آب درمانی در استخر چه کمکی می‌کند؟

با نزدیک شدن به فصل گرما، مراجعه به استخر‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند؛ اما باید مدنظر داشت که استخر صرفا برای شنا کردن و ورزش نیست. اگرچه کاربرد اصلی استخر‌ها شنا کردن است؛ ولی افراد زیادی به منظور آب درمانی از استخر‌ها استفاده می‌کنند. جالب است بدانید که بیش از هزاران سال است که طب طبیعی از آب درمانی به عنوان وسیله‌ای برای تحریک گردش خون استفاده می‌کند. در واقع آب درمانی از آب به عنوان یک وسیله انتقال حرارت برای تحریک فرآیندهای تنظیم حرارتی استفاده می‌کند. شما می‌توانید با خرید بلیط استخر از تخفیفان به آب درمانی در بهترین استخرهای تهران بپردازید. در ادامه همراه ما باشید تا به موضوع آب درمانی به عنوان بهترین ورزش برای لاغری بپردازیم.

آب درمانی چیست؟

انسان‌ها از دیرباز از روش معالجه و مداوا با آب برای درمان بیماری‌های خود استفاده می‌کردند و پزشکان از قرن‌ها پیش به هیدروتراپی و یا همان آب درمانی به عنوان یک راه درمان مؤثر روی آوردند. در گذشته آب درمانی در چین، یونان و روم و ایران باستان در حمام‌های مخصوصی که برای مداوای بعضی از دردها رایج بوده و افراد آسیب دیده و مبتلا به این دردها به این حمام‌ها مراجعه نموده و به کمک آب گرم و بخار و ماساژ درمان می‌شدند.

آب درمانی را می‌توان تقریبا در هر حجمی از آب انجام داد؛ ولی مطالعه‌ها نشان داده استفاده از یک استخر با دمایی بین ۳۲ تا ۳۷ درجه سانتیگراد ، وضعیت بسیار مناسبی را برای بیمار آماده می‌کند؛ چرا که در این دما، بهترین وضعیت برای کاهش درد فراهم می‌شود.

آب درمانی چگونه انجام می‌شود؟

آب درمانی که امروزه به عنوان بهترین ورزش برای لاغری شناخته می‌شود، شامل استفاده از آب برای درمان بیماری‌های مختلف مانند آرتروز، ناراحتی‌های روماتیسمی و سایر بیماری‌ها است. اگرچه این روش شبیه شنا به نظر می‌رسد؛ اما در عمل بسیار متفاوت است، زیرا فرد را ملزم می‌کند تمرینات متفاوتی را در استخر آب گرم انجام دهد. آب درمانی معمولاً زیر نظر متخصصان حرکات اصلاحی انجام می‌شود. متخصصان حرکات اصلاحی که دارای آموزش‌های تخصصی هستند، این تمرینات را اداره می‌کنند.

انواع آب درمانی

در آب درمانی از دو شیوه برای درمان استفاده می‌کنند که شامل قرارگرفتن کل بدن در آب یا قرار گرفتن عضو مبتلا در داخل آب می‌باشد. درصورتی‌ که کل بدن در داخل آب قرار گیرد، آن را اهیدروتراپی عمومی یا جنرال و درصورتی‌ که عضو مبتلا در داخل آب قرار گیرد، آن را هیدروتراپی موضعی می‌نامند.

علاوه بر انجام ورزش در استخر می‌توان از دستگاه‌های جکوزی نیز استفاده کرد، این دستگاه‌ها می‌توانند آب را با فشار به بدن بیمار پرتاب کنند و با ایجاد حالت گردابی باعث ماساژ بدن نیز ‌شوند. این کار باعث تحریک اعصاب حسی و موجب تسکین درد نیز می‌شود و بهترین ورزش برای لاغری محسوب می‌شود.

خواص آب درمانی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید آب درمانی از واکنش بدن در برابر محرک‌های سرد یا گرم، فشار وارد شده توسط آب، استفاده طولانی مدت از حرارت و همچنین احساس آب استفاده می‌کند. در واقع این احساسات و اثرات سپس توسط اعصاب به اعماق پوست منتقل می‌شوند. این اتفاق باعث می‌شود که احساسات سیستم ایمنی تحریک شده و بر ترشح هورمون‌های استرس اثر بگذارد. علاوه بر این این موضوع به بهبود هضم و گردش خون کمک می‌کند و حساسیت بدن به درد را کاهش می‌دهد. برخی دیگر از خواص آب درمانی به شرح زیر است:

۱. کاهش فشار وزن بر روی مفصل ها و استخوان های بدن

از آنجایی که نیروی رانش آب مانند تکیه گاهی برای بدن عمل می‌کند، زمانی که تا سطح گردن در آب غوطه ور شده‌اید، آب تقریبا ۹۰ درصد وزن بدن فرد را از بین برده و در نتیجه فشار وزن بر روی مفصل‌ها و استخوان‌های بدن شما به میزان چشم گیری کاهش می‌یابد. در واقع به جای فرود آمدن با تمام وزن بر روی یک زمین محکم، فقط بر روی تقریبا ده درصد از وزن بدن خود ایستاده‌اید. این خاصیت آب باعث می‌شود که میزان آسیب‌هایی که حین ورزش بر بدن وارد می‌شوند، به شدت کاهش یابند.

۲. بهترین ورزش برای لاغری

تمرینات ورزشی در آب به کاهش وزن و لاغری سریع کمک می‌کند. هنگام انجام ورزش در آب، به علت مقاومت آب در برابر حرکات ورزشی صورت گرفته، تمرینات قدرتی و هوازی با یکدیگر ترکیب می‌شوند، این باعث می‌شود تا شما یک تمرین کامل و موثر داشته باشید و انرژی و کالری بیشتری را مصرف کنید. جالب است بدانید، با توجه به شدت تمرین و وزن‌تان، با انجام تمرینات آبی و استفاده از روش‌های آب درمانی به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه به صورت روزانه، می‌توانید چیزی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ واحد کالری در روز بسوزانید.

۳. کاهش خشکی و تسکین درد مفاصل

یکی دیگر از خواص آب درمانی کاهش خشکی و تسکین درد مفاصل است . از آنجایی که ورزش کردن و راه رفتن در آب بهتر از ورزش کردن در فضای آزاد است، این نوع ورزش ببه کسانی که درد مفاصل دارند، بسیار توصیه می شود.

۴. تقویت عضلات

زمانی که در آب ورزش می‌کنید، به خوبی و به اندازه کافی از عضلات‌تان کار می‌کشید، زیرا در معرض مقاومتِ آب هستید. این باعث می‌شود تا ضمن کاهش وزن، عضلات‌تان رشد کرده و قوی‌تر شوند و همچنین انعطاف‌پذیری و چابکی عضلات نیز افزایش پیدا ‌کند.

۵. باز شدن گرفتگی عروق

آب درمانی تا حد زیادی بر فرایندهایی که تحت باز شدن عروق گرفته شده و انقباض عروق قرار می‌گیرند، متکی است. این فرایندها قطر رگ‌های خونی را کنترل می‌کنند به طوری که جریان خون را می‌توانند افزایش، کاهش یا ثابت نگه دارند.

۶. درمان کمردرد

برنامه حرکات آب درمانی دیسک کمر متشکل از انواع مختلفی از درمان ها و تمریناتی است که در یک استخر انجام می‌شوند و می‌توانند به طور خاص برای تسکین درد کمر در بخش تحتانی طراحی شوند. این تمرینات همچنین تاثیر قابل ملاحظه ای بر عضلات دارند و عضلات را برای اجتناب از عود درد کمر در آینده تقویت می‌کنند. روش آب درمانی بخصوص در مواردی سودمند هستند که بواسطه شدت درد کمر، کاهش تراکم استخوانی، ناتوانی یا دیگر عوامل انجام یک برنامه تمرینات بر روی زمین امکان پذیر نباشد.

محدودیت‌های روش آب درمانی

در بسیاری از بیماران دچار کمر درد ورزش در آب باید تنها با راهنمایی یک متخصص واجد شرایط انجام شود. در صورتی که بیمار دچار هر یک از موارد ذیل باشد، معمولا باید از تمرینات آب درمانی خودداری کرد:

  • تب
  • نارسایی قلبی شدید
  • بی اختیاری ادرار
  • عفونت

روش‌های آب درمانی

به گفته متخصصین، کلمه آب درمانی به استفاده درمانی از آب اشاره دارد. با این حال، این کلمه می‌تواند معانی زیادی داشته باشد. آب سرد، آب گرم، ورزش در آب و… همه می‌توانند در آب درمانی استفاده شوند. در مجموع ۵ روش آب درمانی وجود دارد:

  • درمان با جریان آب
  • ورزش در آب
  • ماساژ آب
  • حمام بخار
  • سونا

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم تا به آب درمانی به عنوان بهترین ورزش برای لاغری بپردازیم. شاید شما هم بعد از خواندن این مطلب تشویق شوید که به استخر مراجعه کرده و آب درمانی را به منظور لاغری، درمان کمردرد، تسکین درد مفاصل و… امتحان کنید. برای این که بتوانید بهترین استخر‌ها را برای آب درمانی انتخاب کنید، پیشنهاد می‌کنیم به صفحه استخر‌های سایت تخفیفان مراجعه کنید. تخفیفان به عنوان اولین بستر تخفیف گروهی، همیشه تخفیف‌های جذابی از انواع استخر روباز و سرپوشیده سطح کشور را در بازه‌های مختلف سال به شما پیشنهاد می‌کند که امتحان کردن آن‌ها خالی از لطف نیست.

مطالب مرتبط:

۱۲ نکته که باید هنگام مراجعه به استخر رعایت کنید

تمام نکاتی که برای آفتاب گرفتن لازم است بدانید

۴.۴/۵ - (۷ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *