فواید پیاده روی صبحگاهی؛ ۱۰ فایده شروع یک روز زیبا با پیاده روی

چگونه یک پیاده روی صبح گاهی می‌توانید زندگی شما را عوض کند؟

واقعیت این است که وقتی صبح از خواب بیدار می‌شویم، پیاده روی اولین الویت ذهنی ما نیست. اما اگر روز خود را با یک پیاده روی صبحگاهی شروع کنید، می‌توانید از مزایای این کار برای سلامتی بدن خود بهره ببرید. نیازی نیست حتما برای این کار لباس مناسب بپوشید، این پیاده روی می‌تواند بخشی از رفت و آمد شما به مدرسه یا محل کار باشد. قبلا درباره فواید پیاده روی برایتان توضیح داده‌ایم. اما در این مطلب قرار است شما را با ۱۰ مورد اصلی از فواید پیاده روی صبحگاهی آشنا کنیم.

 

۱. پیاده روی صبحگاهی انرژی شما را تقویت می‌کند

پیاده روی صبحگاهی باعث می‌شود تا در طول روز انرژی بیشتری داشته باشید. به خصوص زمانی که خارج از خانه قدم می‌زنید. مطالعان نشان داده کسانی که به مدت ۲۰ دقیقه در خارج از خانه قدم می‌زنند، شور، نشاط و انرژی بیشتری نسبت به افرادی که در همین مدت در خانه و با استفاده از ترد میل قدم می‌زنند، تجربه کرده‌اند.

یک مطالعه دیگر نشان داده که ۱۰ دقیقه راه رفتن از پله‌ها برای ۱۸ زن که با کمبود خواب مواجه بوده‌اند، برابر با انرژی حاصل از نوشیدن یک فنجان قهوه بوده است.

دفعه بعد که به انرژی صبحگاهی نیاز پیدا کردید یا هنگام بیداری شدن احساس خستگی کردید، پیاده روی را امتحان کنید تا اثرات آن را بهتر درک کنید.

 

۲. روحیه خود را بهتر کنید

یک از بهترین فواید پیاده روی صبحگاهی مزایای روحی روانی آن است. پیاده روی در صبح باعث می‌شود تا بانشاط باشید. قدم زدن در صبح می‌تواند این موارد را در شما تقویت کند:

 

  • عزت نفستان رو بهبود می‌بخشد.
  • روحیه شما را تقویت می‌کند.
  • استرس را کاهش می‌دهد.
  • اضطراب را کاهی می‌دهد.
  • خستگی‌تان را کم می‌کند.
  • علائم افسردگی یا خطر ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهد.

 

برای دستیابی به بهترین نتیجه، سعی کنید حداقل ۵ روز در هفته و به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه، پیاده روی کنید.

 

۳. فعالیت بدنی روزانه خود را با پیاده روی صبحگاهی تکمیل کنید

یکی از مزایای پیاده روی صبحگاهی این است که شما قبل از این‌که به سایر وظایف کاری، خانوادگی، کار یا مدرسه خود برسید، ورزش روزانه خود را انجام داده‌اید.

در آمریکا توصیه می‌شود که هر فرد بزرگسال، برای سالم بودن باید حداقل ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه در هفته و با شدت متوسط ورزش کند. شما می‌توانید با ۳۰ دقیقه پیاده روی در پنج روز هفته، به راحتی این شرایط را برآورده کنید.

 

۴. پیاده روی صبحگاهی ممکن است باعث کاهش وزن هم شود

پیاده روی در صبح ممکن است به شما در کم کردن وزن هم کمک کند. قدم زدن با سرعت متوسط به مدت ۳۰ دقیقه، باعث سوزاندن ۱۵۰ کالری می‌شود. اگر این کار را همراه با یک رژیم غذایی سالم و تمرینات قدرتی انجام دهید، به هدف خود، یعنی کاهش وزن دست پیدا می‌کنید.

حتما بخوانید: ورزش‌هایی که بیشترین تاثیر را در کاهش وزن دارند

 

۵. پیاده روی در صبح باعث پیشگیری یا مدیریت بیماری‌ها می‌شود

قدم زدن در صبح می‌تواند مزایای بیشماری برای سلامتی شما از جمله تقویت ایمنی بدن، جلوگیری و کمک به مدیریت بیماری‌های داشته باشد.

مطالعات نشان می‌دهد که پیاده روی به مدت ۳۰ دقیقه در روز می‌تواند ۱۹ درصد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. اگر مبتلا به دیابت هستید، پیاده روی به پایین آمدن قند خون شما کمک زیادی می‌کند.

قدم زدن حتی می‌تواند باعث افزایش طول عمر شود و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و برخی از سرطان‌ها را کاهش می‌دهد.

 

۶. عضلات خود را تقویت کنید

پیاده روی به تقویت عضلات پاها کمک می‌کند. برای کسب بهترین نتیجه، با سرعت متوسط یا سریع قدم بزنید. سعی کنید همیشه به یک روال متکی نباشید. از پله‌ها بالا رفتن یا بالا رفتن از تپه‌ها یا سربالایی را هم برنامه خود بگنجانید.

برای تقویت بیشتر ماهیچه‌ها، در هفته چندین تمرین‌ تقویت کننده پا مانند اسکوات را به برنامه خود اضافه کنید. اگر به دنبال تمرینات تخصصی‌تر هستید، ما ایروبیک یا تی آر ایکس را پیشنهاد می‌کنیم.

 

۷. شفافیت ذهنی خود را بیشتر کنید

پیاده روی صبحگاهی به بهبود شفافیت ذهنی و تمرکز شما در طول روز کمک می‌کند. یک مطالعه نشان داده که در میان افراد سالخورده، کسانی که روزهای خود را با پیاده روی آغاز کرده‌اند، عملکرد شناختی خود را در مقایسه با کسانی که بی‌تحرک مانده‌اند، بهبود داده‌اند.

همچنین پیاده روی به شما کمک می‌کند تا خلاقانه‌تر فکر کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که پیاده روی باعث ایجاد جریان آزاد ایده‌ها می‌شود. این کار به شما کمک می‌کند تا بسیار بهتر از زمانی که نشسته‌اید، در حل مسئله بهتر باشید. این مورد خصوصا در زمانی که خارج از خانه قدم می‌زنید، بسیار موثرتر است.

دفعه بعد که یک جلسه صبحگاهی یا جلسات طوفان مغزی دارید، پیشنهاد کنید که همکارانتان با شما به پیاده روی بروند تا اثر خارق‌العاده این مزیت پیاده روی را از نزدیک مشاهده کنید.

 

۸. شب‌ها راحت‌تر بخوابید

یکی از مزایای پیاده روی صبحگاهی این است که به شما کمک می‌کند تا بعدا بهتر بخوابید. یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۷ بین افراد مسن ۵۵ تا ۶۵ ساله که به بی‌خوابی خفیف مبتلا بودند، نشان داد کسانی که صبح و عصر ورزش می‌کرند، در شب خواب بهتری داشتند. البته تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود که چرا ورزش کردن در صبح ممکن است برای خواب بهتر از ورزش کردن در شب باشد.

 

۹. پیاده روی صبحگاهی با گرما مبارزه می‌کند

یکی از فواید پیاده روی صبح گاهی در تابستان و فصل‌های گرم سال این است که می‌توانید قبل از گرم شدن هوا در خارج از خانه ورزش کنید. حتما مقدار زیادی آب بنوشید و در صورت لزوم یک بطری آب با خود همراه داشته باشید.

 

۱۰. در طول روز انتخاب‌های سالم‌تری داشته باشید

اگر روزتان را با پیاده روی شروع کنید، باعث می‌شود ذهنتان را برای انتخاب‌های سالم‌تر در طول روز سوق دهید. بعد از پیاده روی ممکن است احساس انرژی بیشتری داشته باشید و به خواب کمتری احتیاج پیدا کنید، وقتی انرژی شما افت می‌کند، نیاز به وعده‌های غذایی یا میان وعده‌ها خواید داشت. پیاده روی در صبح ممکن است شما را به انتخاب ناهار و میان وعده های سالم بعد از ظهر سوق دهد.

 

از برنامه ریزی برای پیاده روی صبحگاهی غافل نشوید

حالا که با فواید پیاده روی صبحگاهی آشنا شدید، سعی کنید آن را در برنامه روزانه خود بگنجید. برنامه رویزی برای پیاده روی بسیار مهم است. از شب قبل لباس پیاده روی خود را آماده کنید. جوراب و کفش ورزشی خود را کنار در منزل بگذارید. تا مجبور نباشید هر روز صبح دنبال آن‌ها بگردید. اگر قصد خرید کفش مناسب برای پیاده روی را دارید، حتما راهنمای خرید کفش پیاده روی را بخوانید.

سعی کنید تا زنگ صبحگاهی خود را ۳۰ دقیقه زودتر تنظیم کنید تا بتوانید حداقل ۲۰ دقیقه پیاده روی در صبح داشته باشید. یک پارک خوب در اطراف محل زندگی خود انتخاب کنید یا در اطراف محله زندگی خود قدم بزنید.

یک دوست یا همکار را پیاده کنید تا هر روز صبح با هم پیاده روی کنید. گپ زدن و پیاده روی با هم‌دیگر می‌تواند به شما انگیزه دهد.

اگر صبح‌ها وقت زیادی ندارید، بخشی از رفت و آمد خود را پیاده روی کنید. اگر نمی‌توانید تمام راه را پیاده روی کنید، سعی کنید مقداری از راه قدم بزنید یا خودروی خود را دورتر پارک کنید تا بتوانید تا رسیدن به دفتر خود، مدت زمانی را قدم بزنید.

حتما بخوانید: بهترین مکان‌ها برای پیاده روی در تهران

 

بهتر است قبل از صبحانه پیاده روی کنید یا بعد از آن؟

اگر به صبح‌ها پیاده روی می‌کنید یا می‌خواهید این کار را در برنامه روزانه خود بگنجانید، ممکن است این سوال را بپرسید که «پیاده روی صبحگاهی قبل از صبحانه بهتر است یا بعد از آن؟». اگر اهدافی مانند کاهش وزن دارید، چه کاری را باید انجام دهید؟

مطالعاتی درباره این‌که آیا صبحانه نخوردن باعث افزایش متابولیسم بدن شما می‌شود و به شما در کاهش وزن سریع کمک می‌کند، وجود دارد. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش در حالت ناشتا (قبل از صبحانه) به بدن شما کمک می‌کند تا چربی کم‌تری بسوزانید.

البته این موضوع به بدن شما بستگی دارد. اگر با ورزش قبل از صبحانه احساس راحتی می‌کنید، بسیار خوب است. یا اگر فکر می‌کنید قبل از پیاده روی به یک میان وعده کوچک احتیاج دارید، بهتر از یک عدد موز یا یک اسموتی میوه میل کنید. در هر صورت بعد از ورزش حتما صبحانه سالم میل کنید و آب زیادی بنوشید.

 

سخن پایانی

پیاده روی در شروع روز می‌تواند مزایای زیادی برای سلامتی شما داشته باشد. شما با پیاده روی صبحگاهی در طول روز انرژی بیشتری خواهید داشت و روحیه و تمرکز ذهنی شما بهتر می‌شود و کمک می‌کند تا شب‌ها بهتر بخوابید. حتما قبل از پیاده روی تمرینات کششی را انجام دهید و آب زیادی بنوشید.

اگر سوالات بیشتری دارید، قبل از شروع ورزش با پزشک خود صحبت کنید.

۴.۴/۵ - (۱۸ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *