فواید دویدن برای لاغری را می‌دانید؟

فواید دویدن برای لاغری

تا به حال به این فکر کرده‌اید که آیا دویدن برای کاهش وزن مفید است یا خیر؟ باید بگوییم که دویدن یکی از موثرترین روش‌ها برای کاهش وزن و حتی سوزاندن چربی شکم است. برنامه دویدن برای لاغری به قدری ثابت شده است که توسط پزشک‌ها و متخصصان لاغری در سراسر دنیا و نیز کلینیک لاغری تهران توصیه شده است. از اینرو اگر مایل هستید بیشتر درباره فواید دویدن برای لاغری شکم بدانید تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

دویدن و کاهش وزن

دویدن یک ورزش محبوب در سراسر دنیاست که عملا به تجهیزات خاصی نیاز ندارد و برای افراد با پیشینه‌های مختلف، قابل دسترسی است. اگرچه برخی این کار را برای سرگرمی انجام می‌دهند، اما برخی دیگر به دویدن به عنوان راهی برای حفظ تناسب اندام و کاهش وزن اضافی متوسل می‌شوند. از طرفی در برنامه دویدن برای لاغری، حتی نیازی نیست که یک دونده سریع و تندوتیز باشید. در هر صورت، از فواید دویدن برای لاغری عبارتنداز:

  • دویدن، کالری بیشتری نسبت به بلند کردن وزنه می‌سوزاند. جالب اینجاست که پس از توقف دویدن نیز بدن شما به سوزاندن کالری ادامه می‌دهد و چربی‌های بدن را بیشتر آب می‌کند.
  • دویدن نوعی تمرین قلبی عروقی است، به این معنی که ضربان قلب شما را بالا می‌برد و می‌تواند در مدت ۳۰ دقیقه تا ۶۷۱ کالری شما را بسوزاند.
  • دویدن یک تمرین هوازی است. این فعالیت، سیستم تنفسی شما را تحریک کرده و باعث می‌شود عمیق‌تر و سریع‌تر نفس بکشید. پاسخ بدن به افزایش اکسیژن‌رسانی این است که رگ‌های خونی شما را گسترش می‌دهد تا اکسیژن بیشتری به ماهیچه‌های شما منتقل شود.
  • دویدن دارای مزایای جسمی و روحی بسیاری است، که یکی از آنها کنترل وزن است. شواهد علمی وجود دارد که نشان می‌دهد کمتر از سه ساعت دویدن در هفته می‌تواند به شما در کنترل وزن کمک کند.
  • اگر برنامه دویدن برای لاغری که دارید سطح فعالیت شما را بیش از آنچه قبلا بود افزایش دهد، می‌توانید فقط با دویدن وزن کم کنید.
  • از دیگر فواید دویدن برای لاغری این است که بیش از بسیاری از ورزش‌ها کالری می‌سوزاند زیرا به عضلات مختلف زیادی نیاز دارد تا با هم کار کنند.
  • کاهش وزن مستلزم آن است که کالری بیشتری نسبت به آنچه مصرف می‌کنید بسوزانید و دویدن به شما در انجام این کار کمک می‌کند.
  • دویدن بیشترین کالری را در دقیقه با استفاده از عضلات مختلف با حداکثر توانشان می‌سوزاند. تحقیقات نشان داده‌اند که به‌طور میانگین، دویدن ۱ مایلی روی تردمیل، ۳۳ کالری بیشتر از پیاده‌روی می‌سوزاند، و دویدن ۱ مایل در مسیر، ۳۵ کالری بیشتر از پیاده‌روی می‌سوزاند.
  • یک فرد ۷۰ کیلوگرمی می‌تواند ۳۷۲ کالری را در ۳۰ دقیقه دویدن با سرعت متوسط ۱۰ کیلومتر در ساعت بسوزاند. این مقدار کالری سوزانده شده حتی بیشتر از کالری سوزانده شده در طول یک بازی ۳۰ دقیقه ای بسکتبال است.
  • دویدن با شدت، باعث سوزاندن کالری بعد از ورزش نیز می‌شود. در واقع دویدن با شدت بالا تا ۴۸ ساعت پس از تمرین به سوزاندن کالری ادامه می‌دهد.
  • دویدن با کاهش اشتهای شما پس از تمرین رابطه مستقیم دارد و در واقع اشتها را سرکوب کرده و به شما کمک می‌کند کمتر غذا بخورید. یکی از راه‌هایی که دویدن اشتها را کاهش می‌دهد، سرکوب سطوح هورمون گرسنگی گرلین و تولید بیشتر هورمون‌های سیری است.

دویدن برای لاغری شکم

دویدن برای لاغری شکم

از بین بردن چربی‌های شکم بسیار دشوار است، در حالی‌که سایر نواحی بدن با ورزش منظم راحت‌تر از بین می‌روند. با این حال، خبر خوب این است که دویدن یکی از بهترین شکل‌های ورزش برای از بین بردن چربی‌های شکم است و حتی چند تغییر کوچک وجود دارد که می‌توانید در برنامه دویدن برای لاغری انجام دهید تا چربی‌سوزی پایداری داشته باشید.

دویدن با شدت متوسط ​​تا زیاد، چربی‌های مضر شکم را هدف قرار می‌دهد. ورزش هوازی متوسط ​​تا زیاد مانند دویدن می‌تواند چربی شکم را کاهش دهد. با یک دویدن ۳۰ دقیقه‌ای می‌توان چیزی حدود ۵۰۰ کالری سوزاند. البته دویدن‌های طولانی به تنهایی به شما کمک نمی‌کنند تا همه چربی‌های شکم را از بین ببرید. شما همچنین باید تغییراتی در رژیم غذایی و سبک زندگی خود ایجاد کنید تا بتوانید آن مناطق سخت را آب کنید.

هر چند وقت یک‌بار باید دوید تا چربی شکم را از بین برد؟

دویدن در باشگاه ورزشی

اگر می‌خواهید نتایج خوبی بدست آورید، باید منظم بوده و خود را در شرایط سخت قرار دهید. برای از بین بردن چربی‌های سرسخت شکم، باید ۳۰ تا ۶۰ دقیقه فعالیت با شدت متوسط، چهار تا پنج بار در هفته انجام دهید. اگر زمان کافی ندارید، سه دویدن ۳۰ دقیقه‌ای در هفته انجام دهید. بدین ترتیب به زودی کالری لازم برای از بین بردن چربی شکم را خواهید سوزاند.

البته مهمتر از اینکه چند وقت یکبار باید برای سوزاندن چربی شکم بدوید، نوع دویدن است. مطالعات نشان داده‌اند که تمرین‌های با شدت بالا که شامل سطح بالایی از فعالیت برای مدت زمان کوتاهی است، در سوزاندن چربی‌ها، به ویژه در ناحیه شکم، موثرتر هستند. از اینرو با دویدن با سرعت‌های مختلف، جریان اکسیژن به عضلات خود را افزایش می‌دهید که آن هم به افزایش متابولیسم و ​​کاهش کالری بیشتر کمک کرده و چربی شکمی می‌سوزد.

البته یکی از تله‌هایی که بسیاری از دوندگان در آن گرفتار می‌شوند این است که فکر می‌کنند هر چه جلوتر بدوند، چربی‌های شکمی بیشتری می‌سوزانند، اما همیشه اینطور نیست. در حالی‌که دویدن‌های طولانی در ایجاد استقامت و سوزاندن کالری عالی هستند، اما لزوما برای مقابله با چربی شکم بهترین نیستند. برای از دست دادن این چربی‌ها، با روال معمول و پیوسته خود، موفقیت بیشتری کسب خواهید کرد.

برنامه دویدن برای لاغری و کلام آخر

دویدن برای کاهش وزن اولین قدم است، اما باید روی تغذیه خود نیز کار کنید. چراکه تعداد زیادی از دوندگان پس از مدت زمانی دویدن، خود را با خوردن نوشیدنی‌های شیرین میهمان می‌کنند. اما شما باید در کنار دویدن، تغذیه مناسب را نیز مدنظر قرار دهید تا در کمترین زمان، به کاهش وزن ایده‌آل خود برسید. نظرات علمی زیادی از فواید دویدن برای لاغری صحبت می‌کنند. بنابراین اگر می‌خواهید نتایج ثابتی در کاهش وزن داشته باشید، به سوزاندن مداوم کالری بیش از آنچه که دریافت می‌کنید، بپردازید.

مطالب مرتبط:

بهترین ورزش برای لاغری شکم و پهلو در باشگاه، ۱۲ تمرین عالی برای لاغری

ورزش تی آر ایکس trx چیست و چگونه باعث لاغری می شود؟

ایروبیک چیست؟ آیا ورزش ایروبیک باعث لاغری می شود؟

۴.۴/۵ - (۱۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *