لیزر در دوران بارداری ممنوع!

لیزر در دوران بارداری

دوران بارداری باعث می‌شود خانم‌ها دچار تغییرات بسیاری شوند و انواع ناهنجاری‌ها را در بدن خود احساس کنند، یکی از همین تغییرات و ناهنجاری‌های آزاردهنده افزایش رشد موهای زائد بدن است. در برخی دیگر از موارد شکم خانم‌ها به قدری بزرگ می‌شود که آنها دیگر نمی‌توانند موی بدن خود را اصلاح کنند. مراجعه به مراکز لیزر تهران برای خانم های باردار شاید اولین چیزی باشد که به ذهن این افراد برسد ولی آیا انجام لیزر در دوران بارداری ضرری برای نوزاد ندارد؟

چرا لیزر در دوران بارداری ممنوع است؟

از آنجایی که هنوز تحقیقات کافی و مشخصی در این حوزه انجام نشده است، بیشتر متخصصان و پزشکان توصیه می‌کنند، خانم‌ها از لیزر در دوران بارداری اجتناب کنند تا به نوزاد خود آسیبی وارد نکرده باشند. لیزر موهای زائد یکی از روش‌های بسیار بی‌خطر است ولی در دوران بارداری شاید بر روی سلامت نوزاد تاثیر بگذارد.

با توجه به اینکه هیچ متخصص هنوز مطالعه طولانی مدت و کاملی بر روی این موضوع انجام نداده است، پس پیشگیری کردن از آسیب رسیدن به جنین و نوزاد بهتر است. متاسفانه هنوز هیچ دلیل مشخصی برای ممنوعیت لیزر در دوران بارداری به ثبت نرسیده است ولی برای حفظ سلامت جنین بهتر است در دوران بارداری لیزر انجام نشود.

پس بهترین کار برای از بین بردن موهای زائد، لیزر کردن بعد از زایمان است. شاید با خود فکر کنید بهتر است قبل از زایمان بدن خود را اصلاح کنید، از آنجایی که نمی‌توانید لیزر کنید، پس از تیغ یا ژیلت استفاده کنید.

لیزر در دوران بارداری چه خطراتی برای خانم های باردار دارد؟

همان‌طور که در بخش قبلی نیز گفتیم، هنوز مشخص نیست که انجام لیزر در دوران بارداری خطراتی برای خانم باردار یا جنین او داشته باشد، اما به طور حتم با انجام لیزر در این دوران مادر دچار عوارض احتمالی می‌شود. برخی از عوارض آن را در زیر نام می‌بریم:

  • سوختگی پوست
  • تغییرات هورمونی
  • افزایش نمایش سوختگی‌های پوست
  • مشاهده لکه‌های تیره یا بی‌رنگ بر روی بدن
  • حساس شدن پوست
  • درد داشتن
  • قرمزی در ناحیه لیزر شده
  • تحریک شدن پوست
  • تغییر درصد تولید ملانین

هنوز هیچ شواهدی در مورد تصمیم قطعی آسیب رساندن لیزر به جنین وجود ندارد و همچنین نمی‌توان به طور قطع اعلام کرد که لیزر دوران بارداری برای جنین هیچ خطری به همراه ندارد. به طور کلی انجام لیزر در این دوران می‌تواند ریسک بزرگی برای مادرها باشد، پس بهتر است تا اتمام دوران بارداری از لیزر کردن اجتناب کنید و منتظر زمان زایمان خود باشید.

چه زمانی برای انجام لیزر مناسب است؟

پیش از این نیز گفتیم بهترین زمان برای لیزر در دورانی که بارداری هستید، بعد از زایمان خواهد بود یا به زبان ساده  اگر در غرب تهران  زندگی می‌کنید، بعد از بارداری بهترین زمان برای انجام لیزر موهای زائد  در مراکز لیزر غرب تهران است. در صورتی که قصد دارید بعد از دوران بارداری خود دوباره روند لیزر را پیش بگیرید، به سطح هورمون‌های خود دقت داشته باشید.

در واقع بهترین زمان برای لیزر بعد از دوران بارداری زمانی است که هورمون‌ها به حالت اولیه و طبیعی خود برمی‌گردد. در نظر داشته باشید به طور معمول تا ۳ ماه عادی و طبیعی شدن هورمون‌ها طول می‌کشد. بعد از این وضعیت هورمون‌ها پس از دوران بارداری متعادل شد، شما می‌توانید لیزر خود را ادامه دهید.

لیزر موهای زائد بعد از اینکه هورمون‌ها به سطح عادی خود برسند، یکی از کارهایی است که با کمک پزشک متخصص بهتر انجام می‌شود. قبل از اینکه به سراغ مرکز لیزر خود بروید با مراجعه به یک پزشک از سطح هورمون‌های بدن خود مطمئن شوید و سپس برای رفع موهای زائد اقدام کنید. لیزر با دستگاه های مختلفی مانند کندلا جنتل مکس پرو انجام می‌شود که شما باید با توجه به نوع پوست و رنگ پوست خود، باید مناسب‌ترین دستگاه را انتخاب کنید.

تاثیر لیزر در دوران شیردهی

گذشته از مسئله نگران‌کننده لیزر در دوران بارداری، بسیاری از مادرها نمی‌دانند آیا لیزر بر روی روند شیردهی آنها نیز تاثیر می‌گذارد؟ به عبارت دیگر سوال بسیاری از مادران این است که آیا لیزر کردن در دوران شیردهی ضرر دارد؟

 بیشتر متخصصان معتقد هستند لیزر کردن در دوران شیردهی هیچ خطری به همراه ندارد. این در حالی است که برخی دیگران پزشکان بر این باور هستند که بهتر است لیزر در برخی از بخش‌های مهم بدن طی دوران شیردهی لیزر انجام نشود.

برای مثال بهتر است بخش قفسه سینه و پستان‌ها را لیزر نکنید. در ضمن قبل از اینکه طی دوران شیردهی خود شروع به لیزر کنید، باید با پزشک اصلی خودتان مشورت کنید و بهترین تصمیم را بگیرید. می‌توان گفت هنوز هیچ مدرکی دال بر تاثیر لیزر موهای زائد در شیردهی وجود ندارد.

چطور موهای زائد را در دوران بارداری از بین ببریم؟

عوارض لیزر در دوران بارداری

با توجه به اینکه لیزر موهای زائد در دوران بارداری هنوز به هیچ یک از خانم‌های باردار توصیه نشده است، بیشتر خانم‌ها در این فکر هستند که برای از بین بردن موهای زائد خود در دوران بارداری چه کاری انجام دهند؟ بهتر است از کم خطرترین روش ممکن استفاده کنید.

در دوران بارداری ساده‌ترین راه برای حذف موهای زائد، تیغ است زیرا سایر روش‌ها همانند اپیلاسیون یا کرم‌های موبر ممکن است باعث ایجاد حساسیت در پوست شما شود. در ضمن روش‌های ذکر شده در واقع روش‌هایی غیر معمول برای اصلاح موهای زائد زنان باردار خواهد بود.

البته بهترین کار قبل از اصلاح موهای بدن یا حتی صورت خود بهتر است با دکتر و متخصص مراکز پزشکی تهران مشورت کنید تا او در این مسیر شما را راهنمایی کند و در نهایت بهترین تصمیم را برای از بین بردن موهای زائد خود بگیرید و آن را عملی کنید.

جمع‌بندی

با اینکه هنوز هیچ مدرکی از مضر بودن لیزر در دوران بارداری وجود ندارد، ولی بهتر است افراد از لیزر کردن موهای زائد در دورانی که باردار هستند، اجتناب کنند. زیرا این امکان وجود دارد که جنین آنها آسیب ببیند، البته که شاید هیچ مشکلی برای فرزند آنها به وجود نیاید.

در هر حال حاضر لیزر روشی ساده‌ و کاربردی برای از این بردن موهای زائد بدن است ولی نباید در دوران بارداری نیز از همین روش استفاده کنید زیرا ممکن است عواقب بد و جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

مطالب مرتبط:

دلایل برگشت مو بعد از لیزر را اینجا بخوانید

عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

بهترین دستگاه لیزر موهای زائد کدام است؟

 

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *