بریج دندان چیست و چه کاربردی دارد؟

بریج دندان

اگر از جای خالی دندانی که کشیده‌اید یا خراب شده و از بین رفته، ناراحت هستید و به دنبال روشی مناسب برای پر کردن این جای خالی می‌گردید، توصیه می‌کنیم به بریج دندان فکر کنید. شما در بهترین دندانپزشکی تهران می‌توانید این کار را با خیال راحت انجام دهید زیرا بریج یکی از بهترین خدمات دندانپزشکی‌ها به حساب می‌آید. اما شاید برایتان سوال شود که بریج دندان چیست؟ در ادامه این راهنما به طور مفصل این سرویس دندانپزشکی را برای شما شرح می‌دهیم.

بریج دندان چیست؟

به روشی که برای پر کردن جای خالی یک دندان از بین رفته یا کشیده شده استفاده می‌کنند، بریج دندان می‌گویند. این بریج یا همان پل دندان، از یک یا چندین دندان مصنوعی تشکیل می‌شود که به جای دندان از بین رفته قرار می‌گیرند و جای خالی آن را پر می‌کنند.

بهترین دندانپزشکی شمال تهران می‌تواند این سرویس را به نحو احسن در اختیار شما قرار دهد تا به هنگام خندیدن یا صحبت کردن خجالت نکشید.

در واقع اگر بریج دندان به درستی ساخته و بر روی لثه شما قرار گیرد هیچ تفاوت چشمگیری با سایر دندان‌های شما نخواهد داشت و کسی متوجه نمی‌شود که شما از بریج دندان استفاده کرده‌اید. اگر به این فکر می‌کنید که فایده بریج یا پل دندان چیست؟

باید بگوییم با این روش نیازی نیست هزینه زیاد ایمپلنت را متحمل شوید و دندانی برای خود بکارید. بریج می‌تواند بهترین جایگزین و مقرون به صرفه‌ترین روش برای پر کردن جای خالی دندان‌های از دست رفته شما باشد. توجه داشته باشید نام دیگر بریج پونتیک است که به رنگ دندان واقعی نزدیک خواهد بود.

معایب بریج دندان چیست؟

با وجود اینکه بریج دندان یکی از بهترین روش‌ها برای پر کردن جای خالی دندان‌های از دست رفته است اما این روش باز هم معایبی به همراه دارد که قبل از انجام بریج بهتر است از معایب آن نیز باخبر شوید. دندانپزشک باید مینای اصلی دندان‌های شما را تراش دهد تا بریج یا پل‌های دندانی را با دندان شما سازگار کند.

متاسفانه تراش دادن مینای دندان عملی جبران ناپذیر است و شما دیگر نمی‌توانید مینای دندان خود را دوباره به دست آورید و همین امر یکی از معایب اصلی بریج دندان خواهد بود. توجه داشته باشید مینای دندان هرگز دوباره رشد نمی‌کند و نمی‌تواند مجدد خود را ترمیم کند و از نو بسازد.

از دیگر معایب بریج دندان می‌توان به نحوه جای‌گیری آن در دهان اشاره کرد. در برخی موارد این پل‌های دندانی به طور کامل با جای خالی دندان شما سازگار نیستند، بنابراین جای ثابتی در فک پیدا نمی‌کنند. همین امر باعث می‌شود در صورت وارد شدن ضربه دندان‌های اطراف این پل دندانی دچار آسیب شوند یا بشکنند.

فرقی ندارد این دندان‌ها مصنوعی یا طبیعی باشند، به هر حال این امکان وجود دارد که پل دندانی به سایر دندان‌ها نیز آسیب وارد کند.

انواع بریج دندان را بشناسید

انواع بریج دندان

بیشتر خدماتی که در دندانپزشکی‌ها انجام می‌شوند در انواع مختلفی وجود دارند که بریج دندان نیز یکی از همین خدمات دندانپزشکی است. به نظر شما انواع بریج دندان چیست یا این نوع سرویس دندانپزشکی چه انواعی دارد؟

دندانپزشکی غرب تهران می‌تواند انواع بریج دندان را برای شما انجام دهد کافی است از آنها وقت بگیرید. توجه داشته باشید بریج دندان در ۴ حالت وجود دارد و در دسترس بیماران و متقاضیان قرار می‌گیرد.

برای انتخاب نوع بریج دندان پزشک باید وضعیت سایر دندان‌های کناری جای خالی را بررسی کند و در نهایت با توجه به وضعیت سلامت دهان و دندان شما و ویژگی‌های کلی و عمومی فک شما یکی از این نوع بریج‌ها را انتخاب کند.

بریج دندان قدیمی

همان‌طور که از نام این نوع بریج مشخص است، این روش تا حدودی قدیمی محسوب می‌شود و در حال حاضر روش‌های نوینی برای بریج دندان روی کار آمده‌اند. طی فرآیند بریج قدیمی این پل‌های دندانی بر روی دندان‌های پایه شما قرار می‌گیرد و به ۲ طرف فضای خالی دندان شما وصل می‌شود.

بریج دندان معلق

این نوع بریج برای زمان‌هایی مناسب است که تنها یک طرف فضای خالی دندان طبیعی وجود دارد و در طرف دیگر هیچ دندانی ندارید. در  ضمن دندان طبیعی کنار فضای خالی قدرت زیادی ندارد و نمی‌تواند استحکام خود را حفظ کند. توجه داشته باشید بریج معلق برای دندان‌های آسیا مناسب نیست.

بریج دندان مریلند

در این نوع بریج بریح به دندان‌های کناری وصل می‌شود تا حد زیادی همرنگ سایر دندان‌ها خواهد بود. طی این نوع بریج کمترین میزان تراش نیاز است اما بریج مریلند تنها در موارد خاص استفاده می‌شود و این نوع بریج نیز برای دندان‌های آسیا مناسب نخواهد بود.

بریج دندان ایمپلنت

آیا می‌دانید ایمپلنت بریج دندان چیست؟ همان‌طور که از نام این نوع بریج مشخص است، شما با ایمپلنت بریج دندان را در فضای خالی دندان خود قرار می‌دهید. ایمپلنت نیز یکی از روش‌های پرهزینه و پر دردسر برای جایگزینی فضای خالی دندان‌ها است.

در نظر داشته باشید طی این روش باید عمل جراحی در فک شما انجام شود ولی این بریج برای زمانی مناسب است که دندان‌های پایه قدرت زیادی ندارند و بسیار ضعیف هستند.

مشکلات بریج دندان

مشکلات بریج دندان

با اینکه بریج دندان یکی از روش‌های کاربردی برای پر کردن فضای خالی دندان‌های از دست رفته است، به هر حال روشی مصنوعی محسوب می‌شود که به دهان و دندان‌های شما جسمی خارجی را تحمیل می‌کند. از این‌رو بریج دندان مشکلاتی به همراه دارد. به نظر شما مشکلات بریج دندان چیست؟

یکی از اصلی‌ترین مشکلات مربوط به بریج دندان به هنگام نصب و قرار دادن دندان مصنوعی در فضای خالی مشاهده می‌شود. شاید در ابتدا این بریج به خوبی در جای خالی قرار بگیرد ولی با گذر زمان ممکن است اتصال آن از بین برود و مشکلاتی در دهان و فک شما ایجاد شود. از جمله مشکلات بریج دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جابه‌جایی پل دندان با گذر زمان
  • جابه‌جایی بریج دندان در اثر لمس کردن
  • احساس درد در محل بریج
  • تفاوت رنگ میان بریج و سایر دندان‌ها
  • سختی در جویدن
  • طعم و بوی بد دهان

سخن آخر

اکنون که متوجه شدید بریج دندان چیست، چه معایب و مشکلاتی دارد و همچنین با انواع آن آشنا شدید، قصد دارید بریج دندان خود را در کجا انجام دهید؟ با کمی جستجو در صفحات وب می‌توانید بهترین مرکز دندانپزشکی برای بریج دندان را پیدا کنید.

مطالب مرتبط :

انواع روش های زیبایی دندان که باید بدانید

با لمینت دندان ، انواع و هزینه‌های آن آشنا شوید

فلورایدتراپی دندان چیست؟ + مزایا، عوارض و هزینه وارنیش دندان

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *