جرمگیری دندان و تمام نکاتی که باید درباره آن بدانید

جرمگیری دندان

همه ما دوست داریم از شر لک و زدی دندان خلاص شویم و دندان‌هایی سفید و تمیز داشته باشیم. برای این کار ممکن راه‌های زیادی را امتحان کرده باشید ولی نتیجه مورد نظرتان را نگرفته باشید. جرمگیری دندان در مطب دندانپزشکی ساده‌ترین راه حل برای داشتن دندان‌های تمیز و زیباست. این روش تبدیل به یکی از رایج‌ترین روش‌های جرم گیری شده است. با جرمگیری دندان شما می‌توانید به راحتی لکه‌های زرد و رسوبات روی دندان‌هایتان را از بین ببرید. با ما همراه باشید تا همه چیز را درباره جرمگیری دندان توضیح برایتان دهیم.

جرمگیری دندان

جرم دندان چیست؟

جرم رسوبی است که روی دندان‌ها و لثه‌ها شکل گرفته و رنگ  و سلامت دندان‌ها را به مخاطره می‌اندازد. بخشی از بوی بد دهان نیز مربوط به همین جرم‌هاست. اگر به این موضوع به اندازه کافی توجه نکنید. می‌تواند باعث پوسیدگی دندان و انواع بیماری‌های لثه شود. جرم‌هایی که رسوب می‌شوند اگر در مراحل اولیه باشند به راحتی با مسواک زدن و نخ دندان از بین می‌روند. ولی این جرم‌ها به مروز زمان به لایه‌ای سخت تبدیل می‌شوند که با مسواک و نخ دندان از بین نمی‌روند و نیاز به درمان و مراجعه به دندانپزشک دارند.

دندان پزشکان جرم گیری را چگونه انجام می دهد؟

برای پلاک‌هایی که سطحی است و دندان‌هایی که جرم زیادی ندارند جرم گیری توسط یک جرمگیر انجام می‌شود. این نوع جرمگیری کاملا سطحی است. اما در جرمگیری‌های نسبتا شدید دندانپزشک از یک ابزار التراسونیک استفاده می‌کند. دندان پزشک به وسیله این ابزار که سر فلزی هم دارد تمامی پلاک ها را از روی سطح دندان پاک می‌کند.  این نوع درمان هیچ دردی ندارد. نوک قلم دستگاه جرمگیری با ایجاد لرزش و ضربه‌های بسیار کوتاه روی جرم‌ها آنها را از بین می‌برد، اما دندان را نمی‌تراشد که باعث ایجاد درد شود.در صفحه دندانپزشکی غرب تهران می توانید انواع خدمات کلینیک های دندانپزشکی را مشاهده کنید.

آیا جرمگیری دندان خطر دارد؟

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که جرمگیری دندان باعث از بین رفتن مینای دندان می‌شود و در نتیجه باعث پوسیدگی دندان می‌شود. در صورتی که این جرم است ضررات بیشتری را به دندان می‌زند. جرم‌ها نه تنها موجب پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند بلکه امکان تجمع و تکثیر میکروب‌ها را بیشتر می‌کنند. تنها راه خلاص شدن از این موضوع جرم گیری است.

جرم گیری ممکن است باعث حساس شدن دندان‌های شما هنگام مصرف نوشیدنی‌های گرم و سرد شوند. این موضوع به این دلیل است جرم‌های روی دندان به عنوان یک عایق عمل می‌کنند و جلوی حس دندان‌ها را تا حدی می‌گیرند. جرم گیری این موضوع را برجسته‌تر می‌کند که البته همیشگی نیست و بس از چند روز به این موضوع عادت خواهید کرد.

عده‌ای معتقد هستند که جرمگیری دندان باعث لق شدن و افتادن آن‌ها می‌شود. این موضوع از باورهای نادرست درباره جرمیگیری دندان است. با تجمع تدریجی جرم روی دندان‌ها و لثه و بی‌توجهی به این موضوع، مقداری از استخوان نگهدارنده دندان تحلیل می‌رود.

در حقیقت دندان به این دلیل قبلا لق شده ولی به علت انباشتگی جرم و چسباندن دندان‌ها به هم، بیمار لق شدن آنها را احساس نکرده است، اما بعد از برداشتن جرم‌ها فرد متوجه آن می‌شود. البته این در مورد همه افرادی که جرمگیری می‌کنند، صادق نیست. مثلا فردی که دندان‌های سالمی دارد بعد از جرمگیری مشکلی نخواهد داشت و اتفاقا از این که بوی بد دهانش از بین رفته و دندان‌های تمیزتری دارد، بسیار راضی و خوشحال است.

بروساژ دندان چیست؟

بسیاری از از کلینیک ها خدمات جرمگیری را با بروساژ دندان ارائه می‌دهند.لیست کامل این کلینیک ها را می توانید در صفحه دندانپزشکی شرق تهران مشاهده نمایید. عمل بروساژ در اصل عمل صیقل دادن دندان‌هاست. دندانپزشکان، دندان‌های شما را به یک خمیر مخصوص آغشته می‌کنند و سپس به وسیله یک برس کوچک و مخصوص شروع به بروساژ دندان‌های شما می‌کنند تا به دندن‌های شما درخشندگی را برگردانند.

این نکته را فراموش نکنید که شما هنگام جرمگیری دندان تنها رسوبان رنگی روی سطح دندان‌ها را از بین می‌برید. در این روش رنگ داخلی دندان‌های شما تغییری نخواهد کرد. اگر می‌خواهید دندان‌هایی داشته باشید که هم از درون و هم از بیرون سفید و درخشان باشد باید از پوسیدگی دندان استفاده کنید.


با لمینت دندان ، انواع و هزینه‌های آن آشنا شوید

آیا از صفر تا صد بلیچینگ دندان خبر دارید؟

با مزایای کامپوزیت ونیر دندان آشنا شوید

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *