معرفی بهترین غذاهای گیاهی که باید امتحان کنید

بر خلاف تصور بسیاری از افراد که غذاهای گیاهی را مقوی نمی‌دانند، غذاهای گیاهی منبع غنی از ویتامین، کلیسم، آهن و … هستند. بسیاری از این نوع غذاها می‌توانند جایگزین غذاهای گوشتی و پروتئینی شده و انرژی و مواد مغذی لازم برای بدن ما را فراهم کنند. حال، اگر شما هم دوست دارید تا بهترین غذاهای گیاهی را در رستوران های تهران یا هر رستوران دیگری امتحان کنید، یا اینکه خودتان آن‌ها را درست کنید، در ادامه با ما همراه شوید. در متن زیر به چند مورد از معروف‌ترین غذاهای گیاهی ایرانی و خارجی اشاره خواهیم کرد.

انواع غذاهای گیاهی ایرانی و خارجی

اگر دوست دارید که مهمان سفره‌های کشورهای مختلف شده و غذاهای گیاهی آن‌ها را امتحان کنید، متن زیر را از دست ندهید. در ابتدا تعدادی از غذاهای خارجی و سپس تعدادی از غذاهای گیاهی ایرانی را به شما معرفی می‌کنیم. انواع این غذاهای خوشمزه و بسیار رنگارنگ را در مناطقی مثل رستوران شرق تهران می‌توانید امتحان کنید.

۱. تاکوی گیاهی مکزیکی

تاکوی مکزیکی

اول از همه با غذای معروف کشور مکزیک یعنی تاکو شروع می‌کنیم. در تهیه تاکوی گیاهی از لوبیا سیاه، آووکادو، پنیر چدار و نان ترتیلا استفاده می‌شود. البته، تهیه تاکو با گوشت، مرغ و ماهی مرسوم‌تر و پرطرفدارتر است، اما نوع گیاهی آن نیز طعم و مزه فوق‌العاده‌ای دارد.

۲. سالاد تبوله لبنانی

سالاد تبوله

در تهیه سالاد تبوله از جعفری، خیار، گوجه‌فرنگی، بلغور و روغن زیتون استفاده می‌شود. این سالاد لبنانی طرز تهیه ساده‌ای دارد و می‌توانید به راحتی آن را در خانه تهیه کنید. البته، رستوران‌های بین‌المللی نیز وجود دارند که غذاهای کشورهای مختلف را سرو می‌کنند و می‌توانید این سالاد خوشمزه لبنانی را در این مکان‌ها نیز میل کنید.

۳. دولماس یونانی

دولماس

دولماس غذای معروف کشور یونان است و برای تهیه آن برنج، انواع ترشیجات و ادویه‌ها را با هم مخلوط می‌کنند و این مواد را داخل برگ مو (برگ درخت انگور) می‌پیچند. درست است، همانطور که متوجه شدید این غذا شباهت بسیاری به دلمه ما ایرانی‌ها دارد، اما ما در تهیه آن از گوشت نیز استفاده می‌کنیم.

۴. چانا ماسالا هندی

چانا ماسالا

به کشور هند و غذای گیاهی معروف آن یعنی چانا ماسالا می‌رسیم. چانا ماسالا طرز تهیه بسیار راحتی دارد و در تهیه آن از نخود، گوجه فرنگی، پیاز و انواع ادویه‌ها ( زیره، زردچوبه، فلفل سیاه، تخم گشنیز) استفاده می‌شود. البته، چانا ماسالا تنها غذای گیاهی هند نیست و این کشور را پایتخت غذاهای گیاهی جهان می‌نامند. دلیل آن هم این است که اعتقادات مردم هند مانع از خوردن گوشت حیوانات می‌شود.

۵. سوپ ریبولیتا ایتالیایی

سوپ ریبولیتا

سوپ ریبولیتا کاملا گیاهی است و در تهیه آن از لوبیا سفید، اسفناج، کرفس، هویج، پیاز و … استفاده می‌شود. این سوپ طعم و مزه بی‌نظیری دارد و یک وعده غذایی کامل برای ناهار یا شام به شمار می‌رود. بنابراین، اگر هزینه و زمان سفر به ایتالیا را ندارید و می‌خواهید خود را مهمان یک کاسه سوپ فرنگی کنید، به رستوران غرب تهران که غذاهای ایتالیایی را سرو می‌کنند سر بزنید.

۶. راتاتویی فرانسوی

راتاتویی

به عنوان آخرین غذای گیاهی خارجی، راتاتویی فرانسوی را معرفی ‌می‌کنیم. این غذا با بادمجان، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای و … پخته می‌شود و ظاهر جذاب و وسوسه برانگیزی دارد. این غذا شباهت بسیاری به یتیمچه بادمجان و سیب‌زمینی ما ایرانی‌ها دارد.

۷. کوکو سبزی

کوکو سبزی غذایی است که همه ما حداقل یکبار آن را امتحان کرده‌ایم و مزه خوش آن را چشیده‌ایم. این غذا به دلیل اینکه با سبزیجات تهیه می‌شود منبع غنی از مواد مغذی است و خوردن آن به عنوان یک غذای گیاهی حتما توصیه می‌شود. البته، از آنجایی که می‌خواهیم این غذا کاملا گیاهی باشد، باید به جای تخم مرغ از آرد نخودچی استفاده کنیم.

۸. آش رشته

آش رشته را به عنوان یک غذای گیاهی کامل دست کم نگیرید. این آش سرشار از مواد مغذی است و دلیل آن وجود انواع حبوبات و سبزیجات در آش است. برای مثال، عدس سرشار از آهن است و از بروز بیماری‌های مختلف در بدن از جمله سرطان جلوگیری می‌کند. یا برای مثال دیگر، لوبیا تا حدودی از مبتلا شدن به دیابت و کبد چرب جلوگیری می‌کند.

۹. کله جوش

کله جوش از جمله غذاهای گیاهی است که به مواد اولیه بسیار محدودی نیاز دارد. کشک، گردو و آب تنها مواد لازم برای تهیه این غذای خوشمزه است. این غذا اصالتا قزوینی است، اما طعم خوب آن باعث شده که تمام شهرهای ایران از آن استقبال کنند.

۱۰. میرزا قاسمی

میرزا قاسمی را نیز به لیست غذاهای گیاهی ایرانی اضافه کنید. این غذا در حالت عادی با تخم مرغ، بادمجان و گوجه فرنگی تهیه می‌شود که اگر بخواهید آن را به صورت گیاهی تهیه کنید، باید تخم مرغ را از آن حذف کنید.

۱۱. بورانی بادمجان

در طرز تهیه اصلی بورانی بادمجان از بادمجان قلمی، مغز گردو، ماست، سیر و روغن زیتون استفاده می‌شود. از آنجایی که می‌خواهید این غذا کاملا گیاهی باشد باید ماست را از آن حذف کنید و به جای آن از ماست غیر لبنی استفاده کنید. به این صورت، غذای شما کاملا گیاهی خواهد بود.

۱۲. اشکنه

اشکنه

به عنوان آخرین غذای گیاهی ایرانی به اشکنه اشاره می‌کنیم. غذایی که با شنبلیله، سیب‌زمینی، پیاز، آرد و تخم مرغ تهیه می‌شود برای گیاهی شدن آن باید تخم مرغ را از آن حذف کرد. این غذا با وجود اینکه مواد اولیه بسیار کمی دارد بسیار مقوی است، اما شما می‌توانید اشکنه را با عدس نیز تهیه کنید. به این صورت، اشکنه شما مقوی‌تر و البته خوشمزه تر خواهد شد.

غذاهای گیاهی، صندوقچه مواد مغذی

غذاهای گیاهی بسیار بیشتر از این موارد است، اما ما در این مطلب سعی کردیم تا معروف‌ترین غذاهای گیاهی خارجی و پرطرفدارترین غذاهای گیاهی ایرانی را به شما معرفی کنیم. اگر گیاهخوار باشید که حتما تعدادی از این غذاها در لیست غذاهای روزمره‌تان است، اما اگر به غذاهای پروتئینی علاقه دارید، سعی کنید حداقل تعدادی از این غذاها را در برنامه غذایی‌تان قرار دهید و غذاهای خارجی را حداقل یکبار امتحان کنید.

مطالب مرتبط:

خاص ترین رستوران ها برای برگزاری تولد + آدرس و ساعات کاری

سیر تا پیاز منوی کافه ها + اصطلاحات رایج در منو

کدام کافه ها برای قرار کاری مناسب هستند؟

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *