پینت بال چیست؟ هرآنچه باید درباره بازی پینت بال و قوانین آن بدانیم

پینت بال چیست

آیا تا به حال آرزو کردید که بتوانید در یک نبرد واقعی شرکت کنید و دشمنانتان را با توپ‌های رنگی هدف بگیرید؟ اگر چنین است، بازی پینت بال برای شما مناسب است.

همه ما از دوران کودکی علاقه شدیدی به بازی داشتیم و این علاقه حتی در دوران بزرگسالی هم در ما دیده می‌شود.  ما در این مقاله به معرفی بازی پینت بال پرداخته‌ایم و برایتان خواهیم گفت پینت بال چیست؟

اگر تاکنون چیزی درباره بازی پینت بال نشنیده‌اید و یا اطلاعات چندانی در این زمینه ندارید بهتر است که مطالعه این مقاله را از دست نداده و با یک بازی مهیج و فوق‌العاده خاص آشنا شوید.

پینت بال

پینت بال چیست؟

همان‌طور که می‌دانید واژه پینتبال به معنای توپ‌های رنگی است. در واقع بازی پینت بال به‌واسطه شلیک توپ‌های رنگی انجام می‌شود به‌شدت سرگرم‌کننده و پرتحرک است. هدف بازی پینت بال حذف تیم مقابل به کمک شلیک ترکیب رنگ و آب است و در پایان تیمی که بیشتر مورد حمله رنگ‌ها قرار گرفته باشد حذف شده و بازنده محسوب می‌شود‌. در ادامه برایتان درباره تاریخچه پینت بال خواهیم گفت.

بررسی تاریخچه بازی

تاریخچه بازی پینت بال

مهم‌ترین مسئله پس از پاسخ به سال پینت بال چیست این است که بازی پینتبال از کجا آمده و در آغاز چگونه بوده است. در این بخش به بررسی این مبحث می‌پردازیم.

در ابتدای دهه  ۱۹۷۰ در وزارت کشاورزی کشور آمریکا اتومبیل‌هایی وجود داشت که در عقب آن‌ها پمپی نصب بود و به‌واسطه این پمپ رنگ‌ها به فواصل طولانی پرتاب می‌شدند و از این طریق درخت‌هایی که قرار بود قطع و یا حرص شوند علامت گذاشته می‌شدند.

این بازی در واقع از این مسئله الهام گرفته شده است و که مدت ۱۵ سال است که به‌عنوان ورزش رسمی به کمیته المپیک نیز راه‌یافته است و از ورزش و سرگرمی پینت بال با عنوان شطرنج زنده نیز نامبرده‌اند. در ایران نیز بازی پینت بال از سال ۱۳۸۰ وارد شده و در ابتدا این بازی در مجموعه ورزشی انقلاب که فضای سرپوشیده است انجام می‌شد. 

تجهیزات موردنیاز برای بازی پینت بال

افرادی که در زمینه پینت بال چیست سؤال می‌کنند به دنبال پاسخ مناسبی برای یافتن وسایل موردنیاز بازی پینت بال نیز هستند. ما در این بخش به معرفی ابزارها و تجهیزات موردنیاز در بازی پینت بال می‌پردازیم. موارد زیر از جمله مهم‌ترین تجهیزات بازی پینتبال محسوب می‌شوند. این موارد مهم عبارت‌اند از:

۱.مارکر پینت بال

مارکر به اسلحه پینتبال گفته می‌شود که با گاز فشرده فعال است. البته به دلیل داشتن گاز کربن‌دی‌اکسید منسوخ شد. در حال حاضر به‌منظور تغذیه کپسول‌های مارکز از نوعی گاز فشرده ویژه استفاده می‌کنند.

لازم به ذکر است که مارکرها به دو نوع الکترونیکی و مکانیکی تقسیم‌بندی می‌شوند و معمولاً مراکزی که برای بازی پینت بال مراجعه می‌کنید هر دو مدل این نوع مارکرها را ارائه داده و در اختیار بازیکنان قرار می‌دهند تا متناسب باسلیقه خود یکی از موارد را انتخاب کنند.

۲.هاپر یا لودر

هاپر به مخزن گلوله بازی پینتبال گفته می‌شود و بهتر است که قبل از بازی مخزن هاپر را مورد بررسی قرار داده و از سالم بودن آن اطمینان یابید‌.

۳.گوگلز GOGGLES

گوگلز به ماسک ورزش پینت بال گفته می‌شود که دارای محافظ برای چشم است. این محافظه حتماً باید از شیشه استاندارد درست شده باشد و معمولاً از صورت، چشم، دهان، سوراخ گوش و بینی بازیکنان مراقبت می‌کند.

۴.بانکر

به مانع‌های بادی موجود در محل بازی پینتبال بانکر گفته می‌شود که موجب افزایش هیجان این بازی می‌شود.

۵.کلاه و لباس مخصوص

بازی پینتبال لباس مخصوص خود را داشته و این لباس به‌صورت دولایه است و اگر محل بازی دمای زیر ۱۰ درجه سانتی‌گراد داشته باشد پوشیدن لباس‌های سه‌لایه نیز مانعی ندارد و لباس‌های دو تیم بهتر است که قابلیت تشخیص داشته و دارای تفاوتی با یکدیگر باشند.

بررسی قوانین بازی پینت بال

قوانین پینت بال

 

پس از پاسخ به سؤال پینت بال چیست نوبت به بررسی سؤال قوانین بازی می‌رسد. موارد زیر از جمله مهم‌ترین قوانین بازی پینتبال محسوب می‌شوند. البته لازم به ذکر است که قوانین می‌توانند در بازی‌های مختلف تغییر کرده و ثابت نباشند. قوانین مهم پینت بال عبارت‌اند از:

  • چنانچه بازی دارای دو تیم باشد افرادی که مورد اصابت گلوله رنگی قرار می‌گیرند، حذف می‌شوند.
  • برای بازی هیچ‌گونه قلمرو و قسمت خاصی برای تیم‌ها در نظر گرفته نمی‌شود.
  • کمپینگ و مخفی شدن در مکان‌های سخت و دور از دسترس خطا در بازی محسوب می‌شود.
  • به‌هیچ‌عنوان بازیکنان حق پاک‌کردن رنگ‌ها را ندارند و این گزینه تخلف محسوب می‌شود.
  • نباید به افراد بافاصله نزدیک شلیک کرد.
  • ایمنی تفنگ از شروع و تا پایان بازی باید حفظ شود.
  • همواره بالاتنه بازیکنان باید مورد اصابت هدف قرار گرفته و به کشاله ران، سر، پا و دست شخص نباید شلیک شود‌.
  • بهتر است که در فضای بازنمانده و به رهبر تیم نهایت دقت را داشته و طبق استراتژی‌های او به تیم مقابل حمله کنید.
  • قوز کردن در این بازی موجب افزایش دقت و هوشیاری می‌شود.
  • به‌هیچ‌عنوان کلاه و ماسک خود را حین بازی برندارید.
  • ابتدا دیده‌بانی کرده و سپس شلیک کنید‌.

لازم به ذکر است که قوانین بازی پیت بال باتوجه‌به انواع بازی پینت بال و سناریوی آن‌ها بستگی دارد. ما در ادامه برایتان سناریوهای مختلف بازی پینت بال را معرفی می‌کنیم.

معرفی انواع بازی پینت بال و سناریوهای مختلف

پینتبال

بازی پینت بال انواع بسیار زیادی داشته و سناریو حذفی، تسخیر پرچم، ازبین‌بردن فرمانده، بیست گلوله و … از جمله شایع‌ترین انواع بازی پینت بال محسوب می‌شوند و هرکدام از این بازی‌ها هدف و قوانین خاص خود را دارند. در ادامه برخی از این سناریوها را به‌صورت مختصر برایتان معرفی می‌کنیم.

سناریوی فتح پرچم

هدف از این نوع بازی پینت بال به‌دست‌آوردن پرچم تیم مقابل است و هر تیم موظف به برداشتم پرچم تیم مقابل است.

سناریوی دوئل

در این بازی خبر از تیم نیست و دو نفر تنها با دو گلوله یکی در تفنگ و دیگری در جیب بازی می‌کنند. بازیکنان از پشت به هم تکیه داده و سپس با هشدار بین ۱۰ تا ۱۵۵ قدم از هم فاصله گرفته و در لحظه به سمت هم برمی‌گردند و شلیک می‌کنند و شخصی که مورد اصابت قرار گرفت حذف می‌شود.

سناریو کشتارگاه

در این بازی تنها یک تیم مجهز به تفنگ و گلوله بوده و تیم مقابل تنها باید از اصابت تیر جلوگیری کرده و تا پایان مقاومت نمایند و معمولاً در دور بعدی بازی تیم مقابل مجهز به تفنگ پینت بال خواهند بود.

سناریو فرمانده

 در این بازی هدف فرمانده بوده پوشش فرمانده متفاوت و قایل تشخیص است و برای حذف فرمانده باید تلاش شود.

خطرات بازی پینت بال

متأسفانه بازی پینت بال نیز مانند هر بازی دیگری دارای ریسک بوده و ممکن است آسیب‌هایی را برای بازیکنان داشته باشد. چنانچه از ماسک و کلاه استفاده نشود ممکن است موجب کوری و تز بین رفتن بینایی شود. البته در برخی مواقع افراد به دلیل عدم دقت کافی دچار شکستگی دست‌وپا براثر افتادن و برخورد با بخش‌های مختلف مکان بازی می‌شوند.

 سخن پایانی

در این مقاله به شرح مفصل سوال پینت بال چیست و اطلاعات مفیدی درباره شیوه و قوانین این بازی مهیج بازگو کردیم و حال می‌توانید با آگاهی کامل نسبت به شروع بازی پینت بال اقدام نمایید. توصیه می‌کنیم برای بازی پینتبال به مراکز معتبر و با تجهیزات ایمن مراجعه کنید.

بازی پینت بال چه تجهیزاتی لازم دارد؟

بازی پینت بال به تجهیزاتی مانند مارکر پینت بال، هاپر یا لودر، گوگلز GOGGLES، بانکر و …. نیاز دارد.

آیا بازی پینت بال سناریوهای متفاوت دارد؟

بازی پینت بال انواع بسیار زیادی داشته و سناریو حذفی، تسخیر پرچم، ازبین‌بردن فرمانده، بیست گلوله و … از جمله شایع‌ترین انواع بازی پینت بال محسوب می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *