راهنمای جامع و کاربردی ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان چیست؟ یکی از نوین‌ترین و بهترین روش‌ها برای پرکردن فضای خالی دندان‌ها یا جایگزین کردن دندان‌های شکسته و بد فرم، ایمپلنت است. در حال حاضر تمام صنایع پیشرفت کرده‌اند، صنعت دندانپزشکی نیز از قافله عقب نمانده و شما می‌توانید بهترین خدمات مربوط به ایمپلنت را در کلینیک دندانپزشکی تهران به دست آورید. بنابراین اگر دوست دارید لبخند زیباتری داشته باشید و به فکر تغییر فرم دندان‌های خود هستید این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

ایمپلنت دندان چیست؟

برای پاسخ به این پرسش که ایمپلنت دندان چیست باید گفت یکی از جدیدترین رو‌ش‌های جایگزین دندان‌های بدفرم و شکسته و کاشت دندان‌های از بین رفته و کشیده شده، ایمپلنت دندان خواهد بود. با این کار شما لبخند زیباتری دارید و اعتماد به نفستان افزایش می‌یابد.

طی عمل ایمپلنت یک ریشه مصنوعی دندان در فک شما قرار می‌گیرد و در واقع دندانی جدید در فک شما می‌کارند. در نظر داشته باشید این روش نوعی عمل جراحی محسوب می‌شود. با این عمل ایمپلنت را درون فک شما جای می‌دهند. به طور معمول ایمپلنت از جنس تیتانیوم است.

توجه داشته باشید سختی و زمان انجام عمل ایمپلنت به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مثال دندانپزشک با توجه به جنس و نوع ایمپلنت مورد نظر و همچنین استخوان فک شما می‌تواند فرآیند ایمپلنت را انجام دهد.

 با کمک این روش جایگزین دندان جدید شما به طور ثابت در محل خود قرار می‌گیرد و امکان جابه‌جایی آن بسیار کم خواهد بود.

۶ مورد از مراحل ایمپلنت دندان

مراحل ایمپلنت

توجه داشته باشید عمل ایمپلنت نیز همانند هر فرآیند پزشکی دیگری باید به ترتیب و پس از آزمایش‌های مختلف انجام شود. در واقع قبل از شروع هر مرحله باید مرحله قبلی را بررسی کنند و اگر همه چیز به درستی انجام شده بود، وارد مرحله بعد شوند. از این‌رو اجرای این ۶ مرحله اصلی کاشت ایمپلنت ممکن است ماه‌های طول بکشد و فرآیند زمان‌بر است.

مرحله اول: خالی کردن محل مورد نظر

اگر قصد دارید به جای یکی از دندان‌های آسیب‌دیده خود ایمپلنت انجام دهید باید دندان آسیب دیده، شکسته، خراب و غیره را به طور کامل حذف کنید و ریشه آن نیز باید به طور کامل از بین برود.

مرحله دوم: پیوند استخوان

قبل از اینکه وارد مراحل اصلی ایمپلنت شوید باید این مرحله ساده را پشت سر بگذارید. دندانپزشک با ایجاد یک برش ریز در لثه شما، به بافت استخوانی دندان و فک شما دست پیدا می‌کند. در این مرحله پیوند استخوان انجام می‌شود. در نظر داشته باشید برای تکثیر پیوند استخوان باید چند ماهی صبر کنید.

توجه داشته باشید این مرحله اجباری نیست و تنها در صورتی که استخوان فرد بیمار و متقاضی بیش از حد نرم باشد و استحکام کافی را نداشته باشد باید این مرحله را انجام دهید. در دندانپزشکی شرق تهران پیوند استخوان به طور کامل انجام می‌شود.

مرحله سوم: قرار دادن ایمپلنت

منظور از قرار دادن ایمپلنت دندان چیست؟ در این مرحله نیز همانند مرحله پیش، دندانپزشک باید برشی در لثه شما ایجاد کند، به استخوان دندان و فک برسد و سوراخی در این استخوان به وجود آورد. سپس ایمپلنت را در این سوراخ بگذارد. در ادامه لثه شما بخیه می‌شود تا ایمپلنت به طور کامل پوشیده شود.

مرحله چهارم: رشد استخوان دندان

همان‌طور که می‌دانید مراحل رشد طبیعی هر یک از اعضای بدن حداقل چند ماهی طول می‌کشد، رشد استخوان دندان نیز به همین شکل خواهد بود و باید چند ماهی منتظر بمانید. شما می‌توانید ایمپلنت دندان خود را در دندانپزشکی جنوب تهران انجام دهید زیرا سابقه خوبی در این امر دارند.

مرحله پنجم: قرار دادن پایه

در این مرحله دندان مصنوعی و ریشه باید به یکدیگر متصل شوند و جایگیری نهایی ایمپلنت انجام شود. این پایه به شما کمک کند تا ایمپلنت به طور کامل در جای خود قرار بگیرید و محکم شود. نگران نباشید برای قرار دادن پایه دندان نیازی به عمل جراحی نیست و شما به صورت سرپایی می‌توانید این مرحله را پشت سر بگذارید. 

مرحله ششم: قرار دادن تاج اصلی دندان

این مرحله آخرین مرحله از ایمپلنت دندان است که دندان جدید در محل مورد نظر قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید چندی بعد از قرار دادن تاج دندان، دندانپزشک باید بررسی‌های لازم را انجام دهد از ثابت و محکم بودن دندان مصنوعی در محل مناسب خود اطمینان حاصل کند.

مزایا و معایب ایمپلنت دندان چیست؟

مزایا و معایب ایمپلنت

با وجود اینکه ایمپلنت دندان یکی از بهترین روش‌های جایگزینی دندان‌های پوسیده و از بین رفته است ولی این روش نیز معایبی دارد که باید علاوه بر مزایای آن به این معایب نیز توجه داشته باشید. در بخش‌های بعدی به طور مفصل توضیح می‌دهیم که مزایا و معایب ایمپلنت دندان چیست؟

مزایای ایمپلنت دندان

این روش درمانی بهترین روش برای پر کردن جای خالی دندان‌های از دست رفته یا جایگزین کردن دندان‌های خراب، پوسیده و شکسته به شمار می‌آید که مزایای آن عبارت هستند از:

  • دارای پایه محکم مناسب و سازگار با دندان طبیعی
  • دوام و طول عمر بالا
  • مانع از بین رفتن استخوان فک
  • بهتر از بریج دندان یا استفاده از دندان مصنوعی
  • توانایی محافظت بدن از ایمپلنت‌ها

معایب ایمپلنت دندان

علاوه بر مزیت‌هایی که در بالا ذکر شد شما باید به معایب این کار نیز توجه داشته باشید و در نهایت با در نظر گرفتن مزایا و معایب و با اطمینان و خیالی آسوده به فکر ایمپلنت دندان خود باشید. در ادامه این بخش معایب و مشکلات ایمپلنت را ذکر می‌کنیم:

  • امکان ایجاد عفونت در محل کاشت ایمپلنت
  • آسیب رسیدن به دندان‌های کناری، بافت‌ لثه و رگ‌های خونی دهان
  • ایجاد مشکل در سیستم عصبی دهان و دندان و تجربه دردی بی‌امان و بی‌حسی دائمی
  • امکان تیر کشیدن دندان یا بخش‌های مختلفی از دهان
  • آسیب به سینوس‌ها

نتیجه‌گیری

امیدواریم در این مقاله به پاسخ  این پرسش که ایمپلنت دندان چیست دست پیدا کرده باشید. در ضمن با توجه به مراحل این عمل و سختی و زمان‌بر بودن آن آیا همچنان حاضر هستید ایمپلنت دندان انجام دهید؟ همان‌طور که گفتیم بهتر است قبل از تصمیم نهایی خود معایب و مشکلات این عمل را به طور کامل مطالعه کنید و در نهایت با آگاهی کامل و بدون هیچ دغدغه‌ای از این روش برای جایگزینی فضای خالی یا دندان پوسیده خود استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

بریج دندان چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع روش های زیبایی دندان که باید بدانید

ارتودنسی دندان چیست؟ + مزایا، عوارض و هزینه سیم کشی دندان

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *