معرفی تجهیزات مورد نیاز اسکی برای افراد مبتدی تا حرفه‌ای

با ورود به فصل سرما طرفداران ورزش اسکی نیز بیشتر می‌شوند. عموما افراد حرفه‌ای روزهای خاصی در هفته را به اسکی کردن در پیست‌های اسکی همانند پیست اسکی توچال اختصاص داده و البته افراد زیادی هم به یادگیری این ورزش مشغول هستند. اما در این مطلب می‌خواهیم به لوازم مورد نیاز در زمان مراجعه به پیست اسکی اشاره کنیم. اینکه کدام موارد برای افراد مبتدی و کدامیک برای افراد باتجربه و حرفه‌ای لازم و  ضروری است؟

چند نکته مهم برای خرید لوازم اسکی

قبل از آنکه بخواهیم به معرفی لوازم اسکی بپردازیم، باید چند نکته را عنوان کنیم:

  • برای خرید این وسایل باید مهارت خود را بسنجید. آیا یک فرد مبتدی و نیمه ماهر هستید؟ یا سال‌های زیادی است که به ورزش اسکی پرداخته‌اید؟ محصولات مربوط به افراد حرفه‌ای عموما انعطاف پذیری کمتری نسبت به انواع مبتدی دارند.
  • قبل از خرید وسایل، میزان استفاده خود را مشخص کنید. شاید به دلیل استفاده کمتر نیازی به صرف هزینه‌های زیاد نداشته باشید.
  • تعیین کنید که به کدام پیست می‌روید، ممکن است بخواهید به پیست اسکی دربندسر بروید یا ممکن است در زمین‌های برفی اطراف منزل خود به اسکی بپردازید.
  • بودجه خود را تعیین کنید و بر آن اساس محصولات مورد نظرتان را انتخاب کنید.
  • از یک فرد با تجربه بخواهید تا در زمینه خرید وسایل اسکی شما را راهنمایی کند.
  • قد، سن، وزن، جنس و سایز پا در انتخاب نهایی نوع وسایل اسکی در نظر بگیرید.
  • سعی کنید با خرید از برندهای معتبر، وسایلی با ایمنی بالاتر را انتخاب کنید. به خصوص اگر جزو افراد مبتدی هستید.
  • لوازمی که قصد خریدشان را دارید، امتحان کنید تا کاملا برایتان راحت بوده و در بدن شما فیکس باشد.
  • اگر تازه کار هستید، باید محصولاتی که برای سطح شما مناسب هستند را خریداری کرده و سپس با افزایش تجربه به سراغ محصولات پیشرفته‌تر بروید.

وسایل مورد نیاز برای اسکی کدامند؟

تجهیزات مورد نیاز برای اسکی در دو بخش پوشاک و وسایل جانبی قرار می‌گیرند که به آنها ست اسکی نیز گفته می‌شود. این وسایل هم برای افراد مبتدی و هم حرفه‌ای لازم و ضروری است اما ممکن است طراحی آنها کمی متفاوت باشد.  در اینجا به لیستی از این تجهیزات اشاره کرده‌ایم:

تجهیزات مربوط به پوشاک اسکی

کاپشن و شلوار اسکی

این تجهیزات مربوط به تمام وسایلی است که به عنوان پوششی در برابر سرما از شما محافظت کنند:

کاپشن اسکی: این پوشش باعث می‌شود تا دمای بدن در حالت مطلوب و مناسبی قرار گیرد. بنابراین نیازی به استفاده از لباس‌های گرم و سنگین نخواهید داشت. عموما رنگ این کاپشن نباید سفید باشد تا در میان برف کاملا مشخص شود. همچنین سایز آن باید کاملا متناسب با شما باشد.

شلوار اسکی: شلوار جز دیگری از پوشاک اسکی است که اغلب به صورت ست با کاپشن فروخته می‌شود. عموما فاق این شلوارها کمی پایین‌تر است.

دستکش اسکی: دستکش یک محافظ برای دستان شما در حین انجام ورزش اسکی است. دستکش‌های مخصوص این ورزش، جنسی متفاوت داشته و اجازه نمی‌دهد گرما از طریق سطح پوست دست، از بدن خارج شود. بهترین دستکش برای اسکی آنهایی هستند که دارای جنسی از الیاف گورتکس Gore-Tex هستند.

جوراب اسکی: یکی دیگر از تجهیزات اختصاصی برای اسکی بازها، جوراب‌ است. بهتر است از جوراب‌های معمولی در هنگام اسکی استفاده نکنید. مدل‌های مخصوص اسکی، معمولا جریان خون را به صورت سریع و مطلوبی به گردش در آورده و از یخ زدن پا در حین اسکی جلوگیری می‌کنند. همچنین اجازه نمی‌دهند، سرما از طریق پا وارد بدن شوند.

عینک اسکی: انعکاس نوری که از برف تابیده می‌شود، در بسیاری از مواقع از دید مناسب جلوگیری خواهد کرد. البته این اشعه‌ها برای چشم نیز مضر هستند. عینک اسکی معمولا جنس و ابعادی متفاوت نسبت به عینک‌های آفتابی معمولی دارد.

کلاه بافتنی: کلاه جزو پوشش‌های ضروری اسکی نیست، اما افرادی که سرمای زیادی را حس می‌کنند، عموما از کلاه بافنتی نیز استفاده می‌کنند. در صورت عدم تمایل به استفاده از کلاه می‌توانید هدبند را جایگزین کنید.

تجهیزات اسکی یا ست اسکی

باتوم اسکی

ست اسکی شامل تمام وسایلی است که در دسته پوشاک قرار نگرفته است:

چوب اسکی: این چوب‌ها باید هم به اندازه کافی بلند باشند و هم به اندازه کافی کوتاه که بتوان با آنها به راحتی قدم برداشت. در افراد حرفه‌ای معمولا عرض چوب‌ها کمتر است تا بتوانند با سرعت بالاتری مسیر مورد نظرشان را طی کنند.

بایندینگ: Binding باعث محکم شدن کفش‌ها روی چوب می‌شود. انواع مختلفی NNN (محبوب‌ترین)، NIS (با نصب آسان) و SNS (مدل‌های جدیدتر) برای اسکی بازان وجود دارد.

باتوم اسکی: باتوم اسکی، وسیله‌ای برای حفظ تعادل بوده و همان چیزی است که در دستان او قرار می‌گیرد. این محصول باید با توجه به قد اسکی باز انتخاب شود. همچنین باید به گونه‌ای باشد که به شما اجازه حرکت در طول مسیر را بدهد. اندازه باتوم برای افراد تازه کار باید از سطح زمین تا چانه یا لب‌ها باشد.

کفش اسکی: کفش نیز یکی دیگر از مهمترین تجهیزات در ست اسکی بوده و باید بسیار راحت باشد. در هنگام خرید به بندهای کفش توجه کنید. اگر مبتدی هستید از مدل‌های سه بند و اگر حرفه‌ای هستید از مدل‌های چهار بند استفاده کنید. کفش اسکی برای افراد تازه باید کاملا مچ پاها را در برگیرد.

کلاه ایمنی: یکی دیگر از لوازم مخصوص اسکی مربوط به کلاه است. اگرچه برخی افراد تمایلی به استفاده از کلاه ندارند، اما افراد مبتدی باید حتما آن را به همراه داشته باشند. این محصول در انواع کامل، فکدار و معمولی وجود داشته و دارای قابلیت تهویه و ضد ضربه است.

خرید وسایل اسکی از فروشگاه‌های معتبر

تجهیزات اسکی

نکته مهم در تجهیزات مربوط وسایل اسکی، انتخاب فروشگاهی است که محصولات آن از برندهای باکیفیت و معتبر باشد. در واقع نوع برندی که انتخاب می‌کنید، در ایمنی که در حین اسکی برای شما ایجاد می‌کند، تاثیر دارد. به خصوص در مورد وسایلی مانند کلاه، کفش و بایندینگ که در میان ست اسکی قرار گرفته و مربوط به محافظت از قسمت‌های مختلف بدن هستند. با وجود طرفداران بالای ورزش اسکی، فروشگاه‌های آنلاین بسیار زیادی وجود دارد که این محصولات را به صورت غیر حضوری در اختیار مشتریان قرار داده و می‌توانید با اطلاعاتی که در مورد آنها وجود دارد، خرید خود را نهایی کنید. همچنین در پیست‌های اسکی حرفه‌ای مانند پیست اسکی آبعلی فروشگاه‌های معتبر برای خرید تجهیزات اسکی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای خرید و راهنمایی کمک بگیرید.

مطالب مرتبط:

۶ پیست اسکی تهران که انتخاب اسکی‌بازان حرفه‌ای است

راهنمای صعود به قله توچال

راهنمای کامل استفاده بهینه از تفریحات توچال

۳/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *