کاپ قاعدگی چیست؟ + نحوه استفاده و مزایا

کاپ قاعدگی چیست؟

شروع هر کار جدیدی ممکن است دشوار باشد، یکی از این کارها امتحان کردن کاپ قاعدگی برای اولین بار است. اگرچه ممکن است این فرایند چند روز یا در طی چند چرخه پریود، طول بکشد تا نحوه استفاده از کاپ قاعدگی آشنا شوید، ولی مطمئن باشید چیزی برای ترس وجود ندارد!

چند سالی است که استفاده از کاپ در ایران سر و صدای زیادی کرده است، اما هنوز هم ابهاماتی در مورد اینکه کاپ قاعدگی چیست یا اینکه نحوه استفاده از کاپ قاعدگی چگونه است، وجود دارد. در ادامه این مطلب به بررسی تمام نکات و ترفندهای استفاده از کاپ پریود می‌پردازیم. اگر شما هم به تازگی طرفدار این محصول کاربردی شدید، تا انتهای مطلب با ما همراه شوید.

شیوه عملکرد کاپ قاعدگی

کاپ قاعدگی وسیله‌ای شبیه به زنگوله است که در طول دوره پریود، در واژن قرار می‌گیرد. بیشتر این محصولات دارای دنباله یا حلقه هستند تا جاگذاری و برداشتن آن آسان‌تر شود. کاپ پریودی اغلب از سیلیکون ساخته می‌شود، اما می‌توانند از لاتکس یا لاستیک نیز ساخته شوند.

کاپ به جای جذب خون، ترشحات قاعدگی و خون را داخل خود جمع می‌کند. پس از پر شدن کاپ، می‌توانید به سادگی آن را بردارید، محتویات آن را داخل توالت بریزید، کاپ را بشویید و دوباره داخل واژن قرار دهید. بسته به میزان خونریزی، کاپ پریود را می‌توان تا ۱۲ ساعت خالی نکرد. اگر کاپ را به طور منظم تمیز و به خوبی نگهداری شود، می‌تواند سال‌ها دوام داشته باشد.

برندهای معتبری مانند لونت، ملونا، لیوا فارما، آندیا و … در ایران بسیار محبوب و پرفروش هستند. شما می‌توانید با کد تخفیف خانومی کاپ قاعدگی را از برندهای مطرح و متناسب با سلیقه و نیاز خود بخرید.

نحوه استفاده از کاپ قاعدگی

اگر قصد خرید کاپ قاعدگی دارید، می‌توانید با متخصص زنان صحبت کنید. البته قبل از صحبت هم می‌توانید هر یک از برندها را به صورت آنلاین یا در فروشگاه بخرید، ابتدا باید اندازه مورد نیاز را بدانید. اکثر برندهای کاپ پریود در سایزهای کوچک و بزرگ به فروش می‌رسند.

برای تعیین اندازه مناسب کاپ برای هر فردی باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • سن
  • طول دهانه رحم
  • مقدار خونریزی و سنگین بودن آن
  • سفتی و قابلیت انعطاف‌پذیری کاپ
  • قدرت عضلات کف لگن
  • دارای سابقه زایمان

معمولا برای زنان زیر ۳۰ سال که زایمان طبیعی نداشتند، کاپ قاعدگی کوچک پیشنهاد می‌شود. سایزهای بزرگ‌تر برای زنانی که بالای ۳۰ سال سن دارند، زایمان طبیعی داشتند یا پریود سنگینی  دارند، توصیه می‌شود.

وقتی برای اولین بار از کاپ قاعدگی استفاده می‌کنید، ممکن است احساس ناراحتی کنید. اما چرب کردن کاپ می‌تواند به آسان کردن روند کمک کند. قبل از گذاشتن کاپ، لبه آن را با آب یا روان کننده لوبریکانت، چرب کنید. گذاشتن کاپ چرب و خیس در واژن بسیار راحت‌تر است.

اگر قبلا از تامپون استفاده کرده باشید، جا دادن کاپ نسبتا آسان است. برای نحوه استفاده از کاپ قاعدگی مراحل زیر را دنبال کنید:

نحوه استفاده از کاپ قاعدگی

  1. دست‌ها را بشویید.
  2. آب یا روان کننده روی لبه کاپ بمالید.
  3. کاپ قاعدگی را محکم از وسط تا کنید، در یک دست بگیرید، لبه آن باید رو به بالا باشد.
  4. مانند تامپون بدون اپلیکاتور، لبه کاپ به بالا، وارد واژن کنید. باید چند سانت زیر دهانه رحم باشد.
  5. کاپ باید باز شود و از نشت خون جلوگیری کند. برای اطمینان از این موضوع، فنجان را از پایه ( نه دنباله) بگیرید و آن را اندازه یک دایره کامل یا ۳۶۰ درجه بچرخانید.

اگر کاپ پریودی را به درستی در واژن قرار دهید، نباید احساس ناراحتی کنید. شما باید بتوانید حرکت کنید، بپرید، بنشینید، بایستید و سایر فعالیت‌های روزمره را بدون افتادن کاپ انجام دهید.

نحوه برداشتن کاپ قاعدگی

برای بیرون آوردن کاپ می‌توانید با استفاده از انگشت اشاره و شست دست را به داخل واژن ببرید و دنباله کاپ را بگیرید، سپس به آرامی آن را به سمت پایین بکشید. پایه کاپ را به آرامی فشار دهید تا مکش آزاد شود، سپس آن را به سمت پایین کشیده و از واژن خارج کنید.

مراقب باشید که کاپ پریودی از انگشتان لیز نخورد و به حلقه سفت برگردد وگرنه ممکن است کمی درد داشته باشد. پس از بیرون آوردن کاپ، محتویات آن را در توالت بریزید. کاپ را در سینک شسته، خون باقی‌مانده از ناحیه تناسلی را را پاک کنید. سپس می‌توانید کاپ را دوباره وارد کنید.

مزایای استفاده از کاپ قاعدگی

مزایای کاپ قاعدگی

بسیاری از زنان برای دوران پریود کاپ قاعدگی را به دلایل زیر انتخاب می‌کنند:

اقتصادی بودن: برخلاف تامپون یا نواربهداشتی که باید به طور مداوم خریداری شوند و ممکن است سالیانه هزینه زیادی داشته باشند، برای کاپ فقط یک بار نیاز است هزینه پرداخت کنید.

ایمن بودن: کاپ به دلیل جمع کردن خون به جای جذب کردن، خطر ابتلا به سندروم شوک سمی (TSS)، یک عفونت باکتریایی نادر در اثر استفاده از تامپون را ندارد.

قابلیت جمع کردن خون بیشتر: یک کاپ پریودی می‌تواند حدود ۲۹ میلی۲لیتر تا ۵۶ میلی‌لیتر ترشحات قاعدگی را جمع کند. تامپون فقط یک سوم این حجم را می‌تواند نگه دارد.

سازگاری با محیط زیست: کاپ‌های قاعدگی می‌توانند برای مدت طولانی دوام بیارند، به این معنی که هر فرد زباله کمتری به محیط زیست وارد می‌کند.

رابطه جنسی: بسیاری از کاپ‌های قاعدگی را باید قبل از رابطه جنسی خارج کرد، اما بعضی از برندها می‌توانند هنگام رابطه جنسی در واژن باقی بمانند.

سازگاری کاپ با IUD: برخی از شرکت‌ها ادعا می‌کنند که کاپ می‌تواند آی یو دی را از جای خود خارج کند، اما طبق مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۲ این باور رد شد. اگر نگران هستید، با پزشک در مورد این موضوع می‌توانید مشورت کنید.

عوارض کاپ قاعدگی

استفاده از کاپ‌های قاعدگی کاملا بی‌خطر است، تا زمانی‌که فرد دستورالعمل‌های ایمنی را رعایت کند. هیچ مدرکی مبتنی بر اینکه آن‌ها خطرناک‌تر از تامپون هستند وجود ندارد. به ندت کاپ پریودی می‌تواند باعث درد، مشکلات ادراری یا عفونت شوند. اگر این اتفاق افتاد مهم است که استفاده از محصول را متوقف کنید و با متخصص زنان صحبت کنید.

جمع‌بندی مطالب

کاپ قاعدگی می‌تواند یک گزینه عالی برای بهداشت دوران قاعدگی باشد، به خصوص اگر فرد تمایلی به استفاده از نواربهداشتی یا تامپون نداشته باشد. همیشه دستورالعمل‌های روی بسته‌بندی را بخوانید و از قبل با نحوه استفاده از این محصول آشنا شوید. برای فهمیدن نحوه استفاده از کاپ قاعدگی نیاز به صبر و پشتکار دارید و ممکن است نیاز باشد چندین بار تلاش کنید.

با گذشت زمان متوجه خواهید شد کاپ‌های قاعدگی جایگزین ایمن، مقرون به‌صرفه و سازگار با محیط زیست نسبت به سایر محصولات بهداشتی دوران قاعدگی هستند. نظر شما در مورد این محصول بی‌نظیر چیست؟ آیا تجربه استفاده از کاپ پریودی را دارید؟ منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

مطالب مرتبط:

چگونه در زمان قاعدگی به استخر برویم؟

 دلایل برگشت مو بعد از لیزر را اینجا بخوانید

آشنایی با مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد

 

۴.۳/۵ - (۶ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *