روکش دندان چیست؟ + مزایا، معایب و هزینه تاج دندان

روکش دندان ثابت یا روکش دندان موقت در تصویر نمایش داده شده است

روکش دندان چیست؟

دندان‌ها با گذشت زمان ممکن است دچار آسیب‌هایی مثل پوسیدگی دندان و شکستگی شوند. همچنین با گذشت زمان دندان‌ها می‌توانند شکل و اندازه خود را نیز از دست بدهند. روکشهای دندانی، کلاهک‌هایی به شکل دندان هستند که روی دندان‌های آسیب دیده قرار می‌گیرند. روکش دندان یا تاج دندان بر روی دندان شما قرار گرفته و قسمت قابل رویت دندان را می‌پوشاند.

از روکش دندان برای محافظت، پوشاندن و بازیابی شکل دندان‌ها در زمانی که پر کردن، مشکل را حل نمی‌کند، استفاده می‌شود. روکش را می‌توان از فلزات، پرسلان، رزین و سرامیک تهیه کرد. روکش دندان به طور معمول، به غیر از رعایت بهداشت منظم دهان و دندان، نیازی به مراقبت خاصی ندارد.

چرا و چه زمانی نیاز به روکش دندان داریم؟

به چند دلیل ممکن است به تاج دندان (روکش دندان) نیاز داشته باشید، از جمله:

  • محافظت از دندان ضعیف (احتمالاً در اثر پوسیدگی) در برابر شکستن یا نگهداری از دندان ضعیف در صورت ترک خوردن قسمت‌هایی از آن
  • ترمیم دندان شکسته یا آسیب دیده
  • پوشاندن و محافظت از دندان خالی شده
  • نگه داشتن پل دندانی (بریج) در جای خود
  • پوشاندن دندان‌های بد شکل یا دندان‌هایی که تغییر رنگ داده‌اند
  • پوشش دادن ایمپلنت دندان
  • محافظت از دندانی که عصب کشی شده است.

انواع روکش دندان کدام است؟

روکش‌ها شامل روکش دائمی دندان و روکش موقت دندان می‌شوند که هر فرد بسته به نیاز خود، یکی از این روش‌ها را انتخاب می‌کند. روکش‌های دائمی یا موقت از مواد مختلفی تهیه می‌شوند. این مواد می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

روکش دندان فلزی

از چند نوع فلز در ساخت تاج دندان استفاده می‌شود، از جمله آن‌ها می‌توان به طلا، پالادیوم، نیکل و کرومیوم اشاره کرد. روکش‌های فلزی به ندرت ساییده شده یا می‌شکنند، از نظر فرسایش بیشترین ماندگاری را دارند و فقط به برداشتن مقدار کمی از دندان نیاز دارد. روکش‌های دندان همچنین در برابر گاز زدن و جویدن مقاوم هستند و آسیبی نمی‌بینند. از اصلی‌ترین نشانه‌های روکش‌های فلزی، رنگ فلزی آن‌ها است. روکش‌های فلزی انتخاب خوبی برای دندان‌های آسیاب غیرقابل مشاهده است.

روکش پرسلان ذوب شده با فلز

این نوع از تاج دندان را می‌توان با رنگ دندان‌های اصلی مطابقت داد که بسیار طبیعی دیده می‌شوند. با این حال، گاهی اوقات فلز زیر کلاهک روکش، به اندازه یک خط تیره قابل مشاهده است. یکی از نکات منفی این نوع از روش، احتمال خرد شدن یا شکستن قسمت سرامیکی روکش در داخل دهان است. این سایش همچنین ممکن است بر روی دیگر دندان‌ها تأثیر بگذارد. روکش‌های دندانی ذوب شده از فلز و چینی می‌توانند انتخاب مناسبی برای دندان‌های جلو یا عقب باشند.

روکش دندان تمام رزین

روکش‌های دندانی ساخته شده از رزین به طور کلی قیمت کمتری نسبت به انواع دیگر روکش‌ها دارند. با این حال، با گذشت زمان فرسوده می‌شوند و احتمال شکستن آن‌ها نیز بیشتر از روکش‌های ذوب شده از چینی و فلز است.

روکش تمام سرامیکی یا تمام چینی

این نوع از روکش‌های دندانی بهترین تطابق رنگ طبیعی دندان را نسبت به هر نوع روکش دیگری فراهم می‌کنند. اگر به فلز حساسیت دارید، این نوع از روکش‌ها انتخاب مناسبی برای شما هستند. با این حال، روکش‌های تمام سرامیکی نسبت به روکش‌های ذوب شده از فلز به پرسلن ضعیف‌تر هستند. همچنین این نوع از روکش‌ها می‌توانند دندان‌های مقابل خود را بیشتر از روکش‌های فلزی یا رزینی سایش دهند. روکش‌های تمام سرامیک همچنین گزینه مناسبی برای دندان‌های جلویی هستند.در صفحه دندانپزشکی های غرب تهران می توانید لیست کامل بهترین دندانپزشکی های غرب تهران را ببینید اطلاعات بیشتری از این خدمات به دست آورید.

روکش سرامیک پرس شده

این نوع از روکش‌های دندانی دارای یک هسته داخلی سخت هستند. روکش‌های دندانی از جنس سرامیک فشرده، جایگزین آستر فلزی می‌شوند و از مواد سازنده روکش‌های کاملا سرامیکی استفاده می‌شود. روکش‌های سرامیکی فشرده با مواد چینی پوشانده می‌شوند که بهترین تطابق رنگ طبیعی را با دندان فراهم می‌کند. همچنین ماندگاری آن‌ها بیشتر از سرامیک تمام چینی است.

مراحل انجام روکش دندان

مراحل انجام روکش دندان بستگی به دائم یا موقت بودن روکش دارد. در ادامه، به بررسی مراحل انجام تاج دندان می‌پردازیم:

مراحل انجام روکش دندان به روش سنتی

در این روش انجام تاج دندان که روش سنتی آن است، شما باید دو بار به مطب دندانپزشک خود مراجعه کنید.

  1. دندانپزشک دندان مورد نظر را معاینه و آماده می‌کند. این مرحله ممکن است شامل اشعه ایکس دندان باشد. همچنین از قبل باید قالب دندان یا دهان شما را بگیرند.
  2. دندانپزشک شما بخشی از لایه خارجی دندان را ساییده و حذف می‌کند.
  3. از دندان مورد نظر و دندان‌های کناری یک الگو برای قالب گیری ساخته می‌شود.
  4. دندانپزشک برای محافظت از دندان شما یک روکش موقت می گذارد.
  5. قالب به آزمایشگاهی برای ساخته شدن روکش ارسال می‌شود. این مرحله ممکن است چندین هفته طول بکشد
  6. وقتی روکش آماده شد، برای ویزیت دوم مراجعه می‌کنید، دندانپزشک روکش را روی دندان شما سیمان می‌کند.

پروتز ثابت دندان

برای انجام روکش دائم دندان، جراح دندانپزشک ممکن است روکش موقتی را بر روی دندان شما قرار دهد تا زمانی که برای قرار گرفتن روکش دائم آماده شوید. روکش موقت می‌تواند در این فاصله از دندان شما محافظت کرده و اتصالات پروتز جدید شما را آسان کند.

مراحل انجام روکش دندان در یک جلسه:

در این روش، تمامی مراحل انجام روکش دندان در یک جلسه انجام می‌شود.

  1. دندانپزشک از دهان شما تصاویر دیجیتالی می‌گیرد.
  2. با استفاده از اسکن دیجیتال عکس‌ها، دندانپزشک روکش را در مطب درست می‌کند. ممکن است ساخت روکش حدود ۱ تا ۲ ساعت طول بکشد.
  3. هنگامی که روکش آماده شد، دندانپزشک آن را در دندان سیمان می‌کند. کل مراحل کار حدود ۲ تا ۴ ساعت طول می‌کشد.

همه دندانپزشکان از فن آوری ساخت روکش های یک روز برخوردار نیستند. از دندانپزشک خود بپرسید که آیا این گزینه در دسترس است و هزینه تخمینی آن چقدر است، به ویژه اگر بیمه دندانپزشکی ندارید.

نحوه مراقبت و نگهداری از تاج دندان

دوره نقاهت بعد از عمل روکش به طور معمول چند روز طول می‌کشد تا التهاب ناشی از آن بهبود پیدا کند. ممکن است تا چند روز پس از عمل روکش دندان، مقداری حساسیت، ناراحتی یا درد را تجربه کنید که طبیعی است و پس از گذشت چند روز فروکش می‌کند.

پس از انجام عمل تاج دندان، مراقبت از آن بسیار مهم است. توجه دقیق به روکش دندان شما می‌تواند عمر آن را افزایش دهد.
در ادامه چند نکته مربوط به مراقبت از تاج دندان آورده شده است:

  • دو بار در روز مسواک بزنید و این‌کار را به صورت منظم انجام دهید.
  • نخ دندان کشیدن روزانه می‌تواند به سلامت و طول عمر تاج دندان‌ها کمک کند. (از نخ دندان کشیدن در روکش موقت خودداری کنید)
  • از مصرف غذاهای سفت و سخت پرهیز کنید. جویدن یخ یا غذاهای سفت ممکن است باعث ترک خوردن تاج دندان شود، خصوصاً اگر روکش از جنس چینی باشد.
  • اگر دندان غروچه می‌کنید، از دندانپزشک خود بخواهید که برای شما حفاظ دندان درست کند.
  • پس از قرار گرفتن روکش دائمی دندان و از بین رفتن اثر بی حسی، می‌توانید هر نوع غذایی را به صورت عادی بخورید. با این حال بهتر است از مصرف غذاهای چسبناک در ۲۴ ساعت اول پس از انجام عمل تاج دندان پرهیز کنید.

مزایا و عوارض استفاده از روکش دندان

روکش می‌تواند یک راه حل بسیار مفید برای آسیب دیدگی دندان‌های شما باشد. اما در عین حال عوارض احتمالی وجود دارد که ممکن است پس از ایجاد تاج دندان تجربه کنید:

۱- حساسیت دندان

احتمال حساسیت روکش دندان نسبت به گرما و سرما زیاد است. با این حال، اگر این حساسیت در دندان شما به طور غیرمعمول بود، با پزشک خود تماس بگیرید.

۲- شل شدن تاج دندان

اگر سیمان کافی در جای خود نباشد، روکش دندان شما ممکن است سست شود یا حتی از بین برود. اگر فکر می‌کنید روکش شما شل است، با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

۳- واکنش آلرژیک

برخی از افراد ممکن است نسبت به فلز استفاده شده در تاج دندان، حساسیت داشته باشند. در صورت بروز حساسیت در دندان‌ها، به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

۴- التهاب لثه

اگر لثه‌های اطراف روکش زخم شدند یا خونریزی کردند، ممکن است دچار التهاب لثه شوید. در صورت بروز التهاب یا خونریزی در لثه، به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

۵- لب پر شدن تاج دندان

انواع خاصی از روکش‌ها، به خصوص روکش‌های تمام چینی، در برابر لب پریدگی آسیب پذیرتر هستند. در صورت لب پریدگی روکش‌ها دندانپزشک شما می‌تواند تراشه‌های کوچک را ترمیم کند.

از مزایای روکش دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترمیم دندان‌های آسیب دیده یا ترک خورده
  • پوشاندن جای پر شدگی دندان یا دندان فرسوده شده
  • بازیابی دندان‌های شکسته یا ترک خورده
  • بهبود ظاهر دندان‌ها
  • محافظت از ریشه و عصب دندان‌ها

طول عمر روکش دندان چقدر است؟

طول عمر روکش دندان ممکن است بین ۵ تا ۱۵ سال متفاوت باشد. برخی از روکش‌ها از دیگری محکم‌ترند، بنابراین ممکن است بیشتر دوام بیاورند. معمولا روکش‌های از جنس طلا و ذوب شده در فلز بیشترین ماندگاری را دارند. در هر صورت هرچقدر از دندان‌ها بیشتر و بهتر مراقبت شود، ماندگاری و دوام روکش‌ها نیز بیشتر است.

هزینه و قیمت روکش دندان

قیمت و هزینه روکش دندان بسته به اندازه دندان، محل دندان در دهان، دستمزد دندانپزشک و منطقه جغرافیایی کلینیک دندانپزشکی متفاوت است. همچنین بسته به این‌که از چه موادی در تاج دندان استفاده می‌شود و این‌که روکش دائمی یا موقت است، هزینه آن متفاوت است. به طور میانگین، هزینه روکش دندان در سال ۹۹ برای هر دندان بین یک میلیون و چهارصد تا یک میلیون و ششصد هزار تومان است.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *