ایروبیک چیست؟ آیا ورزش ایروبیک باعث لاغری می شود؟

ایروبیک

در بین ورزش‌های مختلف، ایروبیک یکی از شاخه‌های مهم و محبوب است که به دلیل فواید بسیار، جذابیت ویژه‌ای دارد. ایروبیک به عنوان یک فعالیت ورزشی، باعث بهبود قلب و عروق، افزایش تحمل بدن، کاهش وزن، بهبود مزاج و کنترل استرس می‌شود.

 ورزش ایروبیک به عنوان یکی از بهترین ورزش‌های هوازی از جمله محبوب‌‌ترین ورزش‌ها برای لاغری و کاهش وزن است. در این مقاله با ما همراه باشید تا به شما بگوییم که ایروبیک چیست و ورزش ایروبیک برای چی خوبه؟در ادامه به بررسی ورزش ایروبیک می‌پردازیم، از جمله انواع مختلف ایروبیک، نکات مهم در اجرای صحیح و تأثیرات آن روی سلامتی روان و جسمی. اگر دوست دارید در باشگاه ورزشی یا خانه این ورزش را انجام دهید، تا انتها با ما همراه شوید.

باشگاه ورزشی

ایروبیک چیست؟

ایروبیک چیست و چه نوع ورزشی است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم ورزش ایروبیک یک نوع ورزش هوازی است که معمولا به صورت دسته جمعی و با انجام حرکات موزون انجام می‌شود. این ورزش روی بهبود عملکرد قلب و سیستم تنفسی تمرکز دارد و با بالا بردن سرعت سوخت ساز بدن و انجام حرکات قدرتی و کششی، به کاهش وزن بدن کمک می‌کند. حرکات ایروبیک معمولا با ضرب موسیقی و آهنگ انجام می‌شود و به همین دلیل تمرکز ذهنی بسیاری را در هنگام حرکات نیاز دارد.

ورزش ایروبیک معمولا میان خانم‌ها طرفداران زیادی دارد و از جمله ورزش‌های شاد به حساب می‌آید که علاوه بر کاهش وزن، تناسب اندام را بدون حجیم کردن عضلات به همراه می‌آورد. این ورزش در حقیقت شامل طیف وسیعی از ورزش‌هاست که با توجه به آمادگی جسمانی شما می‌توان نوع آن را انتخاب کرد. پیاده‌ روی، شنا، دویدن، اسکی، قایق رانی، دوچرخه سواری و… از جمله ورزش‌های معروف ایروبیک هستند.

ورزش ایروبیک در سه مرحله انجام می‌شود. در مرحله اول شما به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه شروع به گرم کردن بدن می‌کنید تا به نرخ ۵۰ تا ۶۰ درصد حدکثر ضربان قلب برسید. سپس به مدت ۲۰ دقیقه با قدرت بالا و طوری که به نرخ ۷۵ تا ۸۰ حداکثر ضربان قلب برسید، تمرین را ادامه می‌دهید. پس از آن به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه تمرین‌ را برای سرد کردن بدن ادامه می‌دهید. حالا که به سوال ایروبیک چیست پاسخ دادیم، در ادامه به مزایا و فواید ایروبیک می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: شنا چه تاثیری بر لاغری دارد؟ + فواید شنا روی تناسب اندام

دمبل ایروبیک چیست؟

دمبل ایروبیک

دمبل‌ها ابزاری مناسب و جذایی‌ناپذیر برای ورزش و تناسب اندام هستند. استفاده از دمبل برای ورزش‌ ایروبیک در باشگاه کیفیت ورزش و در نتیجه چربی‌سوزی را بالا می‌برد. اما این نکته بسیار مهم هست که در هنگام خرید دمبل، کالایی را انتخاب کنید که مناسب تمرینات ایروبیک باشد. دمبل‌هایی که مناسب این نوع تمرینات باشند، معمولا بین ۱ تا ۱۰ کیلو وزن دارند.

در هنگام خرید دمبل حتما به کیفیت آن توجه کنید. دمبل‌های مناسب ایروبیک معولا از یک لایه پلاستیک با کیفیت پوشیده شده‌اند. به این نکته دقت کنید که دمبل باید طوری طراحی شده باشد که هنگام ورزش از دست شما سر نخورد و استفاده از آن راحت و آسان باشد. حتما در زمان خرید به قطر میله دسته دمبل دقت کنید. دسته‌های روکش‌دار معمولا بهترین انتخاب هستند. حال این سوال پیش می‌آید که فواید ایروبیک چیست؟

فواید ایروبیک

انجام ورزش ایروبیک، نه فقط برای سلامت جسمی بسیار عالی است بلکه باعث سلامتی روحی نیز می‌شود. این ورزش با توجه به تمرکزی که روی عملکرد ریه‌ها و قلب دارد، باعث تقویت قابل توجه این دو ارگان مهم می‌شود و به کاهش بیماری‌های قلبی، عروقی و ریوی کمک بسیاری می‌کند. علاوه بر این، ایروبیک باعث کاهش چربی خون و پیشگیری از سرما خوردگی می‌شود. جالب است بدانید انجام منظم حرکات این ورزش، باعث آزاد شدن آندورفین در بدن می‌شود. آندورفین یک نوع مسکن طبیعی است و به احساس آرامش ورزشکاران کمک بسیاری می‌کند. اسقامت عضلات بدن، یکی دیگر از مزایای ورزش ایروبیک است. با انجام این ورزش، مویرگ‌های کوچک در عضلات تحریک‌ شده و باعث می‌شود اکسیژن موثرتر به این عضلات برسد. از تاثیر ایروبیک بر بدن و مزایای این ورزش می‌توان موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود جریان خون و اکسیژن‌رسانی بهتر به بدن
  • افزایش انرژی
  • افزایش میزان تحمل و استقامت بدن که به شما کمک می‌کند تا بدون این‌که خسته شوید، بیشتر ورزش کنید.
  •  کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی
  • کمک به کاهش ریسک ابتلا به بیماری دیابت
  • کاهش چربی بدن
  •  کاهش استرس، تنش، اضطراب و افسردگی
  • بهبود کیفیت خواب

مضرات ایروبیک چیست؟

حرف زدن درباره مضرات ایروبیک مانند حرف زدن درباره مضرات بغل کردن است! ایروبیک نمونه کامل تندرستی است و به همین دلیل سخت است که بتوان ضرری برای آن پیدا کرد. این نکته را فراموش نکنید که هر ورزشی اگر صحیح، طبق برنامه و زیر نظر مربی انجام شود، هیچگونه ضرری برای شما نخواهد داشت. ایروبیک هم از این اصول مستثنی نیست. با این حال ممکن است در حین انجام این ورزش به خاطر تجمع اسید لاکتیک در عضلات با دردهای عضلانی مواجه شوید. این موضوع را فراموش نکنید که ورزش ایروبیک، ممکن است ورزشی دشوار باشد، ولی به هیچ عنوان دردناک نیست. پس اگر دردی در عضلاتتان احساس کردید، سریعا ورزش را متوقف کنید و چند روزی استراحت کنید. شما می‌توانید با نظر پزشک یا مربی تمرینات دیگری را جایگزین کنید.

مدت زمان انجام تمرینات ورزش ایروبیک

توصیه می‌شود که برای سلامتی، تناسب اندام، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و بهبود استقامت، تمرینات ایروبیک را با شدت متوسط و برای حداقل ۳۰ دقیقه در روز انجام دهید. شما حتی می‌توانید این بازه زمانی را به ۱۰ دقیقه هم برسانید. این جلسات کوتاه، برای سلامتی مفید است و باعث بهبود در تناسب اندام می‌شوند. اگرچه برای رسیدن به تناسب اندام، باید حداقل چند جلسه ۳۰ دقیقه‌ای در هفته را در برنامه بگنجانید.

برای حفظ سطح آمادگی هوازی و استفاده از مزایای سلامتی تمرینات هوازی، باید به صورت منظم یک تمرین هوازی را انجام دهید. انجام ندادن تمرینات روزانه یا ورزش کمتر باعث می‌شود از فواید ایروبیک بهره‌مند نشوید.

همچنین بسیار مهم است که از بی‌تحرکی مانند نشستن مداوم برای چندین ساعت دوری کنید. شما باید سعی کنید تا علاوه بر این‌که ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانید، از عادت‌هایی که باعث کم‌تحرکی یا بی‌تحرکی می‌شوند، دوری کنید. برای مثال بعد از هر ساعتی که در شرکت نشستید، بلند شوید و برای چند دقیقه پیاده‌‌روی کنید. یا اگر در حال تماشای تلویزیون هستید، در زمان پخش تبلیغات بلند شوید و برای چند دقیقه پیاده‌روی کنید.

ورزش ایروبیک برای لاغری

ورزش ایروبیک برای لاغری

حتما شما هم مانند بسیاری دیگر دنبال جواب این سوال هستید که بهترین ورزش برای لاغری کدام است و تاثیر ورزش ایروبیک برای لاغری چیست؟ در دنیای مدرن امروزی، کاهش وزن و داشتن اندامی متناسب، به یکی از دغدغه‌های مهم تبدیل شده است. ورزش هم یکی از اصلی‌ترین راه‌های رسیدن به تناسب اندام است. تاثیر ایروبیک برای لاغری بدن بر کسی پوشیده نیست.

تاثیر ورزش ایروبیک برای لاغری مستقیم است. در این ورزش تمام اندام‌ها و عضلات بدن درگیر شده و سوخت ساز بدن افزایش پیدا می‌کند. اگر شما هفته‌ای سه یا چهار بار و تنها به مدت یک ساعت این ورزش‌ را انجام دهید، می‌توانید در عرض چند ما به راحتی وزن کم کنیدو به تناسب اندام مورد نظر خود برسید اما نوع ورزشی که انجام می‌دهید تاثیر بسزایی در لاغری خواهد داشت. باید در نظر داشته باشید که هر ورزشی نمی‌تواند باعث لاغری و کاهش وزن شود. به عنوان مثال شنا کردن یک نوع ورزش ایروبیک محسوب می‌شود. اما این ورزش به خودی خود نمی‌تواند باعث لاغری شود. در حالی که پیاده‌ روی، دویدن یا دوچرخه ثابت می‌تواند کمک زیادی به لاغری کند.

ورزش ایروبیک در خانه

ایروبیک در خانه را می‌توان به راحتی انجام داد و نیازی به تهیه تجهیزات گران‌قیمت نیست. به همین دلیل آموزش ورزش ایروبیک در خانه بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد. شما می‌توانید به راحتی و بدون نیاز به تجهیزات تمرینات قلبی و عروقی را به راحتی انجام دهید. البته قبل از انجام آن باید به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بدن خود را به خوبی گرم کنید. از جمله ورزش های ایروبیک در خانه می‌توان به طناب زدن، اسکات پرشی، شنا رفتن، شنا T شکل، کوهنوری روی زمین و حرکت پروانه اشاره کرد.

 ورزش های ایروبیک

از تمرینات هوازی که تاثیر کمتری روی بدن شما دارند می‌توان به شنا، دوچرخه سواری، اسکی واره، پیاده روی و روئینگ اشاره کرد. تمرینات هوازی که تاثیر بیشتر روی بدن دارند می‌توان به طناب زدن، دویدن، فوتبال، ژیمناستیک و تنیس اشاره کرد.

ایروبیک بهتر است یا پیلاتس؟

ایروبیک یا پیلاتس؟

هر دو ورزش ایروبیک و پیلاتس یکی از بهترین ورزش‌ها برای تناسب اندام و حفظ سلامتی هستند. اما حقیقت این شما از انجام ورزش چه نتیجه‌ای می‌خواهید؟ ورزش پیلاتس به ذهن شما کمک می‌کند تا درک بسیار بهتری از بدن خود داشته باشید. پیلاتس می‌تواند قدرت و اسقامت بدن شما را به نحو قابل چشمگیری افزایش دهد. ولی اگر شما اضافه وزن دارید و می‌خواهید وزن کم کنید، احتمالا پیلاتس، ورزش خوبی برای شما نخواهد بود. در حالی که ایروبیک با افزایش اکسیژن رسانی به عضلات شما و بالا بردن ضربان قلب، سوخت و ساز بدن و میزان چربی سوزی در بدن شما را افزایش می‌دهد. در این حالت نه فقط بدن شما قوی‌تر می‌شود، بلکه می‌توانید با سرعت بیشتری هم لاغر شوید.

آیا این ورزش برای افراد لاغر مناسب است؟

اکثر افراد لاغر که کم تحرک هستند متابولیسم سریعی دارند و در برخی موارد این متابولیسم مادام العمر است، اما برای بسیاری از افراد با بالا رفتن سن، سوخت و ساز بدنشان کند و دچار اضافه وزن می‌شوند . بنابراین به نفع همه و حتی افراد لاغر است که عادت به ورزش کردن داشته باشند!

سخن پایانی

اگر به دنبال تحرک بیشتر هستید، روال تناسب اندامتان را با انتخاب فعالیتی که از آن لذت می برید شروع کنید. انجام کاری که دوست دارید می تواند به شما کمک کند تا اهداف را حفظ کنید و یک برنامه ورزشی طولانی مدت داشته باشید. ورزش را باید به عنوان فعالیتی که می خواهید انجام دهید و نه به عنوان یک تنبیه در نظر گرفت.
به عنوان یک مبتدی، هدف خود را در ۵ تا ۱۰ دقیقه فعالیت در نظر بگیرید. یک برنامه خوب شامل پنج دقیقه گرم کردن بدن، پنج تا ۱۰ دقیقه فعالیت هوازی و پنج دقیقه خنک کردن و کشش است. این روتین را چند بار در هفته اول خود تکرار کنید.
با گذشت هفته‌ها، زمان بیشتری به ورزش هوازی اضافه کنید. سعی کنید سرعت را بالا ببرید، مثلاً سریع‌تر راه بروید. متوجه خواهید شد که فعالیت آسان‌تر می‌شود و می توانید مدت طولانی تری آن را حفظ کنید.


مطالب مرتبط:

تی آر ایکس چیست و چگونه باعث لاغری می شود؟

ایکس بادی چیست و چه کمکی به لاغری و تناسب اندام می‌کند؟

تمرینات کاردیو چیست و چرا باید آن را جدی بگیریم؟

ورزش سی ایکس ورکس چیست و چه تاثیری بر لاغری دارد؟

۴.۲/۵ - (۶ امتیاز)
9 نظر برای "ایروبیک چیست؟ آیا ورزش ایروبیک باعث لاغری می شود؟" ارسال شده
  1. انواع باتری ماشین گفت:

    سلام ممنون از مطالب خوبتون

  2. صبا باتری گفت:

    ممنون از مطالب خوبتون

  3. Zahra گفت:

    ممنون بابت اطلاعات⁦✳️⁩⁦✳️⁩

  4. خرید باتری ماشین گفت:

    سلام وقت بخیر جایی رو میشناسین ایروبیک رو به صورت انلاین اموزش بده

  5. ایران باتری گفت:

    با تشکر از شما

  6. کیا گفت:

    ممنون

  7. فرشته گفت:

    سلام برنامه ورزشی از گوگل پلی دانلود کن. من برنه ای به نام یوگا دارم

  8. علی فرزانه گفت:

    سلام وقت بخیر
    آیا با ورزش ایروبیک میشه وزن زیادی کم کرد؟

  9. کلینیک گفتار درمانی گفت:

    ممنون از اطلاعات خوبتون آیا در صورتی که ایروبیک کنار گذاشته شود به فرم بدن آسیب میزند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *