میدان شهرداری رشت؛ جریان هنر و زندگی

وقتی به دیدن شهری می‌رویم، معمولاً به سراغ ویژگی‌های منحصربفردی می‌رویم که آن شهر را از دیگران متمایز می‌کند. در قلب شمال ایران، شهری را که همیشه با جذابیت و زیبایی مورد توجه قرار می‌گیرد، رشت قرار گرفته است. اما برخلاف سایر شهرها، رشت چیزی بیشتر از یک شهر است؛ آن یک داستان زندگی است، یک قطعه هنری خلاق و جذاب که در هر گوشه و کناری از آن می‌توانید لمسش کنید.

درست در قلب شهر رشت، مرکز استان گیلان، یکی از زیباترین میدان‌ها، میدان شهرداری رشت واقع شده است. این میدان میدان یکی از برترین جاذبه‌های رشت است. ساخت میدان شهرداری و ساختمان‌های اطراف آن به سال‌های اولیه سلطنت پهلوی برمی‌گردد. در اطراف این میدان شلوغ چندین ساختمان عمومی وجود دارد. مهم‌ترین ساختمان آن شهرداری است. از دیگر بناها می توان به موزه پست و تلگراف، کتابخانه ملی و حکومت استانی سابق گیلان اشاره کرد.

در ادامه این مطلب از بلاگ تخفیفان به معرفی میدان شهرداری رشت و جاذبه‌های زیبای آن می‌پردازیم، اگر دوست دارید خودتان به این شهر سفر کنید یا با تور شمال به این مکان رویایی بروید، تا انتها با ما همراه شوید.  

درباره میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری رشت که در مرکز شهر قرار دارد یکی از زیباترین میدان های ایران است. شمال  ممکن است به خاطر جاذبه های طبیعی شهرت داشته باشد، اما دارای سازه‌های دست ساز زیبایی مانند این میدان است.

میدان شهرداری رشت را به چند دلیل دوست خواهید داشت. اول اینکه این میدان اصلی‌ترین محل تجمع مردم رشت است. پس تنها با قدم زدن در آن می‌توانید با رشتی‌های مهربان و خونگرم آشنا شوید. دوم اینکه، شما عاشق این منظره، به خصوص در شب خواهید شد.

در مرکز میدان، آبنمای بزرگی وجود دارد که اگر به اطراف نگاه کنید، ساختمان معروف شهرداری  را خواهید دید. این ساختمان بیشتر شبیه یک مکان است و شبیه معماری سن پترزبورگ است. برج ساعت، موزه پست و تلگراف از دیگر سازه‌های این میدان با ظاهری مشابه هستند.

شاید فکر کنید وقتی در مرکز شهر هستید به دلیل شلوغی، پیاده‌روی سخت است، اما در رشت اینطور نیست. چند سال پیش یک بازسازی اساسی در اطراف این میدان انجام شد و در نتیجه اکنون هیچ وسیله نقلیه ای اجازه ورود به محوطه اطراف را ندارد. خیابان‌ها به سنگفرش تبدیل شده و مجسمه‌ها، فضای سبز و عناصر فرهنگی زیادی به آن اضافه شده است.

میدان شهرداری رشت امروزه با آنچه که برای اولین بار آن را ساختند بسیار متفاوت است. تغییر اجتناب ناپذیر است و گاهی اوقات خوب هستند، به دلیل تغییرات برای تبدیل خیابان‌های اطراف آن به پیاده‌روهایی که در آن هیچ وسیله نقلیه‌ای مجاز نیست. به همین دلیل است که می‌توانید آزادانه، با خیال راحت قدم بزنید، از خرید، ملاقات با افراد جدید و تفریح ​​لذت ببرید.

تغییرات این مکان را به فضایی عالی برای دور هم جمع شدن، قدم زدن، خرید و تفریح، به خصوص در شب تبدیل کرده است. تمام ساختمان های رسمی اطراف دارای تزئینات نورپردازی باشکوهی هستند. برای تفریح طولانی مدت در شب، بودن در نقطه‌ای با مناظر زیبا و مردم اطراف، پر از کبابی، تنقلات خوشمزه، ذرت و غیره یک انتخاب عالی است. شما دوستان زیادی پیدا خواهید کرد. در هر گوشه ای تعداد زیادی گروه هنرهای خیابانی و موسیقی وجود دارد تا زندگی میدان را پر جنب و جوش و جذاب‌تر کنند.

میدان شهرداری رشت در شب

 مرکز شهر رشت به پر از جمعیت بودن در تمام طول روز معروف است. با این حال، وقتی آسمان شروع به تاریک شدن می‌کند، اوضاع کمی تغییر می‌کند. وقتی عصر مغازه‌های نزدیک میدان شهرداری بسته می‌شوند، گاری‌های متعددی در محله ظاهر می‌شوند. این ساعتی است که مردم دوباره به مرکز شهر می‌آیند تا از هوای غروب لذت ببرند، قدم بزنند و غذاهای خیابانی خوشمزه بخورند. این گاری‌ها انواع خوراکی های خوشمزه مانند نوشیدنی‌های گرم و سرد، میوه‌ها، کباب ها و سایر غذاهای مورد علاقه محلی و گیلکی را دارند. 

خیابان‌های نزدیک به میدان شهرداری معمولاً در شب مملو از خانواده‌ها و جوانان محلی است که ممکن است برای نوشیدن یک فنجان چای، کباب یا یک پیاده‌روی شبانه خوب به آنجا بیایند. گاری ها معمولا تا نیمه‌های شب در خدمت هستند، به خصوص در تعطیلات آخر هفته. در حال حاضر یک فواره بزرگ در وسط میدان و ساختمان‌های عمومی اطراف آن قرار دارد.

جاذبه‌های اطراف میدان شهرداری

ساختمان شهرداری

بنای اصلی که میدان را به نام آن می‌شناسند، ساختمان شهرداری است. ساختمان شهرداری با برج ساعتش واقعاً  زیباست. طراحی آن از معماری روسی سنت پترزبورگ الهام گرفته شده است. در مورد سایر ساختمان‌های عمومی در میدان نیز همین گونه است.

کتابخانه ملی میدان شهرداری رشت

کتابخانه ملی رشت، اولین کتابخانه ملی در ایران است.

ساختمان هتل ایران سابق

یکی از جذاب ترین بناهای میدان شهرداری رشت، ساختمان سابق هتل ایران است. با اینکه روزی میزبان بسیاری از افراد عالی رتبه بود، اما متاسفانه از سال ها قبل به حال خود رها شده است.

ادراه پست و تلگراف

این بنا که در ضلع شمالی میدان قرار دارد تا چند سال پیش به عنوان اداره پست مورد استفاده قرار می‌گرفت. به هر حال بعد از آن آن را تبدیل به موزه پست و ارتباطات کردند. از ۲۰ سال پیش در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

سینما سپیدرود

سینما سپیدرود یکی دیگر از بناهای قدیمی میدان شهرداری است. ابتدا سالن انجمن بود اما بعداً آن را تبدیل به سینما کردند. سپیدرود نام یکی از رودهای اصلی استان گیلان است.

مجسمه‌های اطراف میدان

هنگام قدم زدن در میدان شهرداری رشت و خیابان‌های سنگفرش شده اطراف آن مجسمه‌های بزرگ و کوچکی را خواهید دید که نمادی از فرهنگ مردم رشت و گیلک هستند.

آدرس میدان شهرداری رشت

آدرس: استان گیلان، رشت، میدان شهرداری است. تقریباً از هر نقطه شهر می توانید به راحتی با تاکسی به میدان بروید. به هر حال باید کمی پیاده روی کنید زیرا تاکسی شما را در چند صد متری میدان پیاده می کند.

این میدان برای عکاسی عالی است، بنابراین فراموش نکنید که خاطرات زیبا را در قاب دوربین خود ثبت کنید. همچنین غذاهای خیابانی بسیار خوشمزه‌ای مانند باقالی، کلوچه فومن، نان سنتی و نانوایی برای خوردن وجود دارد. به غیر از این، رشت یکی از شهرهای خلاق یونسکو در غذا شناسی است و غذاهای محلی بسیار خوشمزه‌ای دارد که باید امتحان کنید.

مطالب مرتبط:

با قلعه رودخان ، دژ مستحکم گیلان آشنا شوید

سوباتان کجاست؟ هدیه زیبای طبیعت در گیلان

با ماسال بهشت گمشده گیلان، طبیعت بکر، فرهنگ و تاریخ غنی آن آشنا شوید

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *