روستای ابیانه : روستایی سرخ با بیش از ۴۰ هزار گردشگر خارجی در سال!

امروزه بسیاری از روستاها دیگر تبدیل مراکز گردشگری شده‌اند. این روستاها به دلیل فرهنگ خاص، معماری خانه‌هایشان، آب و هوای لطیف و پاکشان و محصولات طبیعی و خوشمزه‌ای که ارائه می‌دهند، بسیاری از گردشگران را به سوی خود می‌کشند. روستای ابیانه یکی از آن روستاهای پرطرفدار است که همه ساله تعداد زیادی گردشگر را به سوی خود می‌کشاند. با ما همراه شوید تا نگاهی به این روستای سرخ و زیبا بندازیم.

معرفی روستای ابیانه

روستای ابیانه یکی از خاص‌ترین روستاهای ایران است تاریخش به طور دقیق مشخص نیست. اما آثاری که دوزه‌های ساسانی، سلجوقی، صفوی و قاجار در این روستا باقی مانده باعث شده تا کارشناسان قدمت این روستا را در حدود ۱۵۰۰ سال تخمین بزنند.

روستای سرخ ابیانه از جمله معدود روستاهایی است که جمعیت ۳۰۱ نفری‌اش هنوز هم پوشش و لباس سنتی خود را حفظ کرده‌اند و به آن افتخار می‌کنند. همه این‌ها در کنار هم و وجود آثار تاریخی و فرهنگی در این روستا باعث شده تا روستای ابیانه در سال ۱۳۵۴ به فهرست آثار ملی ایران اضافه شود.

معماری روستای ابیانه نیز جذاب است. اگر از دور به این روستا نگاه کنید، ابیانه روستایی چند طبقه به نظر می‌رسد.  دلیل آن هم این است که این روستا در دامنه کوه قرار گرفته و حتی تا ۴ طبقه هم در این روستا مشاهده خواهید کرد.

این طبقه‌ها جوری به نظر می‌رسند که انگار پشت بام خانه‌های پایینی، حیاط خانه‌های بالایی را تشکیل داده‌اند. خانه‌های این روستا کوچک ساخته شده‌اند و پنجره‌های چوبی و مشبک و نمای سرخ آن جلوه‌ خاصی به آن‌ها داده است.

ابیانه به خاطر حفظ رسم و رسوم گذشته‌اش بسیار معروف است. در گویش مردم این روستا هنوز هم کلمه‌های پهلوی شنیده می‌شود. مراسمی که در این روستا برگزار می‌شود، بسیار تماشایی است. مراسمی مانند محرم و نخل گردانی را به زیبایی هر چه تمام‌تر می‌توانید در این روستا مشاهده کنید. بازدید ۴۰ هزار گردشگر خارجی از این روستا در سال ۱۳۹۶ هم خود گواه همین موضوع است. اگر سفر به این روستای هیجان انگیز برایتان جذاب است، می‌توانید از خدمات تور یک روزه استفاده کنید.

آب و هوای روستای ابیانه

روستای ابیانه آب و هوایی معتدل دارد. جالب است بدانید که آب و هوای روستای ابیانه از اویل دی ماه رو به گرم شدن می‌رود. در تیر و اوایل مرداد ماه، دمای هوا به اوج خود می‌رسد و از اواسط مرداد دوباره هوا رو به خنکی می‌رود. در تابستان هیچ بارندگی‌ای در این منطقه رخ نمی‌دهد ولی بارندگی در روستای ابیانه در زمستان معمولا به صورت برف است.

بهترین فصل سفر به ابیانه را می‌توان در بهار و پاییز دانست. شکوفه‌های بهاری و برگ ریزان پاییزی جلوه بسیار زیبایی به این روستا می‌دهد.

در تابستان و زمستان هم می‌شود به این روستا سفر کرد. تابستان در این روستای سرخ مانند سایر مناطق کویری گرم نیست و دمای هوا معتدل است. در زمستان هم سفیدی برف در کنار سرخی روستا تصاویر زیبایی را به وجود آورده که دیدن آن خالی از لطف نیست.

سوغات ابیانه

هر جایی از ایران که بروید سوغاتی مخصوص آن منطقه را می‌توانید پیدا کنید. ابیانه هم از این موضوع مستثنی نیست. مهمترین سوغات ابیانه ، زیورآلاتی دست‌ساز مانند دستبند و گردنبند است.

شما می‌توانید انواع آویزهای دست‌ساز تزئینی دیواری، قالی و گیوه است. لبنیات و لواشک هم در این روستا طرفدارهای خاص خود را دارد. لبنیاتی که در ابیانه عرضه می‌شود از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. علاوه بر این می‌توانید گردو، بادام، آلو و سیب را هم در این روستا بخرید.

غذای محلی روستای ابیانه

غذاهای محلی روستای ابیانه  نزدیک به غذاهای کویر و حاشیه آن هستند. غذاهای ابیانه به سالم، طبیعی و خوش طمع بودن بسیار معروفند. بهترین غذاهای محلی این روستا “گیپا” است که در اصل نوعی قرمه به حساب می‌آید که با گوشت گوسفند طبخ می‌شود.

“کاروانی” هم یکی دیگر از غذاهای سنتی ابیانه است که غذاهیی شبیه به کله جوش است و با کشک ساییده شده، نعناع و پیاز داغ طبخ می‌شود. در ابیانه دو هتل و یک رستوران وجود دارد که غذاهای سنتی و ایرانی سرو می‌کنند. وقتی در این روستا هستید، حتما با پیرزن‌های خوش صبحت این روستا گپی بزنید و دستور پخت برخی از این غذاها را از آن‌ها بگیرید.

آدرس دقیق روستای ابیانه

روستای ابیانه در اصفهان و ۳۵ کیلومتری شهر نطنز قرار گرفته. اگر تهران می‌خواهید به این روستا بروید باید وارد آزاد راه خلیج فارس شوید. در میانه راه کاشان – نطنز تابلویی به اسم ابیانه را خواهید دید. وارد این مسیر که بشوید، به جاده‌ای پر پیچ و خم برمی‌خورید که در بهار و پاییز واقعا زیباست. این جاده را که رد کنید چشم انداز سرخ و زیبای روستای ابیانه پدیدار می‌شود.

عکس ‌های روستای ابیانه

سرخی خانه‌های روستا در کنار زمین‌های سنگ فرش شده، جذابیت بی‌نظیری به این روستا داده است که باعث شده تا عکس ‌های روستای  ابیانه طرفدارهای زیادی داشته باشد. ما هم در اینجا بخشی از بهترین عکس‌های این روستای تاریخی را برای شما قرار داده‌ایم.


با جنگل الیمستان ، بهشتی مه آلود و رویایی در آمل بیشتر آشنا شوید

با قلعه رودخان ، دژ مستحکم گیلان آشنا شوید

[ratings]

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *