تی آر ایکس چیست و چگونه باعث لاغری می‌شود؟

تی آر ایکس

ورزش تی آر ایکس ورزشی است که با وزن بدن و ایجاد تعادل استقامت و تناسب اندام را به همراه می‌آورد. تی ار ایکس ورزش رو به رشدی است که در سال‌های اخیر با استقبال بسیاری در باشگاه های ورزشی تهران مواجه شده است. ورزش trx که از محبوبیت چشم‌گیری برخوردار است، برای چربی سوزی، رسیدن به اندام مناسب و حتی آماده سازی نیروهای نظامی و آتش نشانی هم استفاده می‌شود.

در این مطلب با ما همراه باشید تا  ورزش تی ار ایکس چیست و چه تاثیری بر تناسب اندام دارد؟ به توضیح فواید تیاریکس می‌پردازیم و از تاثیر آن بر لاغری شکم و پهلو برای شما بگوییم و شما را از زیر و بم ورزش trx آشنا می‌کنیم.

تی آر ایکس چیست؟

ورزش تی ار ایکس یک تمرین مقاومتی بدن است که توسط افسر سابق ارتش آمریکا به نام رندی هتریک ابداع شد. نام آن مخفف عبارت Total Resistance Exercise و به معنی تمرینات استقامتی بدن است. این ورزش در حقیقت زیر شاخه‌‌ای از بدن سازی است و روی عضلات بدن تمرکز دارد. اگر بخواهیم بگوییم ورزش تی آر ایکس چیست، این ورزش شامل تمرینات کششی و استقامتی است که توسط لوازمی که به کش یا سیم تی آر ایکس معروف هستند، اجرا می‌شوند. تمرکز اصلی ورزش تی آر ایکس در بالا بردن تعادل، استقامت بدن، انعطاف پذیری، چربی سوزی، و ثبات بدن است. انجام دادن این ورزش کالری بسیار بیشتری نسبت به سایر ورزش‌ها می‌سوزاند. این مورد باعث می‌شود تا ورزشکار از نظر تعادل عضلانی در شرایط مطلوب‌تری قرار بگیرد. این امر در تیاریکس باعث به وجود آمدن شرایط فیزیکی ایده آلی خواهد شد که مد نظر ورزشکار است.

باشگاه ورزشی

کش ورزش تی ار ایکس وسیله‌ای است بسیار مقاوم و از جنس نایلون است. این کش از سقف آویزان می‌شود و می‌تواند تا ۶۰۰ کیلوگرم ورزن را به راحتی تحمل کند. شما با کش تی آر ایکس می‌توانید به راحتی طیف کاملی از حرکات ورزشی را انجام دهید. این حرکات باعث می‌شود تا بدن انرژی بسیار بالایی را مصرف کند. یکی از ویژگی‌های تیاریکس تقویت عضلات کور بدن است که با ورزش trx به راحتی تقویت می‌شوند.

ورزش trx چگونه باعث لاغری بدن می‌شود؟

ورزش تی آر ایکس چگونه باعث لاغری می‌شود؟

یکی از سوالات مهمی که بسیاری به دنبال آن هستند، که رابطه بین ورزش trx و لاغری چیست؟ اکثر کسانی که این ورزش را انجام می‌دهند پس از گذشت ۲ تا ۳ ماه از تاثیراتی که این ورزش روی تناسب اندامشان گذاشته، شگفت‌زده می‌شوند. تمرکز اصلی ورزش تی آر ایکس روی اندام‌های میانی بدن است. وقتی ماهیچه‌های میانی بدن شروع به فعالیت کردند، سایر ماهیچه‌ها را هم با خود همراه می‌کنند. وقتی فشار کافی روی ماهیچه‌ها وارد شد، عضلات بدن شروع به سوختن چربی می‌کنند و در نتیجه در ناحیه کمر، شکم، داخل ران، بازو و دیگر اندام‌ها، چربی سوزی رخ می‌دهد. بنابراین پس از مدتی شاهد سفت شدن اندام میانی و بازوها و ران می‌شوید. بهترین روش برای نتیجه گیری و رسیدن به تناسب اندام، ادغام ورزش تی آر ایکس با ورزشی مانند یوگا یا پیلاتس است. با این روش به راحتی به تناسب اندام مورد نظر خود می‌رسید.

آیا تی ار ایکس بدن را سفت می کند؟

با توجه به اینکه تمرکز اصلی ورزش trx روی چربی سوزی در نواحی خاصی از بدن است، پس از گذشت مدت زمان مشخصی، بدن شروع به چربی سوزی می‌کند و این نواحی خاص سفت می‌شوند. در واقع عضله‌ها و ماهیچه‌ها در بخش میانی بدن، سفت می‌شوند.

فواید تی آر ایکس برای بانوان

فواید تی آر ایکس برای بانوان

وقتی تیاریکس را با سایر ورزش‌ها و تمرینات لاغری مقایسه می‌کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که ورزش trx و لاغری فواید بسیاری برای خانم‌ها دارد. هدف تیاریکس، به طور کلی لاغری و تناسب اندام است. این ورزش تمام بدن را درگیر می‌کند و باعث چربی سوزی و سوزاندن کالری می‌شود. و بدین ترتیب به شما کمک می‌کند تا علاوه بر اینکه راحت‌تر به بدن ایده‌آل خود برسید، بدنی قوی‌تر و سالم‌تر هم داشته باشید. فراموش نکنید که ورزش trx مقاومت بدن شما را بسیار بالا برده و به شما قدرت کنترل این مقاومت را خواهد داد. تمرینات ورزش تی آر ایکس به شما اجازه می‌دهد تا قدرت بدنی خود را به چالش بکشید و  مرکز قدرت بدن خود را نسبت نوع چالش تغییر دهید.

ورزش تی ار ایکس، ورزشی کاملا اقتصادی است. شما نیازی به تهیه تجهیزات گران بدنسازی نخواهید داشت. قیمت سازه این ورزش گران نیست و اگر امکان نصب آن را در خانه ندارید، می‌توانید تنها با تهیه کش آن و نصب آن به سقف یا در اتاق شروع به انجام این ورزش بکنید. برای انجام تیاریکس شما حتی نیازی به تهیه دستکش یا کفش مناسب با این ورزش ندارید. شما می‌توانید هر نوع کفش و لباس ورزشی برای انجام تمرینات ورزش تی آر ایکس بپوشید. 

 trx ورزش برای تمام سطوح آمادگی جسمانی مناسب است و می‌تواند مزایای زیادی برای بانوان داشته باشد. برخی از فواید تی آر ایکس برای بانوان عبارتند از:

  • تقویت عضلات: تی آر ایکس به طور موثری عضلات تمام بدن را تقویت می‌کند، از جمله عضلات مرکزی، عضلات پا، عضلات بازو و عضلات سینه. این امر می‌تواند به بهبود سلامت و تناسب اندام بانوان کمک کند.
  • کاهش وزن: تی آر ایکس یک ورزش هوازی و قدرتی است که می‌تواند به کاهش وزن و چربی سوزی کمک کند. این امر می‌تواند به بهبود سلامت قلب و عروق و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن کمک کند.
  • افزایش استقامت: تی آر ایکس می‌تواند استقامت بدن را افزایش دهد. این امر می‌تواند به بانوان کمک کند تا کارهای روزانه خود را با سهولت بیشتری انجام دهند.
  • بهبود تعادل و هماهنگی: تی آر ایکس به بهبود تعادل و هماهنگی بدن کمک می‌کند. این امر می‌تواند به کاهش خطر زمین خوردن و آسیب دیدگی کمک کند.
  • بهبود سلامت روان: تی آر ایکس می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب و بهبود سلامت روان کمک کند.

علاوه بر این، trx یک ورزش کم هزینه و قابل دسترس است که می‌توان آن را در خانه یا باشگاه ورزشی انجام داد. البته، مانند هر ورزش دیگری، trx ورزش نیز باید با رعایت اصول ایمنی انجام شود. بهتر است قبل از شروع، با یک مربی حرفه‌ای مشورت کنید تا از انجام حرکات اشتباه و آسیب دیدگی جلوگیری کنید.

ورزش تیاریکس برای چی خوبه؟

تیاریکس برای چی خوبه

ورزش تی آر ایکس یک نوع ورزش هوازی و استقامتی است که حرفه‌ای‌ها به راحتی می‌توانند آن را انجام دهند. trx ورزش قدرتی محسوب می‌شود و توان شما را بسیار زیاد می‌کند. هدف اصلی ورزش trx تقویت، استقامت، قدرت بدنی، تعادل و انعطاف پذیری بدن است. تکنیک‌های انجام این ورزش طوری طراحی شده تا روی مرکز ورزن بدن تمرکز کند و عضلات اصلی و جانبی بدن را همزمان درگیر کند. ورزش تی ار ایکس می‌تواند بین هر شخصی می‌تواند این ورزش را انجام دهد. البته اگر برای اولین بار قصد انجام ورزش trx را دارید، حتما زیر نظر مربی این کار را انجام دهید. ورزش تیاریکس یکی از انواع ورزش‌های ایروبیک است و  ضربان قلب شما پس از چند دقیقه انجام آن به شدت بالا می‌رود.

یکی از اصلی ترین فواید تی آر ایکس این است که برای چربی سوزی عالی است. شما می‌توانید در یک جلسه یک ساعته تا ۱۶۰۰ کالری بسوزانید. علاوه بر این، ورزش TRX برای افراد مسن هم مفید است. تجهیزات این ورزش کم حجم است و سبک است و می‌توانید در اتاق خود هم آن را انجام دهید.

ورزش تی ار ایکس برای چه کسانی مناسب است؟

ورزش تیاریکس برای کسانی که به دنبال لاغری در کنار چربی سوزی هستند، بسیار مناسب است. این ورزش در خانه و برای افراد مبتدی توصیه نمی‌شود و بهتر است تحت نظر مربی انجام شود. متخصصان ورزشی بر این باورند trx ورزش برای خانم‌ها بسیار عالی است و تاثیرات بسیار مثبتی روی لاغری بدن بانوان دارد.

مضرات ورزش تی آر ایکس

مضرات ورزش تی آر ایکس

وقتی می‌خواهید یک ورزش را شروع کنید، باید علاوه بر دانستن فواید آن، با مضرات آن هم آشنا باشید. مضررات ورزش تی آر ایکس به این معنی نیستند که شما حتما با آن‌ها مواجه خواهید شد. بلکه به این معنی هستند که در صورت زیاده‌روی یا درست انجام ندادن تمرینات ورزش تی آر ایکس، ممکن است با این مشکلات مواجه شوید. کسانی قدرت بدنی ضعیفی دارند یا سابقه آسیب‌های مفصلی دارند، در هنگام انجام ورزش تیاریکس حساسیت بیشتری دارند. این احتمال وجود دارد که کش‌های تی آر ایکس به بدن شما آسیب وارد کند. کسانی که سابقه ورزش کردن ندارند بهتر است این ورزش را انجام ندهند و با ورزش‌های سبک شروع کنند و پس از رسیدن به قدرت بدنی مناسب سراغ این ورزش بروند.

تی آر ایکس یا بدنسازی؟

برای تقویت کور یا هسته بدن، trx ورزش نسبت به اکثر تجهیزات ورزشی موجود در بازار بهتر عمل می‌کند. تی ار ایکس به شما این امکان را می‌دهد که از وزن بدنتان به عنوان مقاومت استفاده کنید و برای تقویت عضلات شکم و قسمت پایین کمر کار می‌کند. بنابراین در پاسخ سوال تی آر ایکس یا بدنسازی، برنده واضح برای تقویت هسته تی ار ایکس است.

کالج آمریکایی پزشکی ورزشی تحقیقات گسترده‌ای را روی این موضوع انجام داده است. محققان این کالج ابتدا کار خود را با اندازه‌گیری مقاومت بدنی ۵۴ نفر بزرگسال شروع کردند. برای انجام این‌کار، آن‌ها از داوطلبان درخواست کردند تا تمرین پرس سینه را با بیشترین وزنه‌ای که می‌توانند تحمل کنند، برای ۵ بار انجام دهند و بعد از آن ۵ بار هم تمرین اسکات را انجام دهند.

در مرحله بعد آن‌ها به طور تصادفی و به مدت ۷ هفته، نیمی از داوطلبان را به انجام تمرینات ورزش تی آر ایکس و نیمی دیگر را به انجام تمرینات مقاومتی بدنسازی اختصاص دادند. آن‌ها نتایج بدست آمده را به دو گروه تقسیم کردند. گروه اول افراد جوان ۱۹ تا ۲۵ ساله و گروه دوم افراد من ۴۴ تا ۶۵ ساله و سپس مقاومت بدنی آن‌ها را به روش قبلی اندازه‌گیری کردند. به طور کلی، گروهی که ورزش TRX را انجام داد از مقاومت بدنی بیشتری به گروهی تمرینات بدنسازی را انجام دادند بیشتر بود.

ورزش تیاریکس بهتر است یا ایروبیک؟

هماهنطور که گفتیم، تی آر ایکس ورزشی از جنس ایروبیک به حساب می‌آید. اگرچه تمرینات ورزش تی آر ایکس قدرتی هستند اما به خوبی قلب شما را به کار می‌گیرند. اگر چندین وقت است که ورزش نکرده‌اید، می‌توانید از تمرینات ابتدایی ورزش TRX برای ساختن عضله و ماهیچه‌ها استفاده کنید و همزمان یک تمرین هوازی خوب مانند پیاده روی را برای رسیدن به تناسب اندامی عالی انجام دهید.

این روزها باشگاه ورزشی بسیاری هستند که طناب‌های معلق تیاریکس را دارند و بسیاری از آن‌ها حتی کلاس‌های اختصاصی این ورزش را برگزار می‌کنند. اما اگر دوست ندارید که عضو یک باشگاه ورزشی شوید، می‌توانید به راحتی طناب تی آر ایکس را خریداری کنید و آن‌ها را در هر نقطه از خانه‌ یا حیاط خانه نصب و تنظیم کنید. جذابیت این ورزش در سادگی آن است. طناب‌های این ورزش قابل حمل هستند و می‌توانند به هر جایی متصل شوند. وسایل این ورزش فضای زیادی اشغال نمی‌کنند و به راحتی در کیف شما جا می‌گیرند. اگر از جمله کسانی هستید که به ورزش و بدنسازی علاقه دارید، می‌توانید حتی در سفر هم از فواید تی آر ایکس استفاده کنید.

قیمت تی آر ایکس

اگه به دنبال خرید تجهیزات گران قیمت تی آر ایکس هستید، بهتر است کمی تامل کنید. خرید این تجهیزات می‌تواند برای شما گران تمام شود. ما پیشنهاد دیگری برای شما داریم. شما می‌توانید از تخفیف کلاس های تی آر ایکس استفاده کنید و هزینه خود را به طرز قابل توجهی کاهش دهید. تخفیفان همیشه برای شما پیشنهادهای متنوعی از باشگاه‌های ورزشی تهران که انواع کلاس‌های ورزشی از جمله کلاس ورزش تی آر ایکس را برگزار می‌کنند، دارد. 

 

سوالات متداول:

تی ار ایکس چگونه باعث لاغری می‌شود؟

تمرکز ورزش تی ار ایکس بر اندام‌های میانی بدن است و باعث می‌شود که ماهیچه‌ها شرووع به فعالیت کنند و درنتیجه عضلات شروع به سوزاندن چربی می‌کنند. بدین صورت باعث لاغری شما می‌شوند.

مزایای ورزش تی ار ایکس (TRX) چیست؟

تی ار ایکس یک ورزش بسیار عالی برای چربی سوزی است، همچنین برای افراد مسن نیز بسیار مناسب و مفید است. از طرفی تجهیزات این ورزش بسیار کم حجم و سبک است که این موضوع باعث حمل راحت آن‌ها می‌شود.

۳.۹/۵ - (۴۸ امتیاز)
11 نظر برای "تی آر ایکس چیست و چگونه باعث لاغری می‌شود؟" ارسال شده
  1. قیمت تی آر ایکس گفت:

    تی آر ایکس ورزش خیلی جالبی هست و تمرینات متفاوتی داره

  2. مریم گفت:

    سلام روز بخیر.
    قد من ۱۷۰ و ۵۳ کیلو وزنم هست خیلی لاغرم و میخوام قسمت باسن و ران و بازو و سینه پری داشته باشم پیشنهاد دوستانم trx هست آیا با trxوزن اضافه میکنم؟؟

    1. مهدی ملک زاده گفت:

      سلام.
      می‌تونید از کلینیک‌ها و مراکز همکار تخفیفان مشورت بگیرید.

    2. عيني گفت:

      درودوسلام خدمت شما
      دركنار تي اريكس ميتونيد چندين حركات بدنسازي كه مختص نقاطي كه فرمودين به هدفتون برسيد البته ناگفته نماند كه مهمترين از همه اينها بايد يك تغذيه خوب ودريافت حدونصابي از پروتئين كربوهيدرات وچربي باتوجه به ضريب فعاليتتون واناتومي تون لحاظ كنيد واتساپ ۰۹۱۹۹۵۰۸۵۹۰ كارشناس حرفه اي تغذيه ورزشي .فيزيولوزي

  3. شیروانی گفت:

    سلام من از ناحیه مچ پا آسیب دیدم ودامنه حرکت کم شده این ورزش برامنم خوبه میتونم انجام بدم. باتشکر

    1. امین خدمتلو گفت:

      سلام، می تونید با مراکز ارائه دهنده دوره های TRX در تخفیفان تماس بگیرید و از اون ها مشاوره دریافت کنید.

  4. Ava گفت:

    سلام وقت به خیر
    میخواستم بپرسم چند سال باید این ورزش انجام داد تا بتونیم مدرک مربی گری بگیریم ؟؟

  5. F گفت:

    سلام من دخترم ۱۴ سالمه و تا الان باشگاهی نرفتم و ورزشی نداشتم بنظرتون مناسبه برام ورزش trx یا نه؟ اگر نیست چه ورزشی رو پیشنهاد میکنید ؟؟؟؟

  6. مریم گفت:

    سلام میشه ی نفر ک بلده این ورزش ب منم یاد بده ک تو خونه ورزش کنم من وزنم ۹۲ و قدم ۱۶۵ نمیدونم واقعا میتونم لاغر شم یا ن ازین وضعیت خسته و ناامیدم آیدی تلگرام @ghasemi791

  7. کدرلایف گفت:

    ممنون از این مقاله کاربردی

  8. وحید گفت:

    سلام لطفا یک باشگاه که رشته تی ارایکس داره نزدیک به محله بلوار مرزداران معرفی کنید ترجیحا از تجهیزات و استاد خوب برخوردار باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *