با بهترین کباب‌های دنیا آشنا شوید

کباب؛ غذای محبوب امپراطور های عثمانی و شاهان پارسی
در بسیاری از کشورهای غربی به ویژه اروپا کباب تبدیل به یک غذای ایده‌آل شده است. با این حال خاستگاه کباب ها در خاورمیانه بوده و هنوز هم در خاورمیانه و به‌ویژه ایران و قفقاز گوشت کبابی به همراه سبزیجات و نان یا کباب و برنج یک وعده غذایی برای تمام خانواده است.

کباب ها غذاهای گوشتی هستند که در مجاورت آتش پخته می‌شوند. در این پست نگاهی به چند مورد از بهترین کباب‌های دنیا خواهیم داشت.

با بهترین کباب‌های دنیا آشنا شوید

با بهترین کباب‌های دنیا آشنا شوید

شاورمای لبنانی

به طور کلی غذای لبنانی تلفیقی از یک آشپزی اروپایی با چاشنی‌ها و مزه‌های شرقی است. شاورما یکی از معروف ترین غذاهای عربی و همچنین یکی از محبوب‌ترین غذاهای خیابانی است. غذاهای لبنانی تنوع زیادی دارند و به خاطر قیمت مناسب و تناسبشان با ذائقه ایرانی معمولا مورد توجه قرار می‌گیرند.

غذاهای لبنانی معمولا تند و تیز و پر‌ادویه هستند، و آشپزهای لبنانی به‌جای اینکه به انواع سس‌ها متکی باشند، به تازگی مواد و استفاده از ادویه جات توجه می‌کنند. شاورما درواقع شباهت زیادی به دونر کباب ترکیه دارد و گفته می‌شود اسم شاورما از کلمه  çevirme ( در زبان ترکی به معنای چرخیدن ) گرفته شده است.

این خوراک درواقع متشکل از برش هایی از گوشت مرغ، بوقلمون، گوساله یا گوشت بره است که بر روی یک محور عمودی قرار می‌گیرد و تمام روز به شیوه سیخ‌گردانی بریان می‌شود. برای هربار سرو گوشت را لایه‌لایه برش داده و باقی‌مانده ی آن را همچنان در مجاورت آتش می‌چرخانند.

شاورما معمولا با سالاد تبوله یا حمص که معروف‌ترین پیش‌غذا های لبنانی هستند، نان پیتا، گوجه و خیار سرو می‌شود.

با بهترین کباب‌های دنیا آشنا شوید

با بهترین کباب‌های دنیا آشنا شوید

دونر کباب بره ترکیه‌ای

کباب‌ها از معروف‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای ترکیه هستند، اما دونر کباب بره پیشنهادی است که نمی‌توانید رد کنید. واژه دونر در زبان ترکی به معنی چرخان است، بنابراین دونر نوعی کباب است که با بریدن گوشتی که در آتش به حالت عمودی در گردش است تهیه می‌شود.

گوشت بره که معمولا در یک کوره فلزی و بر روی شعله چوبی چرخانده می‌شود، پس از پخت بر روی لایه‌ای از نان که آب گوشت پخته شده را به خود جذب کرده، گوجه و فلفل گریل شده در کنار آن و همچنین یک سالاد خوش طعم از پیاز، جعفری، و سماق سرو می‌شود.

برای لذت بردن از آن به شیوه مردم بومی، گوجه و فلفل را با چنگال روی نان له کرده، به همراه قطعه‌ای کباب و مقداری از سالاد پیاز بر روی آن، رول کرده و نوش‌جان کنید.

پیشینه این غذا به سال ۱۸۰۰ میلادی بازمی‌گردد، زمانی که شخصی به نام اسکندر افندی و ساکن شهر بورسای ترکیه دست به ابتکار جالبی می‌زند و به این ترتیب او نوعی از کباب را ابداع کرد که گوشت را به سیخ زده و دور آتش می‌چرخانند. در گذر زمان دونرکباب به شکل امروزی خود مبدل گشته است.

جوجه کباب

جوجه کباب

سوولاکی یونانی

در یونان و به خصوص جزیره سانتورینی با پرداخت حدود ۲ یورو، رویای کباب به حقیقت می‌‌پیوندد. سوولاکی در زبان یونانی به معنی گوشت به سیخ کشیده شده است، و در یونان غالب مردم هرنوع گوشت به سیخ کشیده شده را با این نام می‌شناسند.

سوولاکی مشهور یونانی درواقع نوعی کباب فوری و قابل دسترس در رستوران‌های کنار جاده ای است که با گوشت‌های تکه‌ای و سبزیجات به وسیله سیخ و بر روی منقل درست می‌شود.

این کباب با گوشت طعم‌دار شده پخته شده، و با سس تیزاتزیکی خوش‌طعم تر می‌شود. سوولاکی معمولا با نان پیتا، سیب‌زمینی سرخ‌کرده و چاشنی‌های دیگر سرو می‌شود. برای تهیه این کباب از گوشت مرغ، گوشت شمشیر ماهی، گاو، خوک،  گوسفند و گوساله استفاده می‌کنند.

سس تیزاتزیکی یکی از سس‌های کلاسیک یونانی است که از ماست‌ چکیده، سیر، روغن زیتون و شوید تازه تهیه می‌شود و در بسیاری از رستوران‌ها به عنوان پیش‌ غذا سرو می‌شود.
جالب است بدانید یکی از مهم‌ترین آداب یونانی‌ها در غذا خوردن وجود زیتون است و اگر زیتون بر سر میز غذا نباشد، وعده غذایی کاملی محسوب نمی‌شود.

با بهترین کباب‌های دنیا آشنا شوید

با بهترین کباب‌های دنیا آشنا شوید

کباب کوبیده ایرانی

لذت صرف یک وعده غذای ایرانی یک حقیقت انکار ناپذیر است، چنان که برای بسیاری از توریست ها، غذای ایرانی و به‌خصوص کباب ایرانی یک خاطره فراموش نشدنی است. ایرانی‌ها با مخلوطی از گوشت چرخ‌کرده گاو یا گوسفند که چندین ساعت در آب پیاز، ادویه و زعفران نگه‌داری می‌شود، طعمی خارق‌العاده خلق می‌کنند، معجزه کباب ایرانی!
ایرانیان از دیرباز پیاز خام، گوجه فرنگی و بعضا سماق را برای متعادل کردن غذا در کنار کباب صرف می‌کرده اند.

در کتاب تاریخ قاجار نوشته “میرزا محمدرضا معتمدالکتاب” آمده است که پای کباب را ناصرالدین شاه به ایران باز کرد. از آنجا که ناصرالدین شاه اصلیت قفقازی داشته نوعی غذای قفقازی به دستور ناصرالدین شاه پخته می‌شده که بعدها شیوه پخت آن توسط آشپزهای دربار تغییر کرده و کباب امروزی به عنوان غذایی کاملا ایرانی ماندگار شده است.

در برخی روایات از چلوکباب نایب به عنوان اولین کبابی ایران یاد شده است، اما برخی معتقدند اولین چلوکبابی جایی در تبریز و در نزدیکی مرز با قفقاز بوده است.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *