنی و گردشگری زیادی دارد که برخی از آن‌ها عبارت است از:

  • دشت هویج
  • آبشار موآب
  • آبشار پسچویک
  • حمام افجه
  • محله چراغان
  • قلعه ساکا
  • قصر ناصرالدین شاه

تنگه واشی

 

در چند کیلومتری شرق استان تهران، نقطه تابستانی تفریحی با جاذبه‌های طبیعی فراوان مانند دریاچه‌های آب شیرین، آبگرم و رودخانه‌های خروشان وجود دارد. تنگه واشی (یا تنگه ساواشی) در نزدیکی روستای جلیزجند و در مسیر جاده فیروزکوه قرار دارد و دارای جاذبه های گردشگری است. آب و هوای مطبوع آن در تابستان جمعیت زیادی از مسافران و گردشگران را به سوی خود می‌کشاند. در زبان مازندرانی که مردم محلی به آن صحبت می کنند، واشی به معنای علف است.

یکی از جذاب ترین قسمت‌های رفتن به تنگه واشی، عبور از رودخانه‌ای باشد که در میان دره سنگی قرار دارد. این مکان شامل دو تنگه است. در انتهای تنگه دوم، آبشاری به ارتفاع ۱۵ متر وجود دارد که می‌توان برای لذت بردن از دوش طبیعی در آن شیرجه بزنید!

مسیر منتهی به تنگه اول شامل شکاف عمیقی میان کوه‌های بلند است. صخره‌هایی که ارتفاع آن‌ها در برخی موارد به ۱۰۰ متر و حتی بیشتر هم می‌رسد و تنها مسیر منتهی به مسیر صاف و هموار بین دو صخره هستند. ارتفاع صخره‌های اطراف در بیشتر ساعات روز جلوی تابش نور خورشید را گرفته و مسیری بسیار خنک را به ارمغان می‌آورد. زمانی که باید بیشتر مسیر را از میان آب بگذرانید، خنک‌تر می‌شود.

پس از گذر از مسیر ۲۵۰ متری در تنگه اول به دشتی مسطح و زیبا می‌رسید که پس از تقریباً ۲۰۰۰ متر پیاده‌روی در این دشت باشکوه و کنار رودخانه، به تنگه دوم می‌رسید.

روستای برغان

روستای برغان یکی از جذاب ترین مکان‌ها برای طبیعت گردی اطراف تهران است. مسیرهای بسیار خوبی در این منطقه برای کوهنوردی وجود دارد. روستای برغان با وجود درختان مرتفع و رودهای زلال می‌تواند برای یک روز خوب در مسیرهای پیاده روی یا دوچرخه سواری در مسیر رودخانه بسیار مناسب باشد.

برغان این روستای کوچک طبیعتی جذاب دارد. اطراف آن را جنگلی با درختان زیادی احاطه کرده است که رنگ های متفاوتی از سبز، زرد، نارنجی و قرمز دارند. این روستا که قدمتی بسیار طولانی دارد، به خوبی حفظ شده است. در برغان می‌توانید از مسجدی با قدمت ۷۰۰ ساله، حسینیه اعظم، پل دوران صفویه و چندین مکان دیگر دیدن کنید.

دشت لار

پارک ملی لار که به دشت لار نیز معروف است، یکی از غنی‌ترین زیستگاه های ایران است. به دلیل اهمیت و ضرورت حیاتی حفاظت از آن، هم اکنون توسط سازمان محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شده است.

رودخانه‌های فصلی و دائمی فراوان و دریاچه سد لار در آن قرار دارد که امکان زندگی طیف متنوعی از گونه های جانوری و گیاهی را در این پارک فراهم می کند. با این حال، منظره باشکوه قله دماوند احتمالا زیباترین منظره پارک لار است. فاصله کم دشت لار از تهران، آن را به مقصدی محبوب برای طبیعت گردی اطراف تهران تبدیل کرده است. این دشت دیدنی فقط هفتاد کیلومتر با تهران فاصله دارد.

از آنجایی که پارک لار در میان کوه‌های مرتفع قرار دارد، رودخانه‌هایی که از آن می گذرند در نهایت به سد لار می‌ریزند.

بهترین راه برای رفتن به دشت لار جاده هراز است که به ورودی شرقی پارک منتهی می‌شود. راه دیگر از روستای گرمابدر می‌گذرد. مسیرهای کوهستانی دیگر به دشت لار می‌رسد. اواسط بهار و تابستان بهترین زمان برای رفتن به دشت لار است.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم مناطقی برای طبیعت گردی اطراف تهران به شما معرفی کنیم. قطعا اطراف تهران روستاهای و مکان‌های دیدنی زیادی دارد اما ما سعی کردیم چند نقطه دیدنی و نزدیک به تهران را به طور خلاثه معرفی کنیم. اگر فرصت مسافرت چند روزه با تور مسافرتی یا ماشین شخصی را ندارید، انتخاب این مکان‌ها می‌تواند گزینه عاقلانه‌ای باشد تا بتوانید در کوتاه‌ترین زمان تفریح کنید.

مطالب مرتبط:

طبیعت گردی چیست؟ و چرا به طبیعت علاقه داریم؟

برای سفر یک روزه به شمال، کدام مناطق را انتخاب کنیم؟

شمال کجا بریم؟ | معرفی ۹ مکان جذاب و دیدنی

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *