ارتودنسی دندان چیست؟ + مزایا، عوارض و هزینه سیم کشی دندان

استفاده از ارتودنسی دندان یا سیم کشی دندان برای درمان مشکلات دهان

ارتودنسی دندان، شاخه‌ای در علم دندانپزشکی است که با استفاده از ابزارهایی، دندان‌ها و فک‌های نامتناسب را مرتب و اصلاح می‌کند. دندان‌های به هم چسبیده یا روی هم قرار گرفته باعث ایجاد پوسیدگی و از بین رفتن زود هنگام دندان می‌شوند. همچنین اگر فک ناهنجاری داشته باشد، باعث آسیب به عضلات صورت و بروز سردرد، درد گردن و شانه می‌شود. از طرفی دندان‌های نامرتب زیبایی صورت را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند. بنابراین سیم کشی دندان جدا از رفع مشکلات سلامتی دندان، باعث زیبا و متناسب شدن چهره می‌شود. شما می‌توانید در مراکز دندانپزشکی تهران با تخفیف ارتودنسی خود را انجام دهید

ارتودنتیست کیست؟

ارتودنتیست‌ها دندانپزشکان متخصصی هستند که در یک دوره ۴ ساله، مدرک تخصص ارتودنسی را دریافت کرده‌اند. متخصصین ارتودنسی در طول دوران تحصیل خود الگوهای رشد فک و دندان‌ها، آنالیز فضاهای دندانی، نحوه جابجایی دندان‌ها با ابزارهای متحرک و ثابت، شیوه‌های جراحی فک برای اختلالات شدید دندانی، نحوه سیم کشی دندان و… را می‌آموزند. اگر قصد سیم کشی دندان‌های خود را دارید، حتما باید به متخصص ارتودنسی دندان مراجعه کنید.

کدام مشکلات دهان به ارتودنسی دندان نیاز دارند؟

متخصص ارتودنسی با بررسی دندان‌های فرد مراجعه کننده تشخیص می‌دهد که آیا این فرد به بریس دندان یا سیم کشی دندان نیاز دارد یا خیر. این تشخیص از طریق بررسی پرونده دندانپزشکی، معاینه بالینی، مشاهده عکس‌های اشعه ایکس از فک و دندان‌ها و… انجام می‌شود.

اگر دندانپزشک یکی از مشکلات زیر را در دندان‌ها مشاهده کند، ممکن است برای درمان، ارتودنسی دندان ها را پیشنهاد دهد:

  1. اوربایت (Overbite): حالتی که دندان‌ها بیش از حد روی هم قرار می‌گیرند.
  2. آندربایت (Underbite): حالتی که تماس دندان‌ها به حد کافی نیست.
  3. کراس بایت (Crossbite): در زمان روی هم قرار گرفتن دندان‌ها، دندان‌های فک بالا پشت دندان‌های پایینی قرار می‌گیرند.
  4. اپن بایت (Openbite): در زمان روی هم قرار گرفتن دندان‌ها، بعضی از دندان‌ها در فک بالا و پایین به هم نمی‌رسند.
  5. میسپلیس میدلاین (Misplaced midline): وقتی خط وسط دندان‌های بالا و پایین بر خط وسط صورت منطبق نیست.
  6. اسپیسینگ (Spacing): وجود فضای زیاد بین دندان‌ها
  7. کراودینگ (Crowding): فشردگی و به‌هم ریختگی دندان‌ها

سیم کشی دندان چگونه انجام می‌شود؟

دندانپزشک بنا به تشخیص، از ابزارهای ثابت یا متحرک برای نظم دادن به دندان‌ها و فک‌ها استفاده می‌کند. این ابزارها پس از قالب‌گیری و ساخت، با فشار ملایم روی دندان‌ها کار گذاشته می‌شوند. ارتودنتیست بر اساس شدت مشکل شما تصمیم می‌گیرد که کدام روش برایتان مناسب است.

متداول‌ترین روش ارتودنسی ثابت، بریس دندان است. در این روش، پزشک روی هر دندان یک براکت می‌چسباند و از میان شیارهای روی براکت، سیم ارتودنسی را عبور می‌دهد و آن را با کش، محکم می‌کند. سفت شدن سیم باعث ایجاد فشار روی دندان‌ها می‌شود و با گذشت زمان دندان‌ها را به جای درست خود منتقل می‌کند. در این روش، تغییرات دندان به طور مرتب توسط ارتودنتیست بررسی می‌شود.

۳ نوع بریس دندان وجود دارد. فلزی، سرامیکی و نامرئی.

  • بریس‎های فلزی دندان، معمولی هستند و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • بریس‌های سرامیکی دندان، به دلیل داشتن ظاهر خوب و منطبق بودن با رنگ دندان، در بین بزرگسالان بسیار محبوبند.
  • بریس نامرئی دندان، نیز بسیار راحت است زیرا از براکت‌ها و سیم‌های فلزی در آن استفاده نمی‌شود.

در چه سنی می‌توان برای ارتودنسی دندان اقدام کرد؟

به گفته متخصصان، کودک در سن ۷ سالگی باید توسط متخصص ارتودنسی دندان ویزیت شود؛ زیرا این زمانی است كه دندان‌های دائمی شروع به رشد می‌کنند و پس از ارزیابی دندان می‌توان درمان‌های لازم را انجام داد. این کار برای جلوگیری از ایجاد مشکلات شدید در آینده توصیه می‌شود.

البته این به معنی انجام نشدن سیم کشی دندان در دوران بلوغ و پس از آن نیست. افراد با هر نوع مشکلات دندانی می‌توانند به متخصص ارتودنسی مراجعه و بنا به تشخیص پزشک، درمان سیم کشی دندان خود را شروع کنند. برای انجام ارتودنسی اصلا نگران نباشید، اگر محل زندگی شما در غرب تهران است می‌توانید بهتری دندانپزشکی غرب تهران را در تخفیفان مشاهده کرده و با تخفیف ارتودنسی خود را انجام دهید.

مزایای ارتودنسی دندان ها

ارتودنسی می‌تواند دندان‌ها و همچنین کل ساختار صورت را تغییر دهد. تراز کردن دندان‌ها باعث عملکرد صحیح فک و ایجاد لبخندی جذاب می‌شود. از طرفی پس از درمان ارتودنسی دندان، همه قسمت‌های دندان با مسواک تماس پیدا کرده و احتمال بیماری‌های لثه کاهش می‌یابد. با توجه به این‌که دندان‌ها در زیبایی صورت نقش زیادی دارند، درمان ارتودنسی دندان اعتماد به نفس فرد را به شکل چشم‌گیری افزایش می‌دهد.

عوارض ارتودنسی دندان

ارتودنسی دندان به خودی خود مشکلی ایجاد نمی‌کند و عوارض چندانی ندارد. اما ممکن است سهل‌انگاری بیمار باعث بروز مشکلاتی در دهان و دندان‌ها شود. در ادامه به تعدادی از این مشکلات و عوارض ارتودنسی اشاره می‌کنیم.

۱- خراش و زخم

اگر از بریس‌های فلزی در سیم کشی دندان استفاده شده باشد، ممکن است گاهی زخم‌های کوچکی در فضای داخلی دهان ایجاد شود. البته اگر از این براکت‌های فلزی به خوبی مراقبت شود احتمال بروز چنین مشکلاتی به صفر می‌رسد.

۲- پوسیدگی دندان و مشکلات لثه

اگر از ارتودنسی ثابت استفاده می‌کنید باید بهداشت دهان و دندان‌ها را به شدت جدی بگیرید. به دلیل وجود دائمی براکت‌ها روی دندان، مواد غذایی در بین آن‌ها گیر کرده و باعث بروز پوسیدگی یا مشکلات لثه می‌شود. حتما پس از هر وعده غذا دندان‌های خود را با مسواک مخصوص ارتودنسی مسواک کنید و استفاده از نخ دندان را جدی بگیرید. برای این‌که به سیم کشی دندان آسیبی نرسد، شیوه صحیح استفاده از مسواک و نخ دندان را از دندانپزشک خود بپرسید.

۳- امکان بازگشت درمان ارتودنسی دندان

بسیاری از افراد تصور می‌کنند ناهنجاری‌های دندان و فک پس از اتمام درمان و خارج کردن ارتودنسی، برمی‌گردند. لازم به ذکر است این اتفاق تنها زمانی رخ می‌دهد که بیمار از قالب‌های متحرک که ارتودنتیست پس از خروج بریس از دهان تجویز می‌کند، استفاده نکند. البته توصیه می‌شود برای شروع درمان ارتودنسی به بهترین متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. در چنین شرایطی بهترین تشخیص و درمان برای شما انجام خواهد شد و درمان ارتودنسی بازگشت نخواهد داشت.

۴-کوتاه شدن ریشه دندان

احتمال تحلیل و کوتاه شدن ریشه دندان‌ها در بیمارانی که ناهنجاری‌های دندان را با ارتودنسی درمان می‌کنند، بسیار کم و در حدود ۳ تا ۵ درصد است.

درمان ارتودنسی دندان چقدر زمان می‌برد؟

با توجه به شرایط هر بیمار، طول دوره درمان نیز متفاوت است. بسته به این که ارتودنتیست چه نوع مشکلی را در دندان و فک شما تشخیص دهد، ممکن است درمان بین ۱۸ تا ۲۴ ماه طول بکشد. ملاحظه‌کاری ارتودنتیست در طی درمان، عدم همکاری بیمار با ارتودنتیست و همچنین وجود بیماری زمینه‌ای در مراجع کننده، ممکن است روند درمان را با کندی مواجه کند. این موارد روی کیفیت درمان نیز تاثیرگذار خواهد بود.

نحوه مراقبت از دندان‌ها پس از ارتودنسی

مراقبت از دندان پس از درمان ارتودنسی اهمیت بسیاری دارد. در ادامه به راه‌هایی برای مراقبت و بهداشت دهان پس از ارتودنسی دندان اشاره می‌کنیم.

۱- توجه به بهداشت دندان‌ها

وجود براکت روی دندان ممکن است مسواک زدن را دشوار کند. بهتر است از مسواک‌های مخصوص ارتودنسی که دارای یک شیار هستند استفاده کنید. این مسواک‌ها کمک می‌کنند تا براکت‌ها، سیم و دندان‌های شما کاملا تمیز شوند. به دلیل گیر کردن مواد غذایی در بریس دندان، شاید لازم باشد در این دوران بیش از ۳ بار در روز مسواک بزنید. مواد غذایی سفت را گاز نزنید چون باعث کنده شدن براکت‌ها از روی دندان می‌شود.

۲- استفاده مستمر از نخ دندان

استفاده از نخ دندان در دورانی که بریس دندان دارید، کاری دشوار و در عین حال ضروری است. می‌توانید از ارتودنتیست خود بخواهید تا به شما طریقه درست کشیدن نخ دندان را یاد بدهد. حتما هر روز از نخ دندان استفاده کنید تا مواد غذایی لابه‌لای دندان‌هایتان باقی نماند.

۳- اهمیت شستن دهان

شستشوی درست دهان و دندان بسیار ضروری است زیرا لثه‌ها در حین ارتودنسی دندان ملتهب می‌شوند. شستشوی دهان به تمیز نگه داشتن آن کمک می‌کند و استفاده از دهان‌شویه در این زمان می‌تواند بسیار موثر باشد. سعی کنید بعد از خوردن هر ماده غذایی دهان خود را با آب بشویید تا ذرات غذا از لای براکت‌ها خارج شوند.

۴- استفاده از خمیردندان‌های استاندارد

دندانپزشکان به بیمارانی که دندان‌هایشان در معرض خطر پوسیدگی قرار دارد، خمیردندان‌های حاوی فلوراید تجویز می‌کنند. این خمیردندان‌ها از ایجاد لکه‌های سفید اطراف براکت‌ها جلوگیری می‌کند و در تمیز کردن دندان‌ها نیز موثرتر است. حتما برای تهیه خمیردندان مناسب با ارتودنتیست خود مشورت کنید.

۵- مراجعه منظم به دندانپزشک

برای تمیز کردن و معاینه حرفه‌ای بریس‌ دندان ها، مراجعه منظم به دندانپزشک بسیار حیاتی است. ارتودنتیست شما با توجه به شرایط دندان‌هایتان به شما وقت ویزیت می‌دهد. فواصل این ویزیت‌ها به نحوه درمان بستگی دارد. ممکن است گاهی لازم باشد هر ۲ هفته یک بار به دندانپزشکتان مراجعه کنید و گاهی تا ۲ یا ۳ ماه نیازی به ویزیت نداشته باشید.

هزینه ارتودنسی دندان

ارتودنسی دندان درمان پرهزینه‌ای نسبت به سایر درمان‌های دندانپزشکی است. ممکن است ارتودنتیست قبل از شروع سیم کشی دندان، سایر مشکلات دندان‌های شما مثل انواع پوسیدگی‌ها یا بیماری‌های لثه را نیز درمان کند که هر کدام هزینه‌ جداگانه دارد. توجه داشته باشید که ارتودنسی دندان به یک درمان حداقل یک سال و نیمه نیاز دارد و با توجه به وقتی که ارتودنتیست برای شما در نظر می‌گیرد و همچنین لوازم مورد نیاز بریس دندان، این هزینه می‌تواند کمی گران باشد.

هزینه ارتودنسی دندان با توجه به نوع براکت‌ها هم متفاوت است. بریس فلزی معمولا هزینه کمتری از بریس سرامیکی و نامرئی دارد و استفاده از آن اقتصادی‌تر است.

بهترین مراکز برای انجام ارتودنسی دندان

برای انجام ارتودنسی دندان حتما باید به متخصصین ارتودنسی در مطب یا کلینیک پزشکی مراجعه کنید. در حال حاضر برخی از پزشکان عمومی هم به ارائه خدمات ارتودنسی دندان در مطب‌های خود می‌پردازند؛ اما توصیه می‌شود برای اینکه درمان موثرتری داشته باشید، به ارتودنتیست مراجعه کنید.

ارتودنسی دندان چقدر زمان می‌برد؟

مدت زمان صاف شدن دندان‌ها با سیم کشی بین ۱۸ تا ۲۴ ماه است، برای دریافت اطلاعات دقیق درمورد مدت زمان سیم کشی دندان کلیک کنید.

مزایای سیم کشی دندان ها چیست؟

ارتودنسی می‌تواند دندان‌ها و همچنین کل ساختار صورت را تغییر دهد. تراز کردن دندان‌ها باعث عملکرد صحیح فک و ایجاد لبخندی جذاب می‌شود. 

۳.۴/۵ - (۸ امتیاز)
یک نظر برای "ارتودنسی دندان چیست؟ + مزایا، عوارض و هزینه سیم کشی دندان" ارسال شده
  1. سما گفت:

    سلام ببخشید میشه بگید که اگر یک یا دو تا دندان نباشد میشه ارتودنسی کرد؟
    ممنون میشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *