آشنایی با بهترین انواع ماساژ و فواید آن برای سلامتی بدن

در این مطلب قصد داریم تا هر چیزی که درباره ماساژ باید بدانید را برایتان بازگو کنیم.

آیا دوست دارید زندگی شلوغ امروز خود را پر انرژی‌تر ادامه دهید؟ مایلید که با گذشت هر بار سالگرد تولدتان، با بدنی سالم‌تر و ذهنی آگاه‌تر به پیشواز تجربیات جدید بروید؟ ماساژ منظم و هفتگی، راه سیدن به آرزوهای شما را هموارتر می‌کند. زیرا این روش چیزی بیش از این است که به بدن خود استراحت بدهید و ذهن و فکرتان را آرام نگه دارید. استفاده از انواع ماساژ بدن شما را در وضعیتی مطلوب نگه می‌دارد تا با توان و انرژی بیشتری به سمت علایق و هدف هایتان قدم بردارید.

شما می‌توانید احساس کنید بعد از ماساژ ذهن‌تان چه آرامشی و بدنتان چه احساس راحتی را تجربه می‌کند. یک ماساژ خوب احساس خوبی را برای شما به ارمغان می‌آورد. همچنین انجام این روش به صورت منظم می‌تواند بسیار بیشتر و بهتر به شما کمک کند. کاری که درمانگر شما هربار انجام می دهد باعث می‌شود بدن شما آرامش خود را حفظ کند و این موضوع در زمان استرس نیز به شما کمک می‌کند. در این مطلب قصد داریم تا شما را فواید و مضرات انواع ماساژ آشنا کنیم.

 

خرید انواع ماساژ در تهران تا ۷۵% تخفیف

 

فواید ماساژ برای لذت بردن بهتر از زندگی

بهتر زندگی کردن حق همه است و ماساژ به شما کمک می‌کند تا بهتر زندگی کنید.

همیشه سعی کنید روی خودتان سرمایه گذاری کنید. سرمایه گذاری شکل‌های متفاوتی دارد. یکی از بهترین سرمایه گذاری‌هایی که رو خودتان می‌توانید انجام دهید، سرمایه گذاری روی سبک زندگی مطلوب است.  ماساژ یکی از راه‌های رسیدن به این امر است.

 

آهنگ  زندگی تان را زیباتر بنوازید

فشار روانی با فشار و خستگی که در شانه‌های خود احساس می‌کنید، ارتباط  زیادی دارد. فشار روانی حتی می‌تواند بر روی قلب و فشار خون شما تاثیر بگذارد. ماساژ، عضلات را راحت می کند، دردهای مزمن را رفع می‌کند و استرس را از بدن خارج می‌کند.

 

حالت بدنی بهتر، اعتماد به نفس بیشتر

حالت بدنی نافرم می‌تواند به یک عادت بد و همیشگی تبدیل شود. ماساژ به ماهیچه‌ها ومفاصل کمک می‌کند تا آسان‌تر به وضعیت ایده‌آل بدن دست پیدا کنید.

 

افزایش گردش خون، افزایش آرامش

تنش در عضلات، گردش خون را دچار مشکل می‌کند. اما ماساژ، سفت‌شدگی مزمن عضلات و به هم فشردگی آن‌ها را رفع کرده و گردش خون را سریع‌تر می‌کند.

 

فواید ماساژ برای درمان استرس

استرس این قابلیت را دارید که تاثیر منفی بسیاری روی بدن شما داشته باشد.

استرس این قابلیت را دارید که تاثیر منفی بسیاری روی بدن شما داشته باشد.

توجه کردن به سلامتی خود باید در راس اولویت های زندگی شما باشد. با افزودن ماساژ به امور روزانه‌تان، آرامش بیشتری تجربه خواهید کرد و به سادگی زندگی سالم‌تری را به خود هدیه می‌دهید. در واقع رها شدن از استرس، خود به تنهایی می‌تواند ذهن  آرام و بدن سالم را برای شما به ارمغان آورد. پس منتظر چه هستید وقتی انجام این کار شما را تا این حد به یک زندگی ایده‌آل نزدیک می‌کند، چرا نباید از فواید آن استفاده کنید؟ علاوه بر این انجام این کار به صورت مداوم می‌تواند دردها را کاهش دهد، میزان انرژی‌تان را افزایش دهد و عملکرد کلی جسمانی و روانی شما را بهبود ببخشد.

 

ماساژ شما را به آرامش ترغیب می‌کند

بدن ممکن است تراکم ناسالمی از هورمون‌های سرخورده را هنگام گیر کردن پشت ترافیک یا کار زیاد تولید کند. سطح کورتیسول هورمون های استرس که پس زده می‌شود، می‌تواند به بیخوابی، سردرد و حتی مشکلات دستگاه گوارش منجر شود.

 

رابطه ماساژ و استرس

استرس در همه جای جهان وجود دارد. البته استرس همیشه بد نیست! حالتی را تصور که دروازه‌بان یک تیم فوتبال هستید و هروقت در دروازه حضور دارید و با یک پرش به موقع جلوی ورود توپ را می گیرید؛ یا وقتی سرشار از انرژی از خانه راهی یک جلسه مهم می‌شوید، هنگامی که برای اجتناب از برخورد با یک اتومبیل دیگر به موقع ترمز می‌کنید. در تمام این شرایط استرس کار خود را به خوبی انجام می دهد.

البته استرس هیچ گاه پایانی نخواهد داشت و استفاده نکردن از راه‌های کاهش آن می‌تواند مشکل‌ساز باشد. واکنش‌های منفی به استرس می‌تواند به مشکلات زیادی مانند سردرد، معده درد، بالارفتن فشار خون، درد قفسه سینه، اختلال در خواب و… منجر شود. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که استرس می‌تواند منشا برخی از بیماری‌های وخیم هم باشد. مورادی زیر تغییرات ناشی از استرس هستند:

  1. تغییرات رفتاری ناشی از استرس: طغیان خشم، استفاده از الکل و مواد مخدر، پرخوری و کم خوری، کناره گیری اجتماعی و…
  2. تغییرات روحی ناشی از استرس: اضطراب، زودرنجی، عدم تمرکز حواس، بی قراری، اندوه و…
  3. تغییرات جسمانی ناشی از استرس: درد قفسه سینه، سردرد، گرفتگی عضلات، تغییر در تمایلات جنسی و…

 

براساس تحقیقات انجمن روانشاسان آمریکا، ماساژ برای بهبود تمام تغییرات ناخوشایند ذکر شده مفید و موثر است. همچنین پژوهش‌ها نشان داده است که انجام این کار، فشار خون را منظم می‌کند، به عضلات  آرامش می‌بخشد و ترشح هورمون های اندورفین ( مسئول تسکین درد) و سروتونین (ایجاد کننده احساس خوب) را افزایش می‌دهد.

 

به ماساژ درمانی روی آورید تا استرس را کاهش دهید

آرامش و ماساژ مداوم هفتگی در کنار هم معنا پیدا  می‌کنند. حتی یک جلسه از آن، کورتیسول را کاهش می‌دهد و مجموعه این اتفاقات رابطه مستقیم ماساژ درمانی و رهایی از استرس و پریشانی را به خوبی ثابت می‌کنند.

ماساژ، کورتیسول بدن را کاهش می‌دهد و این موضوع سبب می شود بدن وارد یک حالت بهبود و آسودگی شود و این تاثیر پس از انجام آن تا مدت طولانی برجای می‌ماند. در واقع این کار تعداد زیادی پاسخ‌ شیمیایی در مغز ایجاد می‌کند که می‌تواند منجر به آرامش و کاهش اضطراب شود. این روش علاوه بر یاری دادن برای رسیدن به آرامش می تواند درد را کاهش و سطح انرژی را افزایش دهد و به طور کلی عملکردهای روحی و جسمی شما را بهبود بخشد.

فواید آرامش بهبود یافته

  • نگرش ذهنی را بهبود می‌بخشد.
  • کمک می‌کند تا بتوانید هرگونه فشار را بیشتر تحمل کنید.
  • واکنش‌های مثبت شما را تقویت می‌کند.
  • حالات هوشیاری ذهنی را ارتقا می‌بخشد.
  • اندیشه خلاق و آرام را افزون می‌سازد.

 

ماساژ برای داشتن بدنی بهتر

با ماساژ بدنی بسیار سالم‌تر و قوی‌تر داشته باشید.

با ماساژ بدنی بسیار سالم‌تر و قوی‌تر داشته باشید.

ماساژ حالت جسمانی شما را بهتر می‌کند. این روزها برای افراد در شغل‌های مختلف به خصوص کسانی که پشت میز کار می‌کنند، به صورت مکرر احساس درد و ناراحتی در کمر و گردن به وجود می‌آید. جانیس نوواک نویسنده کتاب راست و درست بنشین می‌گوید:

هنگامی که قوز می‌کنید و بدن شما در حالت صاف قرار نمی‌گیرد، نه تنها به بعضی عضلات فشار وارد می‌شود بلکه در ساعات طولانی روز نیز آن ها را ضعیف‌تر کرده و به اعضا داخلی بدن فشار وارد می‌کند. همچنین بر روی دستگاه گوارش فشار وارد شده، جریان خون و تنفس نیز از حالت طبیعی خارج می‌شود.

نکته خوب این جاست که حالت قرار گیری بدن می‌تواند اصلاح شود، زیرا شما می‌توانید اعضا بدن را تقویت کنید و این یکی از فواید ماساژ است. این روش می‌تواند کوفتگی و التهاب را نیز درمان کند. در نتیجه از دردهایی که در طول زمان به وجود آمده می‌کاهد.

 

فواید طرز قرار گیری صحیح بدن

  • عضلات نرم و آرام می‌شوند.
  • مفاصل از آزادی بیشتری برخوردار خواهند شد.
  • فشار نامنظم از مفاصل برداشته می‌شود.

 

ماساژ تنفس را آسان تر می‌کند

یکی از نشانه‌های اضطراب و استرس، تنفس نامنظم است. زمانی که به جای تنفس درست و طبیعی با فواصل کوتاه و کم عمق نفس می‌کشید، رسیدن به یک حالت تنفسی خوب تقریبا غیرممکن می‌شود. این مسئله تا حدی مربوط به عضلات قفسه سینه، شکم و همچنین انقباض و تنگی مجرای تنفسی است. ماساژ نقش مهمی را در چگونگی تنفس ایفا می‌کند و آن را بهبود می‌بخشد. همچنین مشکلات تنفسی دیگر را مانند مشکلات سینوس‌ها، آسم و برونشیت را درمان می‌کند.

بسیاری از عضلات در جلو، عقب و بالای بدن برای تنفس به کار گرفته می‌شوند. آن ویلیامز پس از انجام تحقیقات خود می‌گوید: وقتی هر یک از این ماهیچه‌ها به صورت مزمن تنگ و کوتاه شوند، مانعی را در تنفس طبیعی ایجاد کرده و الگوی تنفسی را مختل می‌کنند. تکنیک‌های ماساژ می‌توانند این عضلات را آرام‌تر کند و عملکرد تنفس را بهبود ببخشد. انجام این کار تنها تنفس را اصلاح نمی‌کند، بلکه وضعیت بدن را هم اصلاح می‌کند.

این امر راهی را که به ناحیه سینه، محل قرار گیری دنده‌ها و ریه‌ها ختم می‌شود، باز می‌کند. علاوه بر این دستگاه عصبی به ماساژ پاسخ می‌دهد و تنفس را آهسته‌تر می‌کند و این یک راه سودمند در بهبود تنفس است. وقتی این سبک درمانی بر پشت و همراه با لرزش و تکان دادن انجام می‌شود، می‌تواند ترشحات درون ریه‌ها را کنترل کند و مسیر تنفس را از گرفتگی رفع و کارکرد شش ها را بهبود بخشد.

 

فواید بهبود تنفس

 

انواع ماساژ

دانستن انواع ماساژ و فواید آن‌ها، کمک می‌کند تا سریع‌تر به آنچه که نیاز دارید، برسید.

دانستن انواع ماساژ و فواید آن‌ها، کمک می‌کند تا سریع‌تر به آنچه که نیاز دارید، برسید.

نیازهای درمانی در هر فرد متفاوت است و درمانگران از تکنیک‌های ماساژ براساس نیاز شما به کار می‌برند.

 

ماساژ موضعی

این گونه درمان زمانی انجام می‌شود که یک ناحیه در بافت عضلانی سفت شده دچار درد می‌شود و این درد درحال انتقال یافتن به نواحی دیگر است. این روش درمانی طوری طراح شده است که می‌تواند منشا درد را پیدا کند. در نتیجه ماساژ موضعی برای مواقعی که عضلات به هم فشرده شده‌اند مناسب است و می‌تواند درد را تسکین دهد. شما تنها پس از یک جلسه درمان کاهش درد را به خوبی حس می‌کنید. همچنین با انجام این کار در دراز مدت دردهای مزمن و آسیب دیدگی‌ها به راحتی درمان می‌شوند.

 

ماساژ سوئدی

ماساژ سوئدی بسیار پرطرفدار است و بدن را شاداب و سرزنده می‌کند.

ماساژ سوئدی بسیار پرطرفدار است و بدن را شاداب و سرزنده می‌کند.

ماساژ سوئدی یکی از معروف‌ترین انواع ماساژ است که بر روی کل بدن کار می‌کند. در ماساژ سوئدی اتفاقی بیشتر از آرامش بخشیدن به عضلات رخ می‌دهد. این روش بر افزایش سطح اکسیژن خون بسیار اثر گذار است. همچنین سموم بدن را کاهش می‌دهد، گردش خون را بهبود می‌بخشد و انعطاف‌پذیری را افزایش می‌دهد.

در نتیجه یک مطالعه که توسط کانون ملی درمان‌های مکمل پزشکی در امریکا انجام شد و در مجله نیوورک تایمز هم به چاپ رسید، مشخص شد داوطلبانی که ۴۵ دقیقه ماساژ سوئدی را تجربه کرده‌اند کاهش چشمگیری در سطح هورمون کورتیسول داشتند. همچنین گلبول‌های سفید خون در این افراد نیز افزایش یافته بود.

 

تکنیک‌های ماساژ سوئدی

تکنیک‌هایی از ماساژ سوئدی عبارت است از فشار چرخشی در انگشتان و کف دست، مالش محکم، ضربه زنی، خم کردن و کشیدن عضلات. در این روش تمرکز بر لایه‌های زیرین و عمیق‌تر بافت ماهیچه ها، تاندون‌ها و لایه‌های محافظ اطراف عضلات، استخوان‌ها و مفاصل است در نتیجه سطوح هورمون استرس را کاهش می‌دهد و آرامش را از طریق رهاسازی اکسی توسین و سروتونین فراهم می‌کند.

 

ماساژ ورزشی

ماساژ ورزشی تبدیل به جزئی جدایی ناپذیر از تیم‌های ورزشی‌ حرفه‌ای شده است.

ماساژ ورزشی تبدیل به جزئی جدایی ناپذیر از تیم‌های ورزشی‌ حرفه‌ای شده است.

ماساژ ورزشی مرتبط با ورزشکاران در سطوح مختلف بر ناحیه‌هایی از بدن تمرکز می‌کند که  بیشتر از همه مورد استفاده قرار می‌گیرد و فشار بیشتری را تحمل می‌کنند. این روش، ورزشکاران را برای مسابقات آماده تر می‌کند.

ورزشکاران نیز پی برده‌اند که این تکنیک انعطاف بدنی آن‌ها را افزایش و احتمال صدمه دیدن را کاهش می‌دهد. یکی از فواید مهم ماساژ ورزشی این است که بهره‌گیری از اتصال بین ماهیچه‌ها و تاندون‌ها را افزایش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد ماساژ ورزشی دامنه حرکت عضلات را بهبود می‌بخشد، همچنین التهاب ماهیچه را کاهش می‌دهد. در نتیجه انجام این تکنیک به طور منظم برای ورزشکاران حرفه‌ای ضروری است.

 

ماساژ تایلندی

ماساژ تایلندی یک روش درمانی باستانی است که از هند سرچشمه گرفته و قدمت آن در حدود ۲۷۰۰ تا ۷۰۰۰ سال پیش است. در این روش از تکنیک‌های فشار ملایم و کشش استفاده می‌‌شود. تکنیکی که در این روش استفاده می‌شود با آنچه مردم در غرب دنیا ممکن است به آن عادت کرده باشند، بسیار متفاوت است. برخلاف تکنیک‌های ماساژ سوئدی که در آن فرد روی تخت دراز می‌کشد، دریافت کننده روی زمین دراز کشیده و در این نوع ماساژ خاص فعالانه شرکت می‌کند. از فواید ماساژ تایلندی می‌توان به کاهش استرس، افزایش انرژی، رفع سردرد، بهبود گردش خود در بدن، بهبود دامنه حرکتی بدن و بهبود عملکرد شخص در هنگام ورزش اشاره کرد.

 

ماساژ شیاتسو

ماساژ شیاتسو فواید آرامشی و درمانی بسیاری دارد.

ماساژ شیاتسو فواید آرامشی و درمانی بسیاری دارد.

شیاتسو یکی از انواع ماساژ است که در ژاپن اختراع شده. نام این روش از اصطلاح ژاپی «فشار انگشت» گرفته شده و شامل فشار روی نقاطی خاص از بدن است و از یک نقطه به نقطه دیگر در یک و به صورت ریتمیک حرکت می‌کند. فشار اعمال شده بر نقاط روی بدن باعث تشدید جریان انرژی و تصحیح ناسازگاری‌ها در بدن می‌شود. ماساژ شیاتسو علاوه بر اینکه یک تجربه عمیقا آرامش‌بخش است، به تسکین استرس، درمان درد و بیماری کمک می‌کند و به سلامتی کلی بیمار کمک می‌کند. انجام این کار فعالیت سیستم عصبی را تنظیم کرده و سیستم گردش خون، لنفاوی و هورمونی را تحریک می کند. ضعف جسمانی، مشکلات مفاصل، آرتروز، سیاتیک، درد حاد و مزمن گردن و کمر، سینوزیت و برونشیت با شیاتسو قابل درمان است.

 

ماساژ سنگ داغ

ماساژ سنگ داغ به سلامتی قلب و عروق کمک زیادی می‌کند.

ماساژ سنگ داغ به سلامتی قلب و عروق کمک زیادی می‌کند.

ماساژ سنگ داغ یکی از انواع ماساژ است که به شما کمک می‌کند تا عضلات تنش‌زا و بافت آسیب دیده در بدن خود را درمان کنید. در زمان انجام این روش، سنگ‌های صاف و گرم روی قسمت‌های خاصی از بدن شما قرار می‌گیرند. این سنگ‌ها معمولا از بازالت ساخته می‌شوند و نوعی سنگ آتشفشانی هستند که گرما را در خود حفظ می‌کنند. این سنگ‌ها بین ۱۳۰ تا ۱۴۵ درجه گرم می‌شوند. از فواید ماساژ سنگ داغ می‌توان به کاهش استرس، بهبود کیفیت خواب، کمک به رفع تنش و درد در عضلات و تقویت سیستم دفاعی بدن اشاره کرد.

 

ماساژ صورت

ماساژ صورت هم به زیبایی پوست صورت کمک می‌کند و هم آرامش بخش است.

ماساژ صورت هم به زیبایی پوست صورت کمک می‌کند و هم آرامش بخش است.

ماساژ صورت یک روش درمانی بسیار محبوب در غرب است که برای کند کردن روند پیری و رسیدن به پوستی جوان‌تر و سالم‌تر استفاده می‌شود. ماساژ صورت همچنین پیشنهادی بسیار مناسب برای تسکین استرس، سردردهای میگرنی و سندرم قبل از قاعدگی و همینطور رفع گرفتگی سینوس است. این روش می‌تواند به عنوان بخشی از ماساژ کل بدن انجام شود یا به‌صورت یکی روش درمانی مستقل انجام شود. ماساژ صورت معمولا با دست انجام می‌شود. با این حال در برخی از سالن‌های زیبایی و اسپا، این ماساژ با استفاده از دستگاه‌های مکانیکی انجام می‌شود.

 از فواید ماساژ صورت می‌توان به بهبود پوست و عضلات صورت، تسکین سردرد، کاهش استرس و اضطراب و آرامش کلی جسمی و روانی اشاره کرد.

 

ماساژ بازتاب یا انعکاسی

این نوع ماساژ با خاصیت درمان کنندگی می‌تواند بسیار آرامش بخش باشد. به خصوص برای کسانی که در عضلات کف پا یا مچ دچار آسیب یا ناراحتی هستند. این سبک علاوه بر کاهش درد در قسمت کف و انگشتان پا، استرس را در دیگر نواحی بدن از بین می‌برد. در صورتی که از درد در پنجه پا، پاشنه پا یا ساق پا رنج می‌برید این روش می‌تواند به شما کمک کند. لازم است بدانید این روش زمانی موثر است که به طور منظم و پی در پی انجام پذیرد.

 

ماساژ پیش از زایمان

ماساژ در طول دوره حاملگی یک انتخاب بسیار خوب است، زیرا علاوه بر استرس فشارهای روحی و جسمی این دوران را از شما دور می کند. قرار گرفتن روی پهلو و تکیه بر بالش‌های نرم جهت تسکین درد هنگام فشار تکنیک های ماساژ برای داوطلب مهم است. درمانگر شما ممکن است از تکنیک‌های ماساژ انعکاسی، سوئدی یا بعضی دیگر از تکنیک‌ها استفاده کنند پس حتما نیاز و شرایطتان را برای درمانگر شرح دهید.

 

علایمی که زنان باردار به طور روزانه تجربه می کنند و می توان آن ها را به کمک ماساژ برطرف کرد:

  • سردرد
  • تنش و اضطراب ناشی از تحمل وزن بچه در شکم ک
  • خستگی، درد کمر، گرفتگی عضلات پا، ورم در طول دوران حاملگی
  • کمک به خواب بهتر و با کیفیت‌تر

زنانی که حاملگی عادی و کم‌خطری دارند، می‌توانند از تکنیک‌های ماساژ بیشتری استفاده کنند. اما زنانی که حاملگی پرخطری دارند باید برای انجام آن با پزشک خود مشورت کنند.

 

ماساژ  برای سالمندان

ماساژ برای سالمندان تکنیک‌های ملایم و سبک را به همراه دارد. این تکنیک‌ها گردش خون را افزایش می‌دهند و اضطراب را رفع می‌کنند. همچنین دردهای ناشی از آرتروز را کاهش و تحرک مفاصل را افزایش می‌دهند. این ماساژ علاوه بر تاثیر بر سلامت جسمی بر سلامت روحی سالمندان نیز اثر می‌گذارد. البته برای انجام ماساژ برای سالمندان نیز حتما باید با پزشک مشورت شود.

 

از این مطلب خوشتان آمد؟ [ratings]

امتیاز دهید
2 نظر برای "آشنایی با بهترین انواع ماساژ و فواید آن برای سلامتی بدن" ارسال شده
  1. علی گفت:

    بهترین ماساژ برای بدن درد چیه؟

    1. کورش شرعی گفت:

      سلام علی جان
      شما می‌تونید از ماساژهایی مثل تایلندی، سوئدی یا سنگ داغ برای رفع خستگی یا بدن درد استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *