اتاق فرار چیست و چرا باید برای یک بار هم شده بازی کنیم؟

اتاق فرار چیست و چرا باید برای یک بار هم شده بازی کنیم؟

در قفل می‌شود، تایمر شروع به کار می‌کند، صدایی ناشناس از بالا اولین سرنخ را می‌دهد. حالا این شما هستید که باید به موقع از اتاق فرار کنید. این ساده‌ترین تعریف از اتاق فرار است و بخشی از جذابیت‌های این بازی است. مدتی است که آوازه بازی اتاق فرار در میان طرفداران ماجراجویی و سرگرمی‌های جالب پیچیده‌ است. برای کسانی که با این بازی غریبه‌اند، ممکن است این سوال پیش بیاید که اتاق فرار چیست و چگونه کار می‌کند؟

اتاق فرار در واقع برخلاف همه بازی‌های کامپیوتری که با الهام از دنیای واقعی طراحی شده‌اند از بازی‌های کامپیوتری الهام گرفته شده است. اولین طراحان این بازی متفکران حوزه آموزش کشورهای آسیای شرقی بودند. 

آن‌ها بر این باورند که ترکیب فعالیت بدنی و فکری می‌تواند رشد و پویایی افراد برای استفاده از خلاقیت و همیاری را بالا ببرد. پس از مدتی اتاق فرار در آمریکا و اروپا نیز همه گیر شد و در حال حاضر در ایران نیز توسط تیم‌های مختلف اجرا می‌شود. اولین مجموعه فرار در سال ۲۰۰۷ در کیوتو ژاپن توسط شرکت SCRAP با یک اتاق برای یک گروه ۶ نفره افتتاح شد.

اتاق فرار

در سال ۲۰۱۲ به صورت قابل توجهی  تعداد اتاق‌های فرار زیاد شد و مجموعه‌های بسیاری در آسیای شرقی و سپس در اروپا با مرکزیت مجارستان آغاز به کار کردند و بعد از آن تا پایان سال ۲۰۱۳ این روند رو به رشد در آمریکا، استرالیا و کانادا ادامه پیدا کرد.

علاوه بر کمپانیSCRAP شرکت‌های Parapark در بوداپست، Hinthunt در لندن از مجموعه‌های قدیمی و موفق در زمینه طراحی اتاق‌های فرار هستند. ۵۶ درصد از مجموعه‌های فرار توسط افرادی که این بازی را در مجموعه‌های دیگر تجربه کرده بودند، طراحی و راه اندازی می‌شود. تا بهار سال ۲۰۱۵، بالغ بر ۱۱۳۶ مجموعه مشتمل از ۲۵۹۵ اتاقِ فرار مجزا در بیش از ۶۰ کشور دنیا مشغول به کار بوده‌اند.

در ادامه این مطلب می‌خواهیم به سوال اتاق فرار چیست، پاسخ دهیم و به طور کلی این بازی مهیج را معرفی کنیم. اگر شما هم از طرفداران بازی‌های معمایی یا ماجراجویی هستید، تا انتهای مطلب با بلاگ تخفیفان همراه شوید.

بازی اتاق فرار

اگر طرفدار بازی‌های فکری و هیجانی هستید بازی اتاق فرار روشی عالی برای تخلیه هیجان و همچنین محک زدن هوش و ذکاوت شما در مواقع بحرانی است.

اتاق فرار در واقع یک بازی گروهی است که می‌تواند بین ۴ تا ۱۰ نفر بازیکن داشته باشد. بازیکنان وارد اتاقی می‌شوند که دارای تم و داستان مشخص است. برای رهایی از اتاق افراد گروه باید معماها را حل کنند. فرایند حل کردن معما برای بیرون آمدن باید در مدت زمان محدود حداکثر یک ساعت انجام شود. به همین خاطر اگر در حین بازی گمراه شوید و یا از مسیر اصلی حل معما خارج شوید مدیر اتاق فرار به کمک شما خواهد آمد.

درست است که شما و هم تیمی‌هایتان برای رهایی از اتاق فرار زمان محدودی دارید اما این به معنای آن نیست که برای بیرون آمدن از اتاق به زور متوسل شوید. تمام مراحل حل معما و فرار از اتاق فکری است و کاملا بدون دخالت قدرت بدنی قابل حل شدن است. پس به جای استفاده از زور باید از ذهن استفاده کنید.

اتاق فرار در دسته بازی‌هایی است که نمی‌توان تنها یا دو نفره آن را انجام داد. برای حل معما باید یک تیم تشکیل دهید و از فکر و توانایی همه اعضا برای فرار از اتاق استفاده کنید. در غیر این صورت فرار غیر ممکن خواهد بود.

هم چنین تعداد بالا تضمینی برای فرار به موقع شما از اتاق نخواهد بود. برای فرار باید بین اعضای تیم همبستگی و تعامل بالایی باشد. اتاق فرار آزمون خوبی برای کار گروهی و سنجش قابلیت هماهنگی با تیم برای تمام اعضای گروه است.

همان طور که در ابتدا اشاره کردیم هر کدام از اتاق‌های فرار سناریو و تم جداگانه ای دارند. از داستان‌های جنایی و پلیسی گرفته تا ماجراهای ترسناک و دلهره‌آور همه در سناریوهای این بازی وجود دارد تا پاسخگوی سلیقه تمام افراد جامعه باشد.

در شهر تهران مراکز زیادی هستند که اتاق فرارهای متنوعی با سناریوهای متفاوت ارائه می‌دهند. اولین بازی اتاق فرار در ایران در اول خردادماه ۱۳۹۵ با نام نجات شهر در عمارت دبیرالملک تهران افتتاح شد. یکی از پرطرفدارترین اتاق فرارهای تهران، اتاق فرار تسلا است که زیر مجموعه گروه escape me است و در مجموعه کوروش فعالیت می‌کند. برای آشنایی بیشتر با فضای اتاق فرار تسلا در ادامه سناریوی آن را معرفی کردیم.

همچنین بخوانید: بهترین سناریو در بین اتاق فرارهای تهران

اتاق فرار در تهران 

سناریوی بازی معمای تسلا

اگر از حل مشکل، همکاری و کار تحت فشار لذت می‌برید، بازی اتاق فرار، قطعا برای شما جالب و هیجان‌انگیز خواهد بود. در بازی‌های اتاق فرار تهران به شما ماموریتی سپرده می‌شود و در یک اتاق موضوعی قرار می‌گیرید که در آن برای حل کردن معما و سرنخ‌ها باید جستجو و تلاش کنید.

در طول بازی اتاق فرار ممکن است برای باز کردن و حل معما، نیاز به کلید باشد. اگر به اندازه کافی جستجو کنید، می‌توانید رمز عبور را پیدا کنید، همه قفل‌ها را باز کنید، چیزهای پنهانی را پیدا کنید و در نهایت از اتاق فرار خودتان را آزاد کنید. از جمله اتاق فرار های تهران می‌توان به اتاق فرار برج میلاد، اتاق فرار کیوب کلاب و اتاق فرار معمای تسلا اشاره کرد.

اتاق فرار معمای تسلا 

نیکولا تسلا یک فیزیکدان و مخترع معروف بود که هم دوره ادیسون بود و حتی در یک دوره با ادیسون همکار بودند. بعضی ها حتی معتقد هستند دستاوردهای تسلا بیشتر و پر اهمیت تر از ادیسون به حساب می‌آید.

 تسلا یک آرزو داشت و آن هم بخشیدن روشنایی به کل کره زمین بود. این فیزیکدان، دکل های عظیمی برای این کار می‌سازد و حتی موفق می‌شود لامپی رو از فاصله سه کیلومتری روشن کند، فکرش را بکنید در سال ۱۹۳۵ موفق به این کار شد، ولی دولت‌های کشور های مختلف با این پروژه مخالفت کردند. 

کلیات بازی اتاق فرار معمای تسلا، همانند اتاق فرارهای دیگر است. تیم شما در فضایی حبس می‌شود؛ که لزوما هم یک اتاق نیست؛ و باید با همکاری همدیگر از آن فضا فرار کنید. دکور این بازی شبیه اتاق کار نیکولا تسلا طراحی شده است.

این بازی، دکور و سناریویی اندکی فیزیکی و برقی دارد ولی هیچ پیش زمینه علمی یا دانش فنی برای پیدا کردن و حل کردن معماها نیاز نیست. در فضای این بازی تعداد زیادی چراغ وجود دارد و نمونه کوچک شده کره زمین است و هدف تیم روشن کردن تمامی چراغ‌ها است.

هر معمایی که حل می‌کنید احتمالا یک چراغ را روشن می‌کند، و اگر همه چراغ‌ها را روشن کنید و معمای آقای تسلا را حل کنید در خروج برای شما باز می‌شود و می‌توانید فرار کنید. فقط دقت کنید که  فقط ۶۰ دقیقه زمان برای تمام این کارها دارید!

سخن پایانی

ما در این مطلب سعی کردیم بهترین پاسخ برای سوال اتاق فرار چیست را برای شما بازگو کنیم. به طور کلی شرکت در بازی اتاق فرار به همه افرادی که از حل معماهای پیچیده و ماجراجویی لذت می‌برند، پیشنهاد می‌شود. شما می‌توانید با گروهی از دوستان به بهترین اتاق فرار در تهران یا نزدیکی محل زندگی خود بروید و از این سرگرمی مهیج نهایت لذت را ببرید.

اتاق فرار چیست

سوالات متداول:

سناریو اتاق فرارها به چه صورت است؟

هرکدام از اتاق‌های فرار تم و داستان جداگانه‌ای دارند. از داستان‌های پلیسی و جنایی گرفته تا ماجراهای ترسناک و دلهره آور در این اتاق فرارها گنجانده شده است تا به سلیقه همه افراد جامعه پاسخ داده شود.

چرا باید بازی اتاق فرار را انجام بدهیم؟

اتاق فرار یک بازی تیمی ۴ تا ۶ نفره اس که توانایی ارتباط شما با هم تیمی هایتان را افزایش می‌دهد و یک بازی مناسب برای همبستگی و تعامل بین تیم‌ها می‌باشد.

اولین اتاق فرار ایران چه زمانی افتتاح شد؟

اولین اتاق فرار ایران در خرداد ۱۳۹۵ به نام نجات شهر در عمارت دبیر الملک تهران افتتاح شد.

۴.۱/۵ - (۵۱ امتیاز)
14 نظر برای "اتاق فرار چیست و چرا باید برای یک بار هم شده بازی کنیم؟" ارسال شده
  1. Army گفت:

    نوجوآنان ۱۵ ۱۴ ساله هم میتونن برن تو اتاقک و کلا دارم میگم فقط تهران را نمیگم؟؟؟

  2. امیر گفت:

    بهترین اتاق فرار از نظر من اتاق فرار انیگماست برج‌میلاد

  3. هلیا گفت:

    من ۱۲ سالمه میتونم برم؟

  4. زهرا گفت:

    اتاق فرار فقط خونه جنی خیلی باحاله

  5. اکبر گفت:

    از نطر من اتاق فرار پدر خوانده یکی از بهترین های کرج است هم سناریوی خوبی دارد هم فصای خوبی و هم اکتور هایه حرفه ایی دارد این بازی را ب همه شما پیشنهاد میکنم

  6. فروش فوری سیم کارت گفت:

    من تا به حال فقط یه بار سمت پارک نهج البلاغه اتاق فرار رفتم که خیلیم ترسناک نبود

  7. دینا گفت:

    هلیا شکی هستی؟
    مدرسه مهدیه؟

  8. ناشناس گفت:

    سلام من الان ۱۵ سالمه میتونم برم؟
    و کسانی که رفتن راضی بودن؟

  9. حسین گفت:

    سلام برای اتاق فرار هم تیمی ها رو باید خودم بیارم یا میشه با افراد دیگه ای هم یک تیم شد.

  10. ناشناس گفت:

    سلام اومدم ک بهتون بگم ک از هر رد سنی مثلا ۱۰سال ب بالا میتونید ب اتاق فرار برید حالا هر شهری اتاق فراری داره ک قانونایی داره یا میتونید با دوستای خدتون برید یا سانس ازاد باشه یعنی ممکنه هر کسی با شما بیفتع منظورم یارتون هست ولی اگر مشکل قلبی چیزی دارید پیشنهاد میکنم نرید و خیلی هیجانیی هست پیشنهاد میکنم برید

  11. محمد گفت:

    حالا این بازی که ما اسمشو تازگی ها شنیدیم چطوریه پولیه؟ بعد اگه چندتادگروه خواهان بازی باشند بایداز قبل رزرو کنند

  12. اتنا گفت:

    چیجوریه تا حالاه نرفتم ولی دوستام مگفت بریم من اگه برم ترسناک باشه ریدم تو خودم🤣

  13. محمد گفت:

    سلام هر نفر ۱۸۵ تومن است

  14. محمدسام هداییان گفت:

    سلام هر نفر ۱۸۵ تومن است
    ولی باحاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *