بوم گردی چیست؟ تعریفی جدید از سفر کردن

اقامتگاه بوم گردی

بوم گردی تعریف جدیدی از سفر است. تصویری که ما در گذشته از سفر و سیاحت می‌شناختیم به کل این روزها دگرگون شده است. وبسیاری از سختی‌هایی که در گذشته به عنوان مسافر متقبل می‌شدیم به دست فراموشی سپرده شده‌اند. امروزه گردشگری دیگر نه به شکل سنتی بلکه کاملا مدرن و هوشمندانه برگزار می‌شود و تبدیل به یکی از پرسودترین صنعت‌های جهان شده است. کشورهای بسیاری هستند که با  ایجاد و گسترش زیرساخت‌های گردشگری  و رونق دادن به صنعت  توریسم  مبالغ هنگفتی را وارد اقتصاد خود کرده‌اند.

بوم گردی و اقامتگاه بوم گردی

بوم گردی و اقامتگاه بوم گردی

بوم‌گردی در ایران

در کشور ما نیز این رویه بعد از سال‌ها مورد توجه قرار گرفه و با ایجاد بستر های مناسب، گردشگری به یکی از مسائل مهم کشور تبدیل شده است.  با توجه به تقاضای زیاد مردم برای سفر‌های خارجی و بالطبع افزایش خروج ارز از کشور که در آینده ای نزدیک به شدت به اقتصاد کشور ضرر خواهد رساند این روز‌ها امکانات بسیاری برای متقاضیان سفر در داخل کشور ایجاد شده است. از مهمترین این امکانات می‌توان به ایجاد انواع اقامتگاه ها برای سکونت مسافران اشاره کرد که در مدل های گوناگون آماده ارائه خدمات به مسافران هستند.

منظور از انواع اقامتگاه‌ها تنوع بالای آن‌ها در مسائلی از قبیل هزینه، طراحی، کاربری، موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی است.  به طور مثال این روزها در بسیاری از شهرهای ایران شما هم امکان رزرو یک هتل چند ستاره را دارید و هم اقامت در یک خانه روستایی و هم اقامت در یک بوم گردی را خواهید داشت.

منظور ما از هتل‌ها و خانه های روستایی تا حد زیادی روشن است. اما در این مقاله می‌خواهیم شما را با بوم گردی ها و امکانات و شیوه استفاده از آن ها را برایتان شرح دهیم.

اقامتگاه بوم‌ گردی

اقامتگاه بوم گردی به معنای محل اقامت مسافر است ولی منطبق بر فرهنگ و جغرافیای آن منطقه. به طور مثال هتل‌ها و مهمان سراها در کل ویژگی‌های مشترک زیادی با همدیگر دارند و فرق چندانی بین یک هتل در زاهدان با هتل دیگری در تبریز نیست.

این دقیقا نقطه مقابل هتل و مهمان سرا ها با اقامت گاه‌های بومگردی است. اقامت گاه‌های بوم گردی اکثرا تشابه کمی با همدیگر دارند حتی اگر در یک منطقه جغرافیایی واقع شده باشند. چرا که قاعده خاصی برای ساخت چنین اقامت گاه هایی وجود ندارد. بومیان هر منطقه جغرافیایی بر اساس شرایط ساخت و ساز و مهم تر از آن فرهنگ منطقه خودشان دست به ساخت چنین اقامت گاه هایی می‌زنند.

مسئله مهمی که در این اقامتگاه ها همیشه وجود دارد شیوه زندگی در آن هاست. مالکان اقامت اصرار به داشتن یک سبک سنتی در اقامتگاه ها دارند چرا که این نکته مهمترین تمایز آن ها با هتل های چند ستاره است و گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند.

تاثیر بوم گردی بر محیط زیست

یکی دیگر از مهمترین دستاوردهای بومگردی نوع تاثیرشان بر محیط زیست است. از آن جایی که بومگردها منطبق بر معماری سنتی منطقه ساخته می‌شوند با داشتن کمترین تاثیر مخرب زیست محیطی کاملا در راستای رابطه صحیح با طبیعت ساخته می‌شوند. و به نوعی بخشی از بافت طبیعی منطقه به حساب می‌آیند.

معمولا بومگردها با توجه به پنانسیل‌های موجود در اطرافشان خدمات دیگری به جز اسکان نیز به مسافران ارائه می‌کنند. یکی از این خدمات نوع غذایی است که سرو می‌کنند. در این اقامتگاه‌ها اصولا خبری از بشقاب های رنگین انواع کباب ها و غذاهای بین المللی خبری نیست و انواع غذاهای سنتی و قدیمی  توسط چند تن از بومیان که اکثرا از بانوان آن سرزمین هستند برای مسافرها سرو می‌شود.

یکی دیگر از خدمات هم که با توجه به نوع جغرافیای بوم گرد ارائه می‌شود، استفاده از حیوانات اهلی موجود در آن منطقه است. به طور مثال در اقامتگاه‌های بوم گردی مناطق کویری و بیابانی شتر سواری یکی از تفریحات محبوب مسافران است و اسب سواری در جنگل و ساحل از تفریحات مورد استقبال مسافر ها در مناطق شمالی کشور است.  همچنین نجوم و رصد آسمان شب یکی دیگر از امکاناتی است که اقامت گاه‌های بوم گردی مناطق جنوبی کشور به مشتریانشان ارائه می کنند و شبی خاطره انگیز را برایشان رقم می‌زنند.

سخن پایانی

اگر علاقمند به سفر و اقامت در اقامتگاه‌ بومگردی هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم کمی قبل از سفر جستجوی کوتاهی در اینترنت بکنید. چرا که بسیاری از بوم گردی ها برای معرفی خود به مشتریان این روز ها در فضای اینترنت فعال هستند و توضیحات کاملی را از مجموعه خود برایتان مهیا کرده اند.

همچنین یکی از مسائل مهم دیگر داشتن مجوز های مربوطه از مراجع ذیصلاح از جمله سازمان گردشگری است که با مراجعه به سایت این سازمان لیست مجموعه های بوم گردی معتبر را می توانید مشاهده کنید. همچنین صفحه تور چند روزه در سایت تخفیفان نیز پیشنهادهای بسیار مناسبی با تعداد بسیاری از اقامتگاه های بومگردی دارند. با استفاده از این تور های می توانید خاطره بسیار خوبی را از یک سفر حرفه ای را بسازید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *