بهترین مکان‌ها برای پیاده روی در تهران

شما چه مکان‌هایی را برای پیاده روی در تهران انتخاب می‌کنید؟

فریدریش نیچه شاعر و فیلسوف بزرگ آلمانی یک جمله بسیار معروف دارد. «تمام افکار عالی در هنگام پیاده روی به دست می‌آیند.» واقعیت این است که هیچ ترکیبی مثل هوای تازه و فعالیت بدنی باعث ایجاد حس راحتی و خلاقیت در شما نمی‌شود. احتمالا کسی را پیدا نمی‌کنید که بگوید از پیاده روی خوشش نیاید. اما پیاده روی در شهرهای شلوغ و پرترافیکی مثل تهران خودمان که برخی روزها با آلودگی‌های زیادی هم روبروست، کمی سخت است؛ اگر قصد پیاده روی در تهران را داشته باشیم باید به کجا برویم؟ در این مطلب قصد داریم تا شما را بهترین مکان های پیاده روی در تهران آشنا کنیم.

بام لند

بام لند اولین مرکز تجاری خطی در ایران است.

بام لند اولین مرکز تجاری خطی در ایران است که کنار دریاچه چیتگر واقع شده.

احتمالا هیچ چیز بهتر از پیاده روی در بام لند و کنار دریاچه چیتگر نیست. درست است که دریاچه چیتگر حس و حال پیاده روی در کنار یک دریای واقعی با صدای موج‌های آرامش بخش را ندارد. اما با این حال در هیچ کجای تهران نمی‌توانید مکانی خاص‌تر این منطقه را برای پیاده روی پیدا کنید. بام لند این روزها یکی از لوکس‌ترین مراکز خرید در تهران است که امکانات تفریحی بسیاری را هم در خود جای داده. بام لند به عنوان اولین مرکز خرید خطی در ایران هم به شما می‌رود. ۱۲ ساختمان ۲ طبقه در کنار هم قرار گرفته‌اند و شامل انواع فروشگاه‌های معتبر و رستوران خوب در تهران می‌شوند. پیاده روی در بام لند در هر زمانی از روز لذت بخش است. فرقی نمی‌کند که روز باشد یا شب. شما می‌توانید از چشم‌اندازهای زیبای این منطقه لذت ببرید و پیاده روی خوبی را تجربه کنید.

باشگاه انقلاب

مسیر سلامتی باشگاه انقلاب

مسیر سلامتی باشگاه انقلاب

محل‌های پیاده روی که امروز به نام‌های «جاده تندرستی» یا «مسیر سلامتی» می‌شناسیم، برای اولین بار در باشگاه انقلاب شکل گرفت. جاده تندرستی باشگاه انقلاب ۲۵۹۰ متر طول دارد. اما همه این مسیر یک سطح و مسطح نیست. تنها ۶۲۰ متر اول آن مسطح است و شما می‌توانید بدن خود را گرم و برای بخش‌های پرشیب آن آماده کنید؛ این قسمت از جاده تندرستی مخصوص افرادی است که دچار بیماری هستند و یا پا به سن گذاشته اند و از توان بدنی کمتری برخوردارند البته با پیاده روی در جاده تندرستی افراد مسنی را می بینید که هر روز به باشگاه انقلاب می‌آیند و چند برابر بهتر از جوان ورزش می کنند که خود تصویری است که موجب دلگرمی من و شما خواهد شد.

از دیگر خصوصیت های جاده تندرستی باشگاه انقلاب ارتفاع ۱۶۱۵ متری آن از سطح دریا است و جالب است بدانید پایین‌ترین نقطه آن نسبت به بالاترین نقطه جاده تندرستی ۴۰ متر اختلاف سطح دارد و این یعنی که در جاده تندرستی حسابی باید عرق بریزید. دونده‌های دومیدانی برای زیاد شدن گلوبول‌های قرمز خونشان در مناطقی به تمرین می‌پردازند که بیش از هزار متر از سطح دریا فاصله ارتفاع داشته باشد و از این رو بدن آنها با بالا بردن سطح گلوبول‌های قرمز خونشان به سلول‌ها بدن بهتر اکسیژن رسانی می‌کند. جاده تندرستی باشگاه انقلاب با داشتن این اختلاف ارتفاع از سطح دریا و البته این اخلاف ارتفاع در بالاترین و پایین‌ترین نقطه خود جاده، می‌تواند بدن شما را از هر جهت مقاوم سازد و با اکسیژن رسانی بیشتر در برابر بسیاری از بیماری‌های بیمه خواهید شد.

دربند

دربند پرطرفدارترین منطقه گردشگری در تهران است.

دربند پرطرفدارترین منطقه گردشگری در تهران است.

در شمال باغ سعد آباد یکی از قدیمی‌ترین دهکده‌های شمیرانات قرار گرفته که حالا جزو خوش آب‌وهواترین مناطق تهران است. وجود درختان سربه‌فلک کشیده و آب‌ و هوای خنک و کوهستانی که دلیل آن قرار گرفتن از در کنار کوه‌های شمال تهران است، دربند را به یکی از خنک‌ترین نقاط تهران و البته اولین انتخاب برای گردشگری و پیاده روی در تهران تبدیل کرده. دربند امکانات بسیار خوبی را برای شما فراهم کرده. وجود تله سیژ، رستوران‌های متنوع، مسجد، مراکز درمانی و سرویس بهداشتی عمومی از جمله امکانات این منطقه است.

پیاده روی در محیط ییلاقی دربند و در کنار رودخانه پرآب این منطقه و البته وجود رستوران‌های متعدد و انواع غذاهای خوشمزه خیابانی در راه، شما را به کلی از فضای شهری تهران به دور می‌کند. راه پرپیچ و خمی که دربند برای پیاده روی در اختیار شما قرار داده بسیار زیباست و طبیت کوهستانی و رودخانه این منطقه را به زیبایی نشان می‌دهد. دربند نه فقط منطقه‌ای ایده آل برای پیاده روی بلکه منطقه‌ای عالی برای کوه نوردی و پیاده روی است. بسیاری از اهال تهران در روزهای تعطیل کوله بار خود را می‌بندند و از صبح خیلی زود شروع به کوه نوردی و پیاده روی می‌کنند. شما می‌توانید بر اساس توانایی جسمی‌تان پیاده روی کنید و از جاذبه‌های طبیعی و کوهستانی این منطقه لذت ببرید.

توچال

پیاده روی در مسیر سلامتی توچال

پیاده روی در مسیر سلامتی توچال

توچال را باید میراث طبیعی تهران بدانیم. منطقه‌ای که در بام تهران قرار گرفته، آب و هوایی همیشه پاک و تمیزی دارد و امکانات فوق‌العاده‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهد. مسیر سلامتی توچال یکی از محبوب‌ترین مسیرهای پیاده روی در تهران است.  پیاده روی در توچال برای بسیاری از پنج صبح شروع می‌شود و بسیاری از سالمندان ورزشکار را مشاهده می‌کنید که شادابی خاصی در چهرشان موج می‌زند و در حال ورزش و پیاده روی هستند. این مسیر دو کیلومتری از پارکینگ توچال شروع می‌شود و در ایستگاه یک به پایان می‌رسد.

به ایستگاه اول توچال تهران که برسید بوستان سلامتی یک و دو هم مکان‌های خوبی برای گردش هستند. بوستان سلامتی نورپردازی بسیار زیبایی در شب دارد و چشم‌انداز تهران از این منطقه بسیار زیباست. آلاچیق، فضای سبز و نیمکت‌های بین‌راهی هم در این منطقه برای استراحت وجود دارد.

منطقه آبشار و غار هم یکی دیگر از محل‌های خوب برای پیاده روی در تهران است. برای رسیدن به این منطقه باید پلکان‌های سنگی را طی کنید تا به غاری بسیار زیبا و خاص برسید.

اما اگر حرفه‌ای پیاده روی می‌کنید و به کوه‌نوردی هم علاقه دارید، می‌توانید ایستگاه یک را به مقصد ایستگاه ۷ هم پیاده روی کنید. البته این پیاده روی بسیار سنگین است و انجام آن از عهده ورزشکاران غیرحرفه‌ای برنمی‌آید. با این‌حال رفتن به ایستگاه ۲ و حتی ۳ توچال را می‌توانید بدون مشکل انجام دهید.

کاخ سعد آباد

کاخ سعد آباد یکی از منحصربه‌فردترین مناطق برای پیاده روی در تهران است.

کاخ سعد آباد یکی از منحصربه‌فردترین مناطق برای پیاده روی در تهران است.

به فکر یک پیاده روی دلچسب هستید؟ کاخ سعد آباد دقیقا همان‌جایی است دنبالش می‌گردید. کاخ سعد آباد یکی از جاذبه‌های معروف تهران است و محلی رومانتیک برای قرار‌های دو نفره محسوب می‌شود. این کاخ در زمان قاجار شکل گرفت و در دوره پهلوی تحول بسیاری به خود دید. قدم زدن در میان درختان سربه‌فلک کشیده محوطه کاخ که در تابستان‌ها خنک و سرسبز هستند و در پاییز هنر نقاشی طبیعت را به زیبایی به رخ می‌کشند، همیشه جذاب است. قدم زدن در میان ساختمان‌های متعدد که ترکیبی از معماری ایرانی و اروپایی را به زیبایی به نمایش می‌گذارند و دیدن موزه‌های متعدد این کاخ، جذابیت پیاده روی در کاخ سعد آباد را دو چندان می‌کند.

باغ ایرانی

باغ ایرانی در تابستان

باغ ایرانی در تابستان

باغ ایرانی یکی از مکان‌های زیبای تهران است که شاید زیاد نامی از آن نشنیده باشید. باغی قدیمی با عناصر معماری قدیمی در قلب ده ونک در تهران که بر اساس الگوی باغ ایرانی بازسازی شده است. این بوستان حدود ۳.۵ هکتار مساحت دارد که بیش از ۲.۵ هکتار آن به فضای سبز اختصاص یافته است.  از حال هوای این بوستان با معماری و فضای خاصش، اول از همه باید به درختان قدیمی و شناسنامه‌دار، جوب‌های سنگی، حوض‌های آبی، سردرها، کوشک اصلی و آب‌نماهای زیبا و چشم‌نواز آن اشاره کرد.

اگر باغ ایرانی را برای پیاده روی انتخاب می‌کنید، در نظر داشته باشید که به دنیای قدیم سفر خواهید کرد؛ قدم زدن زیر درختان سربه فلک کشیده، گلکاری‌های زیبا در باغچه‌های انبوه، صدای شُرشُر آب در جوب‌های سنگی در میان باغچه‌ها و همچنین آبراه‌های آبی‌رنگ با فوارهای کوتاه. در فصل پاییزِ این باغ، درختان چندصدساله با رنگ های قرمز و زرد و نارنجی، در کنار هوای مطبوع پاییزی شما را به بارها دور زدن در مسیرهای این بوستان تشویق می کند. در فصل بهار هم که گل‌کاری‌ها و لاله‌کاری‌ها آنقدر چشم نواز است که تصویر آن به عنوان یک قاب زیبا همیشه در ذهن‌تان باقی خوهد ماند.

باغ ایرانی دارای دو ورودی اصلی در ضلع شرقی و غربی است و دو ورودی هم در ضلع‌های جنوبی و جنوب غربی دارد. برای جای پارک هم نگران نباشید در حوالی پارک حتما می‌توانید جایی برای پارک ماشین خود پیدا کنید. اگر بخواهیم تجربه پیاده روی در باغ ایرانی را در یک جمله خلاصه کنیم می‌گوییم: « بیایید ساعتی در صدسال پیش قدم بزنیم.»

 شما چه مکان‌هایی را برای پیاده روی در تهران سراغ دارید؟

آیا شما هم مکان یا منطقه‌ای را در تهران سراغ دارید که محیط یا آب و هوای خوبی داشته باشد و لذت پیاده روی در تهران را دوچندان کند؟ حتما برای ما نظر بگذارید و منطقه‌های خوب و ایده‌آل تهران برای پیاده روی را معرفی کنید.

۳/۵ - (۳ امتیاز)
3 نظر برای "بهترین مکان‌ها برای پیاده روی در تهران" ارسال شده
  1. نیما گفت:

    پارک جمشیدیه هم با درختان زیبا همیشه حس خوبی به من داده

  2. مجید گفت:

    می خواستم روستای زرنان در غرب تهران را معرفی کنم زرنان دارای
    ورودی مستقیم از کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص کرج می باشد
    روستای زرنان دارای اب و هوای خوب
    و باغ ها و زمین های کشاورزی می باشد.
    بعضی از امکانات و امتیازات زرنان عبارت است:
    ۱- انشعاب گاز
    ۲- خانه بهداشت
    ۳- چمن ورزش مصنوعی
    ۴- مساجد ولی عصر وامیرالمومنین
    ۵- تالار و رستوران
    ۶- چند محل پرورش گل و گلخانه
    ۷- محل نگهداری و سوارکاری اسب
    ۸- مجموعه سینمایی و فیلم برداری
    ۹- فضای باز و طبیعت باغی و کشاورزی
    ۱۰- مزیت نزدیک بودن به تهران
    ۱۱- دسترسی به پنج بزرگراه تهران – کرج، فتح، جاده مخصوص، حکیم وهمت در عرض ۱۰-۱۵ دقیقه
    ۱۲- نزدیک بودن به دریاچه خلیج فارس
    زرنان از مناطق رو به رشد و بکر ویلایی در اطراف تهران است. مقدار زمین‌های آزاد این منطقه کم ولی بسیار باارزش و زیبا است زرنان به دو بخش بالا و پایین تقسیم می‌شود.

  3. یکی گفت:

    من جاهایی رو دوست دارم راه برم که کارهای مفیدی هم بتونم در مسیر انجام بدم و پیاده روی خالی حوصله ام رو سر می بره. مثلا مسیرهایی که بتونم به حیوانات، پرنده، گربه، سگ، … غذارسانی کنم (که در واقع عضله سازی هم می شه چون معمولا غذاهای به خصوص سگها و گربه ها سنگین هم هستند که در مسیر با خودم حمل می کنم) و یا مسیری که شاید طبیعتش نیاز به جمع آوری زباله هاش داره که با رعایت نکات ایمنی و بهداشتی و یا دستکش و همه چیز های دیگه همینطور که راه میرم طبیعت رو هم میتونم از نفرین زباله پاک کنم. یا حتی مسیری که توش شاید دارن ساختمانی چیزی می سازن که به مرور که راه می رم شاهد سازندگی هم باشم و با ساختار سازه ها هم بیشتر آشنا شم. یا جایی که مردم فعالیت می کنند و دکه دارند و یا دانشجوها فعالیتهای خیابانی دارند که تماشا و حرف زدن با مردم هم خودش لذت بخشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *