سونا چه تاثیری بر لاغر شدن دارد؟

واژه سونا در زبان فنلاندی به معنی گرم‌خانه است، اتاقی کوچک که از چوب درخت سرو ساخته می‌شود و دمای محیطی کنترل‌ شده دارد و به منظور بهره گیری از هوای گرم در حالت خشک یا مرطوب مورد استفاده قرار می‌گیرد. سونا یکی از متداول ترین روش های کاهش وزن در ایران است. این روش توسط فنلاندی ها به دنیا معرفی شد و همچنان فنلاند مرکز استفاده از سونا است، اما برخی خاستگاه آن را در شمال روسیه می‌دانند.

در ادامه با مجله تخفیفان همراه باشید و برای اطلاع از آخرین تخفیف‌های بلیط استخر و استخر روباز به سایت اصلی تخفیفان مراجعه کنید.

تفاوت سونا خشک و بخار

در سونای خشک درجه حرارت بین ۸۰ تا ۱۳۰ درجه سانتی گراد است، ولی در سونای تر به ندرت از ۵۰ درجه تجاوز می‌کند. با وجود اینکه تعرق در سونا خشک بیشتر است و در نتیجه دفع سموم زیر پوستی، افزایش گردش خون و باز شدن منافذ پوستی بهتر انجام می‌شود، اما به علت اختلاف در میزان رطوبت هوا، پیشنهاد می‌شود که سونای تر را بعد از سونای خشک انجام دهید تا رطوبت بدن تنظیم شود.

سونا

سونا

آیا سونا باعث لاغری می‌شود؟

در پاسخ باید گفت بله، اما حقیقت این است که شما در اتاق سونا عضله سازی نخواهید کرد، و همچنین میزان قابل توجهی کالری از دست نخواهید داد و بدن شما به علت تعریق، صرفا آب از دست خواهد داد؛ مقداری از این آب باید جایگزین شود چون در غیر این صورت بدن شما به شدت خشک خواهد شد، پس سونا یک روش سریع یا موقت برای کاهش وزن نخواهد بود، و اگر قصد دارید به این روش وزن خود را کاهش دهید، باید صبورانه و منظم مسیر خود را ادامه دهید.

تاثیر سونا بر بدن همانند انجام تمرینات ملایم است. در طول یک جلسه سونا ضربان قلب ۵۰ تا ۷۵ درصد افزایش می‌یابد، که همان تاثیری است که تمرین فیزیکی ایجاد می‌کند.

حرارت زیاد در سونا باعث افزایش متابولیسم، افزایش دمای بدن و در نتیجه تعریق می‌شود، و به این ترتیب در مدتی که فرد در داخل سونا قرار می‌گیرد مقدار زیادی آب از طریق تعریق از دست می‌دهد، و این ماجرا سبب کاهش وزن می‌شود. این کاهش وزن، در واقع کاهش حجم چربی بدن یا سلولیت است؛ حجم آب میان بافتی چربی ها کاهش پیدا می‌کند و چربی ها شروع به نرم شدن می‌کنند.

سونا برای افرادی که به دلیل محدودیت های جسمی، کهولت سن، زانو درد و یا وزن بالا قادر به تحرک و فعالیت های ورزشی نیستند، یک روش ایده‌آل برای لاغری محسوب می‌شود.

با وجود اینکه ورزش مزایای زیادی برای سلامتی انسان دارد، اما تعرق هنگام ورزش در دفع سموم کمک زیادی نخواهد کرد، چون در هنگام ورزش فعالیت سیستم اعصاب سمپاتیک مانع حذف سموم می‌شود. همچنین با ورزش کردن انرژی زیادی صرف می‌شود و میزان تعرق به نسبت سونا کمتر خواهد بود.

سایر فواید سونا

در اثر استفاده از سونا راه های تنفسی باز تر می‌شوند، تنفس بهتر انجام می‌گردد، و میزان دریافت اکسیژن بیشتر می‌شود. همچنین به علت تغییرات سریع درجه حرارت، انعطاف پذیری یا الاستیسیته عروق افزایش پیدا می‌کند.

سونا به بدن کمک می‌کند که آرامش خود را بازیابد و برای درمان و بازسازی آماده شود، بنابراین گام اول درمان بیماری ها را می‌پیماید. به عنوان مثال یکی از مهم ترین علت های ریزش مو استرس است، و سونا درمانی به آرام ساختن اعصاب مرکزی کمک میکند و استرس را کاهش می‌دهد.

سونا علاوه بر این که یک شیوه سم زدایی بسیار کارآمد است، با القای حالت تب مصنوعی سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و مقاومت بدن را در برابر هجوم ویروس و باکتری ها افزایش می‌دهد. همچنین گرمای سونا روی گیرنده های درد تاثیر می‌گذارد و آستانه تحمل درد را بالا می‌برد. در برخی موارد در درد های عضلانی و مفصلی نقش درمان کننده دارد و باعث کاهش التهاب می‌شود که این موضوع فقط در مورد دردهای مزمن صدق می‌کند و دردهای حاد با وجود گرما شدیدتر می‌شوند.

سایر فواید شنا

علاوه بر این، سونا اگر در دراز مدت به صورت منظم انجام شود، تاثیرات مفید دیگری هم خواهد داشت. از آن جمله می‌توان ذکر کرد :

  • سونا برای کنترل تنفس افراد مبتلا به فشار خون و همچنین توان بخشی بعد از سکته قلبی مفید است.
  • برای کنترل آسم و برونشیت مزمن، و همچنین دردهای مفصلی و رماتیسم های التهابی مانند آرتروز اثربخش است.
  • از خشکی پوست جلوگیری می‌کند و در درمان برخی بیماری های پوستی مفید است.
  • سونا با دفع سریع اسید لاکتیک و سایر مواد زائد بدن، خستگی عضلانی را به سرعت از بین می‌برد.
  • در افزایش فعالیت سلول های ذهنی تاثیرگذار است.
  • هنگام سونا عروق سطحی بدن به دلیل گرمای زیاد گشاد می‌شوند و باعث آزاد سازی اعضای داخلی بدن از فشار خون می‌شود.
  • گرم و سرد شدن بدن در هنگام استفاده از سونا باعث بروز حالتی مثل جزرومد در جریان خون می‌شود که در نتیجه ی این فعل و انفعال، اعصاب و غدد تحریک می‌شوند و نوعی ورزش عمومی برای اندام های داخلی بدن به حساب می‌آید.

بلیط استخر زیتون شهرک غرب

بلیط استخر باشگاه انقلاب

بلیط استخر روباز اکباتان

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *