شنا کردن چه فوایدی دارد؟ (روحی و جسمی)

یکی از ورزش‌های هیجان انگیز و در عین حال آرامش بخشی که سن و سال نمی‌شناسند و حتی از دوران نوزادی تا کهنسالی، هنوز کارامدی و جذابیت دارد، شنا کردن است. اهمیتی ندارد که چقدر در شنا کردن مبتدی هستید، به هر صورت فواید شنا کردن شامل حال شما خواهد شد. اگر می‌خواهید به ریز این فواید عالی را دانسته و از این پس با اشتیاق بیشتری به این ورزش آبی و خرید بلیط استخر روی بیاورید؛ تا انتهای این مطلب با ما همراه بمانید.

فواید شنا کردن

پیش از هر چیز جای دارد بگوییم که ورزش شنا، فواید روحی و جسمی، هر دو را داشته و ضمن آن که به ارتقای سطح سلامتی بدن کمک می‌کند، آثار مثبت روحی نیز به همراه خواهد داشت. فواید شنا برای بانوان حتی در دوران بارداری نیز ثابت شده و در صورتی که بانوان باردار از تکنیک‌های صحیح شنا مخصوص این دوران استفاده کنند، زایمان طبیعی بسیار راحت‌تری را تجربه خواهند کرد.

اما به طور کلی از جمله فواید ورزش شنا، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تقویت عضلات

شنا کردن این قدرت را دارد که عضلات شما را به مرور زمان تغییر داده و بافت آن‌ها را محکم و کاملا قوی کند. این فواید ورزش شنا، چیزی متفاوت از فرایندی است که در ورزش بدنسازی تجربه کرده و شکل عضله بستن بدن، به مراتب زیباتر خواهد بود. در حین شنا کردن، تمام عضلات بدن شما به کار افتاده و در حقیقت تمام بخش‌ها فعال می‌شود. آن قدرها مهم نیست که کدام الگوی شنا را دنبال می‌کنید؛ کرال سینه می‌روید یا …؛ به هر ترتیب تمام عضلات بدن شما درگیر بوده و این باعث تقویت همگی آن‌ها در یک راستا خواهد شد.

به علاوه زمانی که در آب فعالیت می‌کنید، ارزش فعالیت بدنی شما بیش از چیزی است که در خشکی تجربه خواهید کرد. به روایتی هر ۳۰ دقیقه شنا کردن در آب، معادل ۵۰ دقیقه ورزش کردن مشابه در خشکی خواهد بود. حتما شما نیز تجربه کرده‌اید که در آب بودن، چقدر بیشتر انرژی از شما می‌گیرد.

رفع استرس و اضطراب

اگر این را تجربه کنید که شنا کردن چطور باعث از بین رفتن استرس و اضطراب شما می‌شود، این بار که کمی مضطرب باشید، بلافاصله داخل آب شیرجه خواهید زد. همه ما در طول زندگی استرس‌های زیادی را تجربه کرده و سطح اضطراب‌های کاری، خانوادگی و اجتماعی این روزها به راستی بالاتر رفته است. ساعتی شنا کردن، کمک می‌کند تا به خوبی این استرس‌ها را کنار زده و به آرامش نسبی دست یابید. به علاوه از دیگر فواید شنا کردن می‌توان به کاهش علائم افسردگی نیز اشاره کرد که در همین دسته بندی رفع استرس و اضطراب جای می‌گیرد.

سوزاندن کالری و کاهش وزن

آیا به دنبال کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام ایده آل خود هستید؟ فواید شنا برای لاغری کاملا اثبات شده و راه ساده و موثری پیش روی شما قرار دارد. کافی است که هر روز یک ساعتی تنی به آب زده و شنا کنید. همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم شنا کردن به مراتب کالری سوزی بیشتری نسبت به مدت زمان مشابه فعالیت روی خشکی خواهد داشت و این کمک می‌کند ضمن آن که از فعالیت در آب لذت برده و از دیگر فواید شنا کردن بهره‌مند می‌شوید؛ کالری بیشتری سوزانده و به کاهش وزن خود نیز کمک کنید. به علاوه چون در شنا، تمام عضلات بدن با هم درگیر می‌شوند، این کاهش وزن یکپارچه بوده و این طور نیست که تنها بخشی از بدن شما، لاغری را تجربه کند.

کاهش ریسک بیماری های قلبی عروقی

این طور که محققان می‌گویند، تنها ۳۰ دقیقه شنا کردن در هفته، به اندازه قابل توجهی ریسک بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. بنابراین اگر می‌خواهید خود را در برابر بیماری‌های قلبی، خطر سکته قلبی، خطر سکته مغزی و حتی دیابت نوع ۲ ایمن سازید، حتما در برنامه‌های هفتگی خود، حداقل نیم ساعتی را به شنا کردن اختصاص داده و از فواید ورزش شنا به این شکل بهره‌مند شوید. این یک تکنیک عالی و ارزان قیمت برای ارتقای سلامتی بوده و به طول عمر انسان کمک می‌کند. به واقع فواید شنا برای لاغری، کمک می‌کند که چربی‌های انباشته بدن به حداقل رسیده و ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ نیز کاهش پیدا کند.

کسب نشاط و شادابی

تماس با آب به خودی خود، موجب نشاط و شادابی شده و ما حتی این را در یک دوش گرفتن ساده نیز تجربه کرده‌ایم. به همان تناسب شنا کردن، بارها بیشتر نشاط و شادابی به همراه داشته و باعث می‌شود که بتوانید با روحیه بیشتری به امور روزمره خود بپردازید. از این روی قرار دادن این ورزش آبی در برنامه‌های روتین هفتگی، به داشتن یک زندگی شادتر کمک خواهد کرد.

اهمیت انتخاب بهترین استخر برای شنا کردن

به یاد داشته باشید که در کنار فواید ورزش شنا، اهمیت زیادی دارد که اگر از استخر خصوصی خود استفاده نمی‌کنید، حتما به بهترین استخر با سطح پاکیزگی و رعایت نکات بهداشتی عالی مراجعه داشته باشید. به این شکل ضمن آن که از شنا کردن خود لذت برده و از فواید آن بهره مند می‌شوید، ریسکی از بابت بیماری‌های پوستی و عفونی برای شما وجود نخواهد داشت. از این روی حتما از بهترین استخرها در شهر خود اطلاع به دست آورده و به این مراکز مراجعه داشته باشید.

چقدر شنا کردن در هفته، توصیه می‌شود؟

برای پاسخ دادن به این سوال، باید به شرایط بدنی خود توجه کنید. شما چقدر ظرفیت فعالیت بدنی دارید؟ به طور کلی کارشناسان، حداقل نیم ساعت تا یک ساعت شنا کردن در هفته را توصیه می‌کنند؛ اما بدیهی است که شما می‌توانید این مقدار را به صورت روزانه دنبال کردن و روزی حداقل نیم ساعت شنا کردن را در برنامه روتین خود جای دهید. برای افرادی که شنا را به صورت حرفه‌ای دنبال کرده و تکنیک‌های مختلف آن را آموخته اند، قطعا لذت بیشتری در پرداختن به این ورزش آبی وجود دارد. شما چه نظری در این باره دارید؟ آخرین باری که برای شنا به یکی از بهترین استخرها مراجعه کرده‌اید، چه وقت بوده است؟

مطالب مرتبط:

قبل از خرید بلیط استخر بانوان این نکات بهداشتی را در نظر بگیرید

آب درمانی در استخر چه کمکی می‌کند؟

۴.۶/۵ - (۹ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *