معرفی انواع اتاق فرار و بررسی محبوب ژانرهای آن

ژانرهای اتاق فرار

اتاق فرار ، یک بازی مهیج گروهی بر پایه احساسات و هیجانات انسانی، طرح، نقشه و برنامه‌ریزی برای فرار از یک موقعیت ناخوشایند یا حل یک مسئله است. این بازی، سال‌هاست که جزء تفریح‌های مخصوص نوجوانان و بزرگ‌سالان و بعضا کودکان در کشورهای خارجی در مراکزی به نام اسکیپ روم (Escape Room) طراحی و اجرا می‌شود. در کشور ما نیز تهران با مراکز متعددش، قطب ایران در این زمینه محسوب می‌شود.

بازی‌های اتاق فرار در ژانرهای مختلفی طراحی می‌شوند. منظور از ژانر، درواقع، تم بازی است. بر اساس این تم است که حال و هوای بازی، نوع معما، لباس‌ها، فضای داخلی و غیره تعیین می‌شوند.

در این مقاله، نگاهی خواهیم داشت به ژانرهای معروف اتاق بازی و از میان آن‌ها محبوب‌ترین‌هایشان را بررسی خواهیم کرد. اگر به فکر امتحان کردن این بازی مهیج و فکری هستید، مطالعه این مقاله می‌تواند به شناخت شما از سلیقه خود در این زمینه، کمک کند.

انواع ژانرهای اتاق فرار

ژانرهای اتاق فرار

حقیقت این است که ژانرهای اتاق فرار ، نامحدود هستند. هرکس می‌تواند بنا به خلاقیت خود، یک بازی طراحی کرده و ژانر یا تمی برای آن در نظر بگیرد. بااین‌حال، نقطه مشترک همه ژانرهای اتاق فرار ، حل معما و رهایی از یک موقعیت است. مهم‌ترین ژانرهای اسکیپ روم عبارت‌اند از:

  • ترسناک
  • جنگی
  • پلیسی-جنایی
  • علمی-تخیلی
  • دلهره
  • دراماتیک
  • کمدی
  • جاسوسی-سیاسی
  • ماجراجویانه
  • فانتزی
  • حقایق دنیای واقعی
  • توهمی
  • معماگونه

در اسکیپ روم های دنیا، بی‌نهایت ژانر دیگر مانند هنری، خرید و فروش املاک و غیره نیز پیدا می‌شوند.

۱۰ ژانر پرطرفدار اتاق فرار

صرف‌نظر از برخی موارد خاص، بعضی ژانرها محبوبیت بیشتری دارند. این امر را تعداد اسکیپ روم هایی که بر اساس آن‌ها ساخته‌شده‌اند به ما می‌گویند. در ادامه ۱۰ مورد از محبوب‌ترین ژانرها را معرفی می‌کنیم.

ژانر وحشت

به‌جرئت می‌توان گفت که پرطرفدارترین ژانر اتاق فرار ، ژانر وحشت است. بیش از ۸۰ درصد از اتاق فرارهای تهران، مانند اتاق فرار برج میلاد، بازی‌هایی با این تم را ارائه می‌دهند. بازیکنان در این ژانر برای حل معمای طرح‌شده باید از مسیرهای وحشتناک و غیرقابل‌منتظره‌ای عبور کرده و چالش‌های ترسناکی را پشت سر بگذارند. وحشتی که بازیکنان با آن مواجه می‌شوند، یک‌باره و آشکار است. انواع موجودات عجیب‌وغریب، خون‌آشام‌ها و زامبی‌ها از عناصر تشکیل‌دهنده این ژانر هستند.

ژانر دلهره

ژانر دلهره، مرز باریکی با ژانر وحشت دارد. در این ژانر، بازیکنان هر آن باید در انتظار اتفاقی ناخوشایند بدون هیچ نشانه‌ای باشند. اگر اهل سینما باشید، فیلم‌های آلفرد هیچکاک نمونه‌های خوبی هستند که بتوانید دلهره را از وحشت، تشخیص دهید. اتفاقات اتاق فرارهای با تم دلهره، نه توسط موجودات عجیب‌وغریب که توسط عواملی عادی، رخ می‌دهند. چاشنی این احساس ترس و استرس، موسیقی‌های مرموز و دلهره‌آور است. نمونه‌هایی از این اتاق فرارها را می‌توانید در بین اتاق فرارهای شرق تهران یا حتی غرب تهران پیدا کنید.

ژانر جنگی

مشخص است که در یک اتاق فرار با ژانر جنگی، قرار است چه اتفاقاتی بیفتد. انواع لباس، اسلحه، ادوات جنگی و غیره چاشنی این ژانر هستند. بااین‌حال، آنچه مهم است استراتژیک بودن جنگ‌های این اتاق فرار است. یکی از سناریوهای معروف این ژانر، این است که افراد به دو گروه تقسیم‌شده و با پیروی از استراتژی‌های مختلف، برای دستیابی به هدفی مشترک با هم می‌جنگند.

یکی دیگر از سناریوهای ژانر جنگی، فرار سربازان اسیر از دست دشمن است. این سناریو، ممکن است دز زمان‌های مختلف از دوره‌های باستانی تا جنگ جهانی دوم یا حتی جنگ سرد، طراحی شده باشد.

ژانر جنایی-پلیسی

ژانر پلیسی اتاق فرار

سناریوی اصلی در یک اتاق فرار جنایی، وقوع یک قتل است. بازیکنان در این بازی تلاش می‌کنند که اولا قتل را گزارش کرده و قاتل را شناسایی کنند. این ژانر، چاشنی‌هایی هم از دلهره و وحشت را در خود دارد. به دلیل حساسیت داستان در این ژانر، طراحی داستان و تعیین مهره‌های آن بسیار مهم است.

ژانر کمدی

در ژانر کمدی، حال و هوا کلا با ژانرهای دیگر متفاوت است. در این ژانر، داستان به‌گونه‌ای طنزآمیز طراحی شده است. بازیکنان در یک اتاق فرار با این سبک با اتفاقات و چالش‌های کمیک روبه‌رو می‌شوند. طراحی داستان برای این اتاق فرار، بسیار مهم است و لازم است که اتفاقات در مواقعی غیرقابل‌پیش‌بینی بیفتند. در چنین اسکیپ رومی، همه‌چیز ازجمله موزیک، لباس‌ها و طراحی صحنه، طنزآمیز هستند.

ژانر جاسوسی-سیاسی

یکی از محبوب‌ترین ژانرهای اتاق فرار در دنیا، ژانر جاسوسی-سیاسی است. بستر داستان در چنین اتاق فراری، سیاسی و دیپلماتیک است. مسلم است که کمی چاشنی دلهره نیز در این ژانر وجود دارد. بازیکنان باید تلاش کنند، مسئله‌ای را سری نگه‌داشته، جاسوس را شناسایی کنند یا پیامی را به شکل محرمانه، منتقل کنند. لباس‌های رسمی، اسلحه‌های کلت کمری و هر آنچه برای تکمیل یک داستان جاسوسی لازم باشد در این ژانر به کار گرفته می‌شوند.

ژانر معما

با بررسی بازی‌های چند اتاق فرار تهران متوجه می‌شویم که ژانر معما نیز جایگاه خاصی در کنار دیگر ژانرهای هیجانی دارد. در یک اتاق فرار با ژانر معما، یک مسئله نسبتا پیچیده مطرح می‌شود و از بازیکنان خواسته می‌شود که به‌صورت تک‌نفره یا در غالب گروه برای حل آن تلاش کنند. انجام این بازی‌ها به استفاده از هوش، تفکر و تأمل بیشتری نیاز دارد. اگر به بازی‌های فکری علاقه دارید، این ژانر اتاق فرار برای شما مناسب‌تر است.

ژانر دراماتیک

حتما فیلم‌های دراماتیک را تماشا کرده‌اید. یک بازی اتاق فرار با ژانر دراماتیک نیز نمونه‌ای از یک فیلم‌نامه تمام‌‌وکمال یک فیلم یا سریال درام است. تفاوت اینجاست که این بار خود شما تبدیل به بازیگران فیلم می‌شوید. خواهید دید که چطور داستان، احساسات و عواطف شما را درگیر خواهد کرد. اگر کمی هم استعداد بازیگری داشته باشید، امتحان کردن یک اتاق فرار با این ژانر می‌تواند برای شما خاطره‌انگیز شود.

ژانر علمی-تخیلی

سفر به دنیای ناشناخته‌ها مانند اعماق زمین، سیارات دوردست، فرورفتن در یک سیاه‌چاله، بدن انسان، کشف‌های علمی هیجان‌انگیز و عجیب و مواردی ازاین‌دست، تم اصلی اسکیپ روم هایی با ژانر علمی-تخیلی هستند. می‌توان گفت برخی سناریوهای این ژانر، جزء معدود بازی‌های مجاز برای کودکان محسوب می‌شوند. در یک ژانر علمی-تخیلی، نقش دانشمند، فضانورد، پزشک، یک مهندس خبره یا صرفا یک علاقه‌مند به سفرهای علمی را بر عهده می‌گیرید.

ژانر ماجراجویانه

اگر به سفر به مناطق عجیب دنیا، زندگی در جنگل یا داستان‌های اسطوره‌ای علاقه دارید حتما یکی از انواع اتاق فرار تهران با ژانر ماجراجویانه را امتحان کنید. در طراحی داستان و معمای این ژانر، ممکن است کمی از چاشنی دلهره، تخیل یا وحشت هم استفاده شود. بااین‌حال سفر، کشف حقایق پنهان دنیا و هیجان برخورد با مکان‌های طبیعی و تاریخی جذاب، تم اصلی چنین بازی‌هایی هستند.

خرید بلیط اتاق فرار

خرید بلیط اتاق فرار

با توضیحات داده‌شده حتما علاقه‌مند شده‌اید که تفریح مهیج و خلاقانه اتاق فرار را امتحان کنید. وب‌سایت تخفیفان با همکاری با مجموعه‌ای از بهترین اتاق فرارهای تهران، بلیط آن‌ها را با تخفیف‌های قابل‌توجه در وب‌سایت خود به فروش می‌رساند.

با مراجعه به صفحه اتاق فرار در تخفیفان و مطالعه شرایط استفاده، امکانات، ژانر، قیمت و درصد تخفیف هر اتاق فرار، گزینه موردپسند خود را انتخاب کرده و بلیط آن مجموعه را با تخفیف خریداری کنید. همچنین، می‌توانید در بخش نظرات کاربران از تجربیات دیگر افرادی که از خدمات یک مجموعه استفاده کرده‌اند نیز مطلع شوید.

سخن آخر

اتاق فرار ، یکی از بازی‌های مهیج فکری بر پایه طرح معما و داستان است که عمدتا برای گروه سنی نوجوان به بالا طراحی می‌شود. معما و فضای یک اتاق فکری می‌تواند در ژانرهای مختلفی از ترسناک و جنایی گرفته تا کمدی و علمی-تخیلی جای بگیرد. ده‌ها اتاق فرار در نقاط مختلف تهران مانند اتاق فرارهای غرب تهران در ژانرهای مختلف، فعال هستند که بهترین‌های آن‌ها با وب‌سایت تخفیفان در جهت ارائه بلیط‌های تخفیف‌دار، همکاری دارند.

اتاق فرار چیست

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *