سفر با طعم غذاهای ایرانی، بهترین مقاصد برای عاشقان خوراکی‌ها

سال‌هاست که علاقه به تنوع، تمام جنبه‌های زندگی ما را تحت تأثیر قرار داده است. سفر هم به عنوان یکی از اصلی‌ترین علایق ما آدم‌ها از این تأثیر دور نبوده است. اگر اهل سفر باشید حتماً گوشتان با نام‌هایی چون سفرهای ماجراجویی، طبیعت‌گردی و کمپینگ آشناست؛ اما شاید نام‌هایی چون گردشگری غذایی، گردشگری سیاه، گردشگری وحشت، گردشگری مجازی و … برایتان جدید باشد. یکی از انواع جدید سفر، گردشگری غذایی است. این نوع گردشگری با هدف قرار دادن غذاهای محلی، خوراکی‌های خاص، شیرینی‌ها، غذاهای خیابانی و رستوران‌ها عطر و طعم دل‌چسبی به سفر می‌بخشد. برای مثال اگر با تور چند روزه به استانبول سفر کرده باشید، حتماً متوجه جذابیت غذاهای خیابانی این شهر شده‌اید، اتفاق جذابی که حالا بیشتر از یک سال است که در خیابان ۳۰ تیر تهران نیز علاقه‌مندان را سمت خود می‌کشد؛ اما سؤال اینجاست که در ایران چه مقاصد خوشمزه‌یی می‌توانند هدف‌های ما برای این نوع از سفر باشند؟ خب، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر پیش از این تجربه چنین سفری نداشته‌اید، اولین گردشگری غذایی و خوشمزه‌تان را با خواندن این مطلب شروع کنید.

پایتخت طعم‌ها، گیلان

مطمئن باشید، هر طور بخواهید مقاصد خوشمزه‌ی داخلی را بررسی کنید، استان گیلان و شهر رشت، رتبه‌ی اول را خواهند داشت. به همین دلیل هم بود که یونسکو چند سال پیش رشت را به عنوان شهر خلاق خوراکی‌ها انتخاب کرد و این شهر به عنوان پایتخت غذایی ایران معرفی شد.

رشت علاوه بر آب و هوای خوب، غذاهای خوشمزه‌ای هم دارد.

شهر رشت توسط یونسکو به عنوان پایتخت غذایی ایران شناخته شد.

تنوع طعم‌ها و رنگ‌ها در شهر رشت به حدی است که تا مدت‌ها می‌توانید طعم‌ها، عطرها و بوهای متنوعی را در این شهر تجربه کنید. فرض کنیم سفر ما به این استان از سمت جنوب آن آغاز شود؛ یعنی جایی که شما از استان قزوین وارد گیلان می‌شوید و مسیر خود به سمت رشت را از شهرهای منجیل و رودبار پی می‌گیرید. این مسیر با عطر خوش زیتون‌ها آغاز می‌شود. باغ‌های زیتون نمای متفاوتی به این مسیر بخشیده‌اند و مغازه‌دارها نیز در طول راه شما را به چشیدن زیتون‌های شور و پرورده، و ترشی‌های محلی دعوت می‌کنند. فراموش نکنید، برای اینکه تا رسیدن به رشت گرسنه‌تان نشود ترشِ آش؛ انتخاب مناسبی خواهد بود. بعد از اینکه از مسیر معطر شالیزارهای حاشیه‌‎ی سفیدرود در منطقه‌ی رستم‌آباد گذشتید، در فاصله‌ی کوتاهی به پایتخت طعم‌ها، رشت، خواهید رسید.

رستوران‌ های گیلان علاوه بر طعم خوب چشم‌اندازهای جذابی هم دارند.

در رشت گزینه‌های زیادی پیش روی شماست. در بازار رشت می‌توانید، میوه‌های جنگلی، ماهی تازه، ماهی‌دودی، پنیر و ماست محلی، انواع ترشی، و رشته خوشکار بخرید و نوش جان کنید. فضای زنده و پرهیاهوی بازار، به همراه رنگ‌هایی که بازار رشت را تبدیل به یک جشنواره‌ی ناتمام کرده‌اند اجازه نخواهند داد شما به راحتی از اینجا دل بکنید، اما غذاهای متنوع و خوش‌طعمی در رستوران‌های این شهر منتظر شما هستند.

بازارهای رشت با انواع سبزیجات ارگانیک و تازه

پیشنهاد می‌کنم به عنوان اولین وعده‌ی غذایی، باقلاقاتق را انتخاب کنید. ترکیبی از باقلای محلی، شوید، سیر و تخم‌مرغ. یک طعم هیجان‌انگیز و متفاوت. کبابی‌های خیابانی رشت نیز، گزینه‌ی خوبی برای عصرانه خواهند بود. اگر نگران اضافه‌وزن نیستید، شب را هم با کباب‌ترش یا اناربیج سر کنید؛ اما اگر دوست ندارید این سفر باعث چاق شدنتان شود، بهتر است برای شام کال کباب بخورید که با بادمجان کبابی، سیر و سبزی‌های معطر طبخ می‌شود. رشته خوشکار هم که یک شیرینی اصیل گیلانی است، انتخاب خوبی برای دسر خواهد بود.

باقلاقاتق، یک غذای محلی درست شده از باقلای محلی، شوید، سیر و تخم مرغ

مطمئن باشید رشت بیش از این‌ها می‌تواند میزبانتان باشد و هر روز با طعم‌های جدیدی غافلگیرتان کند؛ اما فرصت ما محدود است. پس با تور شمال خود سریع به سمت انزلی حرکت می‌کنیم تا هم به تماشای بندر زیبای انزلی بنشینیم هم طعم ماهی‌ به سبک گیلانی را بچشیم و هم به تماشای مرداب رؤیایی این شهر برویم. در این شهر همچنین می‌توانید با میرزا قاسمی، ترش تره و واویشکا زا خودتان پذیرایی کنید.

در انزلی می‌توانید بهترین طعم ماهی‌های شمال را بچشید.

در انزلی می‌توانید بهترین طعم ماهی‌های شمال را بچشید.

مقصد بعدی شهر سبز لاهیجان است. شهری که به کوه کوچک و سبزی تکیه داده و صورت به نسیم‌های برخاسته از دریای خزر سپرده. بام سبز لاهیجان و تجربه‌ی تله‌کابین و قدم زدن در این شهر هیچ‌وقت فراموشتان نخواهد شد. ضمن اینکه این تجربه در عطر خوش چای و مرکبات پیچیده شده و در اعماق دل و جانتان نفوذ خواهد کرد. سیرقلیه و سیرابیج غذاهایی هستند که تا سفرتان در این استان تمام نشده حتماً باید یک‌بار بخورید. کویی تره که کدو حلوایی بخش اصلی آن است هم تجربه‌ی متفاوتی از یک غذای خوشمزه خواهد بود.

فراموش نکنید که در مسیرهایی چون لاهیجان به رضوانشهر یا لاهیجان به سیاهکل، در یکی از کافه‌های کنار جاده بایستید و با نوشیدن یک استکان چای تازه سفرتان را کامل کنید. راستی خوردن صبحانه در کافه‌های استان گیلان هم یکی از تجربه‌هایی است که هرگز نباید یادتان برود. پیشنهاد می‌کنم از سوغاتی‌های خوردنی این مناطق که شامل چای سیاه و سبز، فندق، بادام‌زمینی، ازگیل و برنج هستند، بخرید برای دوستان و آشنایانتان هدیه ببرید.

زنان بومی در حال چیدن برگ سبز چای در لاهیجان

 تور گیلان گردی

گیلان گردی در هر فصلی از سال لذت بخش است. گیلان گردی و تماشای نعمت‌های خدادی و طبیعتی بکر و دست نخورده برای کسانی که زندگی شهری و دغدغه‌های روزمره باعث شده تا روح‌شان خسته شود، یکی از خاص‌ترین سفرهای طبیعت گردی خواهد بود. در پاییز می‌توانید با تور ماسوله، قلعه رودخان یا تور ساحل و جنگل گیسوم همراه شوید و با طبیعت رابطه‌ای دوباره برقرار کنید.

خط خرما، هرمزگان و بوشهر

خط ساحلی جنوب کشور، در کنار خلیج‌فارس، جذابیت‌های دعوت‌کننده‌ی بسیاری دارد که می‌توان ساعت‌ها در موردشان صحبت کرد؛ اما ما این بار قصد داریم فقط روی غذاها تمرکز کنیم. غذاهای دو استان بوشهر و هرمزگان.

بوشهر علاوه بر سواحل زیبا، غذاهای محلی خوشمزه‌ای هم دارد.

ذائقه‌ی غذاهای جنوبی، برخلاف گیلان که غالباً ترش بود، تند و گرم است. انواع ادویه‌های معطر، عطر و بوی تند و فلفل، بخش اصلی و جدانشدنی این غذاها هستند و البته ماهی که یکی از پایه‌های ثابت اکثر این غذاهاست. فرض می‌کنیم سفر ما از ایستگاه راه‌آهن یا فرودگاه بندرعباس آغاز می‌شود. خب برای صبحانه چه چیزی میل دارید؟ پیشنهاد ما دو نوع غذای محلی است. بلالیت اولین گزینه است. ترکیبی از ماکارونی یا ورمیشل، با شیره‌ی خرما، روغن، گلاب و هل؛ یک غذای بسیار مقوی، که باعث می‌شود به راحتی ساعت‌ها شهرگردی کنید. اگر خوش‌شانس باشید، مهیاوه هم جزو گزینه‌های شماست. مهیاوه که در سفره‌های جنوبی جایگزین پنیر می‌شود، ترکیبی از ماهی، فلفل، گشنیز، خردل و ادویه‌های جنوبی است.

شک نکنید که برای نهار باید سراغ ماهی بروید. ماهی برشته، یا ماهی کباب زغالی، سالم‌ترین و البته ساده‌ترین انتخاب شما خواهد بود. اگر دوست دارید نهارتان هم شامل ماهی باشد و هم برنج، باید هزاری را انتخاب کنید. بندرعباسی‌ها این غذای خوشمزه را همراه با پیاز و فلفل دلمه‌ای و مقدار قابل‌توجهی پودر لیمو درست می‌کنند.

ماهی‌های جنوب طعم متفاوت و خوشمزه‌تری نسبت به ماهی‌های شمال دارند.

اما پیشنهاد ما برای شام، یک غذای تاریخی است. سوراغ غذایی است که بیش از هزار سال قدمت دارد. بعضی‌ها آن را به عنوان خورشت همراه برنج می‌خورند. بعضی آن را روی نان می‌مالند و نوش جان می‌کنند. بعضی دیگر هم از آن برای طعم و رنگ دادن به استانبولی استفاده می‌کنند. این خوراک خوشمزه که آماده شدنش بیش از ده روز زمان می‌برد، ماهی خوشمزه‌ی حشینه، آب‌نمک، خاک رنگی جزیره‌ی هرمز و پوست نارنج را در کنار هم به کار می‌گیرد تا یکی از استثنائی‌ترین طعم‌های جنوبی را خلق کند.

صحبت از هرمز شد. بهتر است سفرتان را جزیره گردی ادامه دهید، کیش، قشم و هرمز. موفلک، که ترکیبی از گندم برشته و ماهی سرخ‌شده است و با سبزی‌های تازه عطر گرفته جزو انتخاب‌های شما در جزیره‌ی قشم خواهد بود. نان‌های خوشمزه‌ی توموشی و چم‌چمو نیز از جمله غذاهای محلی و تاریخی قشم هستند که هم می‌توانند به عنوان میان وعده و هم به عنوان تکمیل‌کننده‌ی وعده‌های اصلی سرو شوند. تجربه‌ی شما در جزیره‌ی کیش، قدری متفاوت خواهد بود، توسعه‌ی این جزیره سبب شده رستوران‌های متنوع و باکیفیتی در دسترس شما باشد. فراموش نکنید که غذاهای دریایی این جزیره را در سفرتان امتحان کنید. جزیره‌ی هرمز آخرین مقصد ما در این استان خواهد بود. جدا از زیبایی‌های بی‌نظیر، و آرامش فراموش‌نشدنی این جزیره، ادویه‌ها و خاک‌های رنگی این جزیره یادگاری خوبی برای این سفر خواهد بود.

نان توموشی، نان سنتی هرمزگان

بوشهر، شهر زیبای فراموش شده‌ای است. سواحل بکر، مردم گرم و خوشرو، کوچه‌های قدیمی و موسیقی محلی که در هر کوی و گذری شما را دعوت به ساعتی نشستن و گوش سپردن می‌کند. البته که دل کندن از این زیبایی‌ها، و مخصوصاً از موسیقی غنی این منطقه کار سختی است، اما به ما اعتماد کنید. غذاهای این شهر نیز معرکه هستند.

بوشهری‌ها قیمه را تند و بسیار پر ملات درست می‌کنند.

پیشنهاد می‌کنم سفر غذایی بوشهر را با دمپخت‌های بوشهری شروع کنید. لخ‌لاخ، تند و معرکه، با طعم ماهی و عطر گشنیز و شنبلیله، شروع هیجان‌انگیزی خواهد بود. البته لخ‌لاخ در شهرهای مختلف استان، و حتی در محله‌ها و خانواده‌های بوشهر؛ علی‌رغم موارد تشکیل دهنده‌ی یکسان، طعم‌های متفاوتی دارد. دومین گزینه‌ی خاص این سفر، قلیه میگوست. میگو به روش بوشهری. تمرهندی، سیر، و فلفل فراوان قلیه میگو، طعم این غذا را برای همیشه در حافظه‌ی چشایی شما ثبت خواهد کرد. قیمه بوشهر، شکر پلو و میگو پلو از غذاهای دیگری هستند که باید به سفر شما طعم بدهند.

لخ لاخ از غذاهای معروف بوشهر است.

سفره‌ی بوشهری هرگز اجازه نمی‌دهد بدون دسر وعده‌ها‌یتان را ختم کنید. مسقطی یکی از معروف‌ترین شیرینی‌هایی است که بوشهر با آن از شما پذیرایی خواهد کرد. البته مطمئنم فراموش نمی‌کنید که در طول این سفر همیشه خرمای خوشمزه نوش جان کنید.

مخمل سبز مازندران

غذاهای استان مازندران طیف وسیعی از طعم‌ها و رنگ‌ها پیش روی میهمانان می‌گذارند؛ اما آن چیزی که غذاهای این استان را منحصربه‌فرد کرده‌اند، محصولات لبنی دام‌های استان، مرکبات، مرباها، آش‌ها، و مرغ و اردک شکم پر هستند.

مازنی‌های با انار و رب اناز غذاهای خومشزه‌ای را درست می‌کنند.

مازنی‌های با انار و رب اناز غذاهای خومشزه‌ای را درست می‌کنند.

جدا از ماهی، پرنده‌ها نیز بخش اصلی سفره‌های مازندران هستند و خوشبختانه در این زمینه تنها گزینه مرغ نخواهد بود. اردک شکم پر یکی از همین غذاهاست که بهترین نوعش را در مازندران تجربه خواهید کرد. اردک با سبزی‌های محلی و زرشک و آلو پر می‌شود و با سسی که از گردو و رب انار و کره‌ی محلی تهیه شده، طعم و عطر می‌گیرد؛ یک غذای هیجان‌انگیز و فراموش‌نشدنی!

اردک شکم پر را حتما در رستوران های ساری امتحان کنید.

ماهی سفید پایه‌ی اصلی غذاهای دریایی مازندران است. مالابیج می‌تواند یک نهار ویژه باشد. مالابیج با ماهی سفید، سبزی‌های معطر، گردو و ادویه طبخ می‌شود. باقلا در مازندران مانند گیلان محور اصلی یک غذای ویژه است، باقلا وابیج. باقلا وابیج از ترکیب شدن باقلا، تخم‌مرغ، شوید و ادویه‌های محلی تهیه می‌شود و همراه با کته، ماهی و زیتون سرو می‌شود.

اگر گیاهخوار هستید و علاقه‌ای به غذاهای گوشتی ندارید، سفره‌ی مازندرانی یک پیشنهاد ویژه برایتان دارد. کدوبره نه تنها برای گیاهخواران که برای کسانی که رژیم غذایی دارند هم بسیار محبوب است. کدوبره با سیب‌زمینی، کدوسبز، گوجه، پیاز و تخم‌مرغ درست می‌شود. این غذا که خیلی زود آماده می‌شود، گزینه‌ی مناسبی برای شام خواهد بود.

بازار صبحانه در کافه‌های مازندران بسیار داغ است. املت و نیمرو بخش اصلی این صبحانه‌هاست، اما به شما پیشنهاد می‌کنم، فرصت امتحان کردن خامه و کره‌ی محلی با مرباهای مازندرانی را در این سفر از دست ندهید.

سفر شما می‌تواند از گلوگاه و بهشهر آغاز شود و تا تنکابن و رامسر ادامه داشته باشد، یا فقط به مقاصد محبوبی مثل محمودآباد و نمک‌آبرود، کلاردشت، نوشهر و سوادکوه محدود باشد. به هر حال یادتان باشد سفرتان هر نوعی که باشد، تجربه‌های غذایی‌تان اصلاً محدود نخواهد بود. خورشت آلو؛ آغوز مسما، خورشت سیر انار، بیج بیج، اسپاناساک و ده‌ها غذای خاص و خوشمزه، در هرجایی از این استان سبز که باشید سفره‌ی شما را پررنگ خواهد کرد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *