عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

آیا لیزر موهای زائد درد دارد؟

اگر تاکنون روش‌های ساده‌تر رفع موهای زائد مانند اپیلاسیون یا تیغ را امتحان کرده باشید، احتمالا از لیزر موهای زائد خوشتان می‌آید.  این روش درمانی که توسط متخصص پوست در مراکز لیزر تهران ارائه می‌شود، با هدف جلوگیری از رشد فولیکول‌های مو موجب از بین رفتن موهای زائد بدن می‌شود. اما آیا انجام این کار خطری هم دارد؟ عوارض لیزر موهای زائد چیست؟ برای اکثر افراد، این روش کاملا بی‌خطر است. در این روش هیچگونه عوارض جانبی طولانی مدتی مشاهده نشده. با این حال بحث در این باره بسیار زیاد است. اگرچه ممکن است دچار عوارضی بعد از انجام آن شوید، اما این نوع عوارض بسیار نادر است. در این مطلب با ما همراه شوید تا نگاهی دقیق‌تر به این موضوع بیندازیم.

عوارض لیزر موهای زائد

در مقاله‌ای تحت عنوان «لیزر موهای زائد چیست» همه چیز را درباره این لیزر و نحوه انجام آن توضیح داده‌ایم. در این مقاله سعی کرده‌ایم تا عوارض لیزر موهای زائد را با جزئیات کامل برای شما توضیح دهیم. به صورت کلی دو نوع عوارض می‌توان برای لیزر متصور بود. عوارض جزئی و عوارض شدید. در ادامه قصد داریم تا شما را جزئیات آن‌ها آشنا کنیم.

بیشتر بخوانید: نکاتی که قبل از انجام لیزر باید بدانیم

عوارض جزئی

قرمزی و تغییر رنگدانه‌های پوست، از عوارض جزئی و قابل درمان انجام لیزر است.

قرمزی و تغییر رنگدانه‌های پوست، از عوارض جزئی و قابل درمان انجام لیزر است.

لیزر موهای زائد از پرتوهایی کوچک اما پرحرارت تشکیل شده. به همین دلیل ممکن است بلافاصله پس از انجام آن، عوارض جزئی شوید. التهاب پوست یا تغییر رنگدانه‌ها از جمله شایع‌ترین عوارض جزئی انجام لیزر است.

۱- قرمزی و سوزش

لیزر می‌تواند باعث تحریک موقتی پوست شود. همچنین ممکن است در ناحیه مورد درمان، شاهد کمی قرمزی و تورم باشید. این موارد غالبا همان عوارض انجام سایر روش‌های رفع موهای زائد مانند اپیلاسیون است. پزشک شما ممکن است قبل از عمل از بی‌حسی موضعی استفاده کند تا این اثرات را به حداقل برساند.

قرمزی و سوزش پوست معمولا طی چند ساعت پس از انجام لیزر از بین می‌رود. از کمک به کاهش تورم یا هرگونه درد می‌توانید از یخ یا آب سرد استفاده کنید. اگر فکر می‌کنید علائمی فراتر از التهاب‌های پوستی دارید، با پزشک خود تماس بگیرید.

۲- تغییر رنگدانه‌های پوست

پس از درمان، ممکن از متوجه تغییر رنگ در پوست خود شوید. پوست شما ممکن است روشن‌تر یا تیره‌تر شود. اگر پوستی روشن دارید، احتمالا لکه‌های تیره‌ای را در نواحی مورد درمان مشاهده می‌کنید و افرادی که پوستی تیره دارند، لکه‌هایی روشن‌تر را مشاهده می‌کنند. این تغییرات موقتی هستند و هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

عوارض شدید

لیزر موهای زائد می‌تواند به ندرت منجر به عوارض جانبی شدیدتری هم بشود. این موارد معمولا زمانی مشاهده می‌شود که از لیزر خانگی استفاده می‌کنید یا اپراتوری که لیزر را برای شما انجام داده، آموزش‌های لازم را ندیده یا از مجوز برخوردار نبوده.

عوارض شدید انجام لیزر، شامل موارد زیر است:

رشد بیش از حد مو در ناحیه درمان: گاهی اوقات این مورد با ریختن مو پس از انجام لیزر، به اشتباه گرفته می‌شود.

تغییر در بافت کلی پوست: اگر اخیرا پوست خود را برنزه کرده‌اید، احتمال این‌که با این مشکل مواجه شوید، زیاد است.

جای زخم: این مشکل معمولا برای افرادی پوست بسیار حساسی دارند، رخ می‌دهد.

تاول زدن یا پوسته پوسته شدن پوست: این اثرات می‌تواند خیلی زود و بعد از عمل به خاطر قرار گرفتن زیر نور آفتاب پدید بیایند.

این موارد را با پزشک خود مطرح کنید. اگرچه این عوارض، بسیار نادر هستند اما بهتر است از وجود آن‌ها مطلع باشید. در صورت بروز هر یک از علائم بالا پس از انجام لیزر، با پزشک خود تماس بگیرید.

آیا در دوران بارداری می‌توان از لیزر استفاده کرد؟

انجام این روش در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. دلیل آن این است که هیچ مطالعه‌ای، انجام ایمن بودن انجام لیزر در دوران بارداری را ثابت نکرده.

ممکن است شما قصد داشته باشید که موهایی در دوران بارداری رشد کرده‌اند را لیزر کنید. اما نگران نباشید. این موها به خودی خود در پس از بارداری فرو می‌روند. بنابراین اگر منتظر پایان دوران بارداری باشید، احتمالا به هیچ درمانی احتیاج پیدا نمی‌کنید.

آیا لیزر موهای زائد سرطان‌ زاست؟

لیزر به هیچ عنوان باعث ایجاد سرطان نمی‌شود.

لیزر به هیچ عنوان باعث ایجاد سرطان نمی‌شود.

لیزر موهای زائد به هیچ عنوان باعث ایجاد سرطان نمی‌شود. در حقیقت و بر اساس مطالعات بنیاد مراقبت از پوست، بعضی اوقات از این روش برای درمان برخی از طایعات پیش سرطانی استفاده می‌شود.

از لیزرهای مختلفی برای درمان آسیب‌های ناشی از آفتاب و چین و چروک استفاده می‌شود. لیزرهایی که برای رفع موهای زائد مورده استفاده قرار می‌گیرند، از حداقل تشعشع برخوردار هستند. به علاوه، کمترین مقدار ممکن از پرتوهای لیزر روی سطح پوست تابانده می‌شود. بنابراین خطری برای مبتلا شدن به سرطان ندارند.

آیا لیزر موهای زائد باعث ناباروری می شود؟

این مورد هم حقیقت ندارد و لیزر باعث ناباروری نمی‌شود. فقط سطح پوست شما توسط لیزرها تحت تاثیر قرار می‌گیرد. بنابراین پرتوهای لیزر نمی‌تواند به هیچ یک از اعضای بدن شما نفوذ کند

سخن پایانی

لیزر با دستگاه های مختلفی مانند کندلا جنتل مکس پرو انجام می‌شود که شما باید با توجه به نوع پوست و رنگ پوست خود، باید مناسب‌ترین دستگاه را انتخاب کنید. به طور کلی، انجام لیزر موهای زائد برای بیشتر افراد، بی‌خطر و موثر است. برای احتیاط بیشتر لیزر را در نزدیکی چشم یا در دوران بارداری انجام ندهید. در صورت بروز علائم نادر بعد از درمان با لیزر، سریعا به پزشک خود مراجعه کنید.

هچنین باید بدانید که این روش، تضمینی برای حذف دائمی موهای زائد بدن نیست و ممکن است شما به تعداد جلسات بیشتری برای رسیدن به نتیجه‌های مورد نظرتان نیاز داشته باشید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *