باداب سورت؛ چشمه پلکانی مازندران

احتمالا شما هم دلتان نمی‌خواهد از تور مسافرتی که عازم دومین چشمه شور جهان است بگذرید. پس با ما همراه شوید تا سری به چشمه پلکانی باداب سورت بزنیم و در چند دقیقه یک تور تفریحی بی‌نظیر را تجربه کنیم. چشمه پله پله باداب سورت، تصور شما از هر چشمه‌ای که تا به حال دیده‌اید را بر هم می‌زند، پس این شما و این دورهمی کوچک چشمه‌های مازندران…

باداب سورت و صندوقچه رازهای آن

نحوه شکل‌گیری این چشمه‌ها، رقیبان حاضر برای آن، نحوه دسترسی به آب‌های رنگارنگ سورت و … همگی در ادامه آمده است. در تور خواندنی که برایتان تدارک دیده‌ایم، چیزی در رابطه با این چشمه‌ها از قلم نیوفتاده است.

باداب سورت چگونه تشکیل شده و چه ویژگی‌هایی دارد؟

چشمه‌های پلکانی باداب سورت با رسوب املاح و مواد معدنی موجود در آب در طی سالیان سال پا به این دنیا گذاشته‌اند. این چشمه‌ها دو نوع هستند و بعضی از آن‌ها آب شور و بعضی دیگر آب ترش مزه دارند. دلیل ترش مزه بودن آب یکسری از چشمه‌ها وجود رسوبات آهنی در آن است که سبب شده رنگ آب نیز زرد، نارنجی و حتی قرمز باشد.

باداب سورت چشمه‌ای است که در علم پزشکی هم وارد شده و چشمه‌های آب شور آن برای درمان درد مفاصل، روماتیسم، میگرن و بیماری‌های پوستی مفید است.

تور شمال

چشمه پلکانی سورت کجا را برای زندگی انتخاب کرده است؟

چشمه پلکانی سورت در انتخاب محل زندگی‌اش هوش و ذکاوت به خرج داده و منطقه‌ای خوش آب‌وهوا را برای سکونت انتخاب کرده است. این چشمه در شهر مازنداران، شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، میانه روستای اروست و مالخواست قرار دارد.

بهترین فصل برای بازدید از باداب سورت چه زمانی است؟

از آنجایی که از این منطقه می‌توانید مناطق جنگلی و کوهستانی را نیز تماشا کنید، فصل بهار و به خصوص اردیبهشت بهترین زمان برای سفر به این منطقه است. علاوه بر آن، چشمه‌ها در فصل بهار به پرآب‌ترین حالت خود می‌رسند.

در زمستان‌ها آب‌های قرمز پررنگ‌تر می شوند، اما سختی مسیر می‌تواند کمی آزار دهنده باشد. تابستان‌ها نیز با توجه به گرمای هوا و کاهش آب چشمه‌ها، اصلا مناسب به نظر نمی‌رسد. بنابراین، در فصل بهار و به خصوص اردبیبهشت ماه، دوربین عکاسی خود را بردارید و سفر خود را به باداب آغاز کنید.

در نزدیکی باداب سورت چه دیدنی هایی وجود دارد؟

زیبایی چشمه‌های پلکانی به قدری شما را درگیر خود می‌کند که دلتان نمی‌خواهد از هیچ منطقه دیگری دیدن کنید. با این حال، اگر دوست داشتید می‌توانید به روستای اروست یا مالخواست هم سر بزنید و از این دو روستا نیز دیدن کنید.

اقامت در نزدیکی چشمه‌ها چگونه است؟

در اطراف چشمه‌ها امکان برپایی چادر و کمپ وجود ندارد، اما شما می‌توانید در مکان‌های عمومی روستاهای اطراف چادر خود را برپا کنید. البته، در روستاهای اطراف اقامتگاه‌هایی وجود دارد که امکانات کافی را دارا هستند و برای استراحت مناسب‌تر از چادر به نظر می‌رسند.

رقیبان باداب سورت چه چشمه هایی هستند؟

چشمه‌ی پاموکاله در ترکیه و بایشوتا در چین از رقیبان باداب سورت در کشورهایی دیگر هستند.

پاموکاله با عنوان اولین چشمه شور جهان شناخته می‌شود و تنها تفاوت‌اش با باداب سورت در رنگ چشمه‌های آن است. آب چشمه پاموکاله و پله‌هایش به دلیل وجود آهک سفید است. البته که لازم نیست برای دیدن چشمه‌هایی پلکانی کیلومترها از کشور دور شوید و می‌توانید با یک تور شمال چند روزه، تفریح بی‌نظیری را برای خود رقم بزنید.

جان شما و جان باداب سورت

چشمه باداب سورت

باداب سورت از جمله جاذبه‌های طبیعی معروف در کشور ما است و بازدید از آن نباید به قیمت جان چشمه‌ها تمام شود. به همین منظور، در هنگام بازدید از این چشمه‌ها به موارد زیر حتما توجه کنید.

  • در کنار چشمه‌ها آتش روشن نکنید.
  • زباله‌هایتان را در آب‌ها و در کنار چشمه‌ها‌ رها نکنید.
  • از تخریب پله‌های چشمه خودداری کنید.

باداب سورت، دورهمی چشمه های مازنداران

شاید به کار بردن واژه دورهمی برای چشمه کمی عجیب به نظر برسد، اما این واژه در رابطه با باداب سورت واقعیت دارد و در آنجا می‌توانید تعداد بسیاری از چشمه‌های کوچک و بزرگ را در کنار هم تماشا کنید. حال، اگر احساس می‌کنید که جای شما در این دورهمی خالی است، به فکر یک تور طبیعت گردی برای سفر به آنجا باشید. باداب سورت با آب‌های رنگارنگ و محیط زیبایش آماده پذیرایی از شما است.

مطالب مرتبط:

جنگل دالخانی، رویایی که در دل رامسر به واقعیت پیوست

۴ منطقه شمال ایران که پدیده اقیانوس ابر در آن‌جا رخ می‌دهد

برای سفر یک روزه به شمال، کدام مناطق را انتخاب کنیم؟

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *