ترکمن صحرا؛ بهشت طبیعت ایران

ترکمن صحرا

ترکمن صحرا منطقه‌ای زیبا و بکر در شمال شرقی کشورمان ایران است. سالانه گردشگران زیادی به این مکان سفر می‌کنند و از طبیعت خارق العاده آن لذت می‌برند.

ترکمن صحرا در شمال شرق قرار دارد و از غرب به دریای خزر و از شمال به جمهوری ترکمنستان محدود می‌شود. این منطقه رویایی از شرق به خراسان شمالی و بجنورد و از جنوب به کوه‌های شمالی البرز ختم می‌شود و بخش‌های زیادی از استان‌های گلستان و خراسان شمالی را در بر می‌گیرد.

شهرهایی که جزء ترکمن صحرا هستند عبارتند از گنبدکاووس، بندر ترکمن، کلاله، آق قلا، مراوه تپه، سیمین شهر، کوموش دپه، نگین شهر و انبار آلوم. این منطقه به دلیل وسعتی که دارد دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی بی نظیری از جمله بلندترین برج آجری گنبد کابوس، هزار دره، گورستان سنگی مرموز و اسب‌های ترکمن است. علاوه بر این جاذبه ها، فرهنگ غنی مردم ترکمن نیز میراثی ارزشمند برای ترکمن صحرا است.

اگر دوست دارید بدانید ترکمن صحرا کجاست و چه جاذبه‌هایی دارد، تا انتها با بلاگ تخفیفان همراه شوید.

ترکمن صحرا کجاست؟

ترکمن صحرا کجاست؟

همانطور که گفیتم، ترکمن صحرا دشتی در شمال‌شرقی ایران است. این منطقه از غرب به دریای خزر، از شمال به جمهوری ترکمنستان، از شرق به خراسان، از جنوب به کوه‌های البرز و از جنوب‌شرقی به کوه‌های هزار مسجد محدود می‌شود. ترکمن صحرا یک منطقه بیابانی است که آب و هوایی خشک و نیمه‌خشک دارد. این منطقه عمدتاً با مراتع و جنگل‌های انبوه پوشیده شده است و زیستگاه بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری است. ترکمن صحرا یک منطقه مهم گردشگری است و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زیادی دارد.

ترکمن صحرا یک منطقه تاریخی است که قدمت آن به هزاران سال قبل می‌رسد. این منطقه همچنین محل زندگی بسیاری از اقوام مختلف است، از جمله ترکمن‌ها، کردها، بلوچ‌ها و ترک‌های خراسانی.

ترکمن صحرا یک منطقه زیبا و دیدنی است که جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زیادی دارد. از جمله جاذبه‌های تاریخی ترکمن صحرا می‌توان به قلعه‌های قدیمی، کاروان‌سراها و مساجد اشاره کرد. از جمله جاذبه‌های طبیعی ترکمن صحرا می‌توان به کوه‌ها، جنگل‌ها، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها اشاره کرد.

ترکمن صحرا یک منطقه مهم گردشگری است و سالانه گردشگران زیادی از سراسر ایران و جهان از آن بازدید می‌کنند. این منطقه دارای امکانات رفاهی و گردشگری خوبی است و گردشگران می‌توانند از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی آن لذت ببرند.

جاهای دیدنی ترکمن صحرا

جاهای دیدنی ترکمن صحرا

ترکمن صحرا منطقه‌ای وسیع در شمال شرقی ایران است که جاذبه‌های دیدنی و گردشگری زیادی دارد. از جمله این جاهای دیدنی ترکمن صحرا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

گنبد قابوس: گنبد قابوس یک بنای تاریخی است که در سال ۳۷۵ هجری قمری توسط قابوس بن وشمگیر، سلسله زیاریان ساخته شد. این بنا یک برج آجری هشت ضلعی است که ارتفاع آن ۵۳ متر است و در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

آرامگاه خالد نبی: آرامگاه خالد نبی یک زیارتگاه مهم برای ترکمن‌ها است. این آرامگاه در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد و در ۱۰۰ کیلومتری شمال شرقی گرگان واقع شده است.

هزار دره: در منطقه ترکمن صحرا پدیده ای زمین شناسی به نام هزار دره یا هزار دره وجود دارد که از سنگ های رسوبی سست تشکیل شده است. در این منطقه پوشش گیاهی وجود ندارد و فرسایش آبی و وجود آب فراوان موجب گسیختگی‌های زیادی در محدوده هزار دره شده است.

دریاچه آلاگل: دریاچه آلاگل یک دریاچه آب شیرین است که در شمال شرقی ترکمن صحرا قرار دارد. این دریاچه زیستگاه بسیاری از گونه‌های پرندگان و گیاهان است و یکی از محبوب ترین مناطق گردشگری در ترکمن صحرا است.

دریاچه آجی گل: دریاچه آجی گل یک دریاچه آب شور است که در شمال غربی ترکمن صحرا قرار دارد. این دریاچه یکی از بزرگترین دریاچه های ایران است و مناظر زیبایی دارد.

علاوه بر این جاهای دیدنی ترکمن صحرا، این منطقه دارای بسیاری از جاذبه‌های دیگر مانند قلعه‌ها، کاروانسراها، مساجد و روستاهای تاریخی است. این منطقه یک مقصد گردشگری عالی برای کسانی است که به دنبال تجربه یک سفر متفاوت هستند.

فاصله تهران تا ترکمن صحرا

فاصله تهران تا ترکمن صحرا حدود ۴۰۰ کیلومتر است. این مسافت را می‌توان با ماشین شخصی، اتوبوس، قطار یا هواپیما طی کرد یا با تور مسافرتی به این دشت زیبا رفت.

با ماشین شخصی: مدت زمان سفر با ماشین شخصی از تهران تا ترکمن صحرا حدود ۵ ساعت است. مسیر تهران تا ترکمن صحرا از طریق جاده تهران-مشهد-گرگان می‌گذرد.

با اتوبوس: مدت زمان سفر با اتوبوس از تهران تا ترکمن صحرا حدود ۸ ساعت است. اتوبوس‌های تهران به ترکمن صحرا از پایانه‌های اتوبوسرانی تهران به مقصد گرگان حرکت می‌کنند.

با قطار: مدت زمان سفر با قطار از تهران تا ترکمن صحرا حدود ۱۲ ساعت است. قطار تهران به ترکمن صحرا از ایستگاه راه‌آهن تهران به مقصد گرگان حرکت می‌کند.

با هواپیما: مدت زمان سفر با هواپیما از تهران تا ترکمن صحرا حدود ۱ ساعت است که باید با هواپیما از تهران به گرگان بروید و تا ترکمن صحرا از تاکسی یا اتوبوس محلی استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

شمال کجا بریم؟ | معرفی ۹ مکان جذاب و دیدنی

برای سفر یک روزه به شمال، کدام مناطق را انتخاب کنیم؟

جنگل دوهزار و سه هزار؛ سفر به اعماق مازندران

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *