پدیکور چیست و چگونه آن را در خانه انجام دهیم؟

پدیکور پا

پدیکور قدمتی طولانی دارد و از قرن‌ها پیش در فرهنگ‌های مختلف انجام می‌شده است. در مصر باستان، زنان از روغن‌های گیاهی و سنگ‌های مخصوص برای مراقبت از پاهای خود استفاده می‌کردند. در روم باستان نیز، پدیکور به عنوان بخشی از مراقبت های زیبایی روزانه انجام می‌شد.

یک انسان به طور معمول روزانه بین ۸ تا ۱۰ هزار قدم برمی‌دارد. این مقدار در طی سال‌های زندگی یک فرد می‌تواند به ۱۸۵ هزار کیلومتر برسد. بنابراین رسیدگی به پاهایمان بسیار مهم است. پاهای ما به عنوان قلب دوم ما، نیازمند مراقب و توجه هستند. پاها به دلیل این‌که زمان زیادی در کفش‌ها و شرایط نامناسب هستند، دچار ترک و خشکی پوست می‌شوند. این خشکی و ترک‌ها در اطراف ناخن‌ها پا ظاهر نامناسبی را به وجود می‌آورند. پدیکور پا یکی از راه‌‌های زیبا و جذاب نگه داشتن پاها در آرایشگاه های زنانه تهران است. اگر دوست دارید بدانید پدیکور چیست و چه مراحلی دارد ادامه مطلب را بخوانید.

پدیکور چیست؟

پدیکور چیست

پدیکور نوعی درمان آرایشی پا، ناخن‌های پا و مشابه مانیکور است. پدیکور پا برای اهداف زیبایی و درمانی انجام می‌شود. این کار در سراسر جهان و به‌ویژه در بین زنان محبوب هستند. پدیکور تنها شامل مراقبت از ناخن پا نیست، بلکه سلول‌های مردهٔ پوست با استفاده از یک سنگ خشن از پایین پا ساییده می‌شوند.

مراحل پدیکور معمولاً به شرح زیر است:

۱. پاشویی: پاها با آب گرم و صابون شسته می‌شوند.

۲. کوتاه کردن ناخن‌ها: ناخن‌ها با ناخن‌گیر یا قیچی ناخن کوتاه می‌شوند.

۳. کوتیکولاری: کوتیکول‌ها با استفاده از ابزار مخصوص یا سوهان ناخن کنار زده می‌شوند.

۴. لایه‌برداری: از یک سنگ پا یا اسکراب پا برای لایه‌برداری پوست پا استفاده می‌شود.

۵. ماساژ پا: پاها با روغن یا کرم مرطوب‌کننده ماساژ داده می‌شوند.

۶. لاک زدن ناخن‌ها: در صورت تمایل، ناخن‌ها با لاک رنگی یا طرح‌دار لاک زده می‌شوند.

 پدیکور ناخن روشی است که در آن گوشت اضافه دور ناخن پا برداشته می‌شود و پوست‌های اضافه کف پا گرفته می‌شود. به طور کلی این روش به تمیز شدن و هم اندازه شدن ناخن‌های پا کمک بسیاری می‌کند. با انجام پدیکور دیگر نگرانی بابت ترک زدن پاشنه پا نخواهید داشت و از داشتن پاهایی زیبای با ناخن‌هایی جذاب لذت خواهید برد.

فواید پدیکور ناخن

اما پدیکور پا چیست و چه فوایدی برای سلامت پاها دارد. واژه «پدیکور» مشتقی از کلمه لاتین «پدیس» است که معنی آن «مراقبت پا» است. این روش علاوه بر اهداف آرایشی، اهداف بهداشتی و سلامتی هم دارد. این روش برای سلامتی پا و ناخن‌های پا بسیار مهم است. در ادامه ۵ فایده اصلی انجام پدیکور پا را برایتان توضیح می‌دهیم.

بیشتر بخوانید: عوارض کاشت ناخن چیست؟

۱. تشخیص زودهنگام مشکلات

انجام مرتب پدیکور پا می‌تواند به شما در تشخیص مشکلاتی مانند پینه پا یا قارچ‌های عفونی کمک کند. این مشکلات اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شوند به راحتی درمان می‌شوند.

۲. کاهش احتمال عفونت

گرفتن ناخن‌ها و تمیز کردن آن‌ها، از رشد کردن ناخن‌ها به سمت داخل پا جلوگیری کرده و از ایجاد انواع عفونت قارچی جلوگیری می‌کند. داشتن ناخن‌های سالم به ایجاد نشدن بوی بد پا کمک می‌کند و علاوه بر این از پاهای شما در مواجهه با آسیب‌های احتمالی، محافظت می‌کند.

۳. حفظ کردن رطوبت پوست

یک پدیکور کامل شامل خیساندن پاهای شما در آب گرم و ماساژ پا با استفاده از روغن‌ها و لوسیون‌هاست. این کار به حفظ رطوبت پاهای شما کمک زیادی می‌کند و احتمال ابتلا به تاول، ترک‌های پوستی و سایر مشکلات را کمتر می‌کند. همچنین بسیار مهم است که کوتیکول ناخن را همیشه مرطوب نگه دارید تا از رشد ناخن‌ها با پشت یا انتهای شکاف جلوگیری کنید.

۴. افزایش گردش خون

لذت‌بخش‌ترین مرحله پدیکور پا، ماساژ است. ماساژ به تقویت گردش خون کمک می‌کند و تنش را در ماهیچه‌های پا از بین می‌برد. افزایش گردش خون درد را به طرز قابل توجهی کاهش داده و و به توزیع گرما در بدن کمک می‌کند.

۵. آرام کردن بدن

یک پدیکور پا خوب می‌تواند بسیار آرامش بخش باشد. این کار به شما در رفع استرس کمک می‌کند و از این روش می‌تواند به عنوان یک درمان کمک بگیرید. طبق مطالعات سرویس سلامت همگانی در بریتانیا یک پدیکور خوب می‌تواند تنش را از بدن دور می‌کند و باعث تندرستی می‌شود.

پدیکور با کوکتل

پدیکور کوکتل

یکی از روش‌هایی که می‌تواند انجام پدیکور پا را جذاب‌تر و هیجان‌انگیزتر کند، استفاده از کوکتل پدیکور است. اما کوکتل پدیکور چیست؟ کوکتل پدیکور توپ‌هایی دست ساز است که در رنگ‌ها و عطرهای مختلف ارائه می‌شوند، کوکل پدیکور حاوی انواع نرم‌کننده‌ها و مواد مغذی برای پوست پا است. تنها کافی است تا این کوکتل‌ها را در آب ولرم قرار دهید. کوکتل‌های پدیکور پا در آب به صورت جوشان حل می‌شوند و عطر و بویی فوق‌العاده دارند. این کوکتل‌ها که از نمک دریایی و مواد گیاهی درست شده‌اند فواید بسیاری دارند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حاوی انواع مواد معدنی مهم مانند پستاسیم، سدیم و کلسیم هستند که روی سلامتی پوست اثر قابل ملاحظه‌ای می‌گذارند.
  • به بهبود التهاب پوستی، سوزش و جوش کمک می‌کنند.
  • باعث به وجود آمدن تعادل در چربی پوست شده که این کار باعث کوچک شدن منافذ عمیق پوستی می‌شود.
  • نمک دریایی موجود در این کوکتل‌ها به عنوان یک لایه‌ بردار عمل کرده و سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد.
  • به روند آبرسانی به پوست کمک قابل توجهی می‌کند.
  • به درمان ترک‌های پوستی و کف پا کمک می‌کند.

پدیکور پا خانگی

آرامش دادن به پاها پس از دوندگی برای کارهای روزانه که شما را بسیار خسته کرده، می‌تواند راه حل خوبی از بین بردن خستگی باشد. برای انجام این کار حتما نیازی نیست که به سالن‌های زیبایی مراجعه کنید و می‌توانید در خانه در چند مرحله ساده به خواسته خود برسید. برای انجام پدیکور پا خانگی کافی است تا مراحل زیر را دنبال کنید:

  • قبل از انجام هر کاری لاک قبلی را از ناخن‌های خود پاک کنید و ناخن‌های خود را گرفته و مرتب کنید. با استفاده از سوهان، لبه‌های زیر ناخن‌هایتان را صاف و کنید.
  • یک تشت آب ولرم رو به داغی را پر کنید. دمای آب را می‌توانید به دلخواه خودتان کم و زیاد کنید. می‌توانید مقداری نمک فرنگی اصل را در تشت آب بریزید. این کار به بهبود جریان خون در پاهای شما کمک می‌کند. استفاده از رزماری، منتول یا اوکالیپتوس پیشنهاد می‌شود و خواص درمانی و پاک کنندگی دارند.
  • روی یک مبل یا صندلی بنشینید و اجازه دهید تا پاهایتان در این محلول خیس بخورد.
  • از یک اسکراب پا برای تمیزی و از بین بردن سلول‌های مرده پوست استفاده کنید و سپس پاهای خود را آبکشی کنید.
  • با استفاده از سنگ پا یا سوهان پا نواحی سفت شده کف پا و پاشنه پا را به خوبی شستشو دهید.
  • پاهای خود را آبکشی کنید. سپس با یک حوله پاهای خود را به خوی خشک کنید. پس از آن از یک کرم مرطوب کننده قوی استفاده کنید تا پوست پاهایتان حسابی نرم شود.
  • فوم‌ جدا کننده را بین انگشتان پا قرار دهید و دو لایه رنگ لاک مورد علاقه‌تان را روی ناخن‌هایتان بکشید. برای دوام بیشتر از یک لایه براق کننده هم استفاده کنید.

وسایل پدیکور برای انجام آن در خانه

اگر قصد انجام پدیکور پا پادر خانه را دارید، حتما به وسایل پدیکور نیاز خواهید داشت. این وسایل بسیار ساده و ابتدایی هستند و معمولا در هر خانه‌ای و بین وسایل آرایشی و بهداشتی پیدا می‌شود. برای انجام این کار شما به قیچی، ناخن‌گیر، سوهان یا سمباده، سنگ پا، پد لا انگشتی، لاک پاکن، پنبه، مرطوب کننده، روغن، آب گرم، صابون و تشت کوچک نیاز خواهید داشت.

راه‌های ماندگاری پدیکور

پدیکور

چه پدیکور پا را در خانه انجام داده باشید و چه در سالن زیبایی، می‌توانید با انجام روش‌هایی ماندگاری آن را طولانی‌تر کنید. در این بخش قصد داریم تا چند روش خوب برای بالا بردن ماندگاری این روش را به شما نشان دهیم.

۱. آبرسانی به ناخن‌ها

استفاده از روغن کوتیکول به آبرسانی ناخن و پوست‌های اطراف آن کمک بسیار می‌کند و ناخن‌های شما را سالم نگه می‌دارد. مرطوب نگه داشتن ناخن‌ها باعث می‌شود تا لاک بسیار آهسته‌تر پوسته پوسته شود.

۲. از لاک‌هایی استفاده نکنید که سریع خشک می‌شوند.

لاک‌هایی که با فرمول خشک شدن سریع ساخته می‌شوند، معمولا قبل از اینکه به طور کامل به ناخن‌ها بچسبند، خشک می‌شوند. زمان مناسب برای خشک شدن کامل لاک، بیست دقیقه است. پس بهتر از صبور باشید و برای گرفتن بهترین نتیجه لاک‌های معمولی استفاده کنید.

۳. از روکش لاک استفاده کنید.

روکش لاک مثل یک سد محافظتی عمل می‌کند. علاوه بر این، این روکش‌های به چسبندگی هر چه بیشتر لاک ناخن هم کمک می‌کنند. البته این روکش‌ها هم می‌توانند پوسته پوسته شوند. برای ماندگاری بیشتر یک روز درمیان از روکش لاک بی‌رنگ استفاده کنید.

قیمت پدیکور

هزینه پدیکور پا به عوامل مختلفی بستگی دارد. نوع خدمات ارائه شده، سابقه و تجربه آرایشگر، محله‌ای که سالن زیبایی در آن قرار گرفته و… بستگی دارد. قیمت پدیکور خشک با نوع خیس آن کاملا متفاوت است.

سخن آخر

پدیکور یک روش درمانی و آرایشی است که مزایای زیادی برای سلامت و زیبایی پاها دارد. این روش شامل مراحلی مانند پاکسازی، کوتاه کردن ناخن ها، کوتیکولار، لایه برداری و ماساژ است. پدیکور را می توان در سالن های زیبایی یا در خانه انجام داد. اگر قصد دارید پدیکور را در خانه انجام دهید، باید از ابزارهای تمیز و ضدعفونی شده استفاده کنید و نکات ایمنی را رعایت کنید. پدیکور را به عنوان بخشی از روتین مراقبت از خود قرار دهید تا از سلامت و زیبایی پاهای خود محافظت کنید.

فواید پدیکور ناخن چیست؟

پدیکور ناخن پا فواید بسیاری مانند حفظ رطوبت، کاهش احتمال عفونت و گردش خون دارد. برای آشنایی بیشتر با فواید پدیکور ناخن پا کلیک کنید.

چگونه ماندگاری پدیکور پا را افزایش دهیم؟

برای افزایش ماندگاری پدیکور باید به ناخن هایتان آبرسانی کنید، همچنین از لاک هایی استفاده نکنید که سریع خشک می‌شوند و از روکش لاک استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

انواع کاشت ناخن و بهترین روش‌های آن

مانیکور معجزه زیبایی ناخن

بیماری قارچ ناخن را بیشتر بشناسید

۴/۵ - (۸ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *