۱۰ ترفند ساده برای داشتن شکم تخت

زندگی با چربی در اطراف ناحیه میانی بدن، خصوصا ناحیه شکم عامل خطر برای چندین بیماری مزمن، از جمله بیماری قلبی و سرطان می‌تواند باشد. اگر شما در اطراف شکم چربی اضافه دارید و به دنبال راهی برای از بین بردن هستید، احتمالا تا الان متوجه شدید که همیشه آنطور که برخی از متخصصان کاهش وزن فکر می‌کنند ساده نیست.

به عنوان مثال، داشتن شکم تخت به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله زمان روز، اینکه آیا اخیرا در خانه یا باشگاه ورزشی، ورزش کردید یا چه غذاها و نوشیدنی‌هایی در طول روز مصرف کردید. علاوه بر این، چندین مطالعه قدیمی نشان داده‌اند کاهش نقطه‌ای یا کاهش چربی در یک ناحیه خاصی از بدن، امکان‌پذیر نیست. به این دلیل که سلول‌های چربی در سراسر بدن ذخیره می‌شوند و می‌توانند در حین ورزش از هر قسمت بدن، نه فقط از ناحیه‌ای که ورزش می‌کنید، تجزیه شده و به عنوان انرژی استفاده شوند.

چندین استراتژی وجود دارد که می‌تواند سرعت کاهش وزن را افزایش داده و باعث رشد عضلات شود. زمانی‌که این استراتژی ترکیبی از رژیم غذایی و سبک زندگی سالم باشد، می‌تواند تاثیر زیادی روی از بین بردن چربی شکم و در عین حال بهبود سلامتی بدن داشته باشد. در ادامه این مطلب از بلاگ تخفیفان ۱۰ روش علمی برای داشتن شکم تخت و صاف معرفی شده است.

تکنیک‌های از بین بردن چربی شکم

تکنیک‌هایی که ممکن است به افراد کمک کند شکم تخت داشته باشند عبارتند از:

۱. ورزش هوازی

ورزش هوازی راهی عالی برای سوزاندن کالری و بهبود سلامت قلبی افراد است. بسیاری از تمرینات هوازی در اصلاح و قوی کردن قسمت میانی بدن موثر هستند. برخی از این ورزش‌ها شامل دویدن، شنا و پیاده‌روی است.

تحقیقات زیادی نشان داده است که انجام دادن ورزش هوازی متوسط تا شدید می‌تواند چربی را در افراد دارای اضافه وزن، حتی بدون کاهش کالری دریافتی کاهش دهد.

۲. خوردن فیبر بیشتر

خوردن فیبر بیشتر می‌تواند به افراد کمک کند احساس سیری طولانی‌تری داشته باشد و این میزان غذایی که در طول وعده‌های غذایی و بین آن‌ها می‌خورند را کاهش می‌دهد. فیبر همچنین عملکرد دستگاه گوارش را حفظ می‌کند، سیستم گوارشی سالم می‌تواند نفخ را کاهش داده و این باعث داشتن شکم تخت می‌شود.

۳. محدود کردن کربوهیدرات

کربوهیدارت‌ها منبع انرژی برای بدن هستند، اما همه کربوهیدرات‌ها به یک اندازه سالم نیستند. بدن کربوهیدرات‌های خاصی مانند نان سفید و ماکارونی را به گلوکز تبدیل می‌کند. هنگامی که فرد بیش از حد گلوکز مصرف می‌کند، بدن اضافی آن را به عنوان چربی ذخیره می‌کند. فردی که دنبال شکم تخت و کاهش چربی در نواحی میانی بدن است، باید مصرف کربوهیدرات را محدود کند.

۴. افزایش مصرف پروتئین

پروتئین بخش‌های مختلف بدن را برای ترمیم و رشد ماهیچه‌ها فراهم می‌کند و همچنین به فرد کمک می‌کند برای مدت طولانی احساس سیری کند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ نشان داد افرادی که پروتیئن‌های با کیفیت مانند شیر، تخم‌مرغ و گوشت گاو مصرف می‌کنند، درصد چربی شکم آن‌ها کمتر و در نتیجه شکم تخت دارند.

۵. انجام دادن تمرینات ورزشی در حالت ایستاده

افراد باید هنگام بلند کردن وزنه یا ورزش‌های استقامتی بایستند. ایستادن در حین انجام برخی حرکات، مانند حلقه دو سر بازویی، می‌تواند به فرد کمک کند در حین بلند کردن قسمت مرکزی بدن را درگیر کند. درگیر شدن این ناحیه به تقویت عضلات و اصلاح شکم برای صاف شدن کمک می‌کند.

۶. انجام تمرینات ورزش استقامتی

انجام دادن تمرینات استقامتی باعث می‌شود فردی که در حال کاهش کالری است، توده عضلانی خود را از دست ندهد. پیشرفت توده عضلانی می‌تواند به بدن در سوزاندن کالری بیشتری در زمان استراحت کمک کند. انواع متداول ورزش استقامتی شامل وزنه‌برداری و انجام تمریناتی مثل اسکوات و لانگ که از وزن بدن استفاده می‌کنند، هستند.

شما می‌توانید این تمرینات را به تنهایی یا همراه با ورزش هوازی انجام دهید. ترکیب تمرینات هوازی یا ورزش استقامتی یک روش موثر برای کاهش چربی و داشتن شکم صاف است.

۷. خوردن چربی مفید

اسیدهای چرب غیر اشباع، که به عنوان چربی خوب هم شناخته می‌شوند، در چربی‌هایی که در دمای اتاق مایع هستند، وجود دارد. منابع سالم این چربی‌ها عبارت است از:

  • آووکادو
  • روغن زیتون
  • آجیل
  • روغن کنجد
  • کره بادام‌زمینی بدون شکر

رژیم‌های غذایی حاوی چربی مفید می‌توانند به کاهش وزن کمک کنند و برای داشتن شکم تخت هم مفید هستند.

۸. تحرک بیشتر

افرادی که دنبال شکم تخت هستند باید در طول روز تحرک و فعالیت بیشتری داشته باشند، به خصوص اگر بیشتر روز را درمحل کار یا مدرسه می‌گذرانند. نمونه‌هایی از این فعالیت‌های کوچکی که در طول روز می‌توانید داشته باشد، عبارتند از:

  • حرکت روی پله‌ها
  • پیاده‌روی
  • کشش در طول روز
  • استفاده از میز ایستاده

بسته به وزن و میزان فعالیت در طول روز، افزودن این حرکات در فعالیت‌های روزانه می‌تواند به فرد کمک کند تا ۲۰۰۰ کالری اضافی در روز بسوزاند.

۹. نوشیدن آب کافی

روش‌های مختلفی وجود دارد که نوشیدن آب بیشتر می‌تواند به کنترل وزن و جلوگیری از نفخ کمک ‌کند. برای شروع, ممکن است با افزایش موقت سرعت متابولیسم یا تعداد کالری‌هایی که در حالت استراحت می‌سوزانید، کاهش وزن را افزایش دهد.

علاوه‌بر این، نوشیدن آب قبل از غذا می‌تواند باعث احساس سیری بیشتری شود، بنابراین ممکن است کالری کمتری بخورید.

۱۰. محدود کردن نوشیدنی‌های شیرین

نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر مانند نوشابه، آبمیوه، چای شیرین و نوشیدنی‌های انرژی‌زا اغلب دارای کالری بالا و قند زیادی هستند. نوشیدن مقدار زیادی از این نوشیدنی‌ها در یک زمان بسیار آسان است، که می‌تواند کالری دریافتی روزانه شما را افزایش دهد و باعث افزایش وزن شود.

این نوشیدنی‌ها سرشار از فروکتوز هستند که مستقیما روی افزایش وزن و افزایش چربی شکم تاثیر می‌گذارند.

جمع‌بندی مطالب

اگر پزشک به شما توصیه کرده است وزن کم کنید یا خودتان تصمیم گرفتید برای داشتن شکم تخت تلاش کنید، مهم این نکته است که قبل از شروع هدف و نیازهای خود را مشخص کنید و به تبلیغات و محصولات لاغری شکم فوری توجه نکنید.

به طور خاص نمی‌توان کاهش چربی در شکم را هدف قرار داد، اما استراتژی‌هایی وجود دارد که می‌تواند به طور موثر به کاهش چربی و کاهش وزن کمک کند.

ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی، خواب کافی و مدیریت سطح استرس و … همگی می‌توانند نکات مفیدی باشند. با گنجاندن برخی از نکات ذکر شده در این مطلب به برنامه روزانه خود می‌توانید به سمت شکم تخت حرکت کنید و در عین حال سلامت کلی بدن را بهبود ببخشید.

بیشتر بخوانید:

انواع ورزش هوازی برای لاغری در خانه + عکس و نحوه انجام تمرین

۳۰ راه آسان و کاملا علمی برای لاغری در خانه به صورت طبیعی

بهترین ورزش برای لاغری شکم و پهلو در باشگاه، ۱۲ تمرین عالی برای لاغری

 

۴.۴/۵ - (۱۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *