قارچ ناخن دست را بیشتر بشناسید

بیماری قارچ ناخن دست

قارچ ناخن دست را می‌شناسید؟یکی از مشکلات و بیماری‌های شایع برای ناخن بیماری قارچ ناخن دست است که عموما در اثر عدم رعایت بهداشت ایجاد می‌شود. بنابراین، شرط اولیه عدم ابتلا به قارچ انگشت دست، رعایت بهداشت فردی در ناخن‌ها به خصوص ناخن‌های دست است. به همین منظور، اگر به طور مثال برای کاشت یا ترمیم ناخن‌های دست یا پایتان به ناخن کار تهران یا هر شهر دیگری مراجعه می‌کنید حتما بهداشت این مراکز را مدنظر قرار دهید.

البته، علاوه بر بهداشت موارد دیگری نیز در بروز این بیماری نقش دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. با این حال، باید بگوییم که نقش بهداشت از سایر عوامل بسیار پررنگ‌تر در قارچ ناخن دست است. برای آشنایی بیشتر با این بیماری و دیدن عکس قارچ ناخن تا انتهای مطلب با ما همراه شوید. 

بیماری قارچ ناخن چیست؟

تجمع و رشد بیش از حد قارچ‌ها در اطراف، روی ناخن و یا زیر آن، می‌تواند منجر به بروز بیماری قارچ انگشت دست شود. قارچ‌ها در مکان‌های تاریک و مرطوب بیشتر رشد می‌کنند و به همین دلیل ناخن‌های پا بیشتر از ناخن‌های دست در معرض ابتلا به این بیماری قرار می‌‌گیرند.

قارچ ناخن دست چه علائمی دارد؟

علائم زیر نشان‌دهنده ابتلا به بیماری عفونت قارچ ناخن دست است:

  • تغییر رنگ در ناخن و سفید یا زرد شدن آن
  • تغییر شکل ناخن و ضخیم یا شکننده شدن آن
  • ایجاد بوی ناخوشایند از سطح ناخن
  • جدا شدن ناخن از انگشت

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به قارچ ناخن دست هستند؟

قارچ ناخن پا

افرادی که شرایط زیر را داشته باشند بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به قارچ ناخن دست قرار می‌گیرند. البته، عفونت قارچی می‌تواند از فرد دیگری نیز به شما منتقل شود و ممکن است شما بدون داشتن هیچ شرایط خاصی دچار قارچ ناخن دست شوید.

  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند
  • بیمارانی که گردش خون ضعیفی دارند
  • افرادی که به دیابت مبتلا هستند
  • خانوم‌هایی که به مراکز کاشت ناخن نامناسب که بهداشت را رعایت نمی‌کنند مراجعه می‌کنند و از ناخن مصنوعی و وسایل غیر بهداشتی برای ناخن استفاده می‌کنند
  • افرادی که در استخرهای عمومی با بهداشت نامناسب شنا می‌کنند ممکن است دچار قارچ انگشت دست شوند
  • افرادی که در کنار ناخن دست یا پایشان آسیب پوستی یا زخم دارند
  • خانوم‌ها و آقایانی که از کفش نامناسب استفاده نمی‌کنند و بهداشت شخصی را در نظر نمی گیرند

با این حال، باز هم مشاهده کردید که نقش سایرعوامل در بروز این بیماری بسیار کمرنگ‌تر است و نقش اصلی را بهداشت و رعایت اصول بهداشتی در مکان‌های عمومی ایفا می‌کنند. به همین منظور، سعی کنید بهداشت فردی را رعایت کنید و برای مثال اگر به ناخن کار غرب تهران یا هر منطقه دیگری مراجعه کردید، از نظافت وسایل مورد استفاده در آن مکان حتما مطلع شوید.

انواع قارچ ناخن

انواع قارچ ناخن

انواع قارچ ناخن را می‌توان به چهار دسته تقسیم کرد:

  • عفونت سطحی سفید: این عفونت بر خلاف عفونت کاندیدا که پایین‌تر به آن اشاره می‌کنیم، اغلب ناخن‌های پا را درگیر می‌کند. قسمت بالایی ناخن‌ها لکه‌های سفید ایجاد می شود و با پیشرفت بیماری لکه‌های سفید تمام قسمت‌های ناخن را می‌پوشانند.
  • عفونت کاندیدا: عفونت کاندیدا اغلب ناخن‌هایی که قبلا آسیب دیده‌اند را تهدید می‌کند. این عفونت اغلب در انگشتان دست رخ می‌دهد و یکی از دلایل قارچ انگشت دست می‌تواند قرار گرفتن طولانی مدت دست‌ها در آب باشد.
  • قارچ ساب انگووال دیستال: شایع‌ترین عفونت قارچ ناخن دست را می‌توان قارچ دیستال نامید. این عفونت سبب می‌شود تا روی ناخن خط‌های زرد و سفید دیده شود و و لبه ناخن دندانه دندانه شود.
  • قارچ ساب انگووال پروگزیمال: از میان تمام عفونت‌های بالا این نوع عفونت قارچی از همه نادرتر است. این عفونت به دلیل ضعف سیستم ایمنی ایجاد می شود و اگر عفونت در ناخن پخش شود، قسمت پایینی ناخن تغییر رنگ می‌دهد.

درمان قارچ ناخن دست چگونه است؟

قارچ ناخن دست اگر حاد نباشد، به صورت طبیعی و به مرور زمان بهبود پیدا می‌کند، اما در صورت ابتلا به نوع شدید این بیماری، باید به پزشک مراجعه کنید.

پزشک ممکن است برای شما داروی خوراکی، پمادهای موضعی یا لاک‌های موضعی برای درمان قارچ ناخن دست تجویز کند. داروها و پمادهای بدون نسخه نیز وجود دارند که تاثیر چندانی بر سلامت ناخن ندارند و استفاده از آن‌ها چندان توصیه نمی‌شود. بنابراین، بهتر است در صورت ابتلا به قارچ انگشت دست به پزشک متخصص مراجعه کنید.

البته، اگر عفونت قارچ ناخن دست شدید شده باشد و داروهای موضعی و خوراکی برای درمان قارچ ناخن دست کارساز نباشد، پزشک برداشتن ناخن را پیشنهاد می‌دهد. زیرا این امکان وجود دارد که عفونت ناخن وارد جریان خون شود و سلامت انسان را به خطر بیاندازد.

ایا قارچ ناخن دست خطرناک است؟

هر کسی ممکن است به عفونت قارچ ناخن دست مبتلا شود، اما این عفونت در مردان بیشتر از زنان و افراد مسن نسبت به جوانان شایع است. برخی از عوامل اضافی خطر ابتلا به عفونت قارچی ناخن را افزایش می‌دهند عبارتند از:
کاهش گردش خون
رشد کند ناخن
سابقه خانوادگی عفونت قارچی
تعریق زیاد
محیط کار مرطوب یا خیس
استفاده از ناخن مصنوعی
پوشیدن جوراب و کفشی که مانع از تهویه هوا می‌شود.
راه رفتن با پای برهنه در مکان‌های عمومی مرطوب مانند استخرها، سالن‌های ورزشی و اتاق‌های دوش
آسیب یا عفونت قبلی به پوست یا ناخن
دیابت، ایدز، مشکلات گردش خون، سیستم ایمنی ضعیف
کفش‌های تنگ 
ورزش‌هایی که باعث آسیب‌های جزئی مکرر به هیپونیشیوم می‌شوند، جایی که نوک انگشت به ناخن می‌چسبد.
افراد مسن بیشترین خطر ابتلا به عفونت قارچ ناخن دست را دارند زیرا گردش خون پایین‌تر و رشد کندتر ناخن‌ها بخشی از روند طبیعی پیری است.

چگونه از عفونت قارچی ناخن جلوگیری کنیم؟

از آنجایی که این عفونت قارچ ناخن دست آزاردهنده است، بهتر است از بروز آن جلوگیری کنید. به همین منظور، موارد زیر را حتما مدنظر قرار دهید.

  • برای جلوگیری از قارچ انگشت دست ناخن‌های دست و پا را کوتاه نگه دارید.
  • از پوشیدن جوراب‌های تنگ یا خیس خودداری کنید.
  • پاهایتان را خشک و تمیز نگه دارید.
  • به محض تمام شدن فعالیت ورزشی کفش‌تان را عوض کنید.
  • در هنگام رفتن به سالن‌های زیبایی و استخرها از بهداشت آن‌ها مطمئن شوید.

بیماری قارچ ناخن را دست کم نگیرید…

بیماری قارچ ناخن دست یک بیماری شایع در ناخن‌ها است که جدی نگرفتن آن می‌تواند آسیب‌های شدیدی را برای انگشتان ایجاد کند. به همین منظور، اگر دردی در ناخن دست یا پایتان احساس می‌کنید یا متوجه تغییر رنگ یا شکل ناخن‌هایتان شده‌اید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. البته، فراموش نکنید که رعایت اصول بهداشتی در عدم ابتلا به قارچ انگشت دست بسیار موثر است و بهداشت نقش پررنگی در حفظ سلامت ناخن‌های دست و پا دارد.

مطالب مرتبط:

عوارض کاشت ناخن چیست؟

لمینت راهکاری ساده و ظریف برای داشتن ناخنی زیبا

انواع مدل‌های کاشت ناخن

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *